Er dreigt zeker een verbod. Ik denk dat het een heel reeel scenario is. Ik heb (gelukkig) niet veel verstand van politiek en wetgeving, maar ik houd er wel degelijk rekening mee. Niet zozeer qua bestellingen, omdat ik een groot deel (verplicht) moest doorschuiven en aan het begin van het jaar al wat heb besteld.
Persoonlijk denk ik dat alles af zal hangen van 'de zorg' in relatie tot Covid (en Influenza). Dat is natuurlijk een perfect argument wat het gros van Nederland accepteert. Vanuit politiek oogpunt de ideale kapstok, mede om geen gezichtsverlies te leiden. Dat deed die verschrikkelijke Groene Kerel begin november vorig jaar ook heel slim. Maar of dat argument valide is hangt uiteraard af van het aantal ziekenhuisopnames, etc. We kennen het riedeltje allemaal wel.
Ik heb verder geen idee in hoeverre men binnen een demissionair kabinet bevoegd is om een dergelijke beslissing te nemen (met de corona noodwet als uitzondering verwacht ik). Men mag alleen lopende zaken afhandelen of zaken die dermate urgent zijn dat er nu stappen gezet moeten worden. Een landelijk vuurwerkverbod valt onder geen van beiden. Daarnaast is het ook de vraag in welk tempo de formatie onderhandelingen voortkabbelen, wanneer er een nieuwe regering opstaat en wat de politieke en juridische mogelijkheden dan nog zijn binnen de resterende tijd tot oud en nieuw.
Kortom, zolang 'de zorg' onder controle blijft zie ik het wel enigzins positief in, maar ik weet tegelijkertijd ook dat de politiek beslissingen veelal niet baseert op inhoudelijke argumenten. Alles kan dus.
Nog 78 dagen te gaan en bij iedere dag die verstrekt wordt de kans op een verbod iets kleiner. Verder leef ik vooral met de dag en geniet ik van het nu.