25KG regeling

Wat betreft het opslaan van meer dan 25kg verdeeld over een woning en een voertuig is het inderdaad niet helemaal duidelijk. In principe mag vuurwerk niet op de openbare weg worden opgeslagen, te zij het voor direct gebruik is, maar dan mag een persoon maximaal 25kg voorhanden hebben. Een voertuig staat vaak op de openbare weg, dus echt opslaan zou je daar niet mogen in principe. In een woning ((vrijstaande) schuur telt mee bij de woning), mag maximaal 25kg aanwezig zijn, ook al woon je daar met meerdere personen. Ik acht de kans echter klein dat als jij een paar kilo in jouw auto hebt liggen (dat niet van buitenaf zichtbaar is) en niet direct naast de woning staat en je hebt dan max 25kg in huis, dat er geen problemen van komen.

Voorhanden hebben is een term die al eens in behandeld door de hote Raad.

Het komt neer op 3 eisen:

1: Aanwezigheid in de buurt van de verdachte, hoeft niet persee in de directe omgeving te zijn.

2:bewustheid van de aanwezigheid van het voorwerp.

3: feitelijke macht over datgeen.

Dus wil je meer dan 25kg dan moet je er voor zorgen dat deze 3 zaken niet toepasbaar zijn.

Je zou het 3de punt kunnen ontmantelen door een het vuurwerk achter een tijdslot te zetten zodat je op een moment van controle/huiszoeking kan claimen dat je geen toegang hebt (feitelijke macht) over het vuurwerk. Pas als de timer op de tijdslot af is gelopen heb je immers pas toegang.

Moet je wel kunnen bewijzen dat jij het tijdslot niet kan resetten of nog een sleuteltje hebt.

Voorhanden hebben is een term die al eens in behandeld door de hote Raad.

Het komt neer op 3 eisen:

1: Aanwezigheid in de buurt van de verdachte, hoeft niet persee in de directe omgeving te zijn.

2:bewustheid van de aanwezigheid van het voorwerp.

3: feitelijke macht over datgeen.

Dus wil je meer dan 25kg dan moet je er voor zorgen dat deze 3 zaken niet toepasbaar zijn.

Je zou het 3de punt kunnen ontmantelen door een het vuurwerk achter een tijdslot te zetten zodat je op een moment van controle/huiszoeking kan claimen dat je geen toegang hebt (feitelijke macht) over het vuurwerk. Pas als de timer op de tijdslot af is gelopen heb je immers pas toegang.

Moet je wel kunnen bewijzen dat jij het tijdslot niet kan resetten of nog een sleuteltje hebt.

Juist.
Dus, 25kg maximaal - daar kan je allemaal niet omheen en er zijn ook geen werkbare creatieve oplossingen.

En ja, de winkelier heeft een verantwoordelijkheid net als jij als consument. Want jij kunt immers naar meerdere verkopers gaan.

Wat betreft het opslaan van meer dan 25kg verdeeld over een woning en een voertuig is het inderdaad niet helemaal duidelijk. In principe mag vuurwerk niet op de openbare weg worden opgeslagen, te zij het voor direct gebruik is, maar dan mag een persoon maximaal 25kg voorhanden hebben. Een voertuig staat vaak op de openbare weg, dus echt opslaan zou je daar niet mogen in principe. In een woning ((vrijstaande) schuur telt mee bij de woning), mag maximaal 25kg aanwezig zijn, ook al woon je daar met meerdere personen. Ik acht de kans echter klein dat als jij een paar kilo in jouw auto hebt liggen (dat niet van buitenaf zichtbaar is) en niet direct naast de woning staat en je hebt dan max 25kg in huis, dat er geen problemen van komen.

Dit is eigenlijk glashelder: het mag niet. De wet gebruikt de definitie voorhanden hebben zoals al is aangehaald, niet de versimpelde terminologie die de politie op haar site gebruikt.

Elk jaar december weer hetzelfde rondje met dezelfde uitkomst... Dat het een absurde en achterhaalde regeling is.

Juist.
Dus, 25kg maximaal - daar kan je allemaal niet omheen en er zijn ook geen werkbare creatieve oplossingen.

25kg voorhanden hebben
Als je het niet voorhanden hebt mag je meer dan 25kg bezitten.

Als jij vuurwerk koopt en het bij familie stalt kan je prima maar 25kg in je huis hebben en 25kg in iemand anders zijn woning. Gezien het iemand anders zijn woning is ziet de wet dit niet als dat jij het voorhanden hebt(ook al kan die ander aan jou een huisleutel geven)

Wat Richardus zegt. Er zijn de afgelopen jaren talloze topics aan gewijd, maar 25kg blijft 25kg en uiteindelijk zul je een risico inschatting voor jezelf moeten maken.

Maar nu een andere vraag (als het van pyroboy26 mag)
Afgelopen week zat ik toevallig op internet wat rond te lezen over dit onderwerp en kwam ik tegen dat 10kg cat 1 ook als 1 kg F2 meetelt. Ik wist dit niet en dacht altijd dat cat 1 niet meetelde. Zijn jullie bekend met deze regeling? Voor de zekerheid heb ik mijn collectie ratellinten maar even bij mijn schoonmoeder gestalt..

https://www.odachterhoek.nl/kennisbank/vuurwerk-voor-particulieren/

@ Guusje: de in het artikel aangehaalde bron leidt maar een niet bestaande pagina van de politie.

Ik kan het niet opmaken uit het vuurwerkbesluit:

Artikel 2.3.3:Het is verboden per levering meer dan 25 kilogram consumentenvuurwerk aan een particulier ter beschikking te stellen. Voor de bepaling van de hoeveelheid consumentenvuurwerk wordt uitgegaan van het gewicht van het vuurwerk als zijnde onverpakt.

Artikel 2.3.7: De artikelen 1.2.4, 1.2.5, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.5a en 2.3.6 gelden niet ten aanzien van fop- en schertsvuurwerk.

25kg voorhanden hebben
Als je het niet voorhanden hebt mag je meer dan 25kg bezitten.

Als jij vuurwerk koopt en het bij familie stalt kan je prima maar 25kg in je huis hebben en 25kg in iemand anders zijn woning. Gezien het iemand anders zijn woning is ziet de wet dit niet als dat jij het voorhanden hebt(ook al kan die ander aan jou een huisleutel geven)

Dat klopt gezien de definitie volgens het Hof van voorhanden hebben deels. Indien je er over kunt beschikken, door het op te halen, door een sleutel te hebben, etc. ben je gewoon strafbaar. In de praktijk zal het zo'n vaart niet lopen maar op de letter van de wet is het glashelder: 25kg is 25kg.

Wat Richardus zegt. Er zijn de afgelopen jaren talloze topics aan gewijd, maar 25kg blijft 25kg en uiteindelijk zul je een risico inschatting voor jezelf moeten maken.

Maar nu een andere vraag (als het van pyroboy26 mag)
Afgelopen week zat ik toevallig op internet wat rond te lezen over dit onderwerp en kwam ik tegen dat 10kg cat 1 ook als 1 kg F2 meetelt. Ik wist dit niet en dacht altijd dat cat 1 niet meetelde. Zijn jullie bekend met deze regeling? Voor de zekerheid heb ik mijn collectie ratellinten maar even bij mijn schoonmoeder gestalt..

https://www.odachterhoek.nl/kennisbank/vuurwerk-voor-particulieren/

Het vuurwerkbesluiten kent geen beperking op het (voorhanden) hebben van F1 vuurwerk door consumenten. Dat mag ook niet volgens de Europese Pyrorichtlijn. Wanneer het echter gaat om de opslag van F1 vuurwerk in een hoeveelheid van meer dan 200kg (= bunkerplichtig) wordt voor de berekening van de opslagcapaciteit uitgegaan van 1 : 10. Dus, dat wil zeggen dat wanneer je in je bunker 2500 kilo F2 vuurwerk mag opslaan volgens je omgevingsvergunning je er, indien je enkel F1 zou opslaan 25.000kg, mag opslaan.

Dank heren. Duidelijk, het artikel klopt dus gewoon niet.
200kg cat 1 is best wel veel, zoveel heb ik gelukkig niet.

Ratellinten weer opgehaald bij mn schoonmoeder, ze begon er al over te zeuren.

Die 200kg geldt alleen voor 'diegene die een inrichting drijft'. Ergo, iemand die bedrijfsmatig vuurwerk opslaat - jij als consument mag zoveel F1 hebben volgens het vuurwerkbesluit als je wil.

Die 200kg geldt alleen voor 'diegene die een inrichting drijft'. Ergo, iemand die bedrijfsmatig vuurwerk opslaat - jij als consument mag zoveel F1 hebben volgens het vuurwerkbesluit als je wil.
Ik ben alleen dan wel benieuwd of de politie daar ook zo over denkt.
Stel dat je huis vol ligtmet 199kg f1 en je hebt een boze buurman die denkt ' onee, enschede!'
Officieel voldoe je aan alle regels. Zou de sgent dit weten? Zou ie deze strijd winnen?

Ik ben alleen dan wel benieuwd of de politie daar ook zo over denkt.
Stel dat je huis vol ligtmet 199kg f1 en je hebt een boze buurman die denkt ' onee, enschede!'
Officieel voldoe je aan alle regels. Zou de sgent dit weten? Zou ie deze strijd winnen?

Ja, da's een hele terechte vraag.
In theorie mag je dus zoveel kilo F1 neerleggen volgens het vuurwerkbesluit als je zelf wil. De uitzondering hierop is ook echt heel simpel aan te tonen bij oom/tante agent, door hem/haar de wettekst onder de neus te drukken. Voor de vorm:

Artikel 1.2.4 zei:
[FONT=&quot]Het is verboden vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik voorhanden te hebben buiten een inrichting als bedoeld in:

[/FONT]
[...]
[FONT=&quot]Het eerste lid is niet van toepassing:[/FONT]

• a. tijdens de perioden dat consumentenvuurwerk ingevolge artikel 2.3.2 ter beschikking mag worden gesteld of ingevolge artikel 2.3.6 tot ontbranding mag worden gebracht, indien niet meer dan 25 kilogram consumentenvuurwerk voorhanden is;
  • b. buiten de perioden, bedoeld onder a, indien niet meer dan 25 kilogram consumentenvuurwerk voorhanden is op een plaats die niet voor het publiek toegankelijk is;

Dit is het verbod op het bezit van meer dan 25 kilo Vuurwerk. Dan nu:

Artikel 2.3.7 zei:
[FONT=&quot]De [/FONT]artikelen 1.2.4[FONT=&quot], [/FONT]1.2.5[FONT=&quot], [/FONT]2.3.2[FONT=&quot], [/FONT]2.3.3[FONT=&quot], [/FONT]2.3.5a[FONT=&quot] en [/FONT]2.3.6[FONT=&quot] gelden niet ten aanzien van fop- en schertsvuurwerk.[/FONT]

Dit heft alle beperkingen op het afsteken en bezit van meer dan 25 kilo op voor F1.

Die strijd zou dus erg simpel te winnen moeten zijn, maar! ...
Dit laat natuurlijk onverlet dat er vast nog ergens anders overkoepelende/kapstok wetgeving is (en ik heb geen idee waar, maar kan me dit zo voorstellen - misschien in milieuwetgeving) die erop toeziet dat men de omgeving danwel een ander niet in gevaar mag brengen. Als Justitie redelijkerwijs kan aantonen dat 750kg F1 vuurwerk op een zolder, bijv, een gevaar oplevert zou je daarmee alsnog de klos kunnen zijn.

Nogmaals, dit is puur even theoretisch omdat ik niet weet welke wetten daarin zouden voorzien, maar het zou natuurlijk ook wat vreemd zijn als je letterlijk zonder enige beperking zeecontainers vol F1 mag opslaan voor eigen gebruik.

Afgelopen weken heel veel controles aan de grenzen met België door Belgische en Nederlandse autoriteiten.

Veel meer dan anders, en er was ook controle op de kilo's.

Als dat een voorproefje is op de verkoopsdagen hier, zou ik toch voorzichtig wezen.

Je kan beter een keertje extra rijden.

Back
Bovenaan