Cobra ontploft in hand jochie ( 11 )

Niet te geloven dat je op 11 jarige leeftijd met cobra's loopt, toen was ik blij met me meterpakketje, rotjes en paar thunderkings :frusty:. Daarnaast gemengd gevoel erbij, persoonlijk vind ik het slechte zaak dat een verkoper het aan zo een kind verkoopt met alleen zijn oog op winst. Wel vind ik het eigen schuld, je hoort er op die leeftijd niet mee bezig te zijn.

Wat ik niet snap is hoe je een cobra in je handen laat ontploffen, neem aan dat je met zulk zwaar vuurwerk iets beter uitkijkt (dan wat je al moet doen!) dan bij nitraten en ander knalspul.

Om over na te denken:
Toen ik 11 was, was de Jackass hype net aan de gang.
Lekker uit bomen springen en van 5 meter hoog op het beton neer kletteren. Net zo gevaarlijk als vuurwerk denk ik.

Ik bedoel, het gevaar wordt op een of andere manier toch wel opgezocht.
Zonde dat het vuurwerk weer in slecht daglicht komt te staan. Maar dat was te verwachten met de dealers enkel naar het geld kijken en niet naar de kwaliteit/veiligheid.

In mijn ogen heeft de jongen gewoon pech gehad, zit bij de risico van het jong zijn en de levenslessen leren.
(Illegaal) Vuurwerk in het algemeen staat hier buiten voor mij, de kans om onder een auto te belanden is net zo groot.

Niet te geloven dat je op 11 jarige leeftijd met cobra's loopt, toen was ik blij met me meterpakketje, rotjes en paar thunderkings :frusty:. Daarnaast gemengd gevoel erbij, persoonlijk vind ik het slechte zaak dat een verkoper het aan zo een kind verkoopt met alleen zijn oog op winst. Wel vind ik het eigen schuld, je hoort er op die leeftijd niet mee bezig te zijn.

Wat ik niet snap is hoe je een cobra in je handen laat ontploffen, neem aan dat je met zulk zwaar vuurwerk iets beter uitkijkt (dan wat je al moet doen!) dan bij nitraten en ander knalspul.

gerommel met kort lontje(weigerde de eerste keer) en dom bezig zijn met zo aansteker met een vuursteentje ;) was een 2g versie. ging dus te snel af. eigen schuld dikke bult. zo ook voor die jongen van 11.

toen ik 11 was stak ik nog met mijn broer af, die er niet eens van hield. als hij er niet was dan met mijn vader.

illegaal vuurwerk was pas op mijn 16e van toepassing en dat waren strijkers en nitraten. cobra's waren er wel maar waagde me daar eerst niet aan.

Ik had precies hetzelfde maar toen begin jaren 80....ik heb toen ook heel veel geluk gehad...als 11 jarige kun je dat gevaar niet inschatten. Tevens begint stoer gedrag de kop op te steken, zeker met vriendjes erbij....mocht hij 5 of 10 euro betaald hebben voor de knaller, dan wil je hem natuurlijk af zien gaan, anders is het zonde geld, dat vonden wij vroeger ook al bij een simpel rotje.....
Als je 11 bent zie je echt niet de gevaren van zulke zware klappers....

maar helaas is het een trent onder jeugd om ook deze jongens te hebben...en in grote getale makkelijk voorhanden...:shocked:

Toen ik 11 was, is me bijna hetzelfde overkomen. Na oud en nieuw was ik met vrienden op het straat en vond een losse knaller van zo een chinese rol. Een hele dikke van de eindbom. En dan hebben we het over 1991. Die gingen hard! Er hing nog een stuk lont aan van 30 cm maar het had dus letterlijk 1 seconde gescheeld of dat ding was vol in mn handen geklapt.

Op die leeftijd wist ik ook niet wat snellont was. Dus aub geen verhalen van dom van die jongen of wat dan ook. Als je 11 bent dan weet je ook nog niet wat de gevaren van vuurwerk zijn en al helemaal niet van het illegale.

Hier even e.e.a. opgeruimd...laat elkaar graag in zijn eigen waarde en ga geen reacties plaatsen omdat je weet dat daar op een negatieve manier op gereageerd zal worden ....
dit draagt niets bij aan een gezonde discussie, wel aan een negatieve sfeer! Dit zal ook worden bestraft.

Volgende keer is het direct een ban....en als jullie de regels niet weten...lees ze nog maar even goed:
http://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?132-Regels-van-het-forum&p=660033#post660033

Grappig om te lezen hoe er hier op dit nieuwsbericht gereageerd word,
en op fok

http://forum.fok.nl/topic/2180956/1/25

maar dat terzijde.

Wat ik niet snap is waarom dit soort nieuws artikelen hier op het forum worden weergeven.
tuurlijk moeten we geen oogkleppen opzetten en dit allemaal negeren,
maar het veroorzaakt alleen maar ruzies en een hele hoop negativiteit op het forum.
Een paar jaar geleden, toen ik net lid werd van VWC zag ik alleen maar bij recente activiteit reactie's op producten. dat was ook de reden waarom ik lid ben geworden, nu bestaat de helft uit recente activiteiten uit negatief nieuws...
maargoed, dit is hoe ik er over denk. weet niet hoe andere er over denken...

''mocht hij 5 of 10 euro betaald hebben voor de knaller, dan wil je hem natuurlijk af zien gaan, anders is het zonde geld....''

Dit is de beste verklaring uit het gehele topic. Bedankt David.

Je hebt echt helemaal gelijk. €10 is voor een joch van 11 toch wel erg veel geld, en dus gaat hij toch moeite doen om er iets voor terug te krijgen.

Het grote probleem is dat er door de verkopers van dit spul niet wordt gekeken aan wie het doorverkocht wordt waardoor het bij steeds jongere kinderen terecht komt.

En als het spul dan weigert is €5 of €10 heel veel geld en gaan ze inderdaad proberen er nog wat van te maken met alle risico's van dien.

betutteling hier in dat nederland!

Hij is maar 11 weet niet beter bla bla bla...

bij wie wil je de schuld leggen dan? de importeur? schei toch uit stel idioten.

schuld is aan hem zelf. hoe hard het ook klinkt. op internet is zoveel info te vinden over dit spul, en in de media hoor je het constant. en de voorlichtingen die je vanaf groep 6/7 al krijgt over vuurwerk.

als het hem dan nog niet duidelijk is geweest heeft hij nu een les geleerd.

mij zelf is een c3 in de hand geklapt, ook mijn eigen schuld. en nooit iemand die tegen me zei dat het aan een ander lag! maar nee, juist! aan mij zelf te danken!

vuurwerk is zo gevaarlijk hoe je het zelf maakt/gebruikt.

vind het niet een heel erg verstandige reactie. jij hebt volgens mij niet veel verstand van hoe het werkt met verantwoordelijkheden van een kind. Waarom denk je dat kinderen op een andere manier berecht worden bijvoorbeeld dan volwassenen?
Daarnaast is een cobra voor een kind van deze leeftijd veel geld zoals hierboven ook gezegd wordt.
greetzz

mij zelf is een c3 in de hand geklapt, ook mijn eigen schuld. en nooit iemand die tegen me zei dat het aan een ander lag! maar nee, juist! aan mij zelf te danken!

Mooi dat jij daar zelf zo over denkt maar het maakt geen reet uit dat jij wel zo groot bent toe te geven dat je zelf fout bent geweest, de media draait het verhaal toch wel zo bij dat de schuld bij het vuurwerk komt te liggen.

vind het niet een heel erg verstandige reactie. jij hebt volgens mij niet veel verstand van hoe het werkt met verantwoordelijkheden van een kind. Waarom denk je dat kinderen op een andere manier berecht worden bijvoorbeeld dan volwassenen?
Daarnaast is een cobra voor een kind van deze leeftijd veel geld zoals hierboven ook gezegd wordt.
greetzz

Het gaat in dit geval niet om een strafeis / strafmaat.
het is logisch als ik als een ezel vuurwerk loop te misbruiken dat mijn straf hoger isdan een 11 jarige.
maar wie er nou verantwoordelijk is blijft hetzelfde.
immers geld de wet voor iedere burger in nederland.
het gaat erom dat alleen hij schuldig is en niet het vuurwerk.
een goed voorbeelt gaf thecoon net al aan.
stel nou dat het naast jou auto gebeurde en er is schade aan, je zou toch graag de schade vergoed krijgen denk ik omdat er iets van jou kapot oftewel schade is gemaakt waar je hard voor heb gewerkt?

Het vuurwerk wat jij noemt heeft hij niet zelf gekocht dus die vlieger gaat niet op van waar voor je geld krijgen.
Het is gevonden naar wat ik gelezen heb in de media berichten.

Dit soort ongelukken / misbruik van vuurwerk kunnen best in de papieren lopen.
als je kijkt wat een ritje ziekenwagen al kost, dan heben we de mediche verzorging nog niet gehad.

Wie gaat dat betalen?

Ik hoop toch echt de ouders van het ventje.
als iemand illegaal een motorvoertuig ( onder invloed van drugs of drank)bestuurt en een ongeval veroorzaakt komen de kosten ook op zijn bordje.

Laatst bewerkt:
Wat ik heb gehoord van de altijd 'vertrouwbare' media is dat ze het hebben aangestoken nadat de bovenkant open was ofzoiets en ze het met een papiertje hadden afgedekt en de vlam dus meteen naar binnen ging.

Natuurlijk kan dit ook een ***verhaal zijn alleen ik had het gelezen.

Vuurwerkslachtoffer (11) is pink kwijt

BREDA -
De 11-jarige jongen uit Breda die maandagmiddag zwaargewond raakte toen een stuk zwaar vuurwerk in zijn hand ontplofte, moet zijn pink missen. Artsen konden zijn ringvinger nog ternauwernood redden. Ook heeft hij een grote wond aan zijn lies.

Dat schrijft Omroep Brabant. De jongen ligt nog in het ziekenhuis, maar kan naar verwachting dinsdagavond of woensdag weer naar huis.

Het ging maandag fout toen de jongen met een paar vriendjes een Cobra wilde afsteken, illegaal knalvuurwerk met de kracht van een handgranaat. De politie waarschuwt al dagen voor het gevaar van dit type vuurwerk. Op beelden die van het ongeluk zijn gemaakt is te zien hoe het slachtoffer na de enorme knal enkele seconden verbijsterd naar zijn hand staart.

Vuurwerkslachtoffer (11) is pink kwijt

BREDA -
De 11-jarige jongen uit Breda die maandagmiddag zwaargewond raakte toen een stuk zwaar vuurwerk in zijn hand ontplofte, moet zijn pink missen. Artsen konden zijn ringvinger nog ternauwernood redden. Ook heeft hij een grote wond aan zijn lies.

Dat schrijft Omroep Brabant. De jongen ligt nog in het ziekenhuis, maar kan naar verwachting dinsdagavond of woensdag weer naar huis.

Het ging maandag fout toen de jongen met een paar vriendjes een Cobra wilde afsteken, illegaal knalvuurwerk met de kracht van een handgranaat. De politie waarschuwt al dagen voor het gevaar van dit type vuurwerk. Op beelden die van het ongeluk zijn gemaakt is te zien hoe het slachtoffer na de enorme knal enkele seconden verbijsterd naar zijn hand staart.

Dus een handgranaat is helemaal niet krachtig. Want daar kom je ook vanaf met een pinkje minder en een wondje in je buik?

Flauwekul weer

Ik denk dat die jongen er nog best goed vanaf komt zo. Het blijft natuurlijk vreselijk, een straf die hij zijn hele leven nog gaat heugen. Maargoed, zo zijn er ook kinderen van 11 die door rood heen reden en nu invalide zijn. We moeten natuurlijk wel blijven relativeren.

Ik las nog wat reacties, zijn vele weg gehaald maar wat mij opvalt is dat er maar 1 goede reactie gepost mag worden en dat is in de trend:

"Het is verschrikkelijk, dat "illegale" vuurwerk zijn schuld, niet de jongen noch de ouders. Vuurwerk is schuldig!" En waag het niet anders te vinden anders ben je een "kleuter", IQ van een aardbei of gewoon dom

Beetje in strijd met wat er allemaal op facebook gezet wordt en onder nieuwspagina's aan reacties: De meeste reacties zijn toch "Eigen schuld en waar zijn de ouders"

Al met al hoop ik dat die jongen er bovenop komt want als een paal boven water staat natuurlijk dat je niemand dit gunt. Een jongen van 11 niet, een man van 29 niet en ook geen kerel van 67. Ongelukken zijn allemaal triest maar het is er nu eenmaal

Het gaat in dit geval niet om een strafeis / strafmaat.
het is logisch als ik als een ezel vuurwerk loop te misbruiken dat mijn straf hoger isdan een 11 jarige.
maar wie er nou verantwoordelijk is blijft hetzelfde.
immers geld de wet voor iedere burger in nederland.
het gaat erom dat alleen hij schuldig is en niet het vuurwerk.
een goed voorbeelt gaf thecoon net al aan.
stel nou dat het naast jou auto gebeurde en er is schade aan, je zou toch graag de schade vergoed krijgen denk ik omdat er iets van jou kapot oftewel schade is gemaakt waar je hard voor heb gewerkt?

Het vuurwerk wat jij noemt heeft hij niet zelf gekocht dus die vlieger gaat niet op van waar voor je geld krijgen.
Het is gevonden naar wat ik gelezen heb in de media berichten.

Dit soort ongelukken / misbruik van vuurwerk kunnen best in de papieren lopen.
als je kijkt wat een ritje ziekenwagen al kost, dan heben we de mediche verzorging nog niet gehad.

Wie gaat dat betalen?

Ik hoop toch echt de ouders van het ventje.
als iemand illegaal een motorvoertuig ( onder invloed van drugs of drank)bestuurt en een ongeval veroorzaakt komen de kosten ook op zijn bordje.

Als het vuurwerk gevonden is vind ik dat een reden temeer om het uit te bannen en hard ook. En dan nog het jongetje de schuld geven. Die rommel hoort al helemaal niet zo op straat te liggen. Ruim dan je troep op als het niet werkt of zorg ervoor dat het nooit meer gaat werken. Maargoed, mijn standpunt is inmiddels wel duidelijk en dat van jullie ook.
greetzz

Als het vuurwerk gevonden is vind ik dat een reden temeer om het uit te bannen en hard ook. En dan nog het jongetje de schuld geven. Die rommel hoort al helemaal niet zo op straat te liggen. Ruim dan je troep op als het niet werkt of zorg ervoor dat het nooit meer gaat werken. Maargoed, mijn standpunt is inmiddels wel duidelijk en dat van jullie ook.
greetzz

Is ook allemaal speculaas

Tjopper ik weet hoe jij er over denkt.

Maar mijn vraag over wie de schade gaat betalen als jou auto ernaast stond en er schade aan was ontwijk je wat ik jammer vind.

Back
Bovenaan