Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Lol, die laat wel klassiek patroon van de veelvoorkomende nieuwjaarssingulariteit zien :D kan weer spannend worden maar het is alleen nog maar de control, als er nou in de loop der dagen meer leden bij komen en EC ook mee gaat doen.... Weer 2x per dag grafiekjes turen komende anderhalve week

Laatst bewerkt:
Bij de meest recente GFS zit de operationele run bovenin het ensemble en ook boven het gemiddelde. Geen reden tot paniek denk ik!

Ik krijg er steeds meer grijze haren bij. En rimpels. Ik verdenk dit topic als oorzaak....

ECMWF ensemble van vanochtend samenvattend: sterk vergelijkbaar met gisteren.
Wind vrijwel overal een fractie tegenomen.
Regen: met name regio noord wat grotere kansen
Temperatuur: beetje hetzelfde. Regio zuid zit net wat boven de normale waarden met wat boven nul in de nacht en rond 6-7 C overdag. Vorstkansen allround toegenomen maar duidelijk: hoe zuidelijker hoe meer kansen.

We zien nog steeds hetzelfde dus: behoorlijke hogedruk invloed in de meeste output, waarbij het afhangt van de as van het hoog hoe koud. Dat heeft te maken met de zuidelijk afkomst van dit hoog. Dus hoe zuidelijker we zitten, hoe minder kans op neerslag en hoe lager de temperaturen. regio zuid heeft nu 40% kans op vorst in de nacht.
Wind: die is overal met een fractie toegenomen. Voorbeeld is regio zuidwest dat gisteren net onder de 4 m/s zat en nu er juist een fractie boven. Niks noemenswaardigs en alles is het vooralsnog een variatie op hetzelfde thema.

GFS, dat minder zou zijn, is dat geenszins en volgt de lijn van ECWMF vrijwel naadloos. Vorstkansen zijn daar wel lager. Ik heb er niet naar gekeken, maar kan bijvoorbeeld te maken met dezelfde situatie maar andere inschatting van de bewolkingsgraad. Aangezien er geen kou voorradig is met een oostenwind nu zal die lichte vorst (tot -5 C) in het zuiden van opklaringen moeten komen.

Conclusie: er zit echt consistentie in. Het noorden scoort een fractie slechter dan het midden dat weer een fractie slechter scoort dan het zuiden. Anderzijds zou het bij opklaringen en afkoeling in datzelfde zuiden bij minder wind het ook mistig kunnen worden....

Laatst bewerkt:
Het is weer lekker wakker worden. We gaan het zien. Zijn de komende dagen cruciaal? We hebben er weinig invloed op. Dus waarom zo je je druk maken.;)

Zitten geen rare uitschieters in de modellen waarvan je denkt oh gut dit zal toch niet, gewoon consistent gemiddeld saai Hollands winterweer; niet te nat, niet te warm of te koud, niet te harde wind noch te windstil. Allemaal net niks en dat is voor ons in principe goed nieuws. Ik zie het wel goedkomen voor dit jaar.

Gewoon niet waar: de runs zijn consistent al dagenland. De oper, waar jij naar kijkt zit soms aan de ene kant en soms aan de andere kant en is zo soms het meest extreme lid van het ensemble.

Dat kan denk wel kloppen, heb er voor de rest ook geen verstand van kijk alleen naar de GFS windkaarten.

Kan het beter aan jullie over laten 😀

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan