Het weer op 31 december en 1 januari.

Op de Telegraaf:​

Kouder weer in aantocht: zo groot is de kans op een witte kerst​

De kans op sneeuw tijdens de feestdagen wordt dit jaar geschat op 10 tot 15 procent, voorspelt Weeronline. Het weerbureau is er zeker van dat het kouder wordt richting de feestdagen. In plaats van de warme zuidelijke wind die momenteel waait, komt de wind tijdens de feestdagen naar verwachting uit het westen tot noorden.​

„Met een windrichting uit het noorden tot westen is de kans op buien zeker aanwezig en met die wat koudere lucht zijn dan ook winterse buien goed mogelijk,” bevestigt het weerbureau.

Normaal is het ongeveer 6 graden eind december. De kans dat het kouder wordt dan gemiddeld berekent het weerbureau op 35 procent.
https://www.telegraaf.nl/binnenland...voor-kou-en-witte-kerst-zorgen/108658358.html
Voor een officiële witte kerst moet echter beide kerstdagen om 09.00 uur een gesloten sneeuwdek liggen in De Bilt. Dat scenario is dit jaar niet waarschijnlijk. De laatste officiële witte kerst was in 2010, met een sneeuwlaag van 5 centimeter in De Bilt.
weeronline en enige geloofwaardige voorspellingen zijn 2 woorden die niet samen gaan. die sites bekijk ik allang niet meer.

Nieuwe verwachting op basis van ECMWF ensembles: onverminderd gunstig!

Kort samengevat:
de hoofdlijn is en blijft hetzelfde en dat is dat de depressies op de oceaan het heft volledig uit handen geven in de laatste decade van december. We komen in een veel rustiger, wat koeler en droger vaarwater terecht (hoewel het nu ook niet erg nat is).

Details: voor winterliefhebbers is dit de beste kaart sinds ik ben begonnen met het schrijven van weerberichten op dit forum twee jaar geleden! Ik ben zo'n winterliefhebber en met het zien van het ensemble van vandaag had ik zoiets van "WAUW!' Want we zien krachtige hogedrukimpulsen noord van ons van 29 december tot en met 5 januari. De wind is hierbij niet oost maar er is een lange aanvoerroute van Noord-Scandinavie naar ons en zo een heel eind door naar het zuidwesten.
Maar helaas is die aanvoer niet echt koud. In Scandinavie is geen kou voorradig, Oostzee is walmend warm met 7-8 C, Noordzee die voor noord Nederland in de picture komt is ook walmend warm. Hoofdlijn: we krijgen continentale aanvoer.
Verder is het echt duidelijk droger dan normaal wat fijn is. Hoofdlijn blijft ook hier behouden: droog weer is waarschijnlijk.
Maar minder is wel dat de drukverschillen groter worden in deze uit 101 leden bestaande ensemble. De luchtdruk is duidelijk krachtiger west van Noorwegen en de luchtdruk wordt en blijft lager dan normaal over de hele Middellandse Zee. De stroming is in deze uitvoer krachtiger en er staat in deze output waarschijnlijk meer wind. Die kan zomaar matig en aan zee vrij krachtig zijn (zeker in het noorden).

Nog een verder pluspunt: de stabilisatie zet zich veel eerder in.
Al van 22-29 december is er een enorm gebied met hogere dan gemiddelde druk van New Foundland over de Britse Eilanden over heel Scandinavie en zo door tot het arctische deel van NW Rusland! Geen oceaandepressies in deze run en we kunnen dit al in de regeliere lange termijn terug gaan zien!

De nuchtere basis luidt: ook dit is een variant die er al langer in zat, maar waar in deze run duidelijk meer steun is gekomen. De algemene trend zal ik misschien wel tot vervelens toe moeten herhalen: details zijn nu niet te geven, de algemene tendens is zeer consistent aan het worden en biedt goede hoop op goed vuurwerkweer.
Maar...het is nog 21 dagen en helaas helaas kan het nog radicaal omslaan.....De huid en de beer he...

Ik vind dit wel prima zo. Tuurlijk weet je het pas echt zeker rond kerst, maar tis wel fijn dat ik me niet nu al me druk moet maken of goudbakken de lucht in moeten. Je zou zeggen dat je die stress mist..... BIJNA dan.

Over een week denk ik dat we pas echt een beetje kunnen gaan kijken. Al hoop ik dat het ons nu iets meer gegund is...opzich droog gehad en geen mist maar best veel wind...

Die kan zomaar matig en aan zee vrij krachtig zijn (zeker in het noorden). Betekend dit dat we weer in het noorden van het land hurde wyn gaan krijgen?

Back
Bovenaan