Dreigt er dit jaar weer een verbod op ontsteken vuurwerk?

Heb is zitten googelen maar heb iets interessants voor jullie. Dat verbod wordt bekeken door het OMT. .
Hij staat ook in een ander topic maar ik wil dit hier ook neer zetten. Niets is simpel als de media doet voorkomen.

Gevoelige kwestie

In principe mogen gemeenten zelf bepalen of ze al het vuurwerk verbieden. Landelijk geldt alleen dat zwaar knalvuurwerk en sierpijlen verboden zijn. Volgens Haagse bronnen moet het demissionaire kabinet vanwege Europese regels snel beslissen of opnieuw een algeheel verbod nodig is. Anders kan de verkoop van vuurwerk niet zomaar aan banden worden gelegd.

"Ze moeten met een goed onderbouwd besluit bij de Europese Unie in Brussel aankomen en daarom kijkt het demissionaire kabinet nu naar de experts van het OMT", zegt politiek verslaggever Tomas Riemens. "Maar wat ook meespeelt, is dat het vuurwerkverbod een gevoelige kwestie is, waar burgemeesters en het kabinet liever niet op eigen houtje een besluit over nemen."

Lees het bovenstaande stukje is van Hart van Nederland. Ik begin nu sterk te twijfelen aan het verbod omdat als ze niet snel beslissen met EU regeltjes te maken krijgen. Daarvoor hebben ze het OMT gevraagd.

Laatst bewerkt:
Is zeker interessant. Blijkbaar kunnen ze niet om Brussel heen nu waar dat vorig jaar met de spoedwet wel kon als ik het goed heb. Hopen dat dit ons toch nog gaat helpen!

Een ding is zeker. Mochten ze vrijdag een verbod aankondigen, dan heb je gegarandeerd tot en met oud en nieuw rellen en onrust in het land. En dat zou nog wel een stukje verder kunnen gaan dan vorig jaar heb ik zo het idee van.

Is zeker interessant. Blijkbaar kunnen ze niet om Brussel heen nu waar dat vorig jaar met de spoedwet wel kon als ik het goed heb. Hopen dat dit ons toch nog gaat helpen!

Een ding is zeker. Mochten ze vrijdag een verbod aankondigen, dan heb je gegarandeerd tot en met oud en nieuw rellen en onrust in het land. En dat zou nog wel een stukje verder kunnen gaan dan vorig jaar heb ik zo het idee van.

Vorig jaar moest het ook via Brussel, was zo geregeld.

Ja, idd en er is nu niet die spoedwet die 31 mei afliep maar nog wel Tijdelijk Wet Covid-19 Justitie en Veiligheid https://wetten.overheid.nl/BWBR0043413/2020-12-17 en Tijdelijke wet maatregelen covid-19 https://wetten.overheid.nl/BWBR0044337/2021-07-17. Valt een mogelijkheid tot spoedwijziging daaronder, zet Brussel zo een krabbeltje. Daar hadden we vorig jaar ook valse hoop in, dat EU nog kont tegen de krib zou gooien. Dat hebben de ambtenaartjes wel toegedekt. Als niet, proberen ze het ook niet. Slecht voor imago braafste (opportunistische) jongetje van de klas

He bah, zulke polls. Moet dat nou echt die polls. Stukje van Memo2 erbij van achmea wat in het nadeel werkt. Achmea zet overal neer dat helft steden het zien zitten een verbod zo kansloos. Nee laat maar dat media al over achmea begin is al triest en nog een poll erbij is nog triester.

Dat stuk geeft duidelijk aan dat ze inderdaad niet om Brussel heen kunnen daar ligt een stukje hoop voor mij weer. Mits ze niet heel snel beslissen krijgen ze met EU regeltjes te maken. Het is wel zo, zie veel vuurwerkprotestflyers maar die gaan ook niet helpen deze protesten is alleen maar meer overlast en geklaag. Onrust gaat er zeker wel komen omdat de overheid glashard dingen beloof en kwamen ze niet na. Het begon vorig jaar al. Het zijn tijdelijke maatregelen volgend jaar wordt het beter, vuurwerk wordt voor een jaar verboden, volgend jaar mogen jullie weer, vaccinatie is de enige uitweg voor vrijheid, 1 november verdwijnen alle maatregelen, en 2 november is het aangescherpt. Dus komt neer met alles staan daar glashard te liegen Niemand begrijp er iets van en werkt zeer verwarrend. Atje kuiken van PvdA zij zei het juiste ingrijpen niet verwarrend doen schiet op en waar wacht je op met boosterprikken, en kijk alleen naar besmettingen niet naar opnames ze kreeg als laatste ga maar slapen meer niet als antwoord. 1 iemand zei op het forum zeer terecht OMT is niet serieus te nemen meer, heeft niks met OMT te maken het vuurwerk. En de overheid is helemaal niet meer te vertrouwen meer, mocht het verbod toch komen.

Maar dat mensen het zat zijn is 1 ding wat zeker is en dat er onrust van komt ook.

In het uitgelekte advies van het OMT wordt vooralsnog niks gezegd over vuurwerk. Als ik het zo lees denk ik dat hun opvatting is nu een korte lockdown en dan (afgezien van het 2G beleid) geen extra maatregelen. Zegt nog helemaal niks maar is in ieder geval (nog) niet negatief* voor ons

*afgezien van de aanpassing naar 2G ipv 3G misschien maar laten we die discussie hier niet voeren

In het uitgelekte advies van het OMT wordt vooralsnog niks gezegd over vuurwerk. Als ik het zo lees denk ik dat hun opvatting is nu een korte lockdown en dan (afgezien van het 2G beleid) geen extra maatregelen. Zegt nog helemaal niks maar is in ieder geval (nog) niet negatief* voor ons

*afgezien van de aanpassing naar 2G ipv 3G misschien maar laten we die discussie hier niet voeren

Geen slecht nieuws voor vuurwerk! Al staat in het advies wel dat:

Als het kabinet het advies over een korte lockdown niet opvolgt, zijn volgens het OMT andere langdurige maatregelen nodig.

(en langdurig vermoed ik dat vuurwerkverbod een van de maatregelen zou zijn)
Maar goed, wel slim van het OMT om de bal terug te kaatsen naar het kabinet..

Ik zie een klein positief puntje ontstaan, doordat er geen mensen in grote groepen bij elkaar mogen komen zal dat betekenen dat georganiseerde vuurwerkshows geen doorgang kunnen krijgen en men dan eerder zou kunnen kiezen om dan maar het kleinschalige thuis vuurwerk niet te verbieden. Ik denk dat men graag het thuisvuurwerk had verboden met als alternatief een groot plein feest met vuurwerk. Maar die vlieger gaat niet op.

Zeiden ze vorig jaar ook en opeens was het daar ook verboden. Hou me ook niet aan Duitsland vast. Als Merkel zegt verboden, is het verboden vooralsnog.

Wil je a.u.b. wel alleen feiten hier neerdroppen. Er was afgelopen jaar geen vuurwerk afsteekverbod in DL. Het werd afgeraden maar je mocht wel vuurwerk afsteken op eigen grondgebied en in sommige deelstaten zoals NDS en NRW mocht je ook in je eigen straat i.p.v. alleen in je eigen tuin.

Wil je a.u.b. wel alleen feiten hier neerdroppen. Er was afgelopen jaar geen vuurwerk afsteekverbod in DL. Het werd afgeraden maar je mocht wel vuurwerk afsteken op eigen grondgebied en in sommige deelstaten zoals NDS en NRW mocht je ook in je eigen straat i.p.v. alleen in je eigen tuin.

Lees jij je stukje is goed terug met je zogenaamde feiten. Kreeg een bericht van heron en een nette terugbetaling en ga jij me vertellen hoe en wat slaap lekker feit is gewoon hun konden dat verbod ook is toegelicht vuurwerkverkoop was daar ook niet klaar geen verkoop voor velen geen vuurwerk dus praat je over een verbod. En kunnen we roepen ja maar je mocht afsteken beetje goedkoop als ze geen vuurwerk verkochten. En verder kan Duitsland de boom in hier loop ik al te stressen moet ik voor hun ook nog feiten neerzetten. Praat liever over Nederland dan Duitsland, wat daar speelt is niet relevant. Altijd dat gezever over andere landen, heb daar niks mee woon daar niet, zoeken ze daar ook zelf maar uit.

https://www.ed.nl/eindhoven/eindhov...ig-wel-komen-er-vuurwerkvrije-zones~a7e185ba/

24 minuten geleden.. voorschotje op het besluit? (weten zij meer dan ons?)

Volgens mij is dit eerder nog een reactie van de burgemeester op de raadsvragen die gesteld waren in oktober. Frappant wel dat dit nu uitkomt, stond nergens op de agenda want ik heb bijna dagelijks gekeken. Ben wel erg benieuwd hoe de nieuwe burgemeester erin staat, want hoe de raad erin staat is duidelijk en Jorristma wilde altijd voor een landelijk verbod gaan.

Ook bizar om te lezen dat de burgemeesters blijkbaar in oktober al hebben aangedrongen op een vuurwerkverbod, slaat echt nergens op. Europees gezien kan dit allemaal niet zonder goede onderbouwing, ik hoop echt dat het OMT iets logisch zegt en aangeeft dat de getallen geen enkele aanleiding geven.

Back
Bovenaan