Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Weersomslag
De grote verschillen die deze week ontstaan worden veroorzaakt doordat de lucht, afkomstig uit het noordpoolgebied helemaal kan afzakken tot diep in het Europese continent. Het hogedrukgebied, dat aan het begin van de week nog boven Scandinavië ligt splitst zich op en maakt plaats voor depressies vanuit het noorden. Een deel van het hoog vormt een aparte kern boven IJsland terwijl het andere deel wegzakt naar het zuidoosten van Europa. Zowel in de bovenlucht als aan de grond wordt dan aan het einde van de week met een noordelijk stroming de koude lucht naar het zuiden getransporteerd. Het drukpatroon dat tot nu toe leidde tot een zuidelijke stroming en warmte kan zomaar omslaan naar een variant waarbij we met een noordelijke stroming de winter induiken. In 2003 gebeurde iets vergelijkbaars. Na een record warme zomer volgde ook een vroege start van de winter. Het sneeuwde toen zelfs al op 24 oktober. Vervolgens werd het met de winter die volgde niet veel bijzonders. Het drukpatroon kan dus ook zomaar weer de andere kant uitslaan.
Oh ja mensen, mijn reactie was zeker geen kritiek richting DavidH, ik zou niet durven.**
Mooie plaatjes hoor! Aanstaande zondag met wat vrienden de jaarlijkse herfst-foto-tocht. Hopen dat het weer een beetje meezit.
Oh ja mensen, mijn reactie was zeker geen kritiek richting DavidH, ik zou niet durven. Enkel was het vandaag zulk mooi weer dat je bijna niet kan geloven dat we dit weekend al temperaturen onder nul gaan krijgen. Laat maar komen hoor!Meestal als het wat kouder wordt, dan regent het ook niet zoveel meer. Dat is opzich wel fijn. Ook in de winter kan het prachtig mooi zonnig zijn, natuurlijk!
Haha, als meteoroloog doe je het toch nooit goed voor de gemiddelde burger, dus hij is denk ik wel wat gewend qua kritiek en klaagzang. Correct me if i'm wrong DavidH.
Hoewel de koudste lucht ons niet kan bereiken (door de oostelijke ligging van het Atlantische hoog) heb ik mijn zinnen gezet op een paar koudere dagen eind deze week om de kruitkoorts alvast wat te verhogen. Waarschijnlijk met genoeg opklaringen landinwaarts her en der een nachtvorstje
.
Man, op en top herfst komend weekeinde met soms blauwe lucht, buien en 5-6 graden in de neerslag en 8 daarbuiten, heerlijk toch?
Hopelijk koelt het vrijdag niet teveel af, heb namelijk een nachtelijk buitenfeestje![]()