De weersverwachtingen

Sneeuw in eigen land?
Er is dus nog een hoop werk aan de winkel in de Alpen om de gebieden helemaal skiklaar te maken, maar er is in ieder geval sneeuw in aantocht! Overigens komen niet alleen de Alpen in de koude lucht terecht, ook in Nederland wordt het beduidend kouder. Volgens de laatste weermodellen staat er als we verder vooruitblikken zelfs bij ons sneeuw in de kaarten.
bron: www.weer.nl

Vanaf aankomende nacht zal de wind naar het Noorden gaan draaien en zal het (gevoelig) kouder worden. Zullen we weer net zo'n mooie decembermaand krijgen als in 2010, alleen houdt het dan dit jaar hopelijk wel aan tot hopelijk oud&nieuw. De eerste voorspelling zijn gunstig.

Nog weken lang?
Als we verder vooruit kijken, dan blijkt uit berekeningen van het ECMWF, dat dit type stroming, met koude lucht boven het continent, nog weken lang kan aanhouden. In feite zelfs tot nabij kerst. In de komende 4 weken geeft het model bijvoorbeeld voor Deelen een heel duidelijk signaal voor ruimschoots te koud weer voor de tijd van het jaar. Zowel overdag als ’s nachts is het zo’n 2 a 3 graden kouder dan het langjarig gemiddelde. De kans dat we in deze periode een vorstperiode krijgen met een standvastige oostenwind (met schaatsijs), is gering. De kans dat het af en toe tot een sneeuwdek komt in de maand december, kunnen we op basis van de huidige berekeningen wel als groter dan gemiddeld beoordelen. Al met al dus toch enigszins hooggespannen verwachtingen voor de eerste maand van de winter.

Kerst 2010!
IMG_4656.jpg

Van mij mag er wel een pak sneeuw komen. Pech voor de zuur pruimen die het haten. Niet iedereen kan een keer of 3 per jaar op vakantie. Hier alleen zomer vakantie. En dan is vanaf week 50 tot week 1 bijvoorbeeld een mooie pak sneeuw wel mooi. al is het maar vanaf net voor kerst tot oud en nieuw :)

Van mij mag er wel een pak sneeuw komen. Pech voor de zuur pruimen die het haten. Niet iedereen kan een keer of 3 per jaar op vakantie. Hier alleen zomer vakantie. En dan is vanaf week 50 tot week 1 bijvoorbeeld een mooie pak sneeuw wel mooi. al is het maar vanaf net voor kerst tot oud en nieuw :)

Ben een van die zuurpruimen. Wanneer je buiten werkt, piep je wel anders. Waarschijnlijk zit jij dan lekker bij de kachel :wink:

halve zuurpruim meld zich. Sneeuw is leuk in de vakantie maar niet als je eruit moet. en al helemaal niet op oudjaarsdag als ik aan het stoken ben.

Jongens, 1 december, de weersverwachtingen kunnen nu dag voor dag weer beter voorspeld gaan worden (alhoewel het nog op de dag van de 31ste niet betrouwbaar is:P).

Ik heb de oplossing voor die ***** sneeuw!

Kerstavond, 1ste kerstdag en tweede kerstdag mag er sneeuw liggen! De rest van het jaar niet! SNeeuw is alleen leuk als je vrij bent en als het met kerst valt! Extra X-mas gevoel. Maar vloekend loop ik de deur uit als ik die pokke sneeuw van m`n wagen af moet halen en stapvoets moet rijden op de snelweg! Wat een ellende is het dan! EN met oud en nieuw mag het zeker weg blijven!

Ik vind regen en wind erger. Daarom kan beter hierover gepraat en voorspeld worden :D, de kans dat het gaat sneeuwen en 15cm valt in nederland met 31 december is wel minimaal :P

De discussie over het weer moet plaats vinden in het winter topic / sneeuwtopic.

Verwachting komende weken.

chart.jpg

Volgende week nog kouder?

Na de potentiële sneeuwstoring vrijdag blijven in het weekeinde en begin volgende week met een koude noordwestelijke stroming gevoelig voor winterse buien. ’s Nachts komt het tot een paar graden vorst en kan het door bevriezing van natte wegen en door winterse buien lokaal glad worden. Overdag komt het kwik met meest zuidwestenwinden even boven het vriespunt. Medio volgende week zijn er aanwijzingen dat er boven Rusland en Scandinavië een groot hogedrukgebied komt te liggen met aan de zuidflank een opgang komende noordoostelijke stroming en aanvoer van nog koudere lucht. Of deze winterse ontwikkeling daadwerkelijk tot stand gaat komen, is nog even afwachten. Duidelijk is wel, dat we aan het begin van een lange periode met vrij koud tot koud winterweer te maken zullen krijgen en dat het aanstaande vrijdag mogelijk sneeuw van betekenis.

Tip: houdt de weer- en verkeersberichten de komende tijd goed in de gaten en voor wie het nog niet gedaan heeft, sluit de buitenkranen af!

De laatste dagen valt het erg mee. Gisteren was het gewoon zes graden overdags en ik had het niet koud, terwijl ik met de buitentemperatuur werk. Vanaf een uur of 10 was het goed te doen. Later op de dag zelfs zonder handschoenen aan naar huis kunnen fietsen. De 'sneeuwstormen' waren hier ook niet, wel plensbuien.

Wederom overdreven gedoe van weermannen/vrouwen, de media en de NS met dat achterlijke winterschema, terwijl er nauwelijks gedoe was in de Randstad.

Eerst zien, dan geloven.

De laatste dagen valt het erg mee. Gisteren was het gewoon zes graden overdags en ik had het niet koud, terwijl ik met de buitentemperatuur werk. Vanaf een uur of 10 was het goed te doen. Later op de dag zelfs zonder handschoenen aan naar huis kunnen fietsen. De 'sneeuwstormen' waren hier ook niet, wel plensbuien.

Wederom overdreven gedoe van weermannen/vrouwen, de media en de NS met dat achterlijke winterschema, terwijl er nauwelijks gedoe was in de Randstad.

Eerst zien, dan geloven.

Vrijdag een flink pak sneeuw, makkelijk meer dan 10 cm in vrijwel het hele land, daarna makkelijk -5 tot -10 in de nacht vanwege het sneeuwdek. na het weekeinde opnieuw sneeuw overgaand in regen, daarna weer sneeuw en rond woensdag/donderdag lijkt de echte kou binnen te komen vanuit het oosten/noordoosten...

Waar heb je dat vandaan? Volgens knmi licht wisselvallig volgende week en zeker geen echte kou...

Van mijn pc's voor me met 10 tallen weerkaarten tot 15 dagen vooruit en veel detail...zo zit ik erbij...(op mijn werk)
davidtg.jpg

Laatst bewerkt:
Jij gaat niks missen als ik dit zo zie. Lekker bezig.
Kan jij een schatting maken van hoe het er wellicht op 31-12 en de kerstdagen uit gaat zien?

Back
Bovenaan