Cobra ontploft in hand jochie ( 11 )

Als hij het met een legale sierpijl had gedaan was hij waarschijnlijk blind.
tjah naar is het wel natuurlijk en zonde dat het mannetje in kwestie zich verwond heeft.
maar in hoeverre een 11 jarige zelfstandig kan nadenken en de groepsdruk zal hem parten zijn gespeeld.

Ik hoor weer veel redenen maar niet waar het om draait.
Het woorden combi media recept voor een versneld verbod.
Kind jong 11 12 13 14 15 16 17 arm hand huid oog letsel dood bom nitraat illegaal pools levensgevaarlijk cobra , staat in verhouding tot verbod(vroeg of laat)

Dat verbod komt er toch wel dus geniet er nu maar van.

Triest toch dat je in een vrij land woont waar ze beetje bij beetje je vrijheid afpakken?

Tja, we lopen elkaar nu ook wel gewoon ontzettend veel negativiteit in te praten hoor. Ik lees in veel topics allemaal doemscenario's over verboden en dat het volgend jaar waarschijnlijk allemaal al niet meer kan. Dit soort nieuwsberichten zijn er al tientallen jaren, en de vuurwerktraditie is er nog altijd. Laten we elkaar nu niet gaan ontmoedigen met z'n allen, dat maakt het er niet beter op

ik blijf erbij dat het z'n eigen schuld is!
dit heeft niks met ''gevaarlijk'' vuurwerk te maken, dat jong is gewoon tering dom
wie haalt de dop er nou af en steekt em dan aan??? :frusty: Dan mis je toch echt wat hersens:bonk:

Zijn eigen schuld ja... Kun je een kind van elf dit aanrekenen? Niet volwassen, geen verantwoordelijkheid, risico's niet zien? Zijn eigen schuld? Tuurtijk, hij steekt het aan en opnieuw. Maar hij had deze troep nooit in zijn handen moeten hebben. Of heeft hij daar ook zelf schuld aan?
Bah, wtf is dit vuurwerk niet gevaarlijk. je arm eraf, natuurlijk door een verkeerd aansteken, maar dan nog. Iets dat je arm eraf blaast is gevaarlijk en hoort niet in de handen van een kind thuis.
greetzz

iemand van 20 verkoopt aan eentje van 18, die van 18 denkt ooh mn maatje van 17 kan dit ook wel hebben, die van 17 denkt hetzelfde over iemand van 16 enzovoorts, zo beland dit spul bij hele jonge jochies. Ik geloof niet dat een grote vis dit spul aan kleine jochies verkoopt, al zou het alleen al zijn om de pakkans te verkleinen.

Ik snap trouwens nog steeds niet hoe je het voor mekaar krijgt om zo'n ding in je hand te laten knallen, zit een lont aan die zo'n 6 seconden vertraagt en daarna komt er nog zo'n 10 seconden een duidelijke vlam. Hoe moeilijk is het om zo iets neer te zetten, aan te steken en weg te lopen pfff

Jammer dat sommigen het beter weten...
11 jaar mensen, groep 8...echte kinderen...( ik heb er twee van 11 en 13 en de twee jaar verschil zijn echt groot......)die weten nog lang niet alles en zijn zich niet echt bewust van het gevaar..hoe vaak hebben wij al kids niet wat opgepakt van de grond en aangestoken??
Dat de rest wegrent is heel normaal...weg van gevaar....zou jij blijven staan?? daarna weten zal kids niet wat te doen.

Trouwens...cobra en groep 8 is heel normaal, weet ik inmiddels....volstrekt onverantwoord maar dit zal helaas nog veel meer vookomen....:shocked:
Verkoopt telt, maakt niet uit aan wie...het spul is dan ook te wijd verbreidt en te makkelijk te verkrijgen voor weinig geld....
Helaas werken hier ook ouders aan mee....

ik blijf erbij dat het z'n eigen schuld is!
dit heeft niks met ''gevaarlijk'' vuurwerk te maken, dat jong is gewoon tering dom
wie haalt de dop er nou af en steekt em dan aan??? :frusty: Dan mis je toch echt wat hersens:bonk:

Zijn eigen schuld ja... Kun je een kind van elf dit aanrekenen? Niet volwassen, geen verantwoordelijkheid, risico's niet zien? Zijn eigen schuld? Tuurtijk, hij steekt het aan en opnieuw. Maar hij had deze troep nooit in zijn handen moeten hebben. Of heeft hij daar ook zelf schuld aan?
Bah, wtf is dit vuurwerk niet gevaarlijk. je arm eraf, natuurlijk door een verkeerd aansteken, maar dan nog. Iets dat je arm eraf blaast is gevaarlijk en hoort niet in de handen van een kind thuis.
greetzz

Keek gister een programma over een man van 25+ of ouder die in de gevangenis zat, hij had op zijn 13e criminele dingen gedaan, waarschijnlijk omdat hij uit een 'bepaald' millieu komt. Op zijn 15e zat hij vast voor aantal keer levenslang.
Ze kennen inderdaad minder verantwoordelijkheid, maar weldegelijk iets, en de omstandigheden waar zo'n kind opgroeit dragen daar ook aan bij.
Vooral het gedeelte over zijn oom zegt veel (mocht dit waar zijn)

Bestaat de campagne 'je bent een rund als je met vuurwerk stunt' trouwens niet meer? Daarbij werd toch altijd goed vermeld dat weigeraars en knutseloplossingen niet de bedoeling waren.

Verder is het filmpje wel een leuke voor voorlichtingsdagen. Incl. foto van de afloop. Dát leert kinderen om 2x na te denken met (illegaal) vuurwerk.

Jammer dat sommigen het beter weten...
11 jaar mensen, groep 8...echte kinderen...( ik heb er twee van 11 en 13,...)die weten nog lang niet alles en zijn zich niet echt bewust van het gevaar..hoe vaak hebben wij al kids niet wat opgepakt van de grond en aangestoken??
Dat de rest wegrent is heel normaal...weg van gevaar....zou jij blijven staan?? daarna weten zal kids niet wat te doen.

Trouwens...cobra en groep 8 is heel normaal, weet ik inmiddels....volstrekt onverantwoord maar dit zal helaas nog veel meer vookomen....:shocked:
Verkoopt telt, maakt niet uit aan wie...het spul is dan ook te wijd verbreidt en te makkelijk te verkrijgen voor weinig geld....
Helaas werken hier ook ouders aan mee....

ik wist vroeger echt wel wat gevaarlijk was of niet hoor...
mja ik was op mn 11e ook alleen maar op straat te vinden, dus tjah misschien iets meer bij geleerd buiten ;)

wat je zegt over de verkoop, daar heb je wel gelijk in

Zestien jaar, je maakt een grap zeker?

Illegaal vuurwerk hoort sowieso niet in de handen van de consument. Het woord illegaal zegt het al, het is verboden.

Ik ben het vaak met je eens, maar hier ga je toch echt kort door de bocht. Voor de Nederlandse staat is het afsteken van Belgische nitraten ook een zwaar vergrijp, een kind van zestien kan echt wel Belgische nitraten afsteken. In België is dat als zestienjarige toegestaan, in Nederland niet. Het louter gegeven dat iemand een grens oversteekt met een bepaald soort vuurwerk, maakt van dat vuurwerk niet iets dat opeens een stuk gevaarlijker is, toch?

Je kan alles illegaal noemen, hardrijden en fout parkeren zijn ook verboden en dus illegaal... Er zijn nu eenmaal zaken zat die onterecht illegaal worden genoemd. Het feit dat iets verboden is maakt nog niet dat het terecht verboden is.

Daar heb je toch een forum voor, daar draait die hele site toch om. Om met elkaar te praten over een bepaald ding. En als men het niet eens dan moet je alles verwijderen? Doel van een forum is juist te discussiëren en alle discussies zijn zonder eind

Vooruit, laat ik me nog maar eventjes meedoen dan:

Ik ben het nergens over eens/oneens. Hoe je hier bij komt vraag ik me dan ook af.

Dit is een discussie die al 20x eerder is gevoerd deze maand, en tevens nog vaker gevoerd gaat worden.
De een geeft het vuurwerk de schuld, de ander de jongen, maar waar het probleem werkelijk ligt zal eeuwig een raadsel blijven. In dat geval kan ik dit geen discussie meer noemen, maar is het een strijd der meningen.

Tevens zou ik je graag nog even wijzen op de definitie van het woord discussie:
''Een discussie is een vorm van bespreking, zoals een gesprek of andere vorm van communicatie, tussen twee of meer partijen over een bepaald onderwerp, waarbij de partijen elkaar van een bepaald standpunt proberen te overtuigen.''

Het doel is dus wel degelijk om de tegenpartij te overtuigen. Wanneer dit doel bereikt is, komt de discussie ten einde. Niet alle discussies zijn dan ook zonder eind.

Zoals ik al eerder benoemde, is deze hele conversatie gebaseerd op mening vs. mening.
Én mijn mening is dat het topic dus maar beter gesloten kan worden.

Niemand heeft baat bij dit hele topic.

omg....de betekenis illegaal: il - le` gaal
(«Frans)
bijvoeglijk naamwoord en bijwoord

1
onwettig, onregelmatig, wederrechtelijk;

met andere woorden (mischien dan begrijpelijker voor sommige onder ons) HET MAG NIET ! IS VERBODEN !
er is in deze in mij ogen maar een hoofd schuldige en dat is de handelaar/importeur.
het mannetje is wel op een hele brute manier afgestraft net zoals zijn vriendjes die erbij stonden.
ik hoop ook van harte dat hij en zijn vriendjes de lichamelijke/geestelijke schade weer te boven komen !
er is voor de rest ook geen discussie over mogelijk deze troep is dusdanig zwaar van kaliber geworden dat als het mis gaat er ook gruwelijk lichamelijk letsel bij komt kijken.
ik ben echt niet roomser als de paus of wat dan ook maar deze troep moeten we niet op onze straten willen en een ieder moet daar zelf zijn verantwoordelijkheid in nemen !

Toen ik 11 was, is me bijna hetzelfde overkomen. Na oud en nieuw was ik met vrienden op het straat en vond een losse knaller van zo een chinese rol. Een hele dikke van de eindbom. En dan hebben we het over 1991. Die gingen hard! Er hing nog een stuk lont aan van 30 cm maar het had dus letterlijk 1 seconde gescheeld of dat ding was vol in mn handen geklapt.

Op die leeftijd wist ik ook niet wat snellont was. Dus aub geen verhalen van dom van die jongen of wat dan ook. Als je 11 bent dan weet je ook nog niet wat de gevaren van vuurwerk zijn en al helemaal niet van het illegale.

betutteling hier in dat nederland!

Hij is maar 11 weet niet beter bla bla bla...

bij wie wil je de schuld leggen dan? de importeur? schei toch uit stel idioten.

schuld is aan hem zelf. hoe hard het ook klinkt. op internet is zoveel info te vinden over dit spul, en in de media hoor je het constant. en de voorlichtingen die je vanaf groep 6/7 al krijgt over vuurwerk.

als het hem dan nog niet duidelijk is geweest heeft hij nu een les geleerd.

mij zelf is een c3 in de hand geklapt, ook mijn eigen schuld. en nooit iemand die tegen me zei dat het aan een ander lag! maar nee, juist! aan mij zelf te danken!

vuurwerk is zo gevaarlijk hoe je het zelf maakt/gebruikt.

Back
Bovenaan