De weersverwachtingen

Kleine kans op sneeuw en gladheid!

De komende nacht gaat het vriezen en valt er hier en daar een regen- of hagelbui, waardoor het morgenochtend glad kan zijn. Daarbij is er kans op (natte) sneeuw, maar die is 'mini', net zoals de kans dat het glad wordt, benadrukt meteroloog Michiel Severin van Weerplaza.

De komende nacht ligt de temperatuur rond het nulpunt. Severin verwacht dat daar vooral in de kustprovincies een bui bij kan vallen. 'Een enkele keer zal daar onweer, hagel en heel misschien sneeuw bij zitten. Maar de kans op gladheid blijft klein. Het wordt pas glad als het wegdek nat is en het later opklaart, maar de temperatuur wel onder nul blijft. Die kans is het grootst in Groningen of Friesland. Maar waarschijnlijk blijft de temperatuur in de gebieden waar neerslag is gevallen boven nul. Eigenlijk kun je stellen dat het waarschijnlijk niet glad wordt, ondanks de vorst.

'In het binnenland is dat een ander verhaal: 'Daar is zeker sprake van vorst.' In de nacht van zaterdag op zondag, wanneer heel toepasselijk de wintertijd ingaat, wordt het nog een stukje kouder.
'Van nul graden tot -5. Dan kunnen bijvoorbeeld viaducten landinwaarts glad zijn. Door mist kan het vochtig worden en het wegdek glad.'*

Bron: http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nede...10/26/Kleine-kans-op-sneeuw-en-gladheid.dhtml

Inmiddels sneeuwt het al nat in Limburg en vlakbij oost Groningen....jawel...de eerste winterperikelen.
Verder de kustregio's enkele regen- en hagelbuien, wellicht verder landinwaarts kans op een vlok natte sneeuw.....yes, winter 12-13 has begun...

Inmiddels sneeuwt het al nat in Limburg en vlakbij oost Groningen....jawel...de eerste winterperikelen.
Verder de kustregio's enkele regen- en hagelbuien, wellicht verder landinwaarts kans op een vlok natte sneeuw.....yes, winter 12-13 has begun...

Helaas ik woon in Limburg, en geen sneeuw tot nu toe!
Al hoop ik vannacht op wat (lichte) sneeuw!

Tsja, las het ookal. Vannacht en zaterdag op zondag nacht hier -5 (Gelderland). Maar geen neerslag verwacht. Hoop op een beetje sneeuw dit jaar, behalve met oud en nieuw:)

De eerste sneeuw is gevallen.

Een foto op Twitter van de sneeuw in Groningen:
A6KBVfWCcAAC5aC.jpg

Afgelopen week nog 21 graden, nu al sneeuw. Heel bizar, bizar bizar. Ik vond het vandaag ook erg koud. Laat maar komen allemaal die sneeuw :) Ben benieuwd!

Vanacht op normale waarnemingshoogte in Twente 3,6 graden gevroren. Heerlijk weer....:)
Gezien de langetermijn wordt het niet snel veel warmer...

ensemble-tt6-wageningen.gif

Hier lag vanmorgen ook al de eerste sneeuw! Best vroeg in het jaar. Zag dat er in Duitsland heel erg veel sneeuw is gevallen.

vergeet niet dat het al november is. We hebben lang goedweer gehad nog. Herfst slaan we over. Gaan van zomer naar winter haha. En van mij mag er wel een pak sneeuw vallen in begin november en dat mag van mij doorgaan tot net voor oud en nieuw. En ach ja van mij mag er wel sneeuw liggen met oud en nieuw. Als het op oudjaars dag maar niet sneeuwt en de lucht mooi helder is. En geen mist zoals 2 jaar terug. Die zeer dicht was.

Vanavond is het ideaal weer voor een jaarwisseling. Laatst las ik op FPM een topic waarbij iemand aangaf associaties te hebben bij bepaalde weertypes, vooral als het koud is en er een bepaalde geur is. Nu heb ik deze associatie ook. Eerste keer in 2012 dat ik de associatie heb met het ideale weerbeeld voor een jaarwisseling.

Overdag helder en tussen de 3 en 7 graden, matige wind.
Nu kraakhelder en lekker fris. Briesje erbij.

Dit is wat mij betreft het ideale weer voor oud en nieuw. Kom maar op!

Vanavond is het ideaal weer voor een jaarwisseling. Laatst las ik op FPM een topic waarbij iemand aangaf associaties te hebben bij bepaalde weertypes, vooral als het koud is en er een bepaalde geur is. Nu heb ik deze associatie ook. Eerste keer in 2012 dat ik de associatie heb met het ideale weerbeeld voor een jaarwisseling.

Overdag helder en tussen de 3 en 7 graden, matige wind.
Nu kraakhelder en lekker fris. Briesje erbij.

Dit is wat mij betreft het ideale weer voor oud en nieuw. Kom maar op!

Haha klopt jah, deze dagen komen vaak voor ook in de winter, vind ik dan :P. Vooral savonds is het altijd helder en geen wind als het koud is (tenzij het stormt) :P

Van weer.nl.

De eerste winterse mogelijkheden van dit najaar zitten 'in de kaarten'. Hier de hoofdberekening van het ECMWF-model (uitdraai gistermiddag) voor woensdag 28 november. Een lagedrukgebied trekt, volgens deze berekening althans, richting ons land met een koude bovenlucht. Op 1500 meter hoogte wordt het -4 à -6 graden. Verder zie je een krachtig hogedrukgebied boven Noord-Europa, met 1 kern boven Scandinavië. Deze drukverdeling leidt bij ons tot een oostelijke wind. En, eventuele neerslag zou dan als (natte) sneeuw kunnen vallen.... Dit alles is echter nog zeer onzeker, we gaan dan ook de andere en nieuwste berekeningen afwachten!

ensemble-tt6-wageningen.gif

Er komt leuk weer aan.

Vorst en sneeuw?
De temperaturen zullen zowel overdag als ’s nachts gaan dalen. Hoe koud het uiteindelijk gaat worden, is op dit moment niet te zeggen. De temperaturen zijn afhankelijk van de windrichting op grondniveau. Op grondniveau kunnen allerlei kleine lagedrukgebiedjes, al dan niet ontstaan in de koude lucht op enige hoogte, de wind uit alle hoeken laten komen. Indien de wind een voorkeur krijgt voor een oostelijke richting, zal relatief koude en droge lucht worden aangevoerd (kanttekening hierbij is dat er ten oosten van ons land op dit moment nog geen koude lucht aan de grond aanwezig is). De neerslagkansen zullen in dit geval vrij laag zijn. Indien de wind een voorkeur krijgt voor het noorden, wordt niet alleen koude maar ook relatief vochtige lucht vanaf de Noordzee aangevoerd en nemen de neerslagkansen toe en neemt, als de lucht in de onderste lagen van de atmosfeer koud genoeg wordt, de kans op winterse neerslag, sneeuw of natte sneeuw toe. Bron: www.weer.nl

Vanaf 6 december schijnt het inderdaad overdags niet boven nul te komen. Een lekker zonnetje erbij. Heerlijk :) Laat die sneeuw maar komen :D De emmers zout staan klaar :p

Laat die zooi aub nog lang weg blijven, het mag best koud worden maar die pleuris sneeuw mag van mij afgeschaft worden.

Back
Bovenaan