[Speculatietopic] Vuurwerkverbod in Nederland?

Tegelijkertijd kun je het ambtelijk apparaat binnen gemeenten ook serieus belasten, die zijn al overbelast door alle onzinnige regelgeving en bureaucratie dus het wordt er niet bepaald beter op. In theorie zou je als vereniging op meerdere paarden kunnen gokken en in meerdere gemeenten een ontheffing aanvragen en waar nodig bezwaar maken etc. Iedere aanvraag moet in behandeling genomen worden en het hele proces moet vastgelegd worden dus voor een gemeente komt er wel wat bij kijken.

Ik snap dus echt wel dat VNG niet staat te springen om dit uit te moeten voeren, ze worden wederom door Den Haag opgezadeld met extra werk. Als daar dan nog een goede reden voor zou zijn dan was er misschien ook meer begrip maar iedereen weet dat heel het verbod onzin is en niets op gaat lossen behalve het clubje wat ervoor heeft gezorgd en in hun eigen onzin is gaan geloven en het deel van de bevolking dat zich door de media heeft laten hersenspoelen.
Sterker nog, er staat zover ik weet nergens dat je als vereniging maximaal één ontheffing per gemeente mag aanvragen. Als er tien ontheffingen op tien verschillende plaatsen worden aangevraagd door een vereniging zal per plaats het proces afgehandeld moeten worden. Als meerdere verenigingen per gemeente dat gaan doen, dan heb je de ‘chaos’ compleet.

Sterker nog, er staat zover ik weet nergens dat je als vereniging maximaal één ontheffing per gemeente mag aanvragen. Als er tien ontheffingen op tien verschillende plaatsen worden aangevraagd door een vereniging zal per plaats het proces afgehandeld moeten worden. Als meerdere verenigingen per gemeente dat gaan doen, dan heb je de ‘chaos’ compleet.
En dan vraagt de gemeente 1 tot 9 woont u in deze gemeente? Nee, ziezo afgehandeld. En blijft de aanvraag in eigen gemeente over. Dus zo gemakkelijk zou het niet zijn.

En dan vraagt de gemeente 1 tot 9 woont u in deze gemeente? Nee, ziezo afgehandeld. En blijft de aanvraag in eigen gemeente over. Dus zo gemakkelijk zou het niet zijn.
Ten eerste hoeft een vereniging niet gevestigd te zijn in de gemeente waar de aanvraag gedaan wordt en ten tweede moet iedere aanvraag formeel afgehandeld worden en kan dus niet zomaar genegeerd worden. Dus toch een hoop werk voor ze.

Je kan ook meerdere aanvragen in je eigen gemeente gaan doen. Gewoon op elk pleintje, kruising, veldje. Maar de gemeente zal vast bij elke aanvraag leges vragen die er voor zorgen dat je niet tientallen aanvragen gaat doen.

Hebben we allemaal al een mailtje gestuurd naar de gemeente waarin we wonen? Met de mededeling dat we ontheffing aan willen vragen en wat we daar voor moeten doen? Om wat druk op de ketel te zetten, zeg maar?

Ten eerste hoeft een vereniging niet gevestigd te zijn in de gemeente waar de aanvraag gedaan wordt en ten tweede moet iedere aanvraag formeel afgehandeld worden en kan dus niet zomaar genegeerd worden. Dus toch een hoop werk voor ze.
Denk niet dat het zo makkelijk gaat. Je moet sowieso met KVK komen en inschrijven op een adres helaas(hoeft niet je eigen adres te zijn)denk dat het KVK ook wel hun vraagjes gaan stellen wat je met het KVK gaat doen en je niet effe zomaar uit kan wijken van de opgegeven adres/vereniging. Ze wijzen je gewoon formeel af op simpele wijze bij andere gemeentes. Daar zit het hem ook KVK en je vestiging.

Hebben we allemaal al een mailtje gestuurd naar de gemeente waarin we wonen? Met de mededeling dat we ontheffing aan willen vragen en wat we daar voor moeten doen? Om wat druk op de ketel te zetten, zeg maar?
Ja heb ik maar mijn gemeente zegt dat die hele wet nog niet in werking is en dat dat nu nog niet mogelijk is

Je kan ook meerdere aanvragen in je eigen gemeente gaan doen. Gewoon op elk pleintje, kruising, veldje. Maar de gemeente zal vast bij elke aanvraag leges vragen die er voor zorgen dat je niet tientallen aanvragen gaat doen.
Voor antwoord op vragen kan je gewoon de hele rambam in ChatGPT gooien, dus dat komt wel goed

Denk niet dat het zo makkelijk gaat. Je moet sowieso met KVK komen en inschrijven op een adres helaas(hoeft niet je eigen adres te zijn)denk dat het KVK ook wel hun vraagjes gaan stellen wat je met het KVK gaat doen en je niet effe zomaar uit kan wijken van de opgegeven adres/vereniging. Ze wijzen je gewoon formeel af op simpele wijze bij andere gemeentes. Daar zit het hem ook KVK en je vestiging.

Je geeft duidelijk aan dat je een vereniging wilt starten om vuurwerk af te kunnen steken, vandaar de KvK aanvraag.
Dat moet tot daar aan toe in principe geen probleem zijn, het is gewoon een legitieme reden die voortvloeit uit de aankomende wet.

Dus ik woon op adres A, daar is mijn KvK geregistreerd.
Maar dit adres bevind zich bijvoorbeeld in een vuurwerk vrije zone of natura gebied.
Of te dicht bij andere obstakels zoals een smalle straat met hoge gebouwen, of iets anders dat het geen geschikte locatie maakt.

Dan zou ik niet op een betere alternatieve locatie mogen afsteken?

Ik denk eerder dat je moet gaan zorgen voor een 'veilige' omgeving en dat je vergunning juist afgekeurd zal worden als je gewoon random in een woonwijk wilt gaan stoken voor je deur met 200 kg inclusief opslag, al is dat maar voor korte duur.

Juist dat is wat het leuk maakt in plaats van ergens in een weiland.
Daarom is deze hele vereniging voorwaarde nu al een farce.

Maar heb jij een plan de campagne voor een bepaald terrein met veiligheids afstanden en dergelijke.
Eventueel met hekken en andere veiligheids attributen zoals brandblussers.

Beetje a la demo achtige praktijken, maar dan (iets) kleinschaliger.

Dan zou je juist kans moeten maken, toch?

Maar ook daar ligt direct een probleem, want ik denk dat er dan veel aanvragen zullen zijn per geschikte locatie.
Neem Den Haag, hoeveel aanvragen denk je dat het Malieveld of het strand van Scheveningen/Duindorp zal krijgen?

Of je KvK inclusief vereniging je eventueel verplicht in je eigen gemeente een plek te zoeken durf ik niet te zeggen...
Maar dan zou ik dus met mijn vereniging erg beperkt worden, vooral in hele kleine gemeentes.

Ja heb ik maar mijn gemeente zegt dat die hele wet nog niet in werking is en dat dat nu nog niet mogelijk is
Hartelijk dank voor uw melding of aanvraag via het E-loket van de gemeente .. .
Wij hebben een bevestiging via e-mail verstuurd naar het adres ….@….

Wanneer hoort u iets van ons?
Als wij extra gegevens nodig hebben, nemen wij contact met u op.
Wij behandelen uw aanvraag/melding binnen 5 werkdagen.

Kleine moeite, mannen. Contactformulier invullen kost een minuut. Zet ze aan het werk, massaal!

Je geeft duidelijk aan dat je een vereniging wilt starten om vuurwerk af te kunnen steken, vandaar de KvK aanvraag.
Dat moet tot daar aan toe in principe geen probleem zijn, het is gewoon een legitieme reden die voortvloeit uit de aankomende wet.

Dus ik woon op adres A, daar is mijn KvK geregistreerd.
Maar dit adres bevind zich bijvoorbeeld in een vuurwerk vrije zone of natura gebied.
Of te dicht bij andere obstakels zoals een smalle straat met hoge gebouwen, of iets anders dat het geen geschikte locatie maakt.

Dan zou ik niet op een betere alternatieve locatie mogen afsteken?

Ik denk eerder dat je moet gaan zorgen voor een 'veilige' omgeving en dat je vergunning juist afgekeurd zal worden als je gewoon random in een woonwijk wilt gaan stoken voor je deur met 200 kg inclusief opslag, al is dat maar voor korte duur.

Juist dat is wat het leuk maakt in plaats van ergens in een weiland.
Daarom is deze hele vereniging voorwaarde nu al een farce.

Maar heb jij een plan de campagne voor een bepaald terrein met veiligheids afstanden en dergelijke.
Eventueel met hekken en andere veiligheids attributen zoals brandblussers.

Beetje a la demo achtige praktijken, maar dan (iets) kleinschaliger.

Dan zou je juist kans moeten maken, toch?

Maar ook daar ligt direct een probleem, want ik denk dat er dan veel aanvragen zullen zijn per geschikte locatie.
Neem Den Haag, hoeveel aanvragen denk je dat het Malieveld of het strand van Scheveningen/Duindorp zal krijgen?

Of je KvK inclusief vereniging je eventueel verplicht in je eigen gemeente een plek te zoeken durf ik niet te zeggen...
Maar dan zou ik dus met mijn vereniging erg beperkt worden, vooral in hele kleine gemeentes.
Helder betoog over het verenigingsverhaal daar ligt het niet aan. Maar zoals eerder aangegeven in mijn gemeente kregen we vanaf dag 1 gelijk te horen, vers van de burgermeester er zullen geen ontheffingen worden verleend omdat er een vuurwerkshow is.

Stap 2 de burgermeester gaf op lokaal tv mee ontheffing voor ontbranding van vuurwerk nee, roep alle burgermeesters op om tot een permanent verbod te komen betreft vuurwerk. Mijn gemeente zou zeggen je hoorde de burgermeester toch en daar loopt het al spaak.

Heb gemeente Zwijndrecht een mailtje gestuurd en geven ook aan werken er niet aan mee want gemeente A, B, C hebben een gezamenlijke vuurwerkshow deze vinden enkel doorgang. En sommige zeggen ja maar er is niets bekend klopt maar in gemeente Dordrecht is het gewoon vergeet het maar, Zwijndrecht dan? No way en Papendrecht laat hun niet lachen nemen de behandeling niet eens serieus. De regel is nu gewoon een dikke nee ondanks dat er niks bekend is. Wel is bekend dat er een show komt mocht het verbod komen.

Ik ben nu zover dat ik bij me eigen denk en velen wel, zal niet alleen zijn met afsteken. Waarom nog moeilijk doen als het makkelijk kan knal dan maar verder maar stil zal het niet zijn. Maart naar België en mocht Nederland geen verbod hebben nog koop ik hier ook, mocht het verbod er zijn Duitsland in om te kopen en 31 december gewoon gematigd los gaan uiteraard niet met grote hoeveelheden. Zie dat hele verenigingsgedoe niet als alternatief.

Buurman en ik hebben een buurtvereniging gesticht, aanvraag voor kvk, om geregistreerd te staan gaat maandag op de bus. Best wel een hele papierwinkel, makkelijk is anders. Maar we willen ook wel wat andere dingen doen, zoals buurtbbq, kongingsspelen enz. Mocht een ontheffing lukken in onze buurt (we hebben best veel ruimte voor de deur) dan zou het mooi zijn. Zo niet, komt er toch wel wat vuurwerk :)
Kvk is ook handig voor andere zaken, zoals duitsland, wat belasting voordeel enz.

Helder betoog over het verenigingsverhaal daar ligt het niet aan. Maar zoals eerder aangegeven in mijn gemeente kregen we vanaf dag 1 gelijk te horen, vers van de burgermeester er zullen geen ontheffingen worden verleend omdat er een vuurwerkshow is.

Stap 2 de burgermeester gaf op lokaal tv mee ontheffing voor ontbranding van vuurwerk nee, roep alle burgermeesters op om tot een permanent verbod te komen betreft vuurwerk. Mijn gemeente zou zeggen je hoorde de burgermeester toch en daar loopt het al spaak.

Heb gemeente Zwijndrecht een mailtje gestuurd en geven ook aan werken er niet aan mee want gemeente A, B, C hebben een gezamenlijke vuurwerkshow deze vinden enkel doorgang. En sommige zeggen ja maar er is niets bekend klopt maar in gemeente Dordrecht is het gewoon vergeet het maar, Zwijndrecht dan? No way en Papendrecht laat hun niet lachen nemen de behandeling niet eens serieus. De regel is nu gewoon een dikke nee ondanks dat er niks bekend is. Wel is bekend dat er een show komt mocht het verbod komen.

Ik ben nu zover dat ik bij me eigen denk en velen wel, zal niet alleen zijn met afsteken. Waarom nog moeilijk doen als het makkelijk kan knal dan maar verder maar stil zal het niet zijn. Maart naar België en mocht Nederland geen verbod hebben nog koop ik hier ook, mocht het verbod er zijn Duitsland in om te kopen en 31 december gewoon gematigd los gaan uiteraard niet met grote hoeveelheden. Zie dat hele verenigingsgedoe niet als alternatief.

Met je eens, de burgermeesters zijn er totaal niet over te spreken.

Ergens wel logisch want als er dan iets mis gaat wijst iedereen naar hen.

Het is dan ook gewoon een wassen neus voorwaarde en belicht eigenlijk de incompetentie van onze politici.
'hier heb je een faal plan, succes ermee burgermeesters jullie mogen beslissen'

En die vuurwerkshow zullen ze misschien 1 of 2 jaar vol houden en dan sterft dat ook uit, vervangen door een drone lichtshow. 🤡

Nee ik sta er hetzelfde in als jij.

Van de zomer kijken wat er te koop is in BE & DE.

Kopen met KvK is wellicht ook nog een optie maar ergens heb ik daar een onderbuik gevoel bij...

Wat wel verandert in een situatie met een verbod tov van afgelopen jaar: (helaas)

- Niet meer de sfeer van dit forum met onder andere elkaar gekk maken mbt Freak acties en prijsvragen.
- Niet meer al die shops af gaan (wilde sowieso al minder dit jaar) en die gekte daaromheen mee maken.
- Niet meer ongestoord (klein) spul stoken van 18:00 - 02:00, maar alleen een paar dikke boxen om de twee uur ofzo.
- Niet meer samenhorigheid, plezier, de adrenaline, en de sfeer rondom die ene dag.

Helaas wel: gecriminaliseerd, opgejaagd voelen, stiekem moeten zijn en in je omgeving alleen nog maar tering harde knallen in plaats van mooie sier potten.

En wat ik denk is dat veel mensen, als ze dan toch 'illegaal' moeten, dat het ze ook niet meer uitmaakt wat voor vuurwerk ze meenemen.
De focus zal meer komen te liggen op lawinepijlen, vlinders & nitraten, etc, net zoals in mijn jeugd en de handel daarin zal exploderen.

Tegenwoordig met Telegram en Snapchat is dat nog makkelijker dan 15-20 jaar terug.

En ik merk aan mezelf dat ik dus ook zo denk: dan maar weer een paar mooie pijlen pakketten en matten.
Paar pakjes nitraten om door te verkopen als 'kosten' dekking en voilà, we zijn weer terug in de tijd alleen ben ik nu niet meer de 'jeugdige'.

@Tegendraads nou dat dus en kunnen we spreken dat we op 1 lijn zitten. Daarom zei ik ook helder betoog gelukkig en waardeer het wat geschreven word. Brand je niet af maar heb gewoon dezelfde kijk erop.

Maar inderdaad wat weg valt is het zorgeloos afsteken van 18:00 tot 02:00
En de gekte eromheen verdwijnt inderdaad ook.

Nee zie een vereniging niet als voordeel om legaal te stoken, ook niet als alternatief voor de gekte erom heen. Geef mij dan maar het Belgische spul en Duitse spul en we zien het wel. Inderdaad koop wel wat pijlpakketjes en wat knallers en fonteinen en hop terug in de jaren 90. Cakes moet ik even bekijken. Het is een lastig pakket maar kom er wel uit.

Ik denk zelf(speculatie) dat ze met een gedoogconstructie komen en dat ze zo streng niet gaan optreden mits je normaal er mee omgaat. Maar we gaan het meemaken.

Waar ik me nog het meeste aan stoor is wie kan mij garanderen dat er geen relschoppers op de vereniging komen? Niemand en stel geef zoveel geld uit voor een vereniging en Jan, Piet, Klaasje staat voor de deur te knallen sta je ook te balen. Naast dat zei je terecht zie meer nadelen als voordelen eigenlijk. Moet knokken om een show af te steken heb ik geen zin in. 8 compoundjes wegen niet op tegen de kosten die ik moet maken.

Denk zelf dat her meer dat het voor plattelandsgebieden is en dorpen waar geen vuurwerkshows zijn en er al verenigingen bestaan naast carbid. Maar in steden de vlieger niet opgaat want daar zijn opties voor een vuurwerkshow.

8 compoundjes wegen niet op tegen de kosten die ik moet maken.
Ik vraag me af welke kosten je bedoelt? Ik bedoel het oprecht nieuwschierig, niet bedoelt om je af te branden. Ik kan me vinden in 99% van je betoog, en ik baal ervan dat ik niet meer vanaf 1800 ongestoord kan stoken met de kids.
Maar de kosten voor inschrijving van een vereniging met kvk is 80,- en dat is eenmalig, vergeleken met wat je tegenwoordig betaald voor een compound valt dit wel mee lijkt me.

@T-rixxer tuurlijk mag je dat vragen ze staan vrij. Maar ik ben hier ook niet om af te branden hoor. Alleen geef aan dat ik van mijn gemeente geen medewerking kan verwachten, dit staat gewoon al vast. Dus kunnen niet anders dan doorgaan.

Kosten KVK en 8 compoundjes is het probleem niet. Maar de papieren tijger er om heen. Maar handhaving, evenementenvergunning, adr, dan de rest aan kosten zouden toch betaald moeten worden.

Stel we hebben een vereniging en de burgermeester geeft een ontheffing en alle papieren zijn op orde. Dan moet het vuurwerk nog vervoerd worden door iemand met ADR want particulier is verboden en dan nog de aansprakelijkheidsverzekering. Zie enkel nadelen voor mij. Kosten lopen dan op en het vuurwerk is in mijn ogen zeker niet laagdrempelig. Maar niks is nog bekend maar vrees dat het grapje is duur uit kan pakken. Dat bedoelde ik met dan zijn mij de 8 compounds het niet waard.

Bij een vereniging komen echt wat meer dingen bij kijken.Niet alles is zo zwart wit als iedereen denkt.en dan heb je het weer nog.mocht er weer een harde wind komen word de vergunning ingetrokken en ben je het vuurwerk en geld kwijt.en daarbij moet je tussem 18.00 en het punt dat je de show gaat geven het terrein bewaken.Komen er lui kloten em vuurwerk afsteken ben je ook alles kwijt.Tis financieel niet niks en de veiligheid kan veel roet in het eten gooien.Is de beleving van oud en nieuw voor mij niet waard

Back
Bovenaan