GroenLinks/PvdA en Partij voor de Dieren proberen opnieuw vuurwerk wettelijk te verbieden

Ik lees ook veel reacties van het anti-kamp waarin wordt gesteld dat een verbod het voor de politie makkelijker maakt om te handhaven.

Dat is onzin. Je moet iemand op heterdaad betrappen en je kunt niet op elke hoek van de straat een agent neerzetten, dat kan niet zonder een vuurwerkverbod en met een vuurwerkverbod nog steeds niet.

Het anti-kamp heeft iedereen altijd laten geloven dat consumentenvuurwerk de boosdoener was van alle ellende terwijl wij al lang al wisten dat niet het legale consumentenvuurwerk maar vooral het zware illegale vuurwerk de grootste boosdoener was, ook dit laatste wordt de laatste jaren in de mainstream media vermeld.

Nu het anti-kamp daarmee door de mand gevallen is gooien ze het over een andere boeg en roepen ze dat ze illegaal vuurwerk alleen aan kunnen pakken door het consumentenvuurwerk te verbieden, wat grote onzin is.

Zie het als de war on drugs. Overal te vinden en iedereen die het wilt doen doet het. Handelaren zullen er alleen maar meer worden gezien de marges hoog zijn en de vraag ook. Ieder die normaal tevreden is met f2 gaat over naar f4 en de overlast gaat daar mee dus meer zijn. Tuurlijk gaat een groot deel van het publiek stoppen zodra er een verbod is, de echte liefhebber stopt niet.

• Like
Waarderingen: Kees
Mocht het lukken, en ik ben er ook bang voor, zou het echt een huzarenstukje van links zijn. Want een ieder die er kritisch over nadenkt weet dat siervuurwerk niet eens gerelateerd is aan de problemen waarvoor het verboden wordt.

Het rapport van de NVPC laat zien dat slechts 10% van de gewonden door legaal consumentenvuurwerk komt.

Het rapport van de NVPC laat zien dat slechts 10% van de gewonden door legaal consumentenvuurwerk komt.
Dat gaat over zwaar letsel neem ik aan. Op de SEH en HAP komen wellicht wat anders cijfers naar voren maar daar wordt dan weer niet onderscheid gemaakt tussen mensen die een plijstertje nodig hebben en daarna weer naar huis gaan en die een hand missen. Zo kan je het woord slachtoffer of gewond aardig oprekken.

Begrijp helemaal je punt, echter voor de jaarwisseling hadden collega's van mij het ovet vuurwerk afsteken blabla. Haal jij nog wat vuurpijlen vroegen ze mij...... ik; Die zijn al een tijd verboden. Ze keken me aan alsof ik van de planneet Mars kwam. Ik voegde eraan toe dat knalvuurwerk en matten al langer niet meer mogen idem romeinse kaarsen dat was voor hun de bevestiging dat ik er echt niets van begreep.
De ontwetendheid is erg groot bij de doorsnee burger!

Er zijn inderdaad genoeg mensen die niet eens weten dat Romeinse kaarsen, vuurpijlen en rotjes al jaren lang verboden zijn en nog erger, er zijn mensen die denken dat dat zware illegale knalvuurwerk de nieuwe standaard is en dit gewoon legaal in de Nederlandse vuurwerkwinkels verkocht word. Daarom pleiten die mensen voor een algeheel vuurwerkverbod, ze zijn klaar met dat zware illegale knalvuurwerk.

Dat gaat over zwaar letsel neem ik aan. Op de SEH en HAP komen wellicht wat anders cijfers naar voren maar daar wordt dan weer niet onderscheid gemaakt tussen mensen die een plijstertje nodig hebben en daarna weer naar huis gaan en die een hand missen. Zo kan je het woord slachtoffer of gewond aardig oprekken.

Wat die hand missen betreft, daar zijn cijfers van. De oorzaak valt niet onder een verbod. En is juist toegenomen sinds het verbod op legaal knalvuurwerk..

Als het de artsen die zo hard roepen om een verbod het echt om de gewonden gaat,moeten we schaatsen ook meteen verbieden.
Laten we de paar duizend gewonden na een week schaatspret tijdens de coronaperiode niet vergeten aub.
Doe dan ook meteen alcohol en tabak verbieden.
Zo kunnen we nog wel even doorgaan...zomercarnaval bijvoorbeeld..elk jaar steekpartijen,koningsdag geeft volgens mij meer troep op straat dan oud en nieuw en de alcoholvergiftigingen en vechtpartijen...
Enz enz...

Ik wordt met de dag chagrijniger als ik al die berichten uit dit topic lees. Gaat het dan toch gebeuren waar we al jaren voor gevreesd hebben? Bedankt hoor linkse kliek heel slim gespeeld. :frusty:

Links is niet slim, de mensen die in de linkse leugens geloven zijn DOM.

Vraag me trouwens wel af...stel ze krijgen het voor elkaar..
Zouden de importeurs en winkeliers en alles er omheen uitgekocht ofwel gecompenseerd worden? Of zou er een jaar of 2 zijn waarin uitverkocht mag worden.

Als het de artsen die zo hard roepen om een verbod het echt om de gewonden gaat,moeten we schaatsen ook meteen verbieden.
Laten we de paar duizend gewonden na een week schaatspret tijdens de coronaperiode niet vergeten aub.

Het valt wel op dat het anti-vuurwerk kamp moord en brand schreeuwt als er 1200 gewonden door vuurwerk zijn maar als er 40.000 gewonden door schaatspret zijn waaronder mensen met ernstige botbreuken dan hoor je ze niet meer.

Zelfde verhaal voor huisdiereneigenaren, als je aangeeft dat er jaarlijks 150.000 bijtincidenten met honden zijn waaronder ook ernstige bijtwonden en dat er bij kinderen soms het halve gezicht eraf gehapt word dan hoor je ze niet meer.

Vraag me trouwens wel af...stel ze krijgen het voor elkaar..
Zouden de importeurs en winkeliers en alles er omheen uitgekocht ofwel gecompenseerd worden? Of zou er een jaar of 2 zijn waarin uitverkocht mag worden.

Bij een verbod gaat het zeker direct in. Ze willen uiteraard voorkomen dat mensen alvast inslaan voor komende jaarwisselingen.

Het aantal mensen die zwaar gewond zijn en/of ledematen moeten missen is maar een piepklein percentage van het aantal vuurwerkgewonden, de meeste mensen gaan na een kleine behandeling, behandeling van een brandwondje en ogen met kruit uitspoelen, gewoon weer naar huis en hersteld binnen een week volledig.

Het aantal mensen die zwaar gewond zijn en/of ledematen moeten missen is maar een piepklein percentage van het aantal vuurwerkgewonden, de meeste mensen gaan na een kleine behandeling, behandeling van een brandwondje en ogen met kruit uitspoelen, gewoon weer naar huis en hersteld binnen een week volledig.
Klopt, echter in conclusies van alle rapporten en wat vervolgens wordt herhaald in het debat en de media zijn altijd de totaal aantallen waaronder dus de "slachtoffers" met hele lichte verwondingen.

Als ik mij meld bij de huisarts omdat het in mijn rug is geschoten bij het tillen van een zware compound dan wordt je mischien zelf meegeteld als vuurwerkslachtoffer.

Het ontbreken van kooien zal ook menig vuurwerkslachtoffer voorkomen :p

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten, toch? Hoe meer reuring, hoe beter.

Na Van der Plas inmiddels ook Henk Vermeer een berichtje gedaan: [email protected]
Uiteraard!

Met vriendelijke groet,
Henk Vermeer
Tweede Kamerlid
BBB (BoerBurgerBeweging)

Antwoord op:

Mag ik er van uit gaan dat de BBB in deze alles op alles zal zetten om te voorkomen dat miljoenen vuurwerkliefhebbers in dit land moeten bloeden voor een gedrags-en gezagsprobleem in met name bepaalde wijken en steden?

Ik denk dat het eigenlijk al in kannen en kruiken is. Het is denk ik wel al beklonken en waarom denk ik dat? Welnu, omdat ze nu zelfs hun zinnen willen gaan zetten op Cat.1, vandaar dat ook daar nu heel veel aandacht aan werd geschonken, wat normaal nooit het geval was, want nu ze geen aandacht meer hoeven te geven aan het F2 spul, kunnen ze zich nu volledig storten op en aandacht geven aan Cat. 1. Vandaar de vele afkeur en de daarop volgend al die negatieve nieuwsberichten. Ja, dit is nog niet officieel, maar dit is dus wat ik denk. En zal ik met een verbod stoppen? NEVER!!

Ik zie een hoop reacties van mensen die zeggen het vuurwerk wel bij onze Ooster/Zuiderburen te halen maar vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk bereid zijn het risico te nemen (boete/aantekening strafblad). Hoe graag ik zou willen, zou het zelf niet snel doen denk ik.

Mijn aanname is dat er slechts een select groepje mensen overblijft wat langzaam uitsterft over de jaren heen.
Zelfde effect als roken uitbannen binnen de samenleving; kost tijd maar uiteindelijk sterft het uit.
Na een paar jaar zullen de straffen hoger worden omdat de jaarwisseling nog steeds chaotisch verloopt met hetzelfde aantal slachtoffers als voorgaande jaren.

Wellicht wat pessimistisch (én laten we hopen dat het niet zover komt) maar ben erg benieuwd hoe de jaarwisseling er uit ziet over pakweg 3/4 jaar..
Nee, niet iedereen zal tijdens een verbod met z'n zoon naar Tsjechië rijden om z'n doodvonnis te kopen.

Maar de reeds bestaande illegale handel zal vermoedelijk enorm uitbreiden. En dan is de drempel een heel stuk lager. Waar vroeger de meterpakketjes via die ene collega of via de voetbalclub bemachtigd werden, is het (nu al) net zo makkelijk als een pizza bestellen. Als 10, 11, 12-jarigen het kunnen....

Maar ik ben het met je eens dat het een sterfhuisconstructie is, het zal uiteindelijk afnemen en doodbloeden. Toch denk ik dat dit langer duurt dan dat ze in den haag denken. Voor zover ze daar denken...

In geval het verhaal over de switch bij Yesilgoz en VVD een proefballon is, om te kijken hoe zo iets valt, heeft het zeker zin om massaal te reageren.

[email protected]

Na Michon-Derkzen ook haar een mail gestuurd. Staat o.a. iets in over pogingen tot doodslag en rubberen kogels, over weg van de minste weerstand en over een aangetast rechtvaardigheidsgevoel.

Back
Bovenaan