Het grote VWC BBQ Topic

Na dat de kettle op temperatuur was, zo ongeveer rond de 105/110 graden was het tijd voor de ribben!

Ribs Rauw 2.jpg
Ribs Rauw 3.jpg

Na 3 uurtjes was het tijd om ze in goede heavy duty extra dikke alu folie in te pakken, deze keer met appelsap.
En vervolgens mochten ze weer 2 uur op de BBQ.

Ribs 3 uur 1.jpgRibs 3 uur 2.jpg

Na 2 uurtjes was het tijd om ze uit te pakken en te voorzien van wat laagjes glaze, ik begin altijd met één laagje aan de ribkant.

Ribs 5 uur 1.jpg
Ribs 5 uur 2.jpg
Ribs 5 uur eerste laag.jpg

Bijna klaar en voor de pit liefhebbers onder ons één rack voorzien van dun gesneden jalapeño.

Ribs 5 uur klaar.jpg

En dan ongeveer 5 minuutjes na het op tafel zetten...

5 minutes later....jpg

En o ja, deze wilde ik ook zeker delen, het uitje waarmee ik mijn temperatuursonde boven mijn rek houdt.
Ik kan de geur en smaak alleen maar omschrijven als: Franse uiensoep maar dan in vaste vorm.

Uiensoep in vaste vorm.jpg

Zooooo Tegendraads is goed bezig,nog bedankt voor je uitgebreide antwoorden een paar pagina's terug👍verbaas me elke keer weer hoe ver je in het bbq"en kan gaan😃iedereen weer een andere manier.. ik heb al best veel nageaapt van mensen hier.. maar ik ben nog steeds niet op het level om bijvoorbeeld rauwe rib klaar te maken, ze moeten wel al voor gegaard zijn(vloeken in de kerk😎)kijk er ook weer vanop hoeveel uur Tegendraads besteed aan het maken van die spare rib e.d...🫨dan ben je toch ook een 5 kilozak kolen verder?of branden die kokos briketten zo lang..het is een gewone bbq die niet heel goed zijn warmte vast houd zoals zo'n ei.Ik ben de hobby net gestart,dus geniet vol van die verhalen hier.ik moest gister voor 7 man vlees klaarmaken,niet best voor een amateur,ik liep echt te kloten(😅 zie foto)

Maar uiteindelijk word ik die jongen waarvan mensen weten dat hij de bbq meester is,en aan willen aanschuiven😎helemaal top👍

Bijlagen

• 20260627_191824.jpg
    20260627_191824.jpg
    3,1 MB · Weergaven: 15
Zooooo Tegendraads is goed bezig,nog bedankt voor je uitgebreide antwoorden een paar pagina's terug👍verbaas me elke keer weer hoe ver je in het bbq"en kan gaan😃iedereen weer een andere manier.. ik heb al best veel nageaapt van mensen hier.. maar ik ben nog steeds niet op het level om bijvoorbeeld rauwe rib klaar te maken, ze moeten wel al voor gegaard zijn(vloeken in de kerk😎)kijk er ook weer vanop hoeveel uur Tegendraads besteed aan het maken van die spare rib e.d...🫨dan ben je toch ook een 5 kilozak kolen verder?of branden die kokos briketten zo lang..het is een gewone bbq die niet heel goed zijn warmte vast houd zoals zo'n ei.Ik ben de hobby net gestart,dus geniet vol van die verhalen hier.ik moest gister voor 7 man vlees klaarmaken,niet best voor een amateur,ik liep echt te kloten(😅 zie foto)

Maar uiteindelijk word ik die jongen waarvan mensen weten dat hij de bbq meester is,en aan willen aanschuiven😎helemaal top👍

Graag gedaan Michel, het is voor mij echt wel één van de mooiere hobby's.
Ik haal er óók veel plezier uit om andere te helpen hun BBQ naar een hoger niveau te krijgen.
Dus als je vragen hebt kun je ze altijd hier stellen of een DM mijn kant op sturen. ;)

Inmiddels doe ik het dan ook al heel wat jaartjes en geloof mij als ik zeg dat ik bijna alles nageaapt hebt, hahaha.
Uiteindelijk komt er dan een punt waar je gaat denken: ik kan dit zelf beter!

Beginnen met rauwe spareribs is wel mijn aanrader als eerste kennismaking met low & slow.

Simpelweg omdat ribs heel erg vergevings gezind zijn!
Iets te heet? Geen probleem. Iets te lang? Dan zijn ze 'fall off the bone' maar nog steeds heerlijk, droog worden ze bijna niet.
Krijg je ze niet naar de gewenste garing en je gasten krijgen honger? Prop je ze toch nog even in de oven en/of onder de grill!

Je bent met echt goed vlees bezig in plaats van supermarkt spul. (inderdaad, gegaarde ribs komen er hier nooit meer in)

Het begint eigenlijk al met het ontvliezen, opdelen en kruiden de dag ervoor.
Ik maak een eigen kruidenrub, een eigen glaze, een eigen 'stoof/stoom' mengsel (deze keer alleen appelsap), etc.

Zoals je op mijn foto's ziet is één rack niet gelijk, dat komt omdat daar een gebroken botje in zat die ik dus eruit gesneden heb.
Zo iets kleins is eigenlijk al een leer moment op zichzelf! (want volgende keer beter opletten met aankopen)

Verder zijn voor mij persoonlijk die EcoBrasa briketten de beste brandstof voor mijn setup mbt ribs.
Grillen doe ik de laatste paar aankopen eigenlijk uitsluitend met Dammers houtskool, bevalt mij prima voor hot & fast.

Je kan op de bovenstaande foto's (pagina terug) de snake zien die ik heb gemaakt.
Als je naar onderstaande foto kijkt zie je dat de snake nog niet eens op de helft is. (dit is na 3 uur op stabiele temperatuur + half uur opstarten)

Snake Setup 6 (na 3 uur).jpg

Met 10 KG EcoBrasa maak ik zeker 5 van dit soort snakes en deze zijn goed voor sessies op 100-120 graden range voor 8-10 uur lang ongeveer.
Wil je een hogere temperatuur leg ik er simpelweg nog een rij bovenop, wil ik langere sessies maak ik de snake simpelweg langer of vul aan.

Voordelen van de EcoBrasa zijn: makkelijk te stapelen in baksteen formatie, nagenoeg geen as, branden zeer stabiel én vrij lang.
Ik heb van 12:00 tot 15:00 niet één keer de deksel open gedaan... Daarna één keer om de ribs in te pakken en vervolgens van 15:00 tot 17:00 ook niet meer.
Alleen tijdens het glaze proces open ik hem elk kwartier om een nieuw dun laagje aan te brengen, op dit punt verwijder ik ook de rek thermometer.

Daar zit hem ook gelijk het geheim van je temperatuur behouden tov een ei. (kamado)
Een kamado kun je wat vaker openen en ook langer open laten omdat het keramiek de hitte meer vasthoudt.

Verder is voor 7 man grillen altijd een uitdaging vooral als ze van het ongeduldige soort zijn hahaha.
Meestal ga ik dan voor of een groot stuk vlees of juist vlug klaar. (en prop ze vol met aardappel salade en stokbrood)
Denk bij 'groot' aan een tomahawk steak / picanha / buikspek of bij 'klein' aan biefstuk spiesjes / sate / burgers / shaslick, etc.
Minder geschikt vind ik de 'bruine' kipdelen, worstjes en speklappen omdat deze meer aandacht vergen voor het beste eind resultaat.

Toch één van de lekkerste dingen om te grillen maar het doet altijd auwie in de portemonnee: lamskoteletten!

Dus chapeau dat je dat gister toch maar gewoon geflikt hebt en ik zou alles van je foto zonder meer geprobeerd hebben!!!

Betere instelling kun je niet hebben, geniet van alle aankomende BBQ sessies! 🔥🔥🔥

Back
Bovenaan