Dreigt er dit jaar weer een verbod op ontsteken vuurwerk?

Vorig jaar was de voornaamste achterliggende reden een belastingovereenkomst met GL/PvdA en nu hebben we zelfs complete kabinetsonderhandelingen dus politiek is het ook allerminst betrouwbaar nu. Dat covid seizoensgebonden is, is algemene kennis; élk corona/rhinoinflu virus laait op in het najaar hier.

Politiek is het inderdaad nog onbetrouwbaarder. Echter verwacht ik dat de overheid het dit jaar niet verbiedt en dat na O&N het vuurwerk afsteken heel negatief afgeschilderd wordt, wellicht gebruikmakend van wat uitvergrote incidenten, zodat men over kan gaan tot een definitief landelijk verbod. Met een beetje geluk mogen alleen de compounds blijven.
De pijlen zijn nu vooralsnog gericht op een andere zondebok: ongevaccineerden.

Echter verwacht ik dat de overheid het dit jaar niet verbiedt en dat na O&N het vuurwerk afsteken heel negatief afgeschilderd wordt, wellicht gebruikmakend van wat uitvergrote incidenten, zodat men over kan gaan tot een definitief landelijk verbod.

Dit is ook het doemscenario waar ik voor vrees. Juist het wel laten doorgaan dit jaar kan zorgen voor het momentum, na de jaarwisseling, om definitef de stekker er uit te trekken. Dat die dode(n) en gewonden door zwaar illegaal zijn gevallen doet daar helaas niks aan af. Het draagvlak om over te gaan tot een totaalverbod kan in de eerste weken van 2022 wel eens groter dan ooit zijn. De media gaat in elk geval haar steentje bijdragen en zal ramkoers gaan, dat is zeker.

Uiteraard hoop ik dat ongelijk heb!

Ik ben zelf gevaccineerd maar fel tegenstander van de QR-code in horecagelegenheden en veel van de genomen maatregelen. Toch denk ik als er gericht maatregelen worden genomen tegen ongevaccineerde of in regio's met een lage vaccinatiegraad dat dit op het gebied van vuurwerk in ons voordeel kan werken. Als ze het meer daarop gaan richten blijft hopelijk het vuurwerk buiten schot. Voor de rest natuurlijk volkomen belachelijk.

Ik ben zelf gevaccineerd maar fel tegenstander van de QR-code in horecagelegenheden en veel van de genomen maatregelen. Toch denk ik als er gericht maatregelen worden genomen tegen ongevaccineerde of in regio's met een lage vaccinatiegraad dat dit op het gebied van vuurwerk in ons voordeel kan werken. Als ze het meer daarop gaan richten blijft hopelijk het vuurwerk buiten schot. Voor de rest natuurlijk volkomen belachelijk.

Goed om te lezen dit zo lees ik de berichten graag :D daar zit het hem in de vaccinatieprogramma er alles wat in het ziekenhuis ligt zijn de niet gevaccineerde helaas, als ik het allemaal zo hoor. Alleen is er niet veel over te vinden. Maar chapeau dit is het probleem spijker op zijn kop dit bericht.

Laat ik op deze redenatie dan maar hopen, zit wat in!

Goed om te lezen dit zo lees ik de berichten graag :D daar zit het hem in de vaccinatieprogramma er alles wat in het ziekenhuis ligt zijn de niet gevaccineerde helaas, als ik het allemaal zo hoor. Alleen is er niet veel over te vinden. Maar chapeau dit is het probleem spijker op zijn kop dit bericht.
Sorry maar als je kijkt naar bijv de situatie in het Maastricht UMC+ lijkt dat niet helemaal waar te zijn aldus de bestuursvoorzitter.

Gevaccineerd
Volgens Mertens is de situatie in het MUMC+ anders dan in andere delen van het land. "Het overgrote deel van onze coronapatiënten is gevaccineerd." Het gaat daarbij vooral om mensen van hoge leeftijd. Slechts twee op de tien patiënten zouden volgens de bestuursvoorzitter niet geprikt zijn.
Bron: https://www.1limburg.nl/mumc-schrikt-van-hoge-coronacijfers-maken-ons-ongerust

Laatst bewerkt:
Sorry maar als je kijkt naar bijv de situatie in het Maastricht UMC+ lijkt dat niet helemaal waar te zijn aldus de bestuursvoorzitter.

Bron: https://www.1limburg.nl/mumc-schrikt-van-hoge-coronacijfers-maken-ons-ongerust

Weet je ik maak me er niet druk om meer wie wel/niet gevaccineerd is. Gaf ook aan kon er vrij weinig over lezen. Maar we weten allemaal het gaat weer slecht.

Verder heb ik geen illusies maar heb nooit in dat verbod gelooft voor dit jaar en nog steeds niet.

Maar volg de coronacijfers wel en zie heus wel het gaat slecht. Maar helaas is het overgrote deel niet gevaccineerd op Maastricht umc na.

Maar goed bedankt voor je info dat mag altijd natuurlijk aanvullen.

Dit is ook het doemscenario waar ik voor vrees. Juist het wel laten doorgaan dit jaar kan zorgen voor het momentum, na de jaarwisseling, om definitef de stekker er uit te trekken. Dat die dode(n) en gewonden door zwaar illegaal zijn gevallen doet daar helaas niks aan af. Het draagvlak om over te gaan tot een totaalverbod kan in de eerste weken van 2022 wel eens groter dan ooit zijn. De media gaat in elk geval haar steentje bijdragen en zal ramkoers gaan, dat is zeker.

Uiteraard hoop ik dat ongelijk heb!

Voor een definitief verbod ben je niet meer afhankelijk van het wel of niet doorgaan dit jaar. Een nieuw kabinet gaat dit gewoon oppakken. Je kan maar beter hopen dat het dit jaar doorgaat, is in ieder geval weer een jaar dat we er van hebben kunnen genieten. Maar ten aanzien van een definitief verbod maakt dit niet meer uit, daar is wel een ‘point of no return’ voor bereikt denk ik.

Voor een definitief verbod ben je niet meer afhankelijk van het wel of niet doorgaan dit jaar. Een nieuw kabinet gaat dit gewoon oppakken. Je kan maar beter hopen dat het dit jaar doorgaat, is in ieder geval weer een jaar dat we er van hebben kunnen genieten. Maar ten aanzien van een definitief verbod maakt dit niet meer uit, daar is wel een ‘point of no return’ voor bereikt denk ik.
Wel wat betreft snelheid van een definitief verbod. Kunnen ze fijn framen en daarmee nog meer draagvlak creëeren. Daarnaast kunnen de importeurs van een groot deel van voorraad af. Ik heb er vertrouwen in dat er dit jaar geen landelijk verbod komt. Ik vrees meer voor andere beperkingen die ik hier niet ga noemen om ze maar niet op ideeën te brengen.

Het is een lichte rollercoaster waar mijn gevoel naartoe gaat, wel/niet verbod maar laatste tijd ben ik toch wat positiever. De noodwet is er vanaf, ze willen nog niet terug naar noodmaatregelingen en die kosten ook wat tijd om weer in de wetgeving vast te leggen. Kan zomaar dat ze rare streken uithalen, en ben er nog steeds niet gerust op (wat de voorpret danig beïnvloed) maar toch probeer ik het positief in te zien. Wordt anders ook wel heel lastig met het ophalen van het vuurwerk volgend jaar als er weer een jaar van bestellen zonder stoken bijkomt hehe.

Ik hoop dat we dit jaar weer lekker mogen stoken en dan daarna hopelijk nog een jaar zonder dat we deze discussie hoeven te voeren hier. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het begrijpelijk en logisch dat de discussie er is maar echt sfeerverhogend is het allemaal niet. Net het boek Kruitkoorts en Oliebollengriep gekregen voor mijn verjaardag dus ga daarmee maar eens wat sfeer proeven :biertje:

probleem zit hem echt niet in die 230 IC opnames, 230 op 18 miljoen inwoners is niks... het zegt meer ove hoe ze in DenHaag de zorg uitgekleed hebben. Dit probleem hebben ze zelf veroorzaakt niet de niet gevaccineerden. 230 IC bedden gevuld en de zorg ligt op zn gat.... dat zit er toch echt iets niet goed.

probleem zit hem echt niet in die 230 IC opnames, 230 op 18 miljoen inwoners is niks... het zegt meer ove hoe ze in DenHaag de zorg uitgekleed hebben. Dit probleem hebben ze zelf veroorzaakt niet de niet gevaccineerden. 230 IC bedden gevuld en de zorg ligt op zn gat.... dat zit er toch echt iets niet goed.
De zorg ligt niet op zijn gat door die IC-opnames. Er ligt een onderliggend probleem.

Het probleem wordt gecreëerd en angst voor een verbod ook. Tuurlijk ligt de traditie onder vuur maar als je leest van sommige winkeliers en e-mailtjes die ik krijg is het antwoord er al. Zoals ik al zei er komt geen verbod. Vuurwerktotaal wist dit als eerste te melden 24 oktober en gek genoeg erna 30 oktober melden Pap vuurwerk en Intratuin het zelfde dit jaar definitief geen vuurwerkverbod. Het antwoord ligt zo dichtbij en winkeliers weten het echt wel. Maar goed lees hier veel en zoals ik al zei er zit een hoop paniek bij, pietje zegt dit, jantje zegt dat, klaasje zo, en de winkeliers roepen gewoon vuurwerk verbod van de baan of definitief geen verbod je krijgt er nota bene emails van althans ik wel en heb je zo een email is dat je antwoord voor dit jaar.

En klinkt het niet overtuigend van de winkeliers nou laat ik het zo zeggen heb zin in oudejaarsavond ik bestel op het gemakkie een paar boxen.

Als ik de berichten van de laatste tijd lees word het wel weer een punt wat aangehaald zal worden. Stijgend aantal besmettingen, meer ziekenhuisopnames en dan laatst ook nog een poll in de krant of er wel of geen vuurwerkverbod moet komen. Het was 69% voor en 31% tegen een verbod.
Let maar op dat de media alles weer aan het voeden is om straks alle gezelligheid die bij kerst en oudjaar hoort te verbieden. En als klapper op de vuurpijl wijzen ze naar de ongevaccineerden voor extra beperkende maatregelen. Nu moeten die mensen zich al laten testen voordat ze een restaurant in mogen om te bewijzen dat ze niet besmet zijn, waar ze wel besmet kunnen worden door een gevaccineerd persoon!

Daar in tegen houdt ik hoop dat alles gewoon kan doorgaan en we geen last hebben van beperkingen of verboden.

Dat is zeker waar. Vorig jaar rond dit tijdstip stond de media al vol met onrust stoken over een verbod en hadden GL en PVDD hun persberichten er al uit gegooid. Zeker hoopvoller dit jaar!

Back
Bovenaan