Beperking afsteektijden Oud & Nieuw 2014

In reactie op een schrijven dat ik naar de Tweede Kamer heb gestuurd, kreeg ik de volgende reactie:

Geachte heer,

Uw e-mail is door Informatie Rijksoverheid ter beantwoording doorgestuurd naar het Ministerie van IenM. Hierbij geef ik u een reactie op uw e-mail.

In reactie op uw vragen kan ik u het volgende mededelen over de aangepaste afsteektijden in het Vuurwerkbesluit.

Op aandringen van een groot aantal gemeenten en de maatschappelijke roep om de overlast van vuurwerk rond de jaarwisseling terug te dringen, heeft het Kabinet besloten tot een aantal maatregelen. Deze maatregelen zijn in de Kabinetsbrief van 2 juni 2014 met de Tweede Kamer gedeeld. Aangezien het wenselijk was om een aantal van de maatregelen dit jaar al in werking te laten treden, is tegelijk met de Kamerbrief ook een wijziging van het Vuurwerkbesluit aan de Tweede Kamer gestuurd.

Tijdens het Algemeen Overleg van 3 juli 2014 met de Tweede Kamer bleek echter dat er onvoldoende steun was voor aanpassing van de verkoopdagen in het Vuurwerkbesluit.

Wél heeft de Tweede Kamer ingestemd met de nieuwe afsteektijden. De wijziging van het Vuurwerkbesluit is hierop na het Algemeen Overleg aangepast en nadien ter toetsing voorgelegd aan de Raad van State. Tegelijk met het verzoek om advies aan de Raad van State is de wijziging van het Vuurwerkbesluit voor 3 maanden ter notificatie aan de Europese Commissie gestuurd.

Afhankelijk hiervan wordt publicatie van het gewijzigde Vuurwerkbesluit voorzien op 1 december 2014. Pas dan zijn de nieuwe afsteektijden ook in juridische zin definitief.

U kunt er evenwel vanuit gaan dat per 1 december 2014 nieuwe tijden zullen gelden waarbij het is toegestaan om vuurwerk op 31 december vanaf 18.00 uur tot 1 januari 02.00 uur af te steken. Vooruitlopend hierop zijn op de site van Rijksoverheid.nl deze tijden reeds aangepast. Wettelijk gezien gelden deze pas na publicatie van het gewijzigd besluit, vandaar dat sommige sites nog de huidige tijden weergeven.

Momenteel zijn verschillende campagnes richting de burgers in voorbereiding waarin aandacht is voor de gewijzigde afsteektijden.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd over de aangepaste afsteektijden van vuurwerk.

Met vriendelijke groet,

De directie Veiligheid en Risico’s

PS: excuses voor de eventuele dubbelpost, maar dit schrijven geeft antwoord op veel vragen die verspreid over verschillende topics zijn gesteld

Als je het hier niet mee eens bent, print dan een petitie uit en ga de straat op, verzamel handtekeningen en ga dan naar de gemeente en vraag om een apv waarin staat dat je WEL vuurwerk af mag blijven steken.

Stomme regeling.

Ik steek de afgelopen jaren eigenlijk alleen nog maar Nederlands vuurwerk af en alleen tussen 10:00 en 02:00. Nu zal ik dus genoodzaakt zijn om de wet te overtreden omdat de nieuwe regels de afsteektijd verkleint van 16 uur naar 8 uur. Dit betekent een halvering van je (legale) stooktijd! Je zou eens met een wetsvoorstel moeten komen waarbij ze de snelheid op de snelwegen halveren of de prijzen van het brood verdubbelen van de een op de andere dag.
Als zoiets doorgevoerd zou moeten worden, had het dan langzaamaan veranderd. Dit is te rigoureus.

Daarbij ligt het niet in de rede een algeheel verbod in te stellen. Daarvoor is de traditie te diep geworteld.

ze zijn in ieder geval nog niet helemaal hersenloos in den haag:cool:

Daarbij ligt het niet in de rede een algeheel verbod in te stellen. Daarvoor is de traditie te diep geworteld.

ze zijn in ieder geval nog niet helemaal hersenloos in den haag:cool:

Ik denk juist van wel. Hoe kom je er anders bij om juist de afsteektijden te verkorten en als reden aanvoert de overlast tegen te willen gaan omdat er juist altijd buiten de toegestane tijden vuurwerk werd afgestoken?? Huh... wat mankeert eigenlijk aan deze stelling? :bonk:

naja, dat ene busje per wijk en die 2 handhavers?
ik denk dat het net zoals veel dingen in nederland gewoon gedoogd wordt.

Ik denk juist van wel. Hoe kom je er anders bij om juist de afsteektijden te verkorten en als reden aanvoert de overlast tegen te willen gaan omdat er juist altijd buiten de toegestane tijden vuurwerk werd afgestoken?? Huh... wat mankeert eigenlijk aan deze stelling? :bonk:

ze hadden het natuurlijk ook kunnen verbieden tot 23.00 savonds en dan kun je zeggen is niet te handhaven maar binnen afzienbare tijd word dit wel een feit , dus ben blij dat het vanaf 18:00 nog mag dit jaar want we gaan het zoiezo verliezen in de toekomst van de media en de heren en dames in den haag....

Ik verlies het niet van hun want ik ga mij hier niet aan houden. Ook in de toekomst niet. Zij hebben niks over mij te vertellen, punt uit! Ik noem dat de Universele rechten van de mens.

Ik verlies het niet van hun want ik ga mij hier niet aan houden. Ook in de toekomst niet. Zij hebben niks over mij te vertellen, punt uit! Ik noem dat de Universele rechten van de mens.

Ligt het aan mij of maak je het dan alleen maar erger ?
Als de reden van het inkorten is de overlast van het vuurwerk en ze zien dat het inkorten geen effect heeft gaan ze het dan juist niet verbieden?

Buitenlanders, die hier niet wonen, noemen ons Nederlanders mensen zonder ruggengraat. Daar hebben ze gelijk in, Nederlanders zijn makke lammetjes die zich alles laat vertellen wat ze mogen en niet mogen. Welkom in deze rechtstaat.. ahum, ik bedoel politiestaat.

Deze regeling gaat toch nooit werken zucht.... Ze willen hiermee de vroegtijdige overlast tegen mee gaan. Jongeren gaan echt niet wachten tot de 31ste, laat staan 6 uur. Die staan tegenwoordig in begin november al zware spullen af te steken in het weekend. De enige die ze hier mee pakken zijn de kinderen, want die kunnen niet meer rustig vuurwerk af steken met vaders en moeders als iedereen naar buiten gaat om 6 uur. Die mensen bij de overheid leven echt onder een steen.

Wanneer vuurwerk afsteken

Het kabinet wil de afsteektijden van vuurwerk verkorten en zo de overlast overdag door vuurwerk beperken. Dit plan gaat zeer waarschijnlijk door. Als het doorgaat, mag u vuurwerk alleen nog afsteken tussen 31 december 18.00 uur en 1 januari 02.00 uur. En dus niet meer vanaf 10.00 uur in de ochtend. Naar verwachting gelden de nieuwe afsteektijden vanaf 1 december 2014. U kunt een boete krijgen als u vuurwerk afsteekt buiten de toegestane afsteektijden.

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vuurwerk/vuurwerk-afsteken

Tot op heden geldt nog steeds tussen 31 december 10.00 uur en 1 januari 02.00

Een keer per jaar mogen wij doen wat we willen, vuurwerk afsteken, plezier hebben, maar helaas word dat nu voor een deel van ons afgepakt, ik ga me wel houden aan de regels en om 18:00 beginnen met stoken.
De tering herrie show ( normaal deden we dat om 10:00 )gaan we nu dan maar om 18:00 doen. Maarja het is niet anders, die 8 uur die we mogen stoken zullen we dan hier ook goed gebruiken! :D

Ik stookte de laatste jaren al niet meer vanaf 10 uur omdat ik liever lekker uitslaap en ik meestal voornamelijl siervuurwerk heb. Voor mij veranderd er dus niet erg veel.

Als kind vond ik het echter fantastisch om overdag te stoken met rotjes,baby pijltjes, tollen en kaarsen. Zo kan ik dus ook begrijpen dat het voor velen erg balen is als dit plezier wordt weggenomen.

Aan de andere kant, als ik overdags ergens heen moet en continu vuurwerk voor mn voeten of auto krijg moet ik wel wat frustratie relativeren. De kids hebben het plezier dat ik vroeger had en denken soms nog niet zo goed na over de gevolgen als ze vuurwerk in het wilde weg gooien. Ik snap dan ook heel goed dat oudere mensen of mensen met een angst voor vuurwerk of zeikers die een gebrek aan empathie hebben zich voelen alsof ze gehinderd worden om bijv. Een boodschap te doen.

Een juiste oplossing om beide partijen tevreden te stellen zou dan ook zijn om overdags alleen in eigen tuin te mogen afsteken (met speciaal toegewezen plaatsen voor flatbewoners) OF de tijd te verschuiven naar bijvoorbeeld 3 uur s middags, dan kunnen de klagers voor die tijd boodschappen en weet ik het wat doen en de vuurwerkliefhebbers daarna de straat overnemen.

Het probleem met dit land is dat de groep die maar het hardst om aandacht schreeuwt zijn zin krijgt. Ik kan er moeilijk bij dat er niet gekeken wordt naar het probleem en dan een oplossing te vinden die voor beide partijen enigzins gunstig is.

Daarnaast moet vandalisme met vuurwerk veel meer aandacht krijgen en hard worden aangepakt! Dát is nou echt overlast.

Back
Bovenaan