Pyroclasm *Nieuw 2025*

Ik heb de doos ff open gezet op de kachel..dat papieren velletje wat op de cakes ligt voelde toch niet helemaal droog aan. Niet vochtig, maar vergeleken met andere velletjes minder droog.

Hij is natuurlijk pas laat aangekomen.
Hopelijk helpt het drogen nog een beetje!

Hi, Vraagje, Hoe doenik droog kamertje? Gwn een radiator in de kamer en de compounds uit de omdoos halen?
Ja, zoiets. Lekker behaaglijk stoken en houden (je hoeft hem er niet op/tegenaan te doen). Ik prik altijd ff gaatjes in de folie, sommigen halen het er helemaal af. Uit omdoos halen, kan, maar ik doe het uit praktische- en schoonheidsoverwegingen nooit. Wel ff flapjes open natuurlijk (is bij mij eerste dat eraf gaat). Zo een dag of 2 kan echt al net dat beetje verschil maken. Ik heb 2 vochtvreters erbij in de kamer staan.

Ik begrijp eerlijk gezegd de opmerkingen over “vocht” niet zo goed.

Natuurlijk snap ik dat materialen vochtig kunnen worden, maar we hebben het hier over het kruit in de bombettes. Dat zit volledig ingesloten in de verpakking met daaromheen dik karton (tubes en hulzen) en bovendien nog meerdere dikke tubes ervoor, erachter en ernaast.

Dat bereik je toch nooit binnen 48 uur, zelfs niet als het vuurwerk op ongeveer 3 cm van een verwarming staat? Op 5 à 6 cm afstand ligt de temperatuur al duidelijk lager, waardoor het effect nog verder afneemt.

Het lijkt mij simpelweg dat de kern nauwelijks op warmt en de warmte vooral in het buitenste karton blijft hangen en de kruitlading zelf nauwelijks bereikt. En dan nog... zou het vocht in de lading er niet uit kunnen ontsnappen, omdat alles luchtdicht en ingesloten ligt.

Volgens mij moet het droogproces in China plaatsvinden, voor en tijdens de productie. Het daadwerkelijke “vechten tegen vocht” gebeurt daarna vooral tijdens transport en opslag in containers.

De producten van Pyroshine in 1.3G presteren overigens dikke prima net uit de container! Hetzelfde geldt voor Riakeo 1.4G en (dit jaar ook) Wolff 1.4G (voor zover we het e.a.a. gezien hebben).

Ik begrijp dat we onszelf graag willen overtuigen dat het helpt, maar eerlijk gezegd betwijfel ik dat sterk. Zelfs als je de compound op z'n kant legt... Als je één of twee compounds hebt kun je het natuurlijk altijd proberen, maar ik verwacht er persoonlijk weinig erg van.

Volgens mij moet het droogproces in China plaatsvinden, voor en tijdens de productie. Het daadwerkelijke “vechten tegen vocht” gebeurt daarna vooral tijdens transport en opslag in containers.
Denk je dat dat altijd goed gebeurt? In te droge seizoen ligt productie vaak stil, dus productie is met hogere luchtvochtigheid dan droogdroog. Als er dan snel grote orders geproduceerd moeten worden, zal de Chinees daar rustig de tijd voor nemen? Een kwaliteitsfabriek als hff zal voor hun topmerk Riakeo er wel hun manier voor hebben, tijd voor nemen, maar voor de massaproductie van Transbombers/ICB's bij alle 5 (wild gokje) verschillende fabrieken?

En we hebben het water in de containers zien staan (lichtjes overdreven maar Royal Thunders...?) en als het karton danwel klei tot aan flink vochtig is, hoe beïnvloedt dat niet alleen maar zuigt het fijne kruitpoeder dat ook weer op/aan.

En als je droogt, zoals ik zei, moet de warmte vooral van bovenaf komen. Er zit maar een dun kartonnetje tussen de holle tube en het effectkruit.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het testen! We gaan t nu gooien op een vocht probleem dat zal het zijn idd🤣 Het is gewoon overduidelijk heel erg terug geschroeft om aan die 1.4g regeling te voldoen. helaas is dat niet zo goed gelukt. de burst is ook heel zacht vind ik al lijkt dat mischien zo door het filmen. de effecten zijn wel goed de vetragingen tussen de cakes zijn rampzalig maar dat kan je zelf oplossen

Ja, misschien is het wel bijgeloof.

Het is absoluut niet bedoeld om jou (of anderen) te ontmoedigen. Integendeel: probeer het vooral. Liever het gevoel dat je het hebt geprobeerd (binnen de dingen waar je zelf invloed op hebt), dan achteraf te blijven zitten met twijfels of misschien spijt omdat je het niet hebt gedaan.

Juist omdat dit een forum is heb ik mijn bericht geplaatst. Niet om iets af te remmen, maar omdat ik betwijfel of het daadwerkelijk helpt. Die twijfel heb ik onderbouwd met een aantal argumenten.

Ik vatte hem ook niet negatief op, je argumenten zijn solide. Sorry als m'n reactie wel wat kortaf overkwam maar ik bedoelde hem serieus; in al die jaren al menig praktijken met het vuurwerk langs zien komen dat vooral lijkt om de stoker zelf vertrouwen te geven 😄 en das mooi toch als het daarop werkt, als het spul er nog echt beter van wordt helemaal

Denk je dat dat altijd goed gebeurt? In te droge seizoen ligt productie vaak stil, dus productie is met hogere luchtvochtigheid dan droogdroog. Als er dan snel grote orders geproduceerd moeten worden, zal de Chinees daar rustig de tijd voor nemen? Een kwaliteitsfabriek als hff zal voor hun topmerk Riakeo er wel hun manier voor hebben, tijd voor nemen, maar voor de massaproductie van Transbombers/ICB's bij alle 5 (wild gokje) verschillende fabrieken?

En we hebben het water in de containers zien staan (lichtjes overdreven maar Royal Thunders...?) en als het karton danwel klei tot aan flink vochtig is, hoe beïnvloedt dat niet alleen maar zuigt het fijne kruitpoeder dat ook weer op/aan.

En als je droogt, zoals ik zei, moet de warmte vooral van bovenaf komen. Er zit maar een dun kartonnetje tussen de holle tube en het effectkruit.

Het gebeurt zeker niet altijd goed. Zie:

https://forum.vuurwerkcrew.nl/threads/fotoverslag-container-legen-bij-rubro-4-7-2019.40995/

Je kan het proberen op z'n kant. Ik betwijfel het echter alleen. En anders heb ik van jou wat geleerd, toch? ;)

Wat betreft deze:
"Sorry als m'n reactie wel wat kortaf overkwam maar ik bedoelde hem serieus"

Oh nee hoor. We zijn allemaal maten op dit forum. Een soort van :p En zeker in de laatste 3 dagen van het jaar ;) Ik zou ook verder in willen gaab op je post, maar doe dit allemaal onderweg. Het lukt me simpelweg niet.

Ik vind hem niet slecht hoor, heb hem binnen! Maar haal hem wel naar voren. Wou deze eerst na de Tang Empire en voor de Elegance schieten, maar dat wordt nu voor de Tang Empire.

Tweemaal een productvideo van deze prachtige bak gezien. Ondanks dat mijn verwachtingen hoog waren van de Duitse versie, ben ik deels teleurgesteld. Maar ja, wij freaks weten nu eenmaal: als je ’m nog niet op een demo hebt gezien, weet je nooit voor de volle 100% wat je aanschaft. De gok is genomen en wij gaan er dan ook zeker niet minder van genieten.

Back
Bovenaan