De weersverwachtingen

De eerste vorst van de herfst is afgelopen nacht in Twente geregistreerd. Tegen zonsopkomst daalde de temperatuur tot onder het vriespunt, op de voormalige vliegbasis Twenthe. Het minimum kwam er uit op -0,6 graden. 'Daarmee is sprake van de eerste nachtvorst van de herfst van dit jaar', zegt meteoroloog Ben Lankamp van Weerplaza.

We spreken van nachtvorst als de temperatuur in de nacht of vroege ochtend onder nul komt in de meethut, op de normale meethoogte van 1,5 meter. Het is vrij bijzonder dat de eerste nachtvorst al zo vroeg na de zomer optreedt. Normaal gebeurt dat pas halverwege oktober en de laatste tien jaar vaak nog later. Er is echter geen sprake van een record. Bijvoorbeeld in 1971 kwam bij het KNMI in De Bilt al op 16 september het kwik onder nul. Gisteren, op zaterdag 22 september, begon officieel de astronomische herfst om 16:49 uur. Vandaag is dus de eerste volle herfstdag van 2012 en daarmee is dus de eerste vorst van de herfst van dit jaar een feit.

Bijna matige vorst
Het vroor afgelopen nacht dus lokaal in de meethut, maar aan de grond op 10 cm hoogte gebeurde dat nog veel sterker. In de nacht koelt de lucht vanaf het aardoppervlak af, waarbij de afkoeling het sterkst vlak boven de grond is. Op 10 cm hoogte was de voormalige vliegbasis Twenthe wederom het koudst, met -4,7 graden. Er is sprake van matige vorst als de temperatuur onder -5,0 graden zakt. Ook in de rest van Overijssel, op de Veluwe en in het Rivierengebied kwam het verspreid tot vorst aan de grond.

Regen
De contrasten zijn groot, want vandaag begint de bewolking al toe te nemen en later vanmiddag volgt vanuit het zuidwesten een tijdlang regen. Het is de opmaat naar een natte en onstuimige maandag.

Een uitdiepende depressie boven de Britse Eilanden zorgt morgen voor nogal grijs weer met geregeld regen. Het kan soms echt even flink doorregenen. De zon zal in elk geval weinig te zien zijn. Daarnaast trekt de wind fors aan, naar matig of vrij krachtig, aan zee soms tot hard, kracht 4 tot 7. Hij waait eerst uit het oosten tot zuidoosten, maar draait naar zuid tot zuidwest in de middag.

Zowel de ochtendspits als de avondspits ondervindt van de regen en de stevige wind mogelijk flinke hinder. De kans op een zware spits is dus reëel.

bron

is er al iemand die een voorzichtige gooi wil doen hoe a.s. winter zal gaan verlopen? mij lijkt het namelijk heerlijk om een echte winter te krijgen (lees lekker schaatsen, sneeuw e.d.)

Koude winter !!

Ja ja ! Haal de schaatsen maar uit het vet .

Volgens sommige weer kenners gaan we een heeeel koude winter tegemoet .

Vorig jaar hadden ze het al over een komende horror winter . Ik vond het koud genoeg, maar het was geen horrorwinter.

De hoeveelheden ijs nemen nog steeds erg af op de Noordpool

We hadden geen spectaculaire zomer en als je dan ziet dat het ijs dan ook al ernstig smelt ……Dan gaat het misschien de komende jaren nog harder ??..

Wat de geleerden roepen is het volgende:

Het ijs smelt steeds harder met als gevolg dat het water om die Noordpool vatbaarder is voor het absorberen van die zonnen: Energie

De wind lijkt gedwongen zich te bewegen in een soort van golfbeweging (meandering )
En daardoor denken ze dat het weer kouder gaat worden bij ons .
Dat in ieder geval de temperatuur onder het gemiddelde gaat liggen .

Meer regen in het Noorden van Europa en droger in de gebieden rondom de Middellandse zee gaat hier ook een rol in spelen .

Afwachten ?

Het is eigenlijk nog niet helemaal met zekerheid te zeggen en er zijn mensen die het tegendeel beweren

En als je die gedachte doorvoert, zit je zo in een volgende ijstijd...
De manier van moeder Aarde om zichzelf te herstellen van alle ellende.

Ijstijd komt toch wel weer, dat heeft met de stand van de aardas te maken. Daarnaast komen we net uit een ijstijd (10.000 jaar terug) dus het warmt automatisch op omdat de aardas momenteel van de zon af draait. Dus dat ge*** van de ecoterroristen over het broeikaseffect is onzinnig. Ze benoemen een natuurlijk proces dat al jaren bezig is. Gewoon burger neppen om stemmen te winnen.

Wandelaars in het Tatragebertgte in Zuid-Polen moeten zich warm aankleden. Met sneeuwval en vriesweer heeft de winter zich aangekondigd. In hoger gelegen gebieden boven de duizend meter sneeuwt het, op de top van de bijna 2.000 meter hoge Kasprowy Wierch in het Pools-Slovaaks grensgebied lag een elf centimeter dikke sneeuwlaag, aldus de Poolse weerdienst.

Op de top van de bijna 2.000 meter hoge Kasprowy Wierch in het Pools-Slovaaks grensgebied lag een elf centimeter dikke sneeuwlaag, aldus de Poolse weerdienst.

Terwijl het kwik op de top naar vijf graden onder nul daalde, kon ook in het vakantieoord Zakopane bij drie graden geen sprake meer zijn van zonnig herfstweer.

Ook in het Bieszczady-Middengebergte in het zuidoosten van Polen waren bomen en weiden met witte sneeuw bepoederd.

bron

Er is vooralsnog niet veel ruchtbaarheid aan gegeven, maar een onderzoek en het daaruit volgende rapport van de Britse weerkundige dienst Met Office toont aan dat de opwarming van de aarde al 16 jaar geleden gestopt is. De onderzoekers zijn van mening dat de temperatuur op aarde sinds het begin van 1997 vrijwel stabiel is gebleven.

Die stabiele periode in de globale opwarming duurt daarmee al even lang als de voorliggende tijd, van 1980 tot 1996, waarin de temperatuur steeg.

Debat laait op
In de veertig daaraan voorafgaande jaren was de temperatuur eveneens stabiel, of nam zelfs af, zeggen de weerkundigen. De uitkomst van hun rapport heeft het debat onder klimaatwetenschappers doen oplaaien.

De meetgegevens, die werden verzameld middels 3.000 meetpunten op land en ter zee, geven een totaal ander beeld dan een eerder rapport dat ongeveer een half jaar geleden uitkwam. Daarin was het jaar 2010 als eindpunt genomen. 2010 was een relatief warm jaar, waardoor het gemiddelde sinds '97 een lichte opwarming toonde. Een vertekend beeld, aldus Met Office. 2011 en de eerste acht maanden van 2012 waren aanzienlijk koeler. De opgaande lijn werd daarmee teniet gedaan.

Conclusies
Sommige klimaatdeskundigen zijn niet zo overtuigd van de uitkomsten van het onderzoek. Zij zeggen dat een periode van 15 à 16 jaar te kort is om conclusies aan te verbinden, en wijzen de stabiele periode waarover de Britse meteorologen spreken van de hand. Anderen, zoals professor Judith Curry, van de vooraanstaande Georgia Tech universiteit, zeggen echter dat de cijfers aantonen dat het computermodel waarmee de opwarming van de aarde wordt voorspeld 'ernstige tekortkomingen' vertoont.

Ook tegenstander professor Phil Jones, directeur van de afdeling klimaatonderzoek van de Britse universiteit van East Anglia, geeft toe dat de impact van natuurlijke variatie in temperaturen hem ontgaan is. Factoren als de langetermijncyclus in de temperatuur van oceaanwater en zonnesterkte tellen daarin mee. Toch is Jones overtuigd dat het huidige decennium uiteindelijk een duidelijke opwarming te zien zal geven. Aanzienlijk hoger dan de voorgaande 20 jaar.

Stijgende kosten
In het kader van alle maatregelen die door overheden worden getroffen om de opwarming van de aarde tegen te gaan, en het geld dat daarmee gemoeid is, is het alleszins vreemd te noemen dat het Britse rapport niet breed uitgemeten wordt. Het eerdere klimaatrapport, waarin sprake was van een stijgende trend, kreeg die aandacht wel. Onderwijl moeten alle 'groene' investeringen worden betaald, en dat vertaalt zich in stijgende energie- en brandstofkosten. De invloed op het dagelijks leven is groot.

Ondertussen buitelen de klimatologen over elkaar heen, en betwisten elkaars uitkomsten. Uitkomsten gebaseerd op berekeningen en modellen die duidelijk fouten vertonen, of minstens incompleet zijn. Te veel is nog onduidelijk; zoals de werkelijke invloed van mensen op het klimaat en de rol die de natuur daar zelf in speelt. De door Met Office waargenomen stabiele periode is daarom geen garantie voor de toekomst, maar een aanmoediging voor wetenschappers hun calculaties nog eens door te rekenen, en daarbij niets buiten beschouwing te laten.

bron

Pech voor Arno en consorten.

SOEST - Het wordt de komende week een flink stuk kouder in ons land. Wordt het dit weekeinde op plaatsen waar de zon schijnt nog 22 graden: eind volgende week ligt het maximum bij slechts 8 graden. In de nacht komt het dan tot lichte vorst.

De weeromslag vindt plaats na dinsdag. Nu is de wind nog zuid en voert warme lucht aan. Dat gebeurt tussen een depressie die zich uitstrekt van Scandinavië tot de Golf van Biscaje. Fronten schampen net over het westen van ons land en brengen regen en Saharazand met zich mee. Later klaart het wat op en in het zuidoosten is de meeste zon. Het wordt vandaag 17-21 graden. Morgen zijn er mogelijk wat meer opklaringen. De zuidoostenwind trekt wat aan en de zon komt er wat vaker aan te pas. Het wordt 18-23 graden, een prachtige dag in grote delen van het land.

Ook maandag is het nog zacht. Daarna draait de wind naar oost tot Noordoost en wordt het kouder. Het is een groot deel van de nieuwe week fraai weer met veel zon. De wind maakt het voor het gevoel wel langzaam aan steeds schraler. Later komt het kwik niet of amper meer tot 10 graden en in de nacht komt lichte vorst voor.

Werd een keer tijd! heb vorige week winterbanden onder m`n wagen gezet! 20 graden is niet goed voor winterbanden.

Dit jaar wordt het goed weer, dat vroeg ik aan de weergoden en hun zeiden "ja". En de hamster van mijn oma en diens neef heeft er zeker ook veel vertrouwen in.

Wanneer komt die gozert met die tabbeletjes weer? Ik vond zijn opinie altijd wel interresant met z'n co-efficienten...

ik werk met ernstig verstandelijk en meervoudig gehandicapten. ze functioneren op baby/ peuterniveau en hier zit ook wat gedragsverstoring bij.

de zomer is makkelijk, dan horen er blaadjes aan de boom. winter ook, dan horen er geen blaadjes aan de boom. de lente is ook niet zo moelijk, want dan valt er niks en is de verandering niet heel tastbaar.

maar de herfst is een erg opvallende, te langzaam verlopende overgang en overgangen zijn al snel lastig. zowiezo door de omslag van het weer ben je ook vatbaarder voor ziek worden en snel wat overprikkeld. en dan die blaadjes die aan de boom horen te zitten...

En is het bij nou al een beetje over gewaaid?
Hier nog 1 int vak. bij mij zij ze nog steeds zeer onrustig.
Vinden ze het bij jou ook zo leuk oudjaarsavond? vuurwerk afsteken voor de jongens. ge-wel-dig.. dit jaar alleen vrij met oudjaarsavond..

Ik liep laatst van de auto naar huis met een kratje bier, en het regende behoorlijk. Eerste wat in mijn gedachten schoot zo met de herfstgeur buiten: "Hopelijk is het NIET zo op oudjaarsdag/nacht." Wat zou dat erg zijn zeg, vieze prut regen. Bah. Laat het dan maar lekker vriezen (niet TE KOUD!) en geen neerslag. Mist ook graag weg. Wat dat betreft hadden we afgelopen oud en nieuw wel mooi weer te pakken. Het was wat vochtig, maar absoluut niet koud ofzo. Toch heeft dat koude ook wel weer wat. Als het maar niet glad is ofzo. Of sneeuw. Sneeuw mag van mij rond kerst enzo wel, maar op de 31ste moet het weg zijn :P

Dit jaar wordt het goed weer, dat vroeg ik aan de weergoden en hun zeiden "ja". En de hamster van mijn oma en diens neef heeft er zeker ook veel vertrouwen in.

Wanneer komt die gozert met die tabbeletjes weer? Ik vond zijn opinie altijd wel interresant met z'n co-efficienten...

Dat is DavidH volgens mij. Laatst heb ik hem nog zien posten hoor.

Ik ben er nog steeds hoor, maar dan zonder de co-efficienten want wiskunde is absoluut nooit mijn vak geweest!!!
vanaf woensdag flink kouder en in het weekeinde zitten we rond 8 graden overdag.....dat wordt even wennen..

Vanaf woensdag dus flink kouder, maar het is vandaag wel de warmste dag in Oktober ooit... 21 graden in de Bilt. Ben benieuwd of het wel zoveel kouder gaat worden dan :)

Op buienradar staat voor mijn dorp vrijdagnacht -3 en daarna weer oplopende tempraturen..

Wacht jij maar af...stoere vent die nog in zijn T-shirt loopt later deze week...:bonk:

Vanaf woensdag dus flink kouder, maar het is vandaag wel de warmste dag in Oktober ooit... 21 graden in de Bilt. Ben benieuwd of het wel zoveel kouder gaat worden dan :)

Back
Bovenaan