Feitentopic: Officiële Status Vuurwerkverbod & Hulp (i.s.m. HVLV)

Idd dat.

Alle linkse rakkers binnen de politiek in omringende landen kijken nu naar Nederland en wat er gaat gebeuren aankomende jaarwisseling, want ook daar is het verbieden van consumenten vuurwerk de ultieme oplossing voor problemen die eigenlijk voortvloeien uit jaren wanbeleid en verkeerde budgettering mbt tot orde handhaving.

Ik denk dat het ze gaat tegenvallen.

We gaan het meemaken.
Ik hoop met oud&nieuw dat heel Nederland in vuur en vlam staat en er vooral veel ellende is met zwaar illegaal vuurwerk.

In Duitsland speelt idd dezelfde discussie en is de weerstand tegen vw steeds vaker in de media. Juist daarom moet er in NL tijdens oud en nieuw veel gestookt worden. Ze moeten zich in Duitsland na de jaarwisseling afvragen of een verbod wel zo'n goed idee is.
Het zijn dezelfde partijen die met liegen en bedriegen het vuurwerk in een kwaad daglicht stellen en er een eind aan willen maken.

Ik hoop met oud&nieuw dat heel Nederland in vuur en vlam staat en er vooral veel ellende is met zwaar illegaal vuurwerk.
Ik durf de voorspelling wel aan dat we dat niet in de media gaan horen.
Het zal een beheersbare nacht worden met hier en daar incidenten, maar vooral minder vuurwerk gewonden. Alles zal gebracht worden alsof het een stuk beter was dan de afgelopen jaren.

In Duitsland speelt idd dezelfde discussie en is de weerstand tegen vw steeds vaker in de media. Juist daarom moet er in NL tijdens oud en nieuw veel gestookt worden. Ze moeten zich in Duitsland na de jaarwisseling afvragen of een verbod wel zo'n goed idee is.

We zijn altijd het braafste jongetje van de klas in de EU, en blijkbaar is een vuurwerkverbod waar ze in Brussel een harde van krijgen... Zie dat achterlijke gedoe hier maar als een pilot.

Mijn gezonde boerenverstand zegt dat dat spul waar al tijden aanslagen mee gepleegd worden in de criminele sfeer nog prominenter aanwezig zal zijn in de klauwtjes van puisterige tieners met nektasjes, blauwe ballen vol zaad en zonder toekomst perspectief.

De groepen waar ze al jaren geen grip op hebben, die rellen en vernielen van het publieke domein als topsport zien en als beesten tekeer gaan.

Dit beleid slaat gewoon echt nergens op.

We zijn altijd het braafste jongetje van de klas in de EU, en blijkbaar is een vuurwerkverbod waar ze in Brussel een harde van krijgen... Zie dat achterlijke gedoe hier maar als een pilot.

Mijn gezonde boerenverstand zegt dat dat spul waar al tijden aanslagen mee gepleegd worden in de criminele sfeer nog prominenter aanwezig zal zijn in de klauwtjes van puisterige tieners met nektasjes, blauwe ballen vol zaad en zonder toekomst perspectief.

De groepen waar ze al jaren geen grip op hebben, die rellen en vernielen van het publieke domein als topsport zien en als beesten tekeer gaan.

'die buurman' die op de 31ste vanaf klokslag 6 zijn 13e maand de straat op sleept, zorgt voor een feestelijke ambiance en om 2 uur zijn afval staat te verbranden met een pils in de hand is nooit het probleem geweest.

En dat weten ze dondersgoed.

Mijn gemeente geeft de ruimte voor verenigingen en stichtingen, maar is er iest als een stappenplan als ik het er op zou willen wagen? Ik ben nog gren vereniging, maar zou het te doen zijn dit te regelen of is het in de praktijk vooal te doen voor bestaande verenugingen?

Het verenigingen concept, echt een meesterzet geweest om de naïeveling zand in de ogen te strooien, en zie het resultaat het aantal gemeentes dat dit toestaat is nihil. Het is gewoon helemaal gedaan, er zit niks anders op dan ongehoorzame burger te zijn

Mooi gezegd ja, laatste strohalmpje voor de naïevelingen nu in de meeste gemeentes al met de grond gelijk gemaakt :p Je zult in ieder geval niet de enige ongehoorzame burger zijn in Breda en omstreken hoor :angel:

Mijn gemeente geeft de ruimte voor verenigingen en stichtingen, maar is er iest als een stappenplan als ik het er op zou willen wagen? Ik ben nog gren vereniging, maar zou het te doen zijn dit te regelen of is het in de praktijk vooal te doen voor bestaande verenugingen?

Strikte voorwaarden en veiligheidseisen​

Om in aanmerking te komen voor een ontheffing, stelt het Besluit veilige jaarwisseling strikte veiligheidsvoorwaarden. Aanvragers moeten aan de volgende wettelijke vereisten voldoen:
  • Er moet een uitgebreid veiligheidsplan worden ingediend, inclusief een situatietekening van de afsteekplaats.
  • Een ontheffing geldt voor maximaal 200 kilo verpakt vuurwerk uit de categorie F2.
  • Het afsteken is uitsluitend toegestaan tussen 31 december 18.00 uur en 1 januari 02.00 uur.
  • De organisatie moet een of twee supervisors (minimaal 18 jaar oud) aanwijzen die ter plaatse de verantwoordelijkheid dragen.
  • Het vuurwerk mag door maximaal acht aangewezen ontbranders (eveneens minimaal 18 jaar oud) tot ontbranding worden gebracht.
  • De gekozen buitenlocatie moet toegankelijk zijn voor hulpdiensten en voldoende afstand bieden tot kwetsbare gebouwen en dieren.

Lokale beleidsruimte en afwegingen.

De introductie van deze bevoegdheid verplicht gemeenten om lokaal beleid te vormen. Burgemeesters dienen een integrale afweging te maken waarbij factoren zoals het lokale draagvlak, bestaande problematiek tijdens de jaarwisseling en de beschikbare handhavingscapaciteit een rol spelen.

De gemeente kan er bovendien voor kiezen om zelf specifieke locaties aan te wijzen, of om het initiatief voor een locatie bij de aanvragende vereniging of stichting te leggen.

Tot slot heeft de burgemeester de bevoegdheid om aanvullende lokale voorschriften, zoals het verplicht stellen van een aansprakelijkheidsverzekering, aan de ontheffing te verbinden.

-

Verder heb je natuurlijk een KvK nodig, maar dat is meestal meer een formaliteit en kost wat geld.

Als je als vereniging officieel bent, moet je dus ingeschreven staan bij het KVK, en dus heb je dat al.
Als je als vereniging niet ingeschreven bent, besta je officieel niet ala vereniging

Van die paar gemeenten die wel ontheffingen zeggen te gaan verlenen zijn er die ook al direct duidelijk hebben gemaakt dat het alleen voor bestaande verenigingen mogelijk is. Nu een vereniging oprichten, met als doel om een showtje te schieten, gaat in die gemeenten dus ook niet op. Je zal dan moeten kijken of je je bij een bestaande vereniging aan kan sluiten die open staat voor zo'n showtje uit naam van de vereniging.

Om het nog leuker te maken, er zijn ook al gemeenten die in het meest gunstige geval één ontheffing verlenen. Als een ander dorp een beter plan heeft of een betere locatie kun je het dus ook vergeten.

Gelooft er nu nog iemand in deze onzin?

Bestaat er overigens nog iets als een wet terugdraaien omdat er afspraken niet worden nagekomen?​

Bron AD:​

Er was al voor gewaarschuwd, nu wordt het waarheid: lokale vuurwerkshow organiseren is ondoenlijk​

Het idee was: er komt een landelijk vuurwerkverbod, maar verenigingen krijgen de kans om kleine vuurwerkshows te organiseren. Die uitzondering op lokaal niveau moest wat verlichting brengen bij het schrappen van de vuurwerktraditie. Dat daar weinig van terechtkomt is allerminst verrassend. Sterker: Kamerleden waarschuwden er al voor.

In minstens tachtig gemeenten vallen de loketten dicht: die staan niet toe dat er lokale vuurwerkshows worden georganiseerd. Er is simpelweg te weinig tijd om aanvragen te beoordelen en er zijn te weinig boa’s om te handhaven.

De lijst van steden die vuurwerkvrij willen blijven is lang: Eindhoven, Nijmegen, Tilburg, Utrecht, Zwolle, Amsterdam, Delft, Deventer, Leiden en Breda. En de teller loopt door, want de 342 gemeenten in ons land zitten in hetzelfde schuitje.

Wie achterom kijkt naar hoe het verbod tot stand kwam, ziet dat de voortekenen er al waren.

Landelijk vuurwerkverbod​

Het vuurwerkdebat woedt al jaren, waarbij het idee dat het nu maar eens klaar moest zijn de boventoon voerde. 1600 mensen op de eerste hulp of bij de huisarts. Oogletsel. Honderden mensen met gehoorschade. Dieren in de knel. 9 miljoen euro aan schade. Zo’n vierhonderd agenten die bij de jaarwisseling te maken krijgen met geweld. Een meerderheid in de Tweede Kamer trok de conclusie: het is genoeg geweest.
Maar het vuurwerkminnende deel van de Tweede Kamer wilde het feest wel behouden. Burgers moesten lokale verenigingen kunnen oprichten om zo toch ‘zonder excessen en gedoe’ (aldus de ChristenUnie) iets van de traditie levend te houden.
En dus werd daarvoor een aanpassing, een amendement op de wet, opgetuigd. ChristenUnie, SGP, CDA en D66 ijverden ervoor dat op die manier lokale vuurwerkshows mogelijk moesten worden. Die aanpassing zorgde er bovendien voor dat het vuurwerkverbod van de Partij voor de Dieren en GroenLinks/PvdA (nu PRO) het haalde in de Eerste en Tweede Kamer.

Een aanvraag doen valt nog niet mee​

Maar dat die uitzondering lastig uitvoerbaar zou zijn, voorzagen Kamerleden wel. BBB’er Caroline van der Plas vreesde dat er ‘allemaal vergunningen’ zouden moeten komen. ,,Dan voorzie ik dat een heleboel vergunningen gewoon niet worden afgegeven, met als gevolg dat het in die kleinere gemeenschappen en in die buurten waar het nu vaak gewoon al goed gaat, einde verhaal is.”

Een aanvraag om een show te mogen organiseren, is geen sinecure. Iemand moet inspraak van de buurt regelen; er zijn administratieve lasten, er is een verzekeraar nodig die garant wil staan voor 2,5 miljoen euro aan schade, er zijn certificaten en een VOG nodig, er moet een alcoholvergunning komen en er moet een plek zijn die voldoet aan veiligheidseisen. Er moeten ‘een of twee volwassen supervisors’ bij zijn. Er mag niet worden gerookt, er moeten ‘ontbranders’ zijn die ouder zijn dan 16 jaar en een show mag niet in de buurt van veehouders worden gehouden.
Kortom: hoge eisen. En veel zaken voor gemeenten om te controleren. Dat was precies waar ChristenUnie, BBB, SGP, PVV, FvD en SP voor waarschuwden: zadel gemeenten niet op met een moeilijk uit te voeren uitzonderingsregel.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) ijverde juist vóór het optuigen van regelingen voor lokale shows, maar tegelijk spraken individuele burgemeesters zich er juist tegen uit: zij vreesden niet te kunnen gaan handhaven. Als ze al zouden toekomen aan het beoordelen van aanvragen.
Hun waarschuwing wordt nu feit: gemeenten branden de vingers niet aan lokale shows.

Gelooft er nu nog iemand in deze onzin?

Dat deed ik vanaf de start al niet, maar wat kan het kwaad als een aantal mensen het toch gaan/willen proberen?

Mocht het wonderwel tóch lukken dan is dat wellicht een mooie opening voor meer ontheffingen de aankomende jaren.
Ik weet dat het voor iedere liefhebber hier onwijs zuur is - het verbod - maar met negativiteit komen we ook niet verder...

Dat deed ik vanaf de start al niet, maar wat kan het kwaad als een aantal mensen het toch gaan/willen proberen?

Mocht het wonderwel tóch lukken dan is dat wellicht een mooie opening voor meer ontheffingen de aankomende jaren.
Ik weet dat het voor iedere liefhebber hier onwijs zuur is - het verbod - maar met negativiteit komen we ook niet verder...
Mooi verwoord. Amen.

Het doet mij gewoon veel pijn te beseffen dat het klaar is. Steeds als ik een sprankje hoop zie vraag ik mij af moet ik er geen werk van maken. Maar er zijn zoveel haken en ogen dat het enthousiasme steeds snel weer weg is.
Misschien moet ik het maar los laten en tot de conclusie komen dat het het allemaal niet waard is. En het een oliebol naar binnen schuiven wordt en weer op naar 2027.

Zie tijdens het WK de ongeregeldheden in bepaalde wijken in grote steden in de Randstad.. En dan lees je het argument van een ME commandant in Amsterdam om niet gelijk in te grijpen, want ander wordt het oorlog. Dit is het hele probleem in een notendop. Juist de burgemeesters in die steden hebben vanaf het begin het hardst gepleit voor een landelijk verbod op consumentenvuurwerk.

De randstedelijke "problematiek" heeft een stevige invloed gehad op het er doordrukken van het aanstaande vuurwerkverbod. Realiseer je dat vooral goed.

Mooi verwoord. Amen.

👍

Het doet mij gewoon veel pijn te beseffen dat het klaar is. Steeds als ik een sprankje hoop zie vraag ik mij af moet ik er geen werk van maken. Maar er zijn zoveel haken en ogen dat het enthousiasme steeds snel weer weg is.
Misschien moet ik het maar los laten en tot de conclusie komen dat het het allemaal niet waard is. En het een oliebol naar binnen schuiven wordt en weer op naar 2027.

Begrijp je helemaal kruitvriend.

Welke invulling je er ook aan geeft: ik wil je succes wensen!
Als je er voor kiest om toch te gaan proberen in vereniging verband iets te organiseren kijk ik erg uit naar je ervaring(en).

Het is natuurlijk een totaal nieuw concept dus er valt een hoop te leren.

Zie tijdens het WK de ongeregeldheden in bepaalde wijken in grote steden in de Randstad.. En dan lees je het argument van een ME commandant in Amsterdam om niet gelijk in te grijpen, want ander wordt het oorlog. Dit is het hele probleem in een notendop. Juist de burgemeesters in die steden hebben vanaf het begin het hardst gepleit voor een landelijk verbod op consumentenvuurwerk.

De randstedelijke "problematiek" heeft een stevige invloed gehad op het er doordrukken van het aanstaande vuurwerkverbod. Realiseer je dat vooral goed.

Klopt, en daarom kan aan de voorwaarde handhaving dan ook niet voldaan worden.
Alleen dat kan ze geen snars schelen want ze hebben een paar A4'tjes met een halfbakken plan opgesteld, en daarmee basta...

Het enige voordeel dat je hieruit kan halen is dat je dus gewoon met Oudjaar 'wat' kan stoken zonder direct gezeur.
Ze zullen hun handen vol hebben aan het inperken van de rellen die er 100 % gaan komen.

De grootste vijand dit jaar is de NSB buur icm MMA. ( zie bijvoorbeeld nu het verhaal van @Stuifie )

Back
Bovenaan