Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat een gezelligheid hier al. Heb ff terug zitten lezen in de countdown 23. Vorig jaar was de sfeer kalm tot 22 december. Toen sloegen de kaarten vrij plotseling om en kwam er opeens een storm in beeld. Laten we hopen dat het dit jaar gunstiger evalueert.

Laatst bewerkt:
Achja, als het toch slecht weer wordt , en op 1 Januari is het goed weer ga ik dan alles afsteken vind het wel goed .

Vorig jaar was het op 1 Januari ook mooi stookweer, maar had ik alles op O&N al afgestoken met de stormwind .

Achteraf gezien jammer maar is een goede leer voor dit jaar :)

Nieuwste ECMWF voor regio midden:
De lijn blijft gehandhaafd. Samenvattend voor de 31e gemiddelden:
Temperatuur tussen 3 en 8 C, dus te zacht
Wind: gemiddeld iets meer dan 4 m/s wat exact middenin de 3B schaal is.
Neerslagsignalen: duidelijk aanwezig en gemiddeld goed vergelijkbaar met vorig jaar.

Algehele lijn: in de week voor oud/nieuw is het rustig en droog met weinig ruimte voor de zon. De temperatuur piekt rond kerstmis met Txc 12 C en Tn 7C. Daarna zien we een licht dalende tendens zonder dat het koud wordt.
Vanaf de 29e zien we meer neerslagsignalen, aantrekkende wind en temperaturen nog steeds boven de norm. Het blijft daarbij somber. Een 10-15% ensembleleden houdt het op temperaturen rond of wat onder normaal.

Bekijken we het kort over het hele land dan valt er wel wat meer op:
1) I.v.m. met positie hoog en met name de as zien we dat regio zuid meer kans heeft op vorst in de nacht dan regio noord. Met name Wadden en regio NW hebben een beduidend kleinere kans.
2) Opklaringen: kans net wat groter in zuid dan noord.
3) Wind: noordelijk kustgebied zit echt in de 4 B. Geen drama, net wat minder gunstig.

De as van het hoog zal waarschijnlijk west oost georienteerd zitten en in een redelijk percentage output dicht bij ons land liggen. Dat is gunstig want de wind is dan zwak. Ten zuiden van de as is de wind dan uit oostelijke richtingen, ten noorden uit westelijke richtingen. Wat de vorstkans (maar ook koudere dagen) voor regio zuid en met name zuidoost wel verklaart.
Bedankt voor jouw verwachtingen!
Ik kijk zelf ook mee in de kaarten en ensembles en sluit mij aan bij jouw berichten; het ziet er vooralsnog niet slecht uit, maar we hebben nog een lange weg te gaan.

Eddy.

Update van mijn kant: Gevecht tussen hoge en lagedrukgebieden rondom oud en nieuw, en vanwege de termijn vanzelfsprekend nog erg onzeker.

Screenshot 2024-12-18 at 13-59-45 emotional rollercoaster - Google Zoeken.png

Het is een flinke tijd geleden dat ik met een update kwam, en we gaan weer eens een blik doen. Natuurlijk zijn de kaarten nog lang niet geschud. Het zal pas tegen kerst zijn dat ik echt veel meer in detail kan treden. We zien nou veelal stuivertje wisselen binnen GFS/ECMWF tussen hogedruk en lagedrukgebieden rond die periode. Om je even stap voor stap door bepaalde periodes te nemen licht ik onder het een en ander toe. Het zijn telkens blokken van een week wat ik normaliter aanhoud. En dichter op de gewenste dag. Werk ik dat meer en meer uit met andere modellen erbij. Voor nu zijn dat slechts maar 2 modellen, en later in de bepaalde week periode een stuk of 4/5, en nog dichterbij voor bepaalde specifieke weertype's regen/wind/onweer/sneeuw komen er nog een stuk of 3 korte termijn modellen bij 24-48 uur.
.
Periode 18-24 december, ronduit wisselvallig en regelmatig onstuimig, vooral zaterdag ook weer met veel wind, en kans op winterse neerslag:
We zitten momenteel in een vrij wisselvallig patroon met regelmatig veel wind, en van tijd tot tijd ook regen. Ook vandaag en morgen is dit al het geval, door toedoen van laag Dorothea met kern bij Schotland, deze trekt de komende 24-36 uur verder richting de Noorse Zee. Geleidelijk aan wordt het morgenavond laat pas weer wat rustiger Dit weerbeeld blijft ook nog wel even aanhouden, met als piek rond komende weekend. Zelfs kansen op een storm zijn nog niet geheel verkeken, een forse jetstream ligt nog aanvankelijk te zuidelijk. Ligt ie iets noordelijker dan kan er binnen deze korte termijn, nog een betere interactie komen. Aandachtspunt voor de komende dagen is regelmatig kans op zware windstoten. En op zondag maandag mogelijk de ontwikkeling van een storm. (Kom ik eventueel later op terug in Herfst topic) mocht dat interessant genoeg lijken. Eventuele neerslag kan winters zijn vaak betreft dit korrelhagel, of natte sneeuw, en daarbij is een donderklap ook niet geheel uitgesloten.

ECMOPUK00_105_1.png
Aan de rand van een actieve lagedrukgebied bij Noorwegen, kan komend weekend nog een scherpe randstoring ontstaan. De jet ligt er voor nou iets vanaf tot goeie ontwikkeling. Voor nou is het vooral een lange fetch die veel wind gaat geven voor komend weekend. Maar nog niet noemenswaardig, het noorden krijgt in alle gevallen hier het eerst mee te maken. In de vorm van zware windstoten later meer hierover.

Periode 24-31 dec, aanvankelijk opbouw van een krachtig Eurohoog, die lijkt af te zwakken richting Oud en nieuw:

Kijken we naar de periode zo vlak voor kerst en daarna richting oud en nieuw zien we in beide modellen, opbouw richting een krachtig hogedruk gebied. In de regel betekend dit altijd vrij rustig weer. Binnen dat patroon kunnen echter ook subtiele verschillen liggen. Met name soort hoog, heeft hier een rol in. Je heb Eurohoog en Scandihoog bijvoorbeeld. Waarbij in het laatste ook koude lucht kan afzakken, en bij rustig weer levert dit dan vaak vorst op in deze tijd van het jaar. Dat is in deze run niet het geval want we hebben te maken met een Eurohoog, en daarmee komt zachte lucht mee. Daarna lijkt ie zwakker te worden, en een aantal runs komt er dan al vrij snel ruimte voor een westelijke circulatie. Gisteren kwamen zowel GFS/ECMWF met ontwikkeling van een fiks stormlaag rond de jaarwisseling. Nou blijven ze beiden nog weer wat meer vasthouden aan het hogedruk patroon. Al lijkt Ecmwf in dit geval weer meer te neigen naar een W-circulatie. Qua temperaturen moeten we denken aan zo'n 7-9 graden overdag en in de avond en nachtelijke uren rond de 3-4 graden. Als daarin de dauwpunten zodanig ongunstig zijn loert er mist. Dus een klein beetje laag in de buurt hoeft niet altijd slecht te zijn. Het is dichterbij bekijken hoe lang dat hoog zich staande gaat houden die rond de 24ste steeds meer invloed gaat hebben op ons. Zo rond de 23ste kom ik weer met een volgend bericht!!

Kijken we nog even naar de ECMWF pluim zien we geen schokkende dingen omtrent vorst, daar zijn de modellen wel tamelijk eenduidig in. Je ziet hier 50 leden op ruim 2 weken aardig dicht bij elkaar. Na het weekend zwabberen ze wat verder uit elkaar, en kan theoretisch gezien de bovenste lid tot de onderste lid een uitkomst zijn. Tot circa zondag zie je ze allemaal dicht bij elkaar je zal daar geen afwijking in zien van +4 of -4 naar beneden bijvoorbeeld.

Natuurlijk gebruik ik ter beeldvorming berichten. De operationele runs (1 lid) met bepaalde situaties maar de ensembles worden vanzelfsprekend meegenomen.

eps_pluim_tt_06260.png

Het kan dus nog alle kanten op, en vooral even de periode rondom kerst is belangrijk voor verloop oud en nieuw. Hoe krachtig wordt dat hoog, en hoelang zet dat door dus.

Met groet,

Tankie

Laatst bewerkt:
Kaarten staan er nu wel heel erg perfect voor. En dat voor het hele land. Is nog ver weg maar voorpret ook leuk en spannend. Wat denken de meteorologen hier nu van de laatste updates?

Kaarten staan er nu wel heel erg perfect voor. En dat voor het hele land. Is nog ver weg maar voorpret ook leuk en spannend. Wat denken de meteorologen hier nu van de laatste updates?
Mijn oma -god hebbe haar ziel- zei altijd “als iets te mooi lijkt om waar te zijn..”

Bijzonder dat alle Duitse weersites voor zonnig weer gaan. Die gaan dus uit van een krachtig hoog. Maar die volgen dus het GFS model.

Goede nieuws zowel Amerikaanse als Europes model geeft pas regen na de jaarwisseling. Europees in de vroege ochtend van 1 januari. GFS Pas in de loop van 2 januari.

Bijlagen

• Screenshot_20241218_214856_com_android_chrome_ChromeTabbedActivity.jpg
    Screenshot_20241218_214856_com_android_chrome_ChromeTabbedActivity.jpg
    693,1 KB · Weergaven: 39
  • Screenshot_20241218_215011_com_android_chrome_ChromeTabbedActivity.jpg
    Screenshot_20241218_215011_com_android_chrome_ChromeTabbedActivity.jpg
    262 KB · Weergaven: 40
  • Screenshot_20241218_214937_com_android_chrome_ChromeTabbedActivity.jpg
    Screenshot_20241218_214937_com_android_chrome_ChromeTabbedActivity.jpg
    324,3 KB · Weergaven: 26
  • Screenshot_20241218_220338_com_android_chrome_ChromeTabbedActivity.jpg
    Screenshot_20241218_220338_com_android_chrome_ChromeTabbedActivity.jpg
    678,4 KB · Weergaven: 15
  • Screenshot_20241218_220238_com_android_chrome_ChromeTabbedActivity.jpg
    Screenshot_20241218_220238_com_android_chrome_ChromeTabbedActivity.jpg
    525,7 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Nieuwe ECMWF Output van vanavond.

Korte versie: ziet er redelijk tot goed uit qua temperatuur, wind en neerslag. Ik vind dat dit in het hele land zo is. Er zijn zoals we de laatste uitdraai steeds zien net wat gunstigere papieren voor regio zuid t.o.v. regio noord.

Voor regio midden
1: temperatuur is gemiddeld licht boven normaal, minimum 3 maximum 7 C zo'n beetje. Er is nog steeds een groepje dat voor lichte vorst gaat. Boven de 10 C is niet vertegenwoordigd.
2: Neerslag: valt mee, er zijn signalen zeker maar niet overdreven. Net wat gunstiger dan vorig jaar.
3: Wind, zeker na de afgelopen twee jaar een hot item: zit middenin de 3B schaal (4,5 m/s) gemiddeld. Slechts twee van de 52 leden komt uit in de 5B schaal! Daarentegen lijkt 25% voor 2B of minder te gaan.

Algemene beeld is dat het noordelijk en noordwestelijk kustgebied het winderigst is met in beide gebieden op of net over de grens van 4B (5,5 m/s). Midden zit solide in de 3B (4,5 m/s zo'n beetje) en het hele zuiden zit een fractie onder de 4 m/s. Dan zit je net boven de grens van 2/3B (die ligt bij 3,4 m/s).
De temperatuur is over het hele land heel gelijk gemiddeld. Voor vorstliefhebbers heeft de hele zuidelijke helft de grootste kans op lichte vorst. Die is nog steeds niet groot maar beloopt daar 20-25%. Op de Wadden en (de kop van) Noord-Holland is die kans zeer klein.

Pakken we GFS erbij dan kunnen we zeggen dat deze het bovenstaande in grote lijnen steunt. Gemiddeld net wat minder wind overal, maar ook wat grotere uitschieters. Temperatuur vergelijkbaar maar minder kans op vorst, neerslaghoeveelheden lijken ook hier redelijk beperkt gemiddeld.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan