[Speculatietopic] Vuurwerkverbod in Nederland?

Ik wil niemand aansporen om iets te doen wat verboden is natuurlijk maar wat zou het een mooie statement zijn om op 1 augustus, de dag dat het verbod in gaat, door heel het land vuurwerk de lucht in te jagen. Dat zou een aardig voorproefje zijn voor o&n.
Daar zou ik wel voor in zijn

"Nederland loopt graag voorop, zeker waar het regelgeving betreft. Soms schieten we daarin door. Voorbeeld: in heel Europa worden vuurpijlen en knalvuurwerk verkocht. Overal? Nee, in een landje aan de Noordzee, het moderne Gallië, kun je alleen matig siervuurwerk en babypijltjes kopen."

Tja...... met alle goede bedoelingen, deze man weet ook niet waar die over praat.

"Nederland loopt graag voorop, zeker waar het regelgeving betreft. Soms schieten we daarin door. Voorbeeld: in heel Europa worden vuurpijlen en knalvuurwerk verkocht. Overal? Nee, in een landje aan de Noordzee, het moderne Gallië, kun je alleen matig siervuurwerk en babypijltjes kopen."

Tja...... met alle goede bedoelingen, deze man weet ook niet waar die over praat.
Toch een paar sterke opmerkingen in het artikel.

Denken dat in een Europa met vrij verkeer van goederen en personen de lokale bromsnor de golf van buitenlands vuurwerk kan tegenhouden is vrij onnozel'
Nergens in Europa zijn problemen met vuurwerk, alleen in Nederland. Wij kijken allemaal televisie en weten waar het daadwerkelijke probleem zit, want de illegale afsteker zal zich niet laten tegenhouden om de politie rechtstreeks te belagen.

Toch een paar sterke opmerkingen in het artikel.
Zeker! Staan goede opmerkingen in het artikel. Maar zorg dat je ook de feiten kent als je zo'n artikel maakt. Beweren dat je hier matig siervuurwerk en babypijltjes kunt kopen en later zeggen: "de overheid eerst het assortiment uitgedund" spreekt elkaar ook tegen.

Sommige zinnen zijn niet heel erg snugger nee.

Deze vind ik ook niet leuk: ''Persoonlijk ben ik een voorstander van een staatsmonopolie op het afsteken van vuurwerk.''

Maar iedereen die geheel of gedeeltelijk tegen het voorgestelde vuurwerkverbod in gaat is in mijn boekje welkom.

Het is in elk geval iemand die de gang naar de rechter makkelijk(er) weet te vinden dan menig forum lid hier.
Laten we zo'n persoon dan goed informeren door de branche en HVLV, etc.

Dan kunnen we hem wellicht inzetten nadat die volledig bijgepraat is.
Misschien steekt hij zelf al jaren geen vuurwerk af en denkt dat je nog babypijltjes kan kopen. (iets uit zijn eigen jeugd wellicht)

Dit zie je ook bij politica die graag een vuurwerkverbod willen, die praten ook nog over romeinse kaarsen en rotjes.

Dat is denk ik ook wel een goed beeld van de gemiddelde Nederlander, ik denk dat 75 % + niet weet wat er nou wel en niet (meer) te koop is in Nederland.

Maar als deze meneer bijvoorbeeld op het dossier compensatie 'iets' kan betekenen is dat in mijn ogen positief.

Hopelijk zorgt de compensatie nog voor veel gedoe en juridische rompslomp met als resultaat dat de deadline niet wordt gehaald. Maar goed uiteindelijk bepaalt de eerste en tweede kamer. En we weten hoe daar de politieke verhoudingen liggen.

Dan kunnen we hem wellicht inzetten nadat die volledig bijgepraat is.
Misschien steekt hij zelf al jaren geen vuurwerk af en denkt dat je nog babypijltjes kan kopen. (iets uit zijn eigen jeugd wellicht)

Dit zie je ook bij politica die graag een vuurwerkverbod willen, die praten ook nog over romeinse kaarsen en rotjes.

Dat is denk ik ook wel een goed beeld van de gemiddelde Nederlander, ik denk dat 75 % + niet weet wat er nou wel en niet (meer) te koop is in Nederland.

Vooral de vuurwerkhaters weten niets over vuurwerk, die denken dat die "harde diepe dreunen" legaal consumentenvuurwerk is wat men bij de fietsenmaker om de hoek kan kopen.
Ook hebben ze het nog steeds over vuurpijlen, Romeinse kaarsen en rotjes, is al lang al verboden en wordt niet meer in de Nederlandse vuurwerkwinkels verkocht.

Vooral de vuurwerkhaters weten niets over vuurwerk, die denken dat die "harde diepe dreunen" legaal consumentenvuurwerk is wat men bij de fietsenmaker om de hoek kan kopen.
Ook hebben ze het nog steeds over vuurpijlen, Romeinse kaarsen en rotjes, is al lang al verboden en wordt niet meer in de Nederlandse vuurwerkwinkels verkocht.

Helaas is het waar wat je zegt.

Waarom helaas?

Omdat de onwetendheid bij een overgroot deel van de bevolking er dus wel voor zorgt dat wij liefhebbers straks met een verbod zitten.
En die 'harde diepe dreunen' zullen alleen maar gaan toenemen dus het werkt ook nog eens averechts.

Helaas is het waar wat je zegt.

Waarom helaas?

Omdat de onwetendheid bij een overgroot deel van de bevolking er dus wel voor zorgt dat wij liefhebbers straks met een verbod zitten.
En die 'harde diepe dreunen' zullen alleen maar gaan toenemen dus het werkt ook nog eens averechts.

Als de media eerlijk was geweest en duidelijk had gemaakt dat voornamelijk zwaar illegaal vuurwerk voor alle problemen zorgt en niet zozeer het legale consumentenvuurwerk dan hadden we helemaal geen verbod gekregen. Dan had men gepleit op het bestrijden van illegaal vuurwerk en had men geen problemen met legaal consumentenvuurwerk gehad.

Kwam dit net tegen

Kwam dit net tegen
Was er al bang voor dat dit zou gebeuren. Zullen een hoop gemeentes kopie past gaan doen.

Als de media eerlijk was geweest en duidelijk had gemaakt dat voornamelijk zwaar illegaal vuurwerk voor alle problemen zorgt en niet zozeer het legale consumentenvuurwerk dan hadden we helemaal geen verbod gekregen. Dan had men gepleit op het bestrijden van illegaal vuurwerk en had men geen problemen met legaal consumentenvuurwerk gehad.

Ja 100 % eens man.

Kwam dit net tegen

Dat de straffen aangescherpt zouden worden had ik wel verwacht.

Maar dit is wel echt buiten proportioneel zeg.

Ik bedoel laten we even wel wezen, 100 kg is helemaal niet zoveel.
In een eventueel aankomend vereniging verband mag je 200 kg vervoeren bijvoorbeeld.

En aangepast vuurwerk is ook onderwerp van interpretatie.
Want als jij deel A + B doorlont (wat officieel niet mag, maar iedereen doet) ben je dus al zwaar de lul.

Kijk maak jij bommen in je kelder vind ik het wat anders.

Maar als ik dus straks een heksenkring maak van Cat.1 knetterrotjes en ik breek de laatste door midden...
Dan kan ik 6k tot 12k betalen. :bonk:

Tevens wordt er niet gesproken over F1 of F2 vuurwerk en onder de 25 KG zie ik ook geen straffen staan.

Dus één of twee Duitse compoundjes F2 opslaan kom je dan nog 'gratis' mee weg? (afsteken mag sowieso niet natuurlijk)

Ik wil niemand aansporen om iets te doen wat verboden is natuurlijk maar wat zou het een mooie statement zijn om op 1 augustus, de dag dat het verbod in gaat, door heel het land vuurwerk de lucht in te jagen. Dat zou een aardig voorproefje zijn voor o&n.
Toch doe je het en het is nutteloos

Ja 100 % eens man.

Dat de straffen aangescherpt zouden worden had ik wel verwacht.

Maar dit is wel echt buiten proportioneel zeg.

Ik bedoel laten we even wel wezen, 100 kg is helemaal niet zoveel.
In een eventueel aankomend vereniging verband mag je 200 kg vervoeren bijvoorbeeld.

En aangepast vuurwerk is ook onderwerp van interpretatie.
Want als jij deel A + B doorlont (wat officieel niet mag, maar iedereen doet) ben je dus al zwaar de lul.

Kijk maak jij bommen in je kelder vind ik het wat anders.

Maar als ik dus straks een heksenkring maak van Cat.1 knetterrotjes en ik breek de laatste door midden...
Dan kan ik 6k tot 12k betalen. :bonk:

Tevens wordt er niet gesproken over F1 of F2 vuurwerk en onder de 25 KG zie ik ook geen straffen staan.

Dus één of twee Duitse compoundjes F2 opslaan kom je dan nog 'gratis' mee weg? (afsteken mag sowieso niet natuurlijk)
Dit "aangekondigde nieuwe beleid" van de Gemeente Maastricht rammelt aan alle kanten, zoals jij ook al onderbouwt met diverse punten Tegendraads. Het begint al met de zin "Justitie en gemeenten kondigen nu al nieuw beleid af met het oog op de komende jaarwisseling, als consumenten geen vuurwerk meer mogen afsteken." Als consumenten geen vuurwerk meer mogen afsteken? De nieuwe wet is er nog steeds niet door én zoals Tegendraads al aangeeft blijft het afsteken van F1 gewoon toegestaan. En inderdaad, wat nou als je minder dan 25KG hebt, dan mag dat kennelijk nog gewoon?

Dit "aangekondigde nieuwe beleid" van de Gemeente Maastricht rammelt aan alle kanten, zoals jij ook al onderbouwt met diverse punten Tegendraads. Het begint al met de zin "Justitie en gemeenten kondigen nu al nieuw beleid af met het oog op de komende jaarwisseling, als consumenten geen vuurwerk meer mogen afsteken." Als consumenten geen vuurwerk meer mogen afsteken? De nieuwe wet is er nog steeds niet door én zoals Tegendraads al aangeeft blijft het afsteken van F1 gewoon toegestaan. En inderdaad, wat nou als je minder dan 25KG hebt, dan mag dat kennelijk nog gewoon?

Ja, daar lijken we allemaal aan voorbij te gaan, dat alles nog allesbehalve rond/uitvoerbaar is.

Justitie en een handjevol geitenwollen sokken linkse rakkers maken er een sport van om een traditie de nek om te draaien en de narratief over vuurwerk negatief te beïnvloeden ze hebben al besloten dat het doorgaat.. het hele jaar door zijn ze er mee bezig (zijn geen urgentere zaken blijkbaar), een traditie die gewaardeerd word door het hele volk en aantoonbaar verziekt word door relschoppers die jaar in jaar uit bewust op pad gaan om de boel te verzieken en waar ze vooralsnog geen vat op kunnen krijgen dat moet en zal verdwijnen natuurlijk.

De branche heeft zich al jaren geleden aangepast en al het kleine spul waarmee pubers baldadig te keer konden gaan in de ban gedaan, wat we ervoor terug kregen was mooier maar ook duurder vuurwerk.. en nog was het niet goed genoeg, de cobras/ nitraten en shells houd je uit dit land door alles te verbieden en bangmakerij (criminelen blazen elkaar al jaren lang op met ellendig spul)🤮

Ik wens ze veel succes met een vereniging oprichting en kvk. Ja zoals verwacht is het ergens oudjaarsdag ophalen, maar dan heb ik tot mogelijk 200kilo in huis, wat willen ze doen?

Back
Bovenaan