25KG regeling

Praktische vraag, misschien dat iemand het weet:

Mag je thuis 25 kg vuurwerk hebben en daarnaast ook 25 kg in je auto hebben liggen (die verderop in de straat staat)? Of wordt dit dan gezien als zijnde 50 kg in bezit?

Officieel mag dit niet. Bij een echte huiszoeking zullen ze ook in je auto kijken.

Maar ik denk dat het op zich veilig is bij een gewoon bezoekje (of binnentredings bevel)
Auto straat verder, en als ze er toch naar vragen staat hij ter reparatie in de garage, of is je vrouw er net mee weg..

Dank voor jullie reacties, allen. Duidelijk, het mag dus officieel niet. Blijft bizar dat dit niet mag (in je huis en in je auto of in je huis en in je schuur) maar dat een rij van 6 woningen onder één dak wel per huis 25 kg mag hebben. Ach ja, regels zijn regels zullen we maar zeggen, hoe krom ook.

Dank voor jullie reacties, allen. Duidelijk, het mag dus officieel niet. Blijft bizar dat dit niet mag (in je huis en in je auto of in je huis en in je schuur) maar dat een rij van 6 woningen onder één dak wel per huis 25 kg mag hebben. Ach ja, regels zijn regels zullen we maar zeggen, hoe krom ook.
Als jij 25kg in huis hebt en er komen vrienden oud & nieuw bij jou thuis vieren die zelf ook vuurwerk mee hebben, dan moeten ze dat dus in de auto laten liggen anders overtreed je de wet.:bonk:

Als consument mag je maximaal 25 kg consumentenvuurwerk kopen en per huishouden opslaan (artikel 1.2.4 en 2.3.3 Vuurwerkbesluit).

Per vervoermiddel mag je als consument maximaal 25 kg consumentenvuurwerk vervoeren (artikel 1.2.5 Vuurwerkbesluit
Stel ik heb 30kilo, ik leg 25 kilo in huis en 5 kilo in de auto aan de straat... en ik woon met 3 volwassenen. Dan mag dat?

Nadeel is alleen dat de auto vaak wat vochtig is, dat zal het vuurwerk geen goed doen. Maar ik denk niet dat ze veel kunnen doen als je het op 2 plekken hebt liggen.

Een paar jaar geleden kreeg ik een deel niet mee van de verkoper omdat ik te veel kilo’s had. lijkt me toch dat de meeste verkopers het wel gewoon meegeven ook al is het meer dan 25 kg?

Een paar jaar geleden kreeg ik een deel niet mee van de verkoper omdat ik te veel kilo’s had. lijkt me toch dat de meeste verkopers het wel gewoon meegeven ook al is het meer dan 25 kg?
Dat is de discussie momenteel niet.

Toch is het wel een legitieme vraag in dit topic.

Om je vraag te beantwoorden; hou er wel rekening mee.
Het kan in elk geval zo zijn dat ze je per keer met niet meer dan 25kg laten weglopen.

Stel ik heb 30kilo, ik leg 25 kilo in huis en 5 kilo in de auto aan de straat... en ik woon met 3 volwassenen. Dan mag dat?
Nee dat mag niet, want je hebt meer dan 25kg vuurwerk voorhanden. Als 25kg van jou is en 5kg van een inwonend familielid dan mag het alsnog niet, de 25kg geldt namelijk per huishouden.

Hoe weet als consument eigenlijk of je aan de 25 kilo zit als er op de website vrijwel nergens en nooit het gewicht vermeld wordt maar alleen het SAS gewicht. Blijft een enorm grijs gebied, veel consumenten hebben geen flauw benul.

Hoe weet als consument eigenlijk of je aan de 25 kilo zit als er op de website vrijwel nergens en nooit het gewicht vermeld wordt maar alleen het SAS gewicht. Blijft een enorm grijs gebied, veel consumenten hebben geen flauw benul.

Dat vind ik ook erg vreemd. Het lijkt me dat ze zoiets verplicht op een afhaalbon of iets dergelijks moeten zetten. Maar dat is bijna nooit het geval

Klinkt flauw, maar even Googlen en je weet zo of je aan de 25kg zit, als het je als consument echt interesseert dan tenminste.

Klinkt flauw, maar even Googlen en je weet zo of je aan de 25kg zit, als het je als consument echt interesseert dan tenminste.
Ja dat klopt, ik heb het over de niet wetende consument, is het niet aan de verkopende partij om daar info over te verschaffen. Of ligt die verantwoording alsnog bij de consument. Die ziet alleen SAS gewicht, wat ze op een verkeerde been zet en dan nooit aan de 25 kilo denken te komen.

Back
Bovenaan