Het grote VWC BBQ Topic

Ik ben een groot fan van BBQ-en, maar alleen met mooi weer.

Sta te trappelen om weer de eerste keer lekker in korte broek en pilsje in de hand een sessie te houden.
All-time favoriet bij die oudjes van mij is toch wel de shaslick, uiteraard zelf gemaakt!

Hier dan maar een paar plaatjes van afgelopen jaar.

Mijn setup:

Weber Mastertouch.jpg

En de shaslick natuurlijk:

Shaslick 1.jpgShaslick 2.jpg

We hebben ook een moestuin waar in de winter tulpen bollen in gaan die nu mooi uit aan het komen zijn.
En in de lente/zomer planten we hier zo veel mogelijk groentes & kruiden en deze gebruiken we dan graag.

Vaste prik is toch altijd wel bieslook, zo super simpel en dus altijd binnen handbereik.
Maar het leukste vind ik toch wel de snoep komkommer en snoep tomaten planten, wel bewerkelijke plantjes!

Vooral als de eerste vruchten zich laten zien is altijd een mooi momentje:

20250809_190721.jpg20250919_153057.jpg

En toch wel één van de mooiste tulpjes van vorig jaar:

20250412_165531.jpg20250412_165535.jpg
 
Met deze buiten temperaturen wordt er hier altijd wel een BBQ aangestoken.

De afgelopen dagen dan ook meerdere malen mogen genieten en wilde wat plaatjes delen.

BBQ-en is denk ik wel mijn grootste hobby waar je bij mag stoken.
Vooral de controle houden en leren wat het beste werkt bij welke temperatuur vind ik erg leuk.

Op de volgende foto's zie je dan ook eerst twee kolen bakjes en daarna één.

Het mooiste moment vind ik dan ook als de temperatuur net begint af te zwakken en je zo een heerlijke speklap kunt maken.
Ooh zo simpel en lekker als je weet wat je doet maar toch het meest verbrande en dus verpeste stukje vlees op de BBQ!

Gloeiendje heet eerst de kogelbiefstuk zout en peper spies.

Kogel Biefstuk Zout & Peper 1.jpg

Dan een kerrie filet lapje die een eigen vorm aan nam, niks boeiends maar toch bijzonder om te zien wat hitte met je vlees kan doen.

Filetlapje Kerrie 1.jpg

Dan nog wat dingen tussendoor en inmiddels gaat de temperatuur naar beneden en voegen we de kolenbakjes samen voor de 'sweet spot' kwa temperatuur voor speklapjes en braadworstjes.

Speklapjes Cajun 1.jpg
Braadworst 1.jpg

Tijdens sessie twee hadden we hamburgers zelf gemaakt en gegrilde groenten, lekker snel en simpel wederom!

Burgers 1.jpg
Gegrilde Groenten 1.jpg

Maar toch wel het stukje vlees waar ik het meeste tijd in stop en pa & ma altijd om vragen als de BBQ aan gaat voor een grill sessie: KIP SHASLICK!

Dit is niet zo maar een bij elkaar geraapt spiesje, hier zit gedachte achter mbt beleving van geur, kleur, smaak, etc...

Deze keer in een kruidenrub & ketjap sesam variant. (en een niet pittige variant met extra rode paprika, maar ik vind dat die met peper hoort)

Hap 1: stukje kip met ui, even wennen aan de kruiden.
Hap 2: direct bam! ui, rode peper en een stukje kip. Pittig mondgevoel.
Hap 3: hier komt de magie van een shaslick, eerst zoete gele paprika gevolgd door ui en heel zout spek en dan weer de smaak van kip ondersteunt door het rode pepertje van hap 2.
Hap 4: even neutraliseren, paprika, ui, kip, terug naar de basis smaak.
Hap 5: je ziet die groene peper en je brein schakelt even terug naar de rode peper, maar deze groene is heter. Je neemt de hap van paprika, ui, groene peper, kip en het is direct HEET, maar je herinnert je ook dat de volgende hap (6) alles balanceert door de spek net zoals na de rode peper.
Hap 6: alles balanceert, umami, een heerlijke spies!

Alles wat er nog bij hoort is een slok ijskoude pils!

Shaslick 2.jpgShaslick 4.jpg
Shaslick 5.jpg
Shaslick 6.jpg

Op naar de volgende stook sessies!

:biertje: :biertje: :biertje: :biertje: :biertje: :biertje:
 
Met deze buiten temperaturen wordt er hier altijd wel een BBQ aangestoken.

De afgelopen dagen dan ook meerdere malen mogen genieten en wilde wat plaatjes delen.

BBQ-en is denk ik wel mijn grootste hobby waar je bij mag stoken.
Vooral de controle houden en leren wat het beste werkt bij welke temperatuur vind ik erg leuk.

Op de volgende foto's zie je dan ook eerst twee kolen bakjes en daarna één.

Het mooiste moment vind ik dan ook als de temperatuur net begint af te zwakken en je zo een heerlijke speklap kunt maken.
Ooh zo simpel en lekker als je weet wat je doet maar toch het meest verbrande en dus verpeste stukje vlees op de BBQ!

Gloeiendje heet eerst de kogelbiefstuk zout en peper spies.

Bekijk bijlage 1827059

Dan een kerrie filet lapje die een eigen vorm aan nam, niks boeiends maar toch bijzonder om te zien wat hitte met je vlees kan doen.

Bekijk bijlage 1827060

Dan nog wat dingen tussendoor en inmiddels gaat de temperatuur naar beneden en voegen we de kolenbakjes samen voor de 'sweet spot' kwa temperatuur voor speklapjes en braadworstjes.

Bekijk bijlage 1827061
Bekijk bijlage 1827062

Tijdens sessie twee hadden we hamburgers zelf gemaakt en gegrilde groenten, lekker snel en simpel wederom!

Bekijk bijlage 1827063
Bekijk bijlage 1827064

Maar toch wel het stukje vlees waar ik het meeste tijd in stop en pa & ma altijd om vragen als de BBQ aan gaat voor een grill sessie: KIP SHASLICK!

Dit is niet zo maar een bij elkaar geraapt spiesje, hier zit gedachte achter mbt beleving van geur, kleur, smaak, etc...

Deze keer in een kruidenrub & ketjap sesam variant. (en een niet pittige variant met extra rode paprika, maar ik vind dat die met peper hoort)

Hap 1: stukje kip met ui, even wennen aan de kruiden.
Hap 2: direct bam! ui, rode peper en een stukje kip. Pittig mondgevoel.
Hap 3: hier komt de magie van een shaslick, eerst zoete gele paprika gevolgd door ui en heel zout spek en dan weer de smaak van kip ondersteunt door het rode pepertje van hap 2.
Hap 4: even neutraliseren, paprika, ui, kip, terug naar de basis smaak.
Hap 5: je ziet die groene peper en je brein schakelt even terug naar de rode peper, maar deze groene is heter. Je neemt de hap van paprika, ui, groene peper, kip en het is direct HEET, maar je herinnert je ook dat de volgende hap (6) alles balanceert door de spek net zoals na de rode peper.
Hap 6: alles balanceert, umami, een heerlijke spies!

Alles wat er nog bij hoort is een slok ijskoude pils!

Bekijk bijlage 1827066Bekijk bijlage 1827068
Bekijk bijlage 1827069
Bekijk bijlage 1827070

Op naar de volgende stook sessies!

:biertje: :biertje: :biertje: :biertje: :biertje: :biertje:
Ziet er goed uit👌ik heb ondertussen 6 of 7 keer mijn nieuwe bbq gebruikt en het gaat wel steeds beter met op 1 kant kolen en de andere helft niks.maar nu zie ik bij jou weer een apart rondje onder je rooster met kolen erin... waar is dat precies goed voor?is toch gewoon om niet teveel kolen te verbruiken voor een paar stukjes vlees? Het word op dat punt dan toch veeel te heet..?of leg je alles ook aan de andere kant te garen met de deksel erop ofzo?

Vind het steeds leuker om te doen,en wil me kennis verreiken,vandaar de vragen.. dat bakje onder de bbq met wat zilverfolie is een goeie tip!👍
 
Ziet er goed uit👌ik heb ondertussen 6 of 7 keer mijn nieuwe bbq gebruikt en het gaat wel steeds beter met op 1 kant kolen en de andere helft niks.maar nu zie ik bij jou weer een apart rondje onder je rooster met kolen erin... waar is dat precies goed voor?is toch gewoon om niet teveel kolen te verbruiken voor een paar stukjes vlees? Het word op dat punt dan toch veeel te heet..?of leg je alles ook aan de andere kant te garen met de deksel erop ofzo?

Vind het steeds leuker om te doen,en wil me kennis verreiken,vandaar de vragen.. dat bakje onder de bbq met wat zilverfolie is een goeie tip!👍

Bedankt voor het compliment!

Dat 'rondje' dat je bedoelt zullen wel de kolen mandjes/bakjes zijn denk ik.
Het bestaat dus uit twee delen:

7403Y3-601x450-0bbd7fc-1.jpg

waar is dat precies goed voor?is toch gewoon om niet teveel kolen te verbruiken voor een paar stukjes vlees? Het word op dat punt dan toch veeel te heet..?of leg je alles ook aan de andere kant te garen met de deksel erop ofzo?

Het heeft meerdere functies tegelijk.

Je concentreert (maakt het compact) je brandstof en als je dan zoals op bovenstaande foto hete briketten of houtskool toevoegt op koude briketten/houtskool dan wordt dat ook langzaam ontstoken waardoor je een veel langere sessie kan houden dan simpelweg alleen een starter leeg kiepen.

Dus je kan stellen dat je dan effectiever met je brandstof omgaat, je een veel langere sessie kan houden zonder bijvullen én je grilloppervlak is compact tot het bakje.
Geen kooltjes aan de zijkant die niets toevoegen maar een compact geconcentreerd vuur, te heet voorkom je door de luchtschuiven bijna dicht te doen.

Op deze manier ga je dus je temperatuur regelen afhankelijk van wat je wilt bereiden, de temp range kan zo maar 100 graden verschil zijn afhankelijk van de gebruikte brandstof.

En dan kun je kiezen voor indirect of direct, maar ook beide natuurlijk.
Dus een stokbroodje indirect afbakken terwijl je een saté direct grillt.

Die kolen mandjes kun je tevens flexibel inzetten door bijvoorbeeld aan beide kanten van je BBQ er één te zetten en dan een lekbak met een laagje heet water in het midden.
Dan kun je hierboven een gevlinderde kip neerleggen en zodoende meer convectie creëren van beide kanten en dus een gelijke garing van de hele kip.

In de tussentijd kun je links en rechts iets grillen tijdens het wachten op je hele kip.

Als de kip dan bijna klaar is haal je de kip er af, rooster eruit en de kolen mandjes naar het midden waardoor je je grilloppervlak weer compact maakt.
Alles terug en de kip op de huid kant boven die twee mandjes voor een krokant korstje en smullen maar!

Een speklap verbrand zéér snel door het vele vet en dan zijn ze slap en verbrand, bah.
En aangezien het makkelijker is om met twee volle hete kolen mandjes te beginnen doe ik meestal eerst biefstuk oid grillen.

De speklapjes maak ik dus altijd later in een sessie, vlak na dat het vuur aan het afzwakken is voeg ik de inhoud van mandje 1 bij mandje 2.
Soms met een paar verse stukjes houtskool (geeft een snufje rook af aan het vlees) om zo de speklap perfect te garen én de resterende brandstof zo optimaal mogelijk te gebruiken.

Je kan dat ook goed zien op de foto's van mij, met de speklap en braadworst is het nog maar één bakje.

Kortom, met die mandjes kun je verschillende zones inrichten en ook de temperatuur vele malen beter beheersen.
Het is even oefenen maar je leert op een bepaald punt precies hoe je BBQ werkt.

En je leert ook welk vlees je bij welke 'fase' en temperatuur het beste kunt bereiden.

Vergeet niet een paar ingepakte maïskolven en aardappels op je kolenrooster te leggen!
Eet je ze niet direct heb je de dag erna altijd een lekker salade of je warmt het even op.

Bijkomend voordeel is dat het ingepakte eten met zilverfolie heet worden en de aangezogen lucht van onderin je BBQ sneller verwarmen en je ketel meer stabiel houden kwa temp.

Lang verhaal haha, hoop dat je er wat aan hebt.

BBQ ze! 🔥🔥🔥
 
Ik ben gek van bbqen al moet ik zeggen de laatste tijd wat minder, als ik hem nu aansteek is het voornamelijk wat eenvoudigs wat ik bereid. Dus meer een goede steak grillen met wat groente. Spareribs blijft mijn alltime favoriet, die hier ook het meest gewaardeerd worden. Ben wat minder fnaatiek omdat ik al zoveel geprobeerd heb. De pp, brisket, kip, de standaard texas bbq low and slow of hot and fast heb ik al te vaak gemaakt. Met folie, met butcher paper, niet inpakken, zelf rubs en sauzen, glazes etc maken, fosfaat en andere injecties toevoegen, allemaal gedaan.

dus als iemand nog nieuwe dingen heeft om te proberen hoor ik het graag.

als zijsprong heb ik mij ook verdiept in de napolitaanse pizzas, heel erg tof en weer veel nieuwe dingen te leren over fermentaties, verschillende bloemsoorten etc. Heeft mij wel 2 jaar bezig gehouden en kan nu wel een aardige napolitaanse pizza maken als zeg ik het zelf.
Dit wel in een pizza oven want op mijn BGE gaat dat toch een stuk minder.

Mijn nieuwste speeltje is een koreaanse/japanse tafelmodel bbq met binchotan. Gewoon relaxt kwaliteitsvlees grillen aan tafel, tof!
 
Ik ben gek van bbqen al moet ik zeggen de laatste tijd wat minder, als ik hem nu aansteek is het voornamelijk wat eenvoudigs wat ik bereid. Dus meer een goede steak grillen met wat groente. Spareribs blijft mijn alltime favoriet, die hier ook het meest gewaardeerd worden. Ben wat minder fnaatiek omdat ik al zoveel geprobeerd heb. De pp, brisket, kip, de standaard texas bbq low and slow of hot and fast heb ik al te vaak gemaakt. Met folie, met butcher paper, niet inpakken, zelf rubs en sauzen, glazes etc maken, fosfaat en andere injecties toevoegen, allemaal gedaan.

dus als iemand nog nieuwe dingen heeft om te proberen hoor ik het graag.

als zijsprong heb ik mij ook verdiept in de napolitaanse pizzas, heel erg tof en weer veel nieuwe dingen te leren over fermentaties, verschillende bloemsoorten etc. Heeft mij wel 2 jaar bezig gehouden en kan nu wel een aardige napolitaanse pizza maken als zeg ik het zelf.
Dit wel in een pizza oven want op mijn BGE gaat dat toch een stuk minder.

Mijn nieuwste speeltje is een koreaanse/japanse tafelmodel bbq met binchotan. Gewoon relaxt kwaliteitsvlees grillen aan tafel, tof!
Zalm op de bbq op een houten plankje is fantastisch.

Ik vind atomic buffalo turds ook erg lekker.

Ik herken wel wat je zegt, maar blijft allemaal lekker

https://www.francescakookt.nl/salade-met-geitenkaas-biet-en-avocado/ < ook een aanrader!
 
Ik ben gek van bbqen al moet ik zeggen de laatste tijd wat minder, als ik hem nu aansteek is het voornamelijk wat eenvoudigs wat ik bereid. Dus meer een goede steak grillen met wat groente. Spareribs blijft mijn alltime favoriet, die hier ook het meest gewaardeerd worden. Ben wat minder fnaatiek omdat ik al zoveel geprobeerd heb. De pp, brisket, kip, de standaard texas bbq low and slow of hot and fast heb ik al te vaak gemaakt. Met folie, met butcher paper, niet inpakken, zelf rubs en sauzen, glazes etc maken, fosfaat en andere injecties toevoegen, allemaal gedaan.

dus als iemand nog nieuwe dingen heeft om te proberen hoor ik het graag.

als zijsprong heb ik mij ook verdiept in de napolitaanse pizzas, heel erg tof en weer veel nieuwe dingen te leren over fermentaties, verschillende bloemsoorten etc. Heeft mij wel 2 jaar bezig gehouden en kan nu wel een aardige napolitaanse pizza maken als zeg ik het zelf.
Dit wel in een pizza oven want op mijn BGE gaat dat toch een stuk minder.

Mijn nieuwste speeltje is een koreaanse/japanse tafelmodel bbq met binchotan. Gewoon relaxt kwaliteitsvlees grillen aan tafel, tof!

Gaaf om te lezen en dus ook gelijktijdig moeilijk om iets 'nieuws' aan te raden.

Welke style ben je voor gegaan? Hibachi, Shichirin of Konro?

Het zijn uitermate geschikte tafel BBQ's, voor saté (yakitori) en dun vlees zoals lamskoteletjes, en plakjes groenten.

Mocht je Binchotan moeilijk kunnen krijgen of te duur vinden kijk dan zeker eens naar Maruba houtskool.
Dit kun je eventueel ook prima mixen met elkaar! Al zal de purist het hier niet mee eens zijn haha.

Wat betreft BBQ recepten vind ikzelf dat de focus vaak te veel ligt op vlees/vis.
Terwijl er veel heerlijke producten zijn die op een BBQ 'tot leven' komen die normaal niet zo bijzonder zijn.

Een little gem grillen en verwerken tot salade ofzo.
Prei is ook zo'n saaie groente toch? Blaker hem zwart tussen je kolen en hij wordt super zacht van binnen.
Zwart geblakerde punt paprika waar je dan de schil vanaf haalt.
Gegrilde ananas, in mijn ogen dé manier om deze vrucht te consumeren, al dan niet met een bol vanille ijs erbij.
Gegrilde perzik/abrikoos/nectarine!

Eventueel kun je deze gegrilde groenten/fruit verwerken door een salade of als topping van een cake/taart. (die je uiteraard ook op de BBQ maakt)

Of wat dacht je van een Portugese Pasteis/Pastel del Nata.
Lekker s'mores met chocolade, aardbeien of stroopwafel. (of alle drie tegelijk)

Wat betreft vlees...

Chinees krokant buikspek of Italiaanse Porchetta.
Chinese Char Siu.
Koreaanse Kalbi, oftewel Korean Beef Short Ribs.
Koreaanse Kimchi Bacon Kaas rolletjes.
Poolse Cevapcici of Balkan style Cevapcici.
Mexicaanse Taquitos.
Pinwheels Bavette/Picanha.
Pork Hammers.
Shotgun Shells.
Oostenrijkse Kaiserschmarrn.
Zal je vast wel al geprobeerd hebben maar het vermelden waard: Moink Balls/Sticks!

Een Vacherin Mont d’Or met een goed stokbroodje.
Cypriotische gegrilde Halloumi is ook lekker.

En als je dus goed deeg kan maken kun je daar eindeloos mee variëren.
Knoflook broodrolletjes bijvoorbeeld, of een kaas uien kruier.
Plaattaarten, Quiches, noem maar op.

Tofu spiesjes kun je ook eindeloos mee variëren mbt smaak.

Vergeet ook niet brood beleg te maken.

Grillworst, gerookte kip, rosbief, gegrild Betuws beenhammetje.

Vergeet als laatste niet je BBQ te verrijken met ander vlees: 😇

BBQ.webp

Zalm op de bbq op een houten plankje is fantastisch.

Ik vind atomic buffalo turds ook erg lekker.

Ik herken wel wat je zegt, maar blijft allemaal lekker

https://www.francescakookt.nl/salade-met-geitenkaas-biet-en-avocado/ < ook een aanrader!

Hahaha ik moest even zoeken wat atomic buffalo turds waren, maar het blijken gewoon Jalapeño poppers te zijn. Inderdaad lekker!
 
Laatst bewerkt:
Ziet er allemaal goed uit! Zoals de meeste in dit topic is BBQ ook voor mij een mooie hobby! Hierbij wat gerechtjes van de laatste weken. Die eerste is Reerug, fantastisch mals! De rest spreekt voor zich denk ik!

IMG_6958.jpeg


IMG_6894.jpeg

IMG_6877.jpeg

IMG_6875.jpeg

IMG_6819.jpeg
IMG_6791.jpeg
 
Ziet er allemaal goed uit! Zoals de meeste in dit topic is BBQ ook voor mij een mooie hobby! Hierbij wat gerechtjes van de laatste weken. Die eerste is Reerug, fantastisch mals! De rest spreekt voor zich denk ik!

Bekijk bijlage 1827080


Bekijk bijlage 1827081

Bekijk bijlage 1827082

Bekijk bijlage 1827083

Bekijk bijlage 1827084
Bekijk bijlage 1827086

Zo dat ziet er allemaal top uit man!

Ik zie dat je de tortilla kebab spiesen geprobeerd hebt, aanrader? Of leuk voor een keer?
 
Dat is helaas wel een dingetje als je wat gaat proberen. Het resultaat ziet er vaak super uit maar de smaak is dan weer niet bijzonder. Ik heb sowieso alles wat groente aangaat opgegeven, daar valt doorgaans weinig eer aan te behalen en je kan die groente beter als voedsel voor dieren gebruiken, die maken er dan weer vlees van :P.

Uiteindelijk val ik dus toch vaak terug op dingen waarvan ik weet dat het lekker is en dat is doorgaans gewoon vlees en daar kun je volop mee variëren qua bereiding, rubs, marinades, injecteren en sprayen. Overigens ben ik nu wel op het punt gekomen dat ik helemaal geen zin heb in een bbq, ik sta nog liever in de vrieskou of de regen dan in deze absurde hitte bij de bbq...
 
Back
Bovenaan