Het weer op 31 december en 1 januari.

Die windkracht 1-2 die er nu voor staat lijkt geweldig,een ander probleem wat dan wel kan opduiken is dichte mist.

Ik herinner me nog de jaarwisseling 2021 tijdens covid.
Toen kwam in de middag ineens mist aan zetten...maar gelukkig was die mist toen savonds weer opgetrokken en hadden we prachtig weer.
Toen mochten we geen vuurwerk afsteken behalve cat 1

Ik wil geen spelbreker zijn, maar precies een jaar geleden op 7 december las ik in het weer topic...

"Wat betreft de tweede helft van december zijn de signalen zo slecht nog niet"
"Maar er zijn dus wel degelijk een aantal gunstige ideën die mogelijk gaan helpen die we eerdere jaren niet zagen. Geen slecht vooruitzicht dus!"
" Ik zie dat de aanloop naar oud en nieuw veel rustiger is dan andere jaren"
"Het weer is dan veel rustiger van aard"

En we weten hoe het geëindigd is ;P

(niet te serieus nemen en ik heb de teksten van "nog hoogst onzeker" en "kan nog alle kanten op" weggelaten ;-)

??? Terugkijkende zien we eerder hoe betrouwbaar de verwachting op die termijn was toen!

Mijn samenvatting van 6-12-2024 was letterlijk:
"Samenvattend: het lijkt waarschijnlijk dat we in het eerst deel van december kans maken op normale of iets te lage temperaturen. In het tweede deel neemt de kans duidelijk toe dat we overschakelen op een westelijke stroming, temperaturen boven normaal. De kans dat er dan weer regen of fronten komen is dan ook groter, maar het lijkt lang niet zo erg te worden als vorig jaar. Minder neerslag, minder wind dan vorig jaar lijkt de hele winter waarschijnlijk. Of het ook zo uitpakt zullen we wel zien."

Een dag later schrijft Tatanka hetzelfde: de westcirculatie is er al lijkt het net met oud en nieuw wat mee te vallen.

IK schrijf dezelfde dag: "Een patroon waar je als winterliefhebber weinig aan hebt. Je wil hogen boven de Noorse zee. Die kans is als we naar de huidige constellatie op het nhalfrond kijken klein te noemen." Waarop iemand, die het wel begreep als reactie op dit schrijven de westcirculatie vervloekte.

DavidH: noteerde een weekje later, rond de 14e ook al dat wisselvallig en zacht weer het waarschijnlijkste leek.

Op 15 december, mijn eerste volgende verwachting, die luidde: "
Helaas evolueren steeds meer kaarten richting een situatie die veel lijkt op die van de afgelopen twee jaren. In elk geval lijkt dit de meest waarschijnlijke uitkomst tot en met kerst te zijn: een mobiele zuidweststroming. De modeloutput gaat voluit voor te zacht weer, regelmatig neerslag en constante wind. Harde wind en excessieve neerslaghoeveelheden zien we niet. Extreem zacht weer niet, "gewoon" weer zacht wel. Alleen: vanuit de setting (deze gaat tot 29 december) kan heel eenvoudig weer een situatie zoals die van vorig jaar en het jaar ervoor ontstaan. Dus zeer zacht, (te) winderig en nat.
Aan de ene kant kun je zeggen: dit is nog ver weg en dus.....Maar aan de andere kant is dit stromingspatroon er een van het type dat zich lang kan handhaven. Bovendien is een drijvende kracht hierachter, een sterke stratosferische vortex, ook nu aanwezig en dat blijft voorlopig zo."

Inderdaad weten we hoe het geeindigd is: de westelijke stroming kwam erin, temperaturen waren boven normaal. Het is helemaal uitgekomen! Ook was oudjaar 24/25 met name droog op de meeste plaatsen, zacht en winderig. Dat heeft in het begin er zeker in gestaan. Pas later in de maand toen details bekend waren zagen we modellen naar steeds meer wind evolueren dan, (ik doe het uit het hoofd) 5-8 dagen tevoren was verwacht.

Dank dat je erop hebt gewezen en ik er nog eens naar keek, maar vorig jaar waren de kansen voor een voor ons gunstige jaarwisseling veel slechter dan dit keer. Maar een grote doelkans is niet altijd een goal en zo geldt het hier op deze termijn ook.

Laatst bewerkt:
??? Terugkijkende zien we eerder hoe betrouwbaar de verwachting op die termijn was toen!

Mijn samenvatting van 6-12-2024 was letterlijk:
"Samenvattend: het lijkt waarschijnlijk dat we in het eerst deel van december kans maken op normale of iets te lage temperaturen. In het tweede deel neemt de kans duidelijk toe dat we overschakelen op een westelijke stroming, temperaturen boven normaal. De kans dat er dan weer regen of fronten komen is dan ook groter, maar het lijkt lang niet zo erg te worden als vorig jaar. Minder neerslag, minder wind dan vorig jaar lijkt de hele winter waarschijnlijk. Of het ook zo uitpakt zullen we wel zien."

Inderdaad weten we hoe het geeindigd is: de westelijke stroming kwam erin, temperaturen waren boven normaal. Het is helemaal uitgekomen! Ook was oudjaar 24/25 droger, duidelijk koeler dan het jaar ervoor. Qua wind was het over het vergelijkbaar.
Lees mijn laatste regel nog een keer, was geen serieuze post

• Like
Waarderingen: l166
Lees mijn laatste regel nog een keer, was geen serieuze post

In elk geintje zit een seintje. Ik las dat prima, maar de aanvang was dat je geen spelbreker wilde zijn. Dat je aangeeft selectief te hebben geshopt is prima, maar dan nog vind ik het wel nuttig en in dit geval zelfs heel erg nuttig om hier eens wat dieper naar te kijken. Het is verbazingwekkend hoe goed de ensembles er ook toen al zover van te voren op zaten. En die waren voor eeen krachtige westcirculatie heel overtuigend maar net wat minder stellig dan hoe de huidige ensembles deze juist ziet verdwijnen.

Jorginho, ik waardeer je verhalen enorm! Fijn dat je er zoveel tijd in stopt om ons een idee te geven van de vooruitzichten. Ik snap ook dat het voor sommigen misschien wat lastig te volgen is, maar ik denk dat er ook nogal wat zijn die op de achtergrond meelezen zonder wat te plaatsen.
Ik kijk dagelijks even hier naar de updates 🙂

Die windkracht 1-2 die er nu voor staat lijkt geweldig,een ander probleem wat dan wel kan opduiken is dichte mist.

Ik herinner me nog de jaarwisseling 2021 tijdens covid.
Toen kwam in de middag ineens mist aan zetten...maar gelukkig was die mist toen savonds weer opgetrokken en hadden we prachtig weer.
Als het drooge lucht is zal de mist wel meevallen. We hebben afgelopen dagen ook dagelijks weinig wind gehad zonder mist.

Jorginho, ik waardeer je verhalen enorm! Fijn dat je er zoveel tijd in stopt om ons een idee te geven van de vooruitzichten. Ik snap ook dat het voor sommigen misschien wat lastig te volgen is, maar ik denk dat er ook nogal wat zijn die op de achtergrond meelezen zonder wat te plaatsen.
Ik kijk dagelijks even hier naar de updates 🙂

Fijn dat je het waardeert en graag gedaan.

Ik wil geen spelbreker zijn, maar precies een jaar geleden op 7 december las ik in het weer topic...

"Wat betreft de tweede helft van december zijn de signalen zo slecht nog niet"
"Maar er zijn dus wel degelijk een aantal gunstige ideën die mogelijk gaan helpen die we eerdere jaren niet zagen. Geen slecht vooruitzicht dus!"
" Ik zie dat de aanloop naar oud en nieuw veel rustiger is dan andere jaren"
"Het weer is dan veel rustiger van aard"

En we weten hoe het geëindigd is ;P

(niet te serieus nemen en ik heb de teksten van "nog hoogst onzeker" en "kan nog alle kanten op" weggelaten ;-)
Nou afgelopen jaar viel het reuzeee mee in Brabant (Oosterhout)

Nieuwe ECWMF is deels binnen.

Verwachting: komende twee weken zacht en regelmatig nat depressieweer, daarna (vooral na kerst) overgang naar droger, minder zacht en rustiger weer. Verwachting is net wat minder gunstig dan op basis van de ensembles van gisteren

Wat details: waar we de afgelopen dagen steeds meer impulsen zagen voor hogere druk dan normaal in heel Scandinavie rond oud en nieuw, zien we nu dat dit hoog er wel is maar nu 300-400 km oostelijker wordt ingetekend. Wat lagere druk dan normaal bevindt zich in deze uitdraai nu vlak zuid maar ook west en noordwest van ons. In verband hiermee zien we ook het gebied dat droger is dan normaal niet meer over Nederland maar eerder over oostelijk Duitsland en Polen liggen. Verder blijft het kwik hier echt boven de norm ook al wordt het niet extreem zacht.

Maar het belangrijkste en positief: ECMWF geeft alles bij elkaar genomen voor de periode van 22-29 december al voor een meer zuidoostelijke stroming, die voor de periode rond oud en nieuw pal oostelijk wordt. Verder duidt de stroming op de Middellandse Zee bij Italie (ook klassiek winters) op een lage druk gebied rond midden Italie.
Verder zien we de overduidelijke depressie van 8-22 december op de Atlantische Oceaan volledig verdwijnen. Van een cyclonaal patroon (west circulatie ERGENS op de Noord-Atlantische oceaan) is vanaf de 22 al weing meer te bekennen, van 29 december tot 19 januari is daar ook niks van te zien (!). ECMWF verwacht als meest waarschijnlijk uitkomst aanhoudende oostelijke stroming over Polen, Duitsland en Nederland en lage druk van belang zit eerst boven de Middellandse Zee (bij Ialie) en later in de buurt van de Alpen).

De grootste bedreiging voor nu lijkt te zijn of we niet een te harde oostenwind gaan krijgen en die kans lijkt met een niet te krachtig hoog noord van ons en niet te diep Laag boven middellandse zee niet groot.

Conclusie: eigenlijk is er op hoofdlijnen niks veranderd en blijft het beeld zeer consistent. De oceaan gaat op slot, we krijgen in de laatste 10 dagen van december een overgang van een maritiem naar een continentaal weertype waarbij weersextremen uitblijven. Het lijkt vrij zacht, vrij rustig te worden met normale neerslaghoeveelheden.

Laatst bewerkt:
Nieuwe ECWMF is deels binnen.

Verwachting: komende twee weken zacht en regelmatig nat depressieweer, daarna (vooral na kerst) overgang naar droger, minder zacht en rustiger weer. Verwachting is net wat minder gunstig dan op basis van de ensembles van gisteren

Wat details: waar we de afgelopen dagen steeds meer impulsen zagen voor hogere druk dan normaal in heel Scandinavie rond oud en nieuw, zien we nu dat dit hoog er wel is maar nu 300-400 km oostelijker wordt ingetekend. Wat lagere druk dan normaal bevindt zich in deze uitdraai nu vlak zuid maar ook west en noordwest van ons. In verband hiermee zien we ook het gebied dat droger is dan normaal niet meer over Nederland maar eerder over oostelijk Duitsland en Polen liggen. Verder blijft het kwik hier echt boven de norm ook al wordt het niet extreem zacht.

Maar het belangrijkste en positief: ECMWF geeft alles bij elkaar genomen al voor de periode van 22-29 december al voor een meer zuidoostelijke stroming, die voor de periode rond oud en nieuw pal oostelijk wordt. Verder duidt de stroming op de Middellandse Zee bij Italie (ook klassiek winters) op een lage druk gebied rond midden Italie.
Verder zien we de overduidelijke depressie van 8-22 december op de Atlantische Oceaan volledig verdwijnen. Van een cyclonaal patroon (west circulatie ERGENS op de Noord-Atlantische oceaan) is vanaf de 22 al weing meer te bekennen, van 29 december tot 19 januari is daar ook niks van te zien (!). ECMWF verwacht als meest waarschijnlijk uitkomst aanhoudende oostelijke stroming over Polen, Duitsland en Nederland en lage druk van belang zit eerst boven de Middellandse Zee (bij Ialie) en later in de buurt van de Alpen).

De grootste bedreiging voor nu lijkt te zijn of we niet een te harde oostenwind gaan krijgen (en die kans lijkt met niet te krachtig hoog noord van ons en niet te diep Laag boven middellandse zee) niet groot.

Conclusie: eigenlijk is er op hoofdlijnen niks veranderd en blijft het beeld zeer consistent. De oceaan gaat op slot, we krijgen in de laatste 10 dagen van december een overgang van een maritiem naar een continentaal weertype waarbij weersextremen uitblijven. Het lijkt vrij zacht, vrij rustig te worden met normale neerslaghoeveelheden.
Bedankt wederom voor al je inzet. Leuk om te lezen steeds. Deze conclusie zouden we wel verdienen na al die jaren met wind! (Vooral in het Noorden dan)

Koud maakt me niet uit. Als het maar geen harde wind en mistig is.

Back
Bovenaan