Verslag Duren 6-8-2010
Iets later dan gepland om 12 uur vertrokken we richting Aachen, althans dat dacht ik. Na ongeveer een uur te hebben gereden gingen we de snelweg af, de omgeving kwam me bekend voor en ik kwam erachter dat we eerst even naar een caravan zouden gaan kijken.(Onthoud dat laatste woordje even.) Natuurlijk altijd leuk om naar dat soort dingen te gaan kijken dus zo erg was het niet. Na ongeveer een uur zelf te hebben rond gelopen kwam de baas van het bedrijf vragen of hij ons kon helpen, na een heleboel gepraat en 3 uur later werd er getekend voor een caravan. Was wel weer even bizar hoe dat dan gaat je gaat voor een vuurwerkshow maar je koopt onderweg even een caravan…….
Maar nu was het inmiddels zo laat geworden dat Aachen wel vergeten kon worden en dat we maar beter gelijk naar Duren konden rijden.
Na anderhalf uur rijden kwamen de eerste borden van Duren voorbij.
Steeds dichter bij.
Rond 7 uur waren we in Duren. We zijn toen opzoek gegaan naar een parkeerplek die snel gevonden was. Daarna zijn we de stad zelf in gelopen om opzoek te gaan naar een Restaurant. Na ongeveer een kwartiertje lopen kwamen we bij een Italiaans restaurant tegenover de kerk. Een zeer goede keuze! In jaren niet zo’n lekker pizza gegeten! En de mensen die mij wat beter kennen weten dat ik niet zo snel tevreden ben. We werden bediend door de eigenaar van het restaurant, een italiaan, die zo vrolijk was als weet ik niet wat. Hij liep in het Italiaans te zingen en ging vrolijk alle tafels af want het zat helemaal vol buiten. Tevens is het daar nog spotgoedkoop! 8,50 voor een pizza die misschien nog wel beter smaakt dan die op de Champs Elysees!
Als ik volgend jaar weer naar Duren ga weet ik wel waar ik ga eten! Een echte aanrader dus.
Inmiddels was het al kwart voor 9 en tijd om maar eens naar kermis te gaan. Na ongeveer een dik half uur te hebben gelopen kwamen we bij de kermis, gelijk was het duidelijk dat er een flink aantal aan snoepkramen stond want zoet dat het rook! Haha echt zoooo zoet. Maar dat was allemaal voor de terugweg na de show. Na even een rondje over kermis te hebben gelopen was ik even aan het kijken waar het vuurwerk nou zou moeten staan. Het was moeilijk om je goed te oriënteren en na het vragen aan de brandweer liepen we richting het vuurwerk, dachten we, maar er was niks te bekennen. Toen zijn we achter de achtbaan langs de kermis uitgelopen want de brandweer zei dat het daarachter moest staan. Al gelijk werd ons verzocht om ons achter het lint te begeven vanwege de veiligheidsafstanden.(???!) We zijn toen naar de andere kant van het riviertje gelopen om te kijken of daar wat freaks te bekennen waren maar daar ook niet. Uiteindelijk zijn we maar de parkeerplaats achter de kermis opgelopen na het advies van de parkeerwachter daar.
Na het opzetten van mij statief en camera ging iets na 22:30 de eerste salute de lucht in. Wat een heerlijke knal was dat zeg! Al snel volgde er nog 2 en begon de show, de knallen van de shells waren echt niet normaal daarzo! Het galmde echt flink door en ik had het nog nooit zo hard gehoord. Wel was gelijk duidelijk voor mijzelf dat is compleet verkeerd stond, de eerste bommen kwamen niet ver boven de bomen uit waar ik achter stond. De show zelf vanaf de plaats waar ik stond vond ik tegen vallen. Velen zullen hier anders over denken en ik ook na het zien van de films van de mensen die dichter bij het schietveld stonden. De finale was wel geweldig! Ook al had ik niet het beste zicht het was echt buiten porporties geweld! Flinke bonte finale gevolgd door een flink aantal salutes met een heleboel gouden bommen erboven! Echt mooi!
Toch vond ik de gehele show wat minder dan ik had verwacht, komt puur vanwege de plaats waar ik stond.
Na de show nog even op de kermis geweest om wat popcorn en suikerspin in de slaan want dat koste in vergelijking met Nederland niks daar.
En toen een lange rit richting huis van een dikke 2 uur. Rond half 5 lag ik in bed en kon ik terug kijken op een bizarre dag. We gingen voor een vuurwerkshow maar kochten een caravan gekker kan het niet.
Maar ik zal volgend jaar zeker proberen weer in Duren te zijn en niet nog een keer dezelfde fout maken……
Helaas deze keer geen film, hij is gewoon te slecht om online te zetten.