Feitentopic: Officiële Status Vuurwerkverbod & Hulp (i.s.m. HVLV)

Dat je dit gaat verkondigen via de pers geeft wel aan dat je niet geschikt bent voor het politie/me vak.
Je geeft tuig toch gewoon een ticket om te gaan rellen?
Ik kan me niet voorstellen dat je dit zou zeggen zonder een boodschap. Dit wordt toch van hogerhand bepaald ? Kan me voorstellen dat een agent op straat dit zegt om te laten zien: hé, aan ons ligt het niet, maar dit wordt ons ook opgedragen.
Je staat toch gewoon voor lul als politie !!

Vanaf 1 augustus 2026 geldt er in Nederland een landelijk vuurwerkverbod. Persoonlijk vind ik dat een verkeerde beslissing.

Al tientallen jaren is het afsteken van vuurwerk op oudejaarsavond een traditie in Nederland. Natuurlijk begrijp ik dat er mensen zijn die daar anders over denken, bijvoorbeeld vanwege de overlast, de impact op dieren of het milieu. Dat zijn legitieme argumenten en die mening mag er zeker zijn.

Waar ik moeite mee heb, is dat de politiek in mijn ogen de verkeerde mensen treft. Het probleem is namelijk niet de grote groep Nederlanders die één keer per jaar op een verantwoorde manier legaal vuurwerk afsteekt. Het probleem wordt veroorzaakt door een relatief kleine groep die zich toch al niets aantrekt van de wet. Zij steken zwaar illegaal vuurwerk af, veroorzaken vernielingen, intimideren hulpverleners en zorgen ieder jaar opnieuw voor gevaarlijke situaties. Dat zijn dezelfde mensen die zich ook niets zullen aantrekken van een vuurwerkverbod.

Daardoor voelt het alsof de grote meerderheid die zich jarenlang keurig aan de regels heeft gehouden, nu wordt gestraft voor het gedrag van een kleine groep raddraaiers.

Wat mij daarnaast zorgen baart, is dat we steeds vaker zien dat de overheid moeite lijkt te hebben om de openbare orde te handhaven. Tijdens de vieringen na de overwinningen van Marokko op het WK 2026 zagen we in verschillende steden vuurwerk, gevaarlijk rijgedrag en confrontaties met de politie. De algemeen commandant van de Mobiele Eenheid in Amsterdam werd hierover geciteerd met de uitspraak: “Als je gaat handhaven, wordt het oorlog.” Dat vind ik een zorgelijke ontwikkeling.

In een rechtsstaat hoort de overheid de openbare orde te handhaven. Het mag nooit zo zijn dat relschoppers of mensen die de wet overtreden bepalen of de politie wel of niet kan optreden. Als de overheid terughoudend wordt uit angst voor escalatie, dan geeft dat wat mij betreft een verkeerd signaal af en tast dat het gezag aan.

Juist daarom denk ik dat een vuurwerkverbod de problemen niet oplost. Integendeel: ik vrees dat het averechts zal werken. Mensen die nu al illegaal vuurwerk gebruiken, zullen dat blijven doen. Het enige verschil is dat straks ook de mensen die zich jarenlang netjes aan de regels hielden geen legaal alternatief meer hebben. Daarmee verdwijnt het legale vuurwerk, maar niet het illegale vuurwerk en zeker niet het gedrag van de mensen die de overlast veroorzaken.

Persoonlijk had ik daarom liever gezien dat de overheid veel harder had ingezet op de bestrijding van illegaal vuurwerk. Investeer in betere opsporing, strengere controles aan de grens, hogere straffen voor handelaren en gebruikers van zwaar illegaal vuurwerk en pak relschoppers veel harder aan. Richt je op de oorzaak van het probleem, in plaats van een traditie af te schaffen voor de grote groep Nederlanders die zich wel verantwoordelijk gedraagt.

Helaas is de beslissing inmiddels genomen en is er geen weg meer terug. De kogel is door de kerk. Daarmee nemen we afscheid van een traditie die generaties Nederlanders met elkaar heeft verbonden. Voor velen hoorde de geur van buskruit, de lichtflitsen in de lucht en samen aftellen naar het nieuwe jaar net zo bij oud en nieuw als oliebollen, champagne en het aftellen om middernacht. Dat gevoel zal er voor toekomstige generaties niet meer zijn. Dat vind ik oprecht jammer. Niet omdat vuurwerk belangrijker is dan veiligheid, maar omdat ik geloof dat we een mooie traditie zijn kwijtgeraakt door het gedrag van een kleine groep die zich nooit aan de regels heeft gehouden.

Vanaf 1 augustus 2026 geldt er in Nederland een landelijk vuurwerkverbod. Persoonlijk vind ik dat een verkeerde beslissing.

Al tientallen jaren is het afsteken van vuurwerk op oudejaarsavond een traditie in Nederland. Natuurlijk begrijp ik dat er mensen zijn die daar anders over denken, bijvoorbeeld vanwege de overlast, de impact op dieren of het milieu. Dat zijn legitieme argumenten en die mening mag er zeker zijn.

Waar ik moeite mee heb, is dat de politiek in mijn ogen de verkeerde mensen treft. Het probleem is namelijk niet de grote groep Nederlanders die één keer per jaar op een verantwoorde manier legaal vuurwerk afsteekt. Het probleem wordt veroorzaakt door een relatief kleine groep die zich toch al niets aantrekt van de wet. Zij steken zwaar illegaal vuurwerk af, veroorzaken vernielingen, intimideren hulpverleners en zorgen ieder jaar opnieuw voor gevaarlijke situaties. Dat zijn dezelfde mensen die zich ook niets zullen aantrekken van een vuurwerkverbod.

Daardoor voelt het alsof de grote meerderheid die zich jarenlang keurig aan de regels heeft gehouden, nu wordt gestraft voor het gedrag van een kleine groep raddraaiers.

Wat mij daarnaast zorgen baart, is dat we steeds vaker zien dat de overheid moeite lijkt te hebben om de openbare orde te handhaven. Tijdens de vieringen na de overwinningen van Marokko op het WK 2026 zagen we in verschillende steden vuurwerk, gevaarlijk rijgedrag en confrontaties met de politie. De algemeen commandant van de Mobiele Eenheid in Amsterdam werd hierover geciteerd met de uitspraak: “Als je gaat handhaven, wordt het oorlog.” Dat vind ik een zorgelijke ontwikkeling.

In een rechtsstaat hoort de overheid de openbare orde te handhaven. Het mag nooit zo zijn dat relschoppers of mensen die de wet overtreden bepalen of de politie wel of niet kan optreden. Als de overheid terughoudend wordt uit angst voor escalatie, dan geeft dat wat mij betreft een verkeerd signaal af en tast dat het gezag aan.

Juist daarom denk ik dat een vuurwerkverbod de problemen niet oplost. Integendeel: ik vrees dat het averechts zal werken. Mensen die nu al illegaal vuurwerk gebruiken, zullen dat blijven doen. Het enige verschil is dat straks ook de mensen die zich jarenlang netjes aan de regels hielden geen legaal alternatief meer hebben. Daarmee verdwijnt het legale vuurwerk, maar niet het illegale vuurwerk en zeker niet het gedrag van de mensen die de overlast veroorzaken.

Persoonlijk had ik daarom liever gezien dat de overheid veel harder had ingezet op de bestrijding van illegaal vuurwerk. Investeer in betere opsporing, strengere controles aan de grens, hogere straffen voor handelaren en gebruikers van zwaar illegaal vuurwerk en pak relschoppers veel harder aan. Richt je op de oorzaak van het probleem, in plaats van een traditie af te schaffen voor de grote groep Nederlanders die zich wel verantwoordelijk gedraagt.

Helaas is de beslissing inmiddels genomen en is er geen weg meer terug. De kogel is door de kerk. Daarmee nemen we afscheid van een traditie die generaties Nederlanders met elkaar heeft verbonden. Voor velen hoorde de geur van buskruit, de lichtflitsen in de lucht en samen aftellen naar het nieuwe jaar net zo bij oud en nieuw als oliebollen, champagne en het aftellen om middernacht. Dat gevoel zal er voor toekomstige generaties niet meer zijn. Dat vind ik oprecht jammer. Niet omdat vuurwerk belangrijker is dan veiligheid, maar omdat ik geloof dat we een mooie traditie zijn kwijtgeraakt door het gedrag van een kleine groep die zich nooit aan de regels heeft gehouden.
Ameen 🙏

Dat klopt helemaal, dit weten wij allemaal en dit weten ze ook in Den Haag. Wie het niet weten is het grootse deel van de samenleving, die zijn jarenlang geïndoctrineerd via de media en zijn gaan geloven dat dit de enige en juiste oplossing is. De overheid stimuleert ook het NSB gedrag bij die mensen en ze zullen oprecht teleurgesteld zijn wanneer blijkt dat het verbod geen enkel positief effect heeft.

Het zou zelfs nog wel eens kunnen zijn dat de publieke opinie verandert wanneer blijkt dat er meer ongelukken gebeuren en schade ontstaat door een grotere hoeveelheid zwaar vuurwerk, doordat er meer zwaar vuurwerk gevonden wordt in schuurtjes in woonwijken, dat er meer ruzies ontstaan in de straten waar het voorheen een gezellig samenkomen was met oud en nieuw. De doorsnee consument die ook altijd wel iets afsteekt komt er nu pas achter dat er sprake is van een verbod, ik heb al meerdere mensen gesproken de laatste dagen die verbaasd zijn en het erg jammer vinden. Tegelijkertijd geven diezelfde mensen ook aan dat ze dan toch maar de grens over gaan om wat vuurwerk te kopen omdat ze dat leuk vinden en het verbod maar onzin vinden.

Ze hebben in Den Haag een onhoudbare situatie gecreëerd, een verbod wat niet te handhaven valt en wat absoluut niet door de meerderheid van de samenleving gedragen wordt, ondanks dat er altijd met een "ruime meerderheid" geschermd wordt in de media, een verbod dat mijns inziens vooral negatieve gevolgen gaat hebben. Een verbod dat ruim 800 ondernemers in Nederland hun kostbare onderneming afneemt en waarbij de nette compensatie die als keiharde voorwaarde voor het aannemen van de wet gesteld is een natte wind lijkt te zijn. Een verbod dat mensen criminaliseert en hun plezier afpakt. Een verbod dat de staat (lees: ons) veel geld kost. En dat allemaal omdat een groepje linkse drammers al die jaren heeft gestreden voor dit verbod omdat ze zelf vuurwerk niet leuk vinden, omdat het zo slecht zou zijn voor het milieu en voor de vogeltjes (althans, het deel dat niet door loslopende katten om zeep geholpen is).

Dit is allemaal zeer kenmerkend voor het Nederlandse beleid van de laatste jaren, beperken, betuttelen en beboeten zodat er nog meer geld uitgegeven kan worden aan dingen waar de samenleving helemaal niet achter staat. Ik hoop van harte dat de traditie nog vele jaren blijft bestaan, helaas zonder de geweldige voorpret, en dat de criminele liefhebber (voorheen doodnormale burger) die het niet kan laten om wat af te steken, z'n gang kan gaan zonder lastig gevallen te worden door de alom aanwezige moraalridders die zichzelf het recht toebedeeld hebben om over alles te zeiken wat een ander leuk vindt.

26 Limburgse gemeenten geven geen toestemming voor vuurwerk met oud en nieuw​

In 26 Limburgse gemeenten is vuurwerk taboe tijdens de jaarwisseling. Er worden daarvoor geen vergunningen verleend. Dat schrijven de burgemeesters van deze gemeenten in een brief aan de ministers van Justitie en Verkeer en Waterstaat.

Eelco van den Heuvel
7 juli 2026, 16:47Laatste update: 19:19
Op 1 augustus gaat het vuurwerkverbod in Nederland in. Vanaf die datum mag er geen vuurwerk meer verkocht, gekocht of afgestoken worden, maar stichtingen en verenigingen kunnen er een vergunning (ontheffing) voor aanvragen.

Dat gaat in 26 van de 31 Limburgse gemeenten, waaronder Maastricht, Heerlen, Weert en Roermond, dus niet gebeuren. Ze zien beren op de weg: er is een tekort aan gecertificeerd handhavingspersoneel en er is te weinig politie beschikbaar. De gemeenten vrezen daardoor voor de veiligheid van hun medewerkers als er toch vuurwerk wordt afgestoken.

Verbod is aangescherpt​

Ze wijzen ook op de ligging van Limburg tussen België en Duitsland, waar het vuurwerk wél te koop is. De gemeenten voorzien dat Limburgers het vuurwerk over de grens kopen en toch gaan afsteken.

In 2025 werd het vuurwerkverbod ingesteld voor de jaarwisseling 2026/2027. Verenigingen en stichtingen kunnen dus wél toestemming krijgen, maar vorige week werd het verbod aangescherpt na bedenkingen van de Raad van State: een vereniging krijgt alleen toestemming in de eigen gemeente.

Totaalverbod​

In januari pleitten tientallen burgemeesters al voor een totaal vuurwerkverbod omdat ze problemen voorzien met de handhaving. Inmiddels hebben enkele gemeenten, net als de 26 Limburgse gemeenten, al laten weten geen toestemming te geven. Daarbij gaat het om onder meer Amsterdam, Delft en Wageningen.
Andere gemeenten zitten nog in dubio.

Back
Bovenaan