GroenLinks/PvdA en Partij voor de Dieren proberen opnieuw vuurwerk wettelijk te verbieden

Er was toch voor rond de 118 miljoen uitgegeven aan vuurwerk? Dan heeft de staatskas toch ook ruim 25 miljoen opgestreken aan btw? Kan dat geld dan niet ingezet worden voor handhaving op illegaal vuurwerk? En hoe hoog was de schade aan verkeersborden, bushokjes etc? Ik vermoed dat dat ook te betalen was uit die 25 miljoen?
Ja makkelijk, 16 miljoen maar dat is particulier dus moeilijk via overheid bij commerciële verzekeraars te krijgen daarom zit Achmea ook zo te stoken

Er was toch voor rond de 118 miljoen uitgegeven aan vuurwerk? Dan heeft de staatskas toch ook ruim 25 miljoen opgestreken aan btw? Kan dat geld dan niet ingezet worden voor handhaving op illegaal vuurwerk? En hoe hoog was de schade aan verkeersborden, bushokjes etc? Ik vermoed dat dat ook te betalen was uit die 25 miljoen?
Waarom zou je schade door vernielingen, brandstichtingen en illegaal vuurwerk willen betalen uit de belasting op consumentenvuurwerk? Nu leg je hetzelfde verband als onze linkse vrienden zo graag doen.

Dan kun je het beter uit de alcohol accijns betalen. Daarmee is namelijk meer verband.

Mocht de verkoop dit jaar doorgaan dan zal er gehamsterd moeten worden, na lang twijfelen afgelopen oud en nieuw zowat alles afgestoken maar zit nu met een wel heel dubbel gevoel…

Waarom zou je schade door vernielingen, brandstichtingen en illegaal vuurwerk willen betalen uit de belasting op consumentenvuurwerk? Nu leg je hetzelfde verband als onze linkse vrienden zo graag doen.

Dan kun je het beter uit de alcohol accijns betalen. Daarmee is namelijk meer verband.
Rustaagh Guus, je hebt natuurlijk een punt. Het is meer bedoelt om verhoudingen aan te geven. De absolute getallen klinken heel hoog maar als je ze in perspectief zet, valt het allemaal wel mee.

Ben er ook bang voor. Wat mijn gevoel te binnen schiet is dat de afgelopen jaren de branche heeft kunnen inspringen met "goed makertjes" om de boel te sussen. Een soort onder de toonbank lobby van, "wij stoppen wel met baby pijltjes, rotjes, singel shots, pijlen" etc etc. Dit hing gevoelsmatig ook altijd samen met wat we nu weer zien, zo'n linkse lobby. Krijg er weer een vreemd gevoel bij echter wat is het losgeld nu dan ? Einde kooien of...? En is er wel losgeld want de branche heeft alles al weg gegeven!

Ruben koet heeft dit al jaren geleden "voorspeld" en wel meer mensen. En zoals met veel dingen hebben de wappies uiteindelijk wel gelijk gekregen. Gaat niet lang meer duren lijkt het.

Daarnaast heb ik een onderbuikgevoel naar een hoop importeurs. Ze investeren vrij weinig naar mijn mening. Collecties van Broekhof en magnum zijn beide zeer smal en teveel omlabeling om maar een voorbeeld te geven.

Back
Bovenaan