Bedankt weer voor de uitgebreide update! We blijven met geknepen billetjes zitten tot de 31e 

Nieuwe verwachting op basis van ECWMF output van deze ochtend (20 december 2025).
Samenvattende conclusie: situatie rond oud en nieuw is (vrij) gunstig. Mist blijft echt een punt.
Details:
Luchtdruk: steeds hetzelfde verhaal. 22-29 december centrum dichtbij voor de kust van Noorwegen, 29 december -5 januari verplaatsend richitng IJsland.
Windrichting (middernacht): min of meer hetzelfde verhaal als afgelopen dagen. cluster van ZW via NW naar NO. Andere windrichting hebben minder dan 20% kans. Er zijn wat regionale verschillen maar gemiddeld gezien heeft een windrichting met een oostelijke component 25-40% kans (grootst in het zuidwesten) en een met een westelijke component 50-70% kans (met name in het oosten en zuidoosten). Daarbij is zuidwest zelfs het meest vertegenwoordigt.
Windkracht (middernacht): overal 2 Bft, alleen het noordwesten tikt de 3 Bft aan.
Neerslagkansen (middernacht): die waren al niet hoog en die zijn nu overal nog wat lager. Overal 10% of lager.
Bewolkingsgraad: na zonnige dagen rond of met kerst (grote kans op zon) wordt het snel minder zonnig. Kans op grijs weer met oud en nieuw ligt erg hoog.
Temperatuur (oud en nieuw): ligt overal net wat lager dan gisteren, een graadje eraf. Voor het binnenland en met name het oosten en zuidoosten kan het rond middernacht net vriezen, hoe dichter naar zee hoe hoger het kwik. Daar 2-3 C. Overdag 2-3 C in het oosten en 4-5 C in de kustprovincies.
Dauwpunt (middernacht): nadert gemiddeld de droge bol. Mistvorming ligt op de loer....
Samenvattend: na kerst zien we dat er een toenemende kans is op een naar west draaiiende wind, feitelijk omdat we aan de verkeerde kant van de as van een IJsland-Ierland hoog komen te zitten. Hiermee stroomt met een zwakke wind vochtige en zachtere lucht van de Noordzee het land op wat de hogere waarden daar verklaart. Weinig wind betekent dat het verder landinwaarts met de opwarming net wat minder rap gaat.
Die vochtige lucht en met nu nog net wat minder wind dan gisteren betekent dat er potentie is voor mist. Dat blijft echt een dingetje steeds en ik zie het er niet uitgaan. Het best is een dik pak middelbare bewolking, die sterke afkoeling in de avond voorkomt. Het opglijden van de zachtere lucht op de aanwezige relatief koude lucht kan echter ook voor mist zorgen. Omdat de koude laag dikker is verder landinwaarts is die kans daar ook wat groter dan aan zee.
Zekerheid: de hoofdlijn (algemeen stromingspatroon) is gesetteld. Hoog van Oost wat verder naar West. Verder zien we gemiddeld nog steeds op een draaiing van de wind naar noordwest, maar het cluster is niet versmald in de afgelopen dagen. Als we een echte bundeling gaan zin rondom een bepaalde windrichting neemt de zekerheid toe maar dat gebeurt niet.
De temperatuur tot en met de kerst weinig spreiding, dus dat is een vrij zekere verwachting. Na kerst zien we de bandbreedte snel toenemen. Er is ook geen clustering rondom een bepaalde temperatuur. We zien rond middernacht oud en nieuw een kleine voorkeur rondom een kwikstand van gemiddeld 3-4 C maar eigenlijk is er een hele gelijke vertegenwoordiging van de 52 leden tussen +5 en -5 C (regio Midden even gepakt). Ook dat is niet echt veranderd. Dus ook die verwachting is onzeker.
Qua neerslag: hier is wel heel duidelijk maar erg weinig kans op neerslaghoeveelheden van meer dan 0,5 mm/uur. Dat betekent niet per se droog weer, maar wel dat als het regent de intensiteit niet hoog lijkt te zijn.
Dauwpunten: die zit in veel gevallen maar weinig onder de droge bol temperatuur. Er zijn wel lijntjes te zien met duidelijk lagere droge bol waarden, laten we zeggen 25% van de gevallen (maar lastig te bepalen, dus pin me er niet op vast). Ik zou zeggen dat een meerderheid dicht op de droge bol zit.
We kunnen stellen dat er alles heel consistent is. Verwachtingen zijn gemiddeld al dagen gelijk. Op voor vuurwerk belangrijke punten is er best veel zekerheid: windkracht die onder 5 Bft blijft en meest onder 4 Bft, weinig regen. Dan ben je er bijna al.....maar er is dus een factor die behoorlijk prominent in beeld blijft.
Tot slot1 deze opmerking van het KNMI Guidance deze morgen: De aanwezigheid van het hoog/rug is belangrijk voor de condities tijdens de jaarwisseling. De kans op een windsnelheid van 2 Bft of lager is momenteel 60%. In combinatie met een aanvoer van vrij vochtige lucht (grote kans op dauwpunten boven nul) is er kans op zeer dichte (vuurwerk)mist.
Tot slot 2: ik heb heel snel een blik geworpen op de GFS maar die is volgens mij qua temperatuur fors naar het ECWMF toegetrokken en ik neem aan dat positionering druksystemen hier de oorzaak van is.