Vuurwerkondernemer Theo van Huet uit Pannerden is er helemaal klaar mee en wil gewoon gaan verkopen. © Telegraaf
Ondernemer Theo van Huet zegt gewoon te gaan verkopen als het zo doorgaat
Vuurwerkbranche dreigt met juridische stappen: ’Er is 0,0 gedaan met onze voorstellen en ideeën’
Lieke Jongbloed
Algemeen verslaggever
19:19 uur | 25 juni 2026
https://www.google.com/preferences/source?q=telegraaf.nl
,,We wachten nog steeds op een uitnodiging van de staatssecretaris. Die zou voor het reces met ons nogmaals om de tafel gaan zitten”, zegt Frans Köhler van de stichting Vuurwerkcheck. ,,Als er meer tijd nodig is, laat het dan weten.”
De branche noemt de voorstellen ontoereikend en in geen verhouding tot de werkelijke waarde van de ondernemingen. ,,Het gaat om bedrijven die jarenlang een traditie in stand hebben gehouden. Alles hebben gedaan om zich aan alle nieuwe regels te houden. En bovendien een aantoonbare economische bijdrage leverden aan Nederland.”
Met de rug tegen muur
De vuurwerkverkopers voelen zich met de rug tegen de muur gezet. De voorgestelde 100 miljoen euro is zeker niet genoeg, benadrukt Köhler. ,,Tot nu toe is er 0,0 gedaan met onze voorstellen en ideeën”, verzucht Köhler. ,,Het gedane voorstel is marginaal. Het onderste van het onderste. Bedenk dat er 840 verkooppunten zijn waar de compensatie voor nodig is. En dan ook nog de importeurs.”
De vertegenwoordiger van de vuurwerkverkopers zegt juridische stappen te overwegen. ,,We willen er alles aan doen om een betere regeling te krijgen. Dit voorstel betekent dat er veel mensen failliet gaan.”
Ondernemer Leo Pap, die in Dordrecht jarenlang vuurwerk aan de man bracht, vertelt dat de onzekerheid groeit. ,,Mijn panden moet ik ombouwen om te kunnen verhuren. Wie wil er nu een vuurwerkbunker? Ik weet echter totaal niet waar ik aan toe ben.”
Dit soort beelden zullen bij Pap niet meer te zien zijn. © Eigen Foto
Samen met collega’s zit Pap in een WhatsAppgroep, waarbij ze elkaar zoveel mogelijk op de hoogte houden. ,,Dagelijks hebben we veertig tot vijftig berichten met onze problemen. Het is echter vanuit de overheid opvallend stil. We zijn overal in meegegaan altijd alles aangepast voor veiligheid. Wat er nu gebeurt, is ronduit onbeschoft.”
Net over de grens in Duitsland blijft vuurwerk te koop. © ANP
Het steekt Pap dat het vuurwerkverbod hoogstwaarschijnlijk door velen aan de laars wordt gelapt. ,,In België staan ze te juichen. Die weten dat de Nederlanders straks massaal de grens over gaan om daar in te kopen. De illegale handel groeit ook. Bij ons wist men dat wat werd verkocht goedgekeurd was met een duidelijke gebruiksaanwijzing.”
Theo van Huet in het Gelderse Pannerden doet er nog een schepje bovenop. ,,Ik ga gewoon verkopen hoor, als dit zo doorgaat.”
’Dupe van ellende in het land’
Van Huet voelt zich enorm in de steek gelaten door de overheid. ,,Het is asociaal hoe wij te pakken worden genomen. Wij worden de dupe van de ellende in dit land, die niet door ons wordt veroorzaakt.”
Van Huet noemt de vele aanslagen met explosieven en de relschoppers die de oudejaarsnachten onmogelijk hebben gemaakt voor de hulpverleners. ,,Dat komt echt niet door het vuurwerk dat wij hier verkopen.”
Raad van State: maak regels rond vuurwerkverbod strenger

Het houdt hem dag en nacht bezig, zo vertelt hij. ,,Ik ben me aan het verdiepen in alle Europese regelgeving. Ik ga in ieder geval straks gewoon verkopen als het zo doorgaat.”
Lokale ontheffingen en handhavingsplan
Uit de Kamerbrief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat blijkt dat er 100 miljoen euro wordt uitgetrokken voor compensatie. Er wordt onderscheid gemaakt tussen importeurs en verkopers. De compensatie is een van de voorwaarden van de Tweede Kamer voor een vuurwerkverbod. Ook lokale ontheffingen en een handhavingsplan horen erbij.
Vuurwerkbranche laaiend over ’schrale’ compensatieregeling na vuurwerkverbod: ’Dit is volstrekt onacceptabel’

Zowel de Tweede als de Eerste Kamer kunnen zich nog uitlaten over de nadeelcompensatieregeling en het inwerkingtredingsbesluit. Het kabinet streeft naar inwerkingtreding op 1 augustus, zodat het vuurwerkverbod van kracht is aanstaande jaarwisseling, is te lezen in de overheidsinformatie. Een woordvoerder van het ministerie laat weten dat de uitgangspunten van de compensatieregeling nog verder worden uitgewerkt. Ook staat nog geprekken met de detailhandelaren in de planning.