Bram verkoopt bewust geen knalvuurwerk meer: 'Wil niet wachten tot het fout gaat'

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Bram-van-Beurden-doet-knalvuurwerk-en-pijlen-in-de-ban.jpg

Tijdens de jaarwisseling zal er weer flink geknald worden. Maar als het aan Bram van Beurden ligt, hoor je dat geknal dit jaar een stuk minder in de Tilburgse wijk Reeshof. Hij runt daar een pizzeria, maar hij verkoopt in de aanloop naar oud en nieuw ook vuurwerk samen met zijn vader. Dit jaar gaat er echter geen knalvuurwerk meer over de toonbank. Van Beurden vindt de verkoop hiervan niet meer verantwoord.

Nu ligt er nog geen vuurwerk in zijn magazijn. Dat komt pas op het allerlaatste moment. En als het vuurwerk komt, is het assortiment in ieder geval een stuk kleiner dan voorgaande jaren. Dat doet hij op verzoek van de hulpdiensten. "De hulpdiensten hebben aan de overheid gevraagd of zij iets wil doen aan de knallers en pijlen, want daarmee worden zij bestookt."

Daarom gaat het roer om bij de Tilburgse vuurwerkverkoper. De harde knallers en pijlen zijn niet meer in zijn winkel te verkrijgen. In het assortiment zit alleen nog maar siervuurwerk en één pijl. Die pijl is bedoeld voor mensen die toch graag een wenspijl afsteken. "Deze pijl is biologisch afbreekbaar. Als hij ergens landt in de natuur, blijven er geen plastic dopjes over."

De-pijlen-zitten-niet-meer-in-het-assortiment-de-potten-wel.jpg

Verantwoordelijk
Dat die ene pijl biologisch afbreekbaar is, is geen toeval. De pizzeria trekt veel klanten met de grote vegetarische menukaart. De dierenliefhebbers stelden kritische vragen over het vervuilende en gevaarlijke vuurwerk.

"Die mensen kunnen we ook gewoon recht in de ogen aankijken. Wij verkopen nu enkel mooi siervuurwerk voor 's nachts." Dat niet alleen, als enige verkoper in de Reeshof voelt hij ook de verantwoordelijkheid voor zijn wijk. "Als er iets gebeurt, is het fijn om te weten dat het niet ons vuurwerk is."

Vuurwerkdiscussie
Met het Belgische Poppel nét over de grens is het bijna onoverkomelijk dat er geknald gaat worden in de wijk. Toch hoopt de Tilburger een signaal af te geven. "Het zijn pubertjes die de straat op gaan en echt niet alleen om twaalf uur 's nachts vuurwerk afsteken. Daar wordt een cultuur gecreëerd. Dat begint met een paar knallertjes en na een paar jaar wordt het meer. Waarom zou je dat in de hand helpen?"

Van Beurden wil niet wachten op een landelijk beleid voor de verkoop van vuurwerk. Hij is bang dat het daarvoor eerst goed fout moet gaan. Daarom neemt hij nu duidelijk stelling in de vuurwerkdiscussie. "Je kunt ondernemen en alleen maar geld verdienen, maar ondernemen is ook een vorm van bestaan. Waarom zou je niet kiezen voor een bestaan waarin je niet wakker hoeft te liggen of die discussie hoeft te voeren. Wij nemen die verantwoordelijkheid als ondernemer. Dan maar iets minder omzet."

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws...rwerk-meer-Wil-niet-wachten-tot-het-fout-gaat

Bah bah, over de rug van onze hobby zieltjes winnen bij zijn linkse doelgroep. Kennelijk totaal geen verstand van zaken, of juist wel en maakt misbruik van de onwetendheid van zijn publiek.

Wat denkt deze dorpsgek whahaha?
Dat zijn knalvuurwerk iets van schade of ongelukken kan veroorzaken, dat geloof je toch niet?
Man, man, man ik zou als importeur meteen de samenwerking opzeggen met deze gek.
Misschien tijd dat de importeurs hun eigen winkeliers maar eens gaan voorlichten.

Hee een vuurwerkverkoper met een afwijkende mening, wat doe je dan? Juist ja hem voor van alles uitmaken want dan staan wij er als liefhebbers weer goed op.... Verder moet hij gewoon een zaak runnen en lijkt hem dit de meeste omzet op te leveren, prima zet dus.

Harde knallers slaat natuurlijk nergens op want die bestaan niet in NL maar geen pijlen meer verkopen vind ik zo raar nog niet. Meeste oogletsel en veel ongelukken gebeuren toch met pijlen en laten we wel wezen, de meeste Nederlandse pijlen zal niemand hier missen. Probleem met pijlen zijn niet de liefhebbers maar dronken amateurs die een pijl in een wijnfles zetten, zuchtje wind en weg oog.
Als ik mag kiezen tussen helemaal geen vuurwerk meer of wel vuurwerk zonder pijlen dan wist ik het wel.

Hee een vuurwerkverkoper met een afwijkende mening, wat doe je dan? Juist ja hem voor van alles uitmaken want dan staan wij er als liefhebbers weer goed op.... Verder moet hij gewoon een zaak runnen en lijkt hem dit de meeste omzet op te leveren, prima zet dus.

Harde knallers slaat natuurlijk nergens op want die bestaan niet in NL maar geen pijlen meer verkopen vind ik zo raar nog niet. Meeste oogletsel en veel ongelukken gebeuren toch met pijlen en laten we wel wezen, de meeste Nederlandse pijlen zal niemand hier missen. Probleem met pijlen zijn niet de liefhebbers maar dronken amateurs die een pijl in een wijnfles zetten, zuchtje wind en weg oog.
Als ik mag kiezen tussen helemaal geen vuurwerk meer of wel vuurwerk zonder pijlen dan wist ik het wel.

Aan welke kant sta jij eigenlijk haha?

Nee alle gekheid op een stokkie, je kunt een stel vuurwerkliefhebbers niet verwijten dat dit bericht niet lekker valt. Altijd maar optimistisch mee kletsen met dit soort mensen is ook niet goed voor onze traditie. En dat hem dit de meeste omzet gaat opleveren zal mij een reet roesten... nogmaals niet over de rug van mijn (onze) hobby.

En de hele pijlen discussie? Oog weg? alcohol? fles gebruiken? Ik ben meer iemand die een hele hoop andere factoren ziet, pak die factoren aan i.p.v. gelijk iets te verbieden. Vuurwerkbril, pijlen standaard, vuurwerk en alcohol combo zwaar beboeten.

Tja, is zijn zaak dus zijn keuze.
Ik zie het niet anders dan dat een vuurwerkwinkel bepaalde merken wel of niet heeft.
Daarnaast zullen er genoeg mensen zijn die sowieso al geen knalvuurwerk en pijlen kopen.

Edit:
de boodschap van hem die er bij zit vind ik ook nergens op slaan.

Of geen van beide want met verhalen zoals dit help je alleen ervoor te zorgen dat het juist wel gebeurt?
Dat probeert hij ook subtiel hier voor mekaar te krijgen

Jammer dat hij wel nog hypocriet zo'n wenspijl blijft verkopen. Hij bant de vuurpijlen uit omdat de hulpverleners hier blijkbaar mee worden belaagd, maar omdat zijn wenspijl biologisch afbreekbaar is maakt hij een uitzondering.

Logica van een pindarots.

Heeeu en nog iemand na de elektrische fietsenwinkel ...

Ach ja het is hip om eco te zijn en mee te gaan in de anti vuurwerk hetze maar deze maakt het wel heel leuk door van beide walletjes te eten.

Jammer dat hij wel nog hypocriet zo'n wenspijl blijft verkopen. Hij bant de vuurpijlen uit omdat de hulpverleners hier blijkbaar mee worden belaagd, maar omdat zijn wenspijl biologisch afbreekbaar is maakt hij een uitzondering.

Logica van een pindarots.
Ja maar weet je hoeveel marge op die ene pijl zit i.t.t. pijlen pakketen? :wink:

Juist door deze slappe mentaliteit vanuit de branch zijn we veel eerder bij een totaalverbod gekomen. Alsof dit resultaat geeft op geen totaal verbod.. leek me wel duidelijk ano 2019 dat dit puur bedoelt is om een diep gewortelde traditie die je niet in 1 klap kan afpakken zo stap voor stap kan beïndigen. Geef ze vinger en ze nemen je hele hand.. is niet eens van toepassing. Puur stukje voor stukje de traditie verminderen om zo het vuurtje te laten doven. Waarom denk je dat er juist ooit een gedoogbeleid is gekomen voor het verkopen van softdrugs en het toestaan van een 'gebruikershoeveelheid' harddrugs? Juist, om de criminaliteit en het enorme drugsprobleem te minderen en beter te controleren. Waarom denk je dat overal op de wereld nu steeds meer het gebruik van softdrugs wordt gelegaliseerd? Zo pak je de illegale handel en de vraag naar meer juist aan. Sta volledige F2 vuurwerk toe en vergroot juist de afsteektijden en maak het de importeurs en winkeliers minder moeilijk met de gestoorde regels die nu van pas zijn. Daarmee verklein je al de vraag naar steeds groter en meer vuurwerk. Maar nee, we gaan de mensen juist nog meer verstikken, want dan wordt de vraag naar illegaal vuurwerk natuurlijk kleiner..:rolleyes:

Ze hebben helemaal geen zin om te kijken hoe je het probleem echt moet oplossen, want dan zou er juist bemiddeld worden in de zin van minder verstikking. In plaats van steeds meer verstikken, wat er nu gebeurd. Het totaalverbod staat op de agenda en dat de datum komt steeds meer dichterbij. Met dank aan Links wat een enorm podium krijgt want Rechts is gevaarlijk.. en iedere zuurpruim die ergens wat over te zeuren heeft staat ook gelijk in een krant of wordt uitgenodigd door een door ons betaald groot programma met een linkse politieke agenda. Want die mening is zogenaamd wat de mening is van heel Nederland, toch?

Back
Bovenaan