Crowdfunding voor blijvende invloed in Den Haag.

Hmm.. ik heb hier toch wel twijfels, zeker gezien het feit dat de branche (de importeurs en winkeliers) dit toch uiterst belangrijk zouden moeten vinden, dat ze met hun allen toch iets van een eigen bijdrage zouden kunnen/moeten leveren, immers gaat het toch om hun broodwinning. Het is eigenlijk best wel vreemd, vind ik, dat men hiervoor de consument om een donatie vraagt. Ik bedoel, er is verder niets mis mee, maar in hoeverre hebben de importeurs/winkeliers tot op heden bijgedragen?
Hierboven wordt al een schatting genoemd dat er mogelijk 10 importeurs zijn, als je dan kijkt hoeveel winkels daar dan niet onder hangen, dat zijn er toch een paar honderd winkels. Wat als de importeurs iedere maand 100,- euro doneren en de winkeliers zelf iedere maand nog geen tientje, of misschien slechts 5 euro? Wat is dan 60,- euro op een jaarbasis, zeker wanneer het mogelijk er toe zou kunnen bijdragen dat je in de toekomst kunt blijven bestaan en verkopen. Dit toch ten goede voor hun eigen bedrijf. Als er daarna toch nog een tekort is, dan zou je eventueel de consument kunnen benaderen. Dus ja, Ik zelf heb hier dus een mixed feeling over, neem me dit niet kwalijk, het gaat mij echt puur om de branche zelf, wat zij bijdragen of niet.

Ps. Je hoeft het niet met mij eens te zijn, het is immers slechts een mening, dus mocht je hierop willen reageren, dan a.u.b. inhoudelijk, waarbij je dan opbouwend kritiek geeft waar ik iets mee kan, want ik heb het gevoel dat er toch iemand is die mij hiervoor zou willen afbranden. Alvast bedankt. ;) 🙏

Goed punt. Kijk ik snap dat je hier geen ene zuurverdiende euro aan wil uitgeven. Maar even realistisch he. Als er iets meer dan 1.000 vuurwerkliefhebbers zijn die zo nu en dan €2,50 willen afstaan van hun gemiddelde €2.000,00-2.500,00 euro maandsalaris... dan ben je er ook gewoon he. Dat is een redbull minder, kwart pak peuken, een feestpil, hamkaascroissantje, zakkie dropfruitduos, een suffe kerstslinger van de Action, om maar wat voorbeelden te noemen.

Donaties vanuit zakelijke kant is juist moeilijker om aan te trekken. Waarom denk je dat collecteren al decennialang gericht is op consumenten...

Moeilijk in te schatten hoe bestendige winst je kunt behalen op beleidsniveau als je tegenpartijen financieel er een stuk warmer bij zitten. Dan kun je iets qua winst behalen, en dan gaan je tegenstanders rustig een paar jaar door om de boel weer te ondermijnen met hun (media)campagnes. En wat verlies je dan weer, als je eigen zakjes dan leeg zijn maar hun zakken oneindig.

Zo kunnen zij vrijwel onbeperkt publieke opinie (negatief en gericht op sensatie en gevoelig voor angst) bespelen, terwijl een beperkter voorziene partij als HVLV+lobbyist het gerichter op beleidsniveau moet richten. Uiteindelijk zwicht politiek eerder voor publieke opinie dan andersom... Moeilijk.

Hier ook een dontatie gedaan.
Het zichtbare deel van jullie werk stemt mij positief, dus ga zo door.

Ik heb ook geen inzicht in wat winkeliers, importeurs en andere belanghebbenden bijdragen maar het lijkt mij vanzelfsprekend dat zij ook bijdragen.

Hopelijk lukt het jullie om de enorme verschraling in het aanbod qua kleine producten tegen te gaan want straks heb je echt alleen nog maar peperdure compounds over en dat is niet goed voor de lange termijn. De jeugd heeft de toekomst en die kunnen dit niet betalen, als zij niet opgroeien met eigen klein vuurwerk houd het ook op op den duur, we zijn allemaal begonnen met rotjes, romeinse kaarsen, tolletjes etc.

Ok, gezien de vragen is het tijd voor wat meer openheid. Ik lees veel dat de branche niet genoeg doet. Dit kan ik ontkrachten. Tuurlijk, de branche doet in onze ogen niet alles goed. Maar de branche is met een grote afstand onze grootste donateur. Vrijwel alles wat wij doen; de campagne, de online advertentie ruimte overal, het laten ontwikkelen van de animatie inc. Voiceover, de influencers, het draaiend houden van het geheel, tot aan de reiskosten van onze optredens toe, wordt betaald met budget wat verkregen is uit donaties van de branche en een deel eigen geld. Het gaat om aanzienlijke bedragen.

Zoals hier ook vermeld zijn er nog steeds een aardig aantal importeurs verenigd binnen de BPN. Dat is aan de ene kant natuurlijk de reden dat er überhaupt de mogelijkheid is om zo'n bijdrage aan onze plannen te leveren. Het nadeel daarvan is dat de BPN een log en traag apparaat is.
Na de jaarwisseling starten wij direct met het analyseren van onze campagne. Wat ging goed, wat moet beter, en welke nieuwe ideeën hebben we? Tegen het einde van het eerste kwartaal presenteren wij een nieuw gedroomd plan voor het volgende seizoen. Vervolgens duurt het enkele maanden totdat we uitsluitsel hebben over wat wij financieel kunnen. De ene importeur staat er beter voor dan de andere, de ander staat weer onder meer druk vanwege een slechter jaar, het kost gewoon veel tijd om overeenstemming te bereiken over zo'n pakket aan donaties.

Dat is ook de voornaamste reden dat we ons nu tot de liefhebbers wenden. De liefhebber kan heel snel beslissen of ze doneren. En juist die snelle beslissing kan nu het verschil maken of wij het eerst kwartaal kunnen overbruggen met de diensten van onze lobbyist. Als 1000 liefhebbers een cake minder kopen, kunnen wij al een heel jaar met hem vooruit. Wij als 8 kerngroep leden kunnen zulke bedragen niet ophoesten. De kracht zit hem in onze aantallen. De sterkste schouders dragen absoluut de zwaarste lasten, maar op sommige cruciale momenten is het gewoon niet genoeg. En dan hopen we inderdaad dat we op de verenigde steun van onze achterban mogen rekenen, want we willen en kunnen zoveel meer. De grootste beperking waar we steeds tegenaan lopen is de eindigheid van ons budget.

Gelukkig zien we ook dat er al een aantal liefhebbers zijn die ons budget wat extra op willen rekken door gulle donaties te doen. Daar zijn we iedereen heel dankbaar voor!

Ik vind dit ook dubbel, want het werk dat de HVLV verricht is alleen maar lovendwaardig. Wat Grizmo beschrijft voel ik ook. Ik heb echter nog een punt, wat heb ik als vuurwerkliefhebber aan versoepelingen als de kooien eruit gaan? Een goede burst is voor mij namenlijk echt een van de belangrijkste aspecten van het overgebleven vuurwerk, laat jullie lobbyist zich daar maar druk mee houden.
Jij hebt als individuele liefhebber waarschijnlijk weinig aan onze voorgestelde versoepelingen. Maar hoe meer versoepelingen we weten te realiseren, hoe meer redenen er voor anderen overblijven om hun heil niet op de illegale markt te gaan zoeken. Dat is de winst.

Overigens: zoals het er nu uit ziet, gaan de kooien eruit. Maar er komt nog een onderzoek naar de effectiviteit van die maatregel in het eerste of tweede kwartaal. Wij willen uiteraard gunstige input leveren voor een dergelijk onderzoek. Wat ik maar bedoel te zeggen: het blijft politiek. Wat nu een werkelijkheid is, kan morgen achterhaald zijn.

Ik heb de branche een stevige donatie gedaan het afgelopen jaar en velen met mij.

Hoeveel importeurs leven er nog? 9? 10?
2500/10 = 250 lijkt me een overbrugbare bijdrage. En BPN had toch al een lobbyist in dienst? Of is die wegbezuinigd?
Een donatie ja? Verwachtte je daar geen wederdienst voor?

Maar zonder gekkigheid: de branche heeft inderdaad iemand die hun belangen behartigt. Maar dat zijn hun belangen, niet de onze. Hun belang is financieel, ons belang is een zo ruim en kleurrijk mogelijk kader waarbinnen we ons culturele erfgoed mogen uitoefenen en doorgeven.

Hoewel het uiteindelijke doel weinig van elkaar verschilt, achtten wij het verschil groot genoeg om onze eigen lobbyist in dienst te nemen. Wij zitten toch anders in de strijd.

En we merken ook dat het werkt. Onze input wordt regelmatig anders/beter, misschien wel meer positief, ontvangen omdat wij juist dat financiële belang niet vertegenwoordigen.

Een donatie ja? Verwachtte je daar geen wederdienst voor?

Maar zonder gekkigheid: de branche heeft inderdaad iemand die hun belangen behartigt. Maar dat zijn hun belangen, niet de onze. Hun belang is financieel, ons belang is een zo ruim en kleurrijk mogelijk kader waarbinnen we ons culturele erfgoed mogen uitoefenen en doorgeven.

Hoewel het uiteindelijke doel weinig van elkaar verschilt, achtten wij het verschil groot genoeg om onze eigen lobbyist in dienst te nemen. Wij zitten toch anders in de strijd.

En we merken ook dat het werkt. Onze input wordt regelmatig anders/beter, misschien wel meer positief, ontvangen omdat wij juist dat financiële belang niet vertegenwoordigen.
Helder verhaal, thnx.

Uiteraard een kleine bijdrage gedaan. Jullie lijken vrijwel als enige een ingang te hebben bij politiek en media die tot enige positieve bijdrage levert aan onze traditie.

Mooi deze openheid, dankjewel, en ik kan me vinden in jullie benadering want ik denk dat die realistisch is. Ik heb zojuist een bijdrage gedaan, en dat kan (kleiner) wel eens periodiek gaan worden.

Toch zie ik liever knalvuurwerk terugkomen i.p.v. knetterpellets in F2. Niet zozeer voor mezelf maar meer voor de jeugd. Al moet ik wel zeggen dat die ouderwetse knallers van Katan toendertijd wel leuk waren :)

Wat een verfrissend geluid van jullie. Prachtig verwoord en vanuit het hart. Zonder winstoogmerk kunnen onderhandelen in de politiek is een ingang die jullie verdiend hebben en het is aan ons om jullie hierbij te (blijven) steunen.
Ps: wellicht is het een idee om de bekende vuurwerk webshops te vragen de optie te bieden om €2 per bestelling te doneren aan het behoud van vuurwerk? Als optie in plaats van het ondertekenen van een digitale petitie.

Was ook precies mijn gedachte. Vele handen maken licht werk. Ben trots op wat jullie doen, en vind sommige commentaren ook lastig om te lezen. Zij doen het toch maar allemaal. En als zij het niet doen, wie dan wel?

Laten we hopen dat we deze prachtige traditie nog vele jaren mogen meemaken. En daar heb ik zeker een bijdrage voor over in de hoop dit werkelijkheid te laten worden.

Ik moet zeggen dat ik nogal hetzelfde in de wedstrijd zat zoals @Grizmo Raizor het omschreef. Dankzij de toelichting en uitleg hier in het topic, kan ik toch voor mezelf zeggen dat ik een donatie verantwoord vindt voor het geweldige werk dat jullie doen. Die komt dus die kant op !
Ik geloof zeker dat de positieve aanpak die ik van de HVLV zie, zijn vruchten af gaat werpen. Als voorbeeld wil ik de campagne van de brandwonden stichting noemen. Niet roepen om een verbod, maar met goede voorlichting proberen een leuke en veilige vuurwerktraditie te behouden. Als we zo'n effect kunnen bereiken, met daarbij natuurlijk ook goed en leuk vuurwerk, dan teken ik daar voor.
Ga zo door !! :thumbsup:

Wat een verfrissend geluid van jullie. Prachtig verwoord en vanuit het hart. Zonder winstoogmerk kunnen onderhandelen in de politiek is een ingang die jullie verdiend hebben en het is aan ons om jullie hierbij te (blijven) steunen.
Ps: wellicht is het een idee om de bekende vuurwerk webshops te vragen de optie te bieden om €2 per bestelling te doneren aan het behoud van vuurwerk? Als optie in plaats van het ondertekenen van een digitale petitie.
Dat is een goed idee! Op deze manier bereik je nog meer mensen.

Back
Bovenaan