GroenLinks/PvdA en Partij voor de Dieren proberen opnieuw vuurwerk wettelijk te verbieden

Tja als ze het gaan verbieden dan mag het dus niet meer op oudjaarsdag, maar als het dan helemaal niet mag dan maakt het ook niet meer zoveel uit dat je het iets eerder afsteekt want het mag toch al niet, kan ik December maar net zo goed bombaderen als vuurwerkmaand, dan hebben die zuurpruimen een maand lang overlast

Zo is het. En je kunt wat beter timen wanneer het perfecte weersomstandigheden zijn :)

Ik vrees het al jaren. Inslaan dus maar zolang het nog kan. Hebben we allemaal aan die linkse kliek te danken. What's next?
Het zijn kleuters die het snoepje niet krijgen. Al stampvoetend jankend en loerend op een nieuwe poging.
Neem het restaurant in Den Haag die foie gras op het menu had staan, ramen beklad etc. door groene terroristen, menu werd aangepast en wat denk je? Ze staan al bij het volgende restaurant als jankende kleuters.
Je mag best anders denkend zijn zolang het maar gaat zoals zij willen. Bijzonder om dan rechts fascistich te noemen.

Een klein groepje gekkies hebben hier de macht, en boven hun staan een stel slapjanussen, ze hebben nog niet de ballen het probleem bij de kern te noemen en daar iets aan te doen.

Ik vind het vooral zo on
Het zijn kleuters die het snoepje niet krijgen. Al stampvoetend jankend en loerend op een nieuwe poging.
Neem het restaurant in Den Haag die foie gras op het menu had staan, ramen beklad etc. door groene terroristen, menu werd aangepast en wat denk je? Ze staan al bij het volgende restaurant als jankende kleuters.
Je mag best anders denkend zijn zolang het maar gaat zoals zij willen. Bijzonder om dan rechts fascistich te noemen.
Haha precies dit bericht dus, heb ik veel doorgestuurd in de app met vrienden...met de aanvullende tekst van 1 van de activisten: 'we laten de restaurants geen keuze, we gaan zolang door als nodig'..is dat geen terreur dan?

Ik ben absoluut tegen elke vorm van misbruik van vuurwerk en dat geklooi met shells op straat en geknutsel met cobra's tegenwoordig is gewoon bizar en helpt het (deels)om zeep ...maar ik ben zelf ook jong geweest en dan zie je de wereld anders, rekening houden met anderen is dan maar bijzaak, hoe fout dat ook is, zeker met zoiets als (illegaal) vuurwerk.

Maar dat soort idioten VOLWASSENEN die zich aan het asfalt plakken, die kunst bekladden en ondernemers gewoon terroriseren zolang tot ze hun zin krijgen zonder in gesprek te willen en geen tegenwoord accepteren (hun eigen woorden), dat is dus in mijn ogen veel kwalijker, maar dat moet dus maar kunnen en zo gaat het verder en verder en verder...

Het meest vervelende vind ik dat de ongeremde en ongecompliceerde voorpret verdwijnt. De 'dag zelf' vliegt altijd voorbij, het zijn juist de weken en maanden ervoor die het zo mooi maken..en dat wordt afgepakt door een totaal ongenuanceerde groep linkse doemdenkers die zelf wel het recht voelen (en de mogelijkheid hebben) zich een heel jaar door te misdragen met hun 'recht op de vrijheid van meningsuiting'..bahbah

Eigenlijk moet er een wet komen waarin staat dat als er tot drie keer een wet geen meerderheid heeft, deze wet daarna voor de komende 10 jaar niet meer besproken mag worden. Ben er toch wel klaar mee, eigenlijk al veel langer. Mocht er een verbod komen dan zal het hek van de dam zijn. Mensen gaan dan illegaal vuurwerk kopen en omdat ze dan toch al bezig zijn, dan zal men het niet alleen bij wat cakes houden. Een wet als dit doorvoeren is het meest waanzinnige dat je zou kunnen doen, immers weten wij allemaal dat er dan veel en veel meer gewonden en doden zal gaan opleveren.

Mogelijk ook voor de VVD zelf.

Er is binnen de VVD een linker vleugel (o.a. Hermans, Weisglas, Nijpels) die dit er door probeert te drukken. Het is te hopen dat de rest van de VVD-ers begrijpt dat wanneer dit voorstel het haalt, door toedoen van de VVD, dit mogelijk forse electorale gevolgen heeft. Op het gezonde verstand en principes van de VVD vertrouw ik niet meer.

Bekijk bijlage 1808184
VVD is een party die in mijn ogen nog nooit te vertrouwen is geweest.
Wat dat betreft zijn ze even vergeten hoeveel er afgestoken werd tijden de corona tijd. Toen werd er ook door hun geconstateerd dat een totaal verbod geen enkele draagvlak kent.
Maar goed als ze dat perse willen gaan ze het vanzelf merken. In Brabant moet de grond van een groot bos worden gesaneerd om dat die zwaar vervuild is door het gedumpte drugs afval. Dat is een structureel probleem wat zal al jaren maar niet de wereld uit krijgen. Dan ga jij je zelf nog een extra probleem creëren !? Dus VVD steun het verbod vooral maar wij weten de stembus Feilloos te vinden.

Het zal er maar net aan liggen of ze denken meer stemmen te kunnen halen als ze meegaan met een verbod. Al die polls die dan laten zien dat een grote groepen mensen voor een verbod is helpt dan niet mee.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk moet er een wet komen waarin staat dat als er tot drie keer een wet geen meerderheid heeft, deze wet daarna voor de komende 10 jaar niet meer besproken mag worden. Ben er toch wel klaar mee, eigenlijk al veel langer. Mocht er een verbod komen dan zal het hek van de dam zijn. Mensen gaan dan illegaal vuurwerk kopen en omdat ze dan toch al bezig zijn, dan zal men het niet alleen bij wat cakes houden. Een wet als dit doorvoeren is het meest waanzinnige dat je zou kunnen doen, immers weten wij allemaal dat er dan veel en veel meer gewonden en doden zal gaan opleveren.
Misschien dat een ballotage team ook eens moet uitfilteren welke voorstellen er besproken moeten worden en wat niet.
Er wordt geen donder aangepakt en opgelost.
Ik kan de hele waslijst opnoemen, maar die is zo lang.

• Like
Waarderingen: GMP
Ik hoop dat het wetsvoorstel daadwerkelijk inhoudelijk tot op detail, dus met de feiten, besproken wordt. En dat men dan tot de conclusie komt dat alle anti-vuurwerk standpunten te weerleggen zijn.
Dus dat het wetsvoorstel gewoon weggestemd wordt.

• Like
Waarderingen: GMP
Ze blijven het elk jaar weer proberen die viezerikken.
Ze doen hun best maar ik maak me eigen er niet meer druk om.
Onwaarheiden blijven ze toch wel verspreiden.
Als ze zo graag willen dat iedereen aan de cobras en andere zooi gaan moeten ze het vooral gaan verbieden.
Die mafklappers hebben geen idee waar ze aan beginnen…..

Moet eerlijk zeggen, ben het vaak niet met je eens maar in dit geval dikke hand 🤝

Ik lees ook veel reacties van het anti-kamp waarin wordt gesteld dat een verbod het voor de politie makkelijker maakt om te handhaven. Alles is dan immers verboden, waardoor men direct kan handhaven en straffen. Echter, er zal dan nog steeds volop categorie 1-vuurwerk zijn. Dat is in zo’n geval waarschijnlijk zelfs nog meer aanwezig en veroorzaakt eveneens genoeg overlast voor het anti-kamp. Ook dan zal de politie gebeld worden, maar die zal hier alsnog niet effectief op kunnen handhaven.

In mijn ogen is dit echt een onzinargument, dat helaas wel door het anti-kamp wordt gebruikt, inclusief tegenstanders in de politiek. @HVLV, ik neem aan dat jullie dit ook meenemen in het verweer?

Sowieso is er altijd een heterdaadje nodig. Gelet op de onderbezetting van handhavers is het natuurlijk volkomen onzin dat er geen overlast zou zijn.

De illegale knallers die er nu al zijn, zullen vrolijk door blijven gaan.
Conclusie: de reguliere, normale huis-tuin-en-keuken afsteker die alleen rond middernacht wat fonteinen of potjes de lucht injaagt is de enige die bij een verbod de sjaak is...

Waar men volgens mij op doelt, is dat als al het vuurwerk verboden is, het voor de politie makkelijker wordt om te handhaven. Natuurlijk is er nog steeds een heterdaad nodig, maar als er totaal geen legaal vuurwerk meer is in Nederland, lijkt het mij dat de politie meer bevoegdheden krijgt om op straat te fouilleren of op sporen te onderzoeken.

Met categorie 1-vuurwerk:
De politie krijgt een melding van vuurwerkoverlast, gaat erop af en treft een groepje aan. Deze groep wordt aangesproken en zegt dat ze categorie 1-vuurwerk hebben afgestoken. Ze laten wat categorie 1-vuurwerk zien, en de politie kan niets doen en vertrekt weer.

Stel dat categorie 1 ook verboden is, dan valt die legale dekmantel weg. In dat geval is alles strafbaar, waardoor de politie meer mogelijkheden heeft om in te grijpen. Net zoals bij vermoeden met drugs en wapens.
Echter dat is ook nog volop aanwezig.

Wil gewoon aangeven dat handhaven met een verbod op al cat 2 vuurwerk dus gewoon onzin is en totaal geen geldig argument is.

• Like
Waarderingen: ZHE
Waar men volgens mij op doelt, is dat als al het vuurwerk verboden is, het voor de politie makkelijker wordt om te handhaven. Natuurlijk is er nog steeds een heterdaad nodig, maar als er totaal geen legaal vuurwerk meer is in Nederland, lijkt het mij dat de politie meer bevoegdheden krijgt om op straat te fouilleren of op sporen te onderzoeken.

Met categorie 1-vuurwerk:
De politie krijgt een melding van vuurwerkoverlast, gaat erop af en treft een groepje aan. Deze groep wordt aangesproken en zegt dat ze categorie 1-vuurwerk hebben afgestoken. Ze laten wat categorie 1-vuurwerk zien, en de politie kan niets doen en vertrekt weer.

Stel dat categorie 1 ook verboden is, dan valt die legale dekmantel weg. In dat geval is alles strafbaar, waardoor de politie meer mogelijkheden heeft om in te grijpen. Net zoals bij vermoeden met drugs en wapens.
Echter dat is ook nog volop aanwezig.

Wil gewoon aangeven dat handhaven met een verbod op al cat 2 vuurwerk dus gewoon onzin is en totaal geen geldig argument is.
Bevoegdheden (mbt vuurwerk) van de politie worden gehaald uit de wet economische delicten. Die zijn al het makkelijkste rechtmatig toe te passen voor de agent.

Als er een totaalverbod komt denk ik dat cat 1 ook afgelopen zaak is. Anders zouden ze nu niet gaan onderbouwen dat het voor het handhaven een stuk makkelijker zou zijn als alles verboden wordt.

Ik denk (en hoop) dat het dit jaar nog niet van toepassing zal zijn maar we in de toekomst uiteraard vast weleens zonder spul dat glijdt in ons kakahole genomen worden.

Ze willen in de politiek alles onderbouwt en uitgelegd hebben voor de juiste keuzes maar als het om onze hobby gaat interesseert het ze geen reet wat de juiste feiten en/of omstandigheden nou exact zijn.

Bevoegdheden (mbt vuurwerk) van de politie worden gehaald uit de wet economische delicten. Die zijn al het makkelijkste rechtmatig toe te passen voor de agent.

Als er een totaalverbod komt denk ik dat cat 1 ook afgelopen zaak is. Anders zouden ze nu niet gaan onderbouwen dat het voor het handhaven een stuk makkelijker zou zijn als alles verboden wordt.

Ik denk (en hoop) dat het dit jaar nog niet van toepassing zal zijn maar we in de toekomst uiteraard vast weleens zonder spul dat glijdt in ons kakahole genomen worden.

Ze willen in de politiek alles onderbouwt en uitgelegd hebben voor de juiste keuzes maar als het om onze hobby gaat interesseert het ze geen reet wat de juiste feiten en/of omstandigheden nou exact zijn.
Categorie F1 mag volgens Europese regels niet ingeperkt dan wel verboden worden. Vandaar dat ze dit niet benoemen in het verbod.

Categorie F1 mag volgens Europese regels niet ingeperkt dan wel verboden worden. Vandaar dat ze dit niet benoemen in het verbod.

Waar staat dat geregeld?

Volgens mij (ben geen wetboek)...
Mag cat 1 niet door een gemeente worden verboden maar met een totaalverbod kan je volgens mij fluiten naar je pili crackers etc..

Van de website van huismanvuurwerk.
Bekijk bijlage 1808196
Yep maar dat klopt alleen niet. Het kan inderdaad niet worden verboden of ingeperkt door de gemeenten maar óók niet door een lidstaat.

Back
Bovenaan