Gezelligheids vuur tijdens oud en nieuw?

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Hebben jullie een vuurton branden tijdens de dag om de handen aan om te warmen ? Gezellig er om heen staan, het geknetter van het hout, het geeft een hoop sfeer!

Zodra ik 5 compounds heb gefakkeld zet ik ze tegen elkaar en gooi ik er wat brandgel overheen, de rest van de avond is het aanschuiven als iets leeg is, volgende ochtend alleen ff as en klei opvegen en scheppen en klaar.

Vorig jaar voor een tientje een oliedrum gehaald bij een boer. Gaten zaten er al in dus kon hem zo aansteken...veel plezier van gehad!! Dit jaar gaat hij gewoon weer aan...

Wij hebben meestal van de Zweedse fakkels: zo'n houtblok waar een kruis in is gezaagd met een aanmaakblokje erin.

Geeft extra sfeer, warmte als het koud is en elk jaar verschijnen er dan rond 01.30u lange stokken en marshmallows voor de kids... :)

De laatste jaren waaide het meestal redelijk hard en vlogen de blokjes inderdaad ook vanzelf in de fik. Extra sfeer en scheelde opruimen! :yes:

• Like
Waarderingen: GMP
Wil dit jaar toch proberen de vuurschaal erbij te zetten. :)

Maar elk jaar ontstaat er wel een vreugdevuur door spontane ontbranding

Ondanks dat het voor de kou absoluut niet meer nodig is staat hier toch altijd wel een vuurschaal te branden met een klein vuurtje voor de sfeer. En er ontstaat altijd wel een vuurtje op straat van cakes en compounds. Daar gaat mooi alles bovenop.

Wij hebben meestal van de Zweedse fakkels: zo'n houtblok waar een kruis in is gezaagd met een aanmaakblokje erin.

Geeft extra sfeer, warmte als het koud is en elk jaar verschijnen er dan rond 01.30u lange stokken en marshmallows voor de kids... :)

De laatste jaren waaide het meestal redelijk hard en vlogen de blokjes inderdaad ook vanzelf in de fik. Extra sfeer en scheelde opruimen! :yes:

Hoe lang doe je met zo'n Zweedse fakkel als ik vragen mag?

Ik ben namelijk nog in dubio over een ton maar dit klinkt als een goed alternatief.

Ooit 1x eens gehad. Kon toen bij een autogarage voor 10 euro zo'n groot olievat kopen. Bovenkant er af geslepen en wat gaten aan de zijkanten gemaakt. Deed het perfect, daarna nooit meer 1 gehad. Mede door de winderige jaarwisselingen.

Een oud olievat ontbreekt nooit! Ik vier al 20 jaar met een vaste club de dag en los van vuurwerk moet er ook hout gestookt worden. Ook het kortzagen van de pallets (onder genot van een pilske) is een traditie geworden.

Een oud olievat ontbreekt nooit! Ik vier al 20 jaar met een vaste club de dag en los van vuurwerk moet er ook hout gestookt worden. Ook het kortzagen van de pallets (onder genot van een pilske) is een traditie geworden.

Lijkt me heerlijk en ik mis dat echt, helaas gaat dat hier in de straat niet gebeuren.

Geniet ervan! :thumbsup:

Hoe lang doe je met zo'n Zweedse fakkel als ik vragen mag?

Ik ben namelijk nog in dubio over een ton maar dit klinkt als een goed alternatief.
Verbazend lang!! Wij gebruiken ze meestal echt pas na 00.00u. We stoken echt door tot 02.00u en daarna ruimen we op. Regelmatig hebben we ze daarna nog moeten blussen zodat ze uitgingen omdat we toch echt naar binnen wilden....

Wel zijn er verschillen in kwaliteit en dikte van de stam die gebruikt wordt. Dat scheelt enorm in brandtijd.

Verbazend lang!! Wij gebruiken ze meestal echt pas na 00.00u. We stoken echt door tot 02.00u en daarna ruimen we op. Regelmatig hebben we ze daarna nog moeten blussen zodat ze uitgingen omdat we toch echt naar binnen wilden....

Wel zijn er verschillen in kwaliteit en dikte van de stam die gebruikt wordt. Dat scheelt enorm in brandtijd.

Bedankt! :thumbsup:

Hier altijd een vuurton voor de deur. Ook in de straat zijn er meerdere vuurtonnen, vuurschalen en vuurkorven te vinden. Heerlijke sfeer geeft dat. Met z’n allen stoken!

Back
Bovenaan