• BELANGRIJK!

De media maakt graag gebruik van aannames, vaak kloppen feiten niet en worden onderwerpen en stellingen op een andere manier opgesteld waardoor vuurwerk sowieso negatief in de media komt. De media kan flinke ergernissen opleveren, maar alle media mag en zal geplaatst blijven worden, of het nu positief of negatief is m.b.t. vuurwerk.

Er zijn de laatste jaren tal van discussies op het forum ontstaan bij nieuws over verkeerd gebruik, gevaar, vernielingen en overlast waarbij de sfeer onderling ook vaak gespannen werd. Wij zullen vanaf dit jaar ook strenger toezien op de sfeer in de topics en waar nodig waarschuwen en topics sluiten.

GroenLinks/PvdA en Partij voor de Dieren proberen opnieuw vuurwerk wettelijk te verbieden

Benieuwd hoe ver BBB wil gaan om een totaalverbod te voorkomen, als puntje bij paaltje komt.
Mag ik van jou in de categorie stikstof "meer ruimte voor landbouw/veeteelt", dan krijg jij van mij "de (overdreven) uitstoot van vuurwerk rondom oud&nieuw".

Zoiets?

Stikstofprobleem is gelukkig te ingewikkeld en door rechtspraak plus EU wetgeving te strak afgekaderd om makkelijk als ruilmateriaal in te zetten. Men zal het misschien proberen, en dat kan misschien wel genoeg zijn, dan worden ze (weer) teruggefloten door de rechter op gebied van stikstof maar is de hete aardappel van het vuurwerk allang doorgeslikt. Kan.

Inleveren op stikstofprobleem ook. Zeker volgende Prov Staten verkiezing blijft er sowieso niks van over. NSC ook niet. PVV groter, voor vuurwerk iig niet slechte zaak.

Met een zekere spanning lees ik dit topic. Het zit me niet lekker dat men het aandurft om dit wetsvoorstel er nu doorheen te drukken. Of ze proberen het kabinet te laten vallen. Of ze proberen vuurwerk verboden te krijgen. Het kooiverbod is nog niet eens van kracht… de timing baart mij zorgen.

Want eerlijk is eerlijk, feitelijk is bijna ieder argument tegen vuurwerk te pareren. Daarom snap ik het niet.

De anti mensen gaan een lastige tijd tegemoet wanneer er een totaalverbod komt.
Persoonlijk zal ik dan wat vaker in het jaar vuurwerk afsteken. Ik zou wel eens dikke blokken op mijn verjaardag de lucht in willen janken. Maar dat doe ik niet, want ik wil de liefhebber niet in een kwaad daglicht zetten. Maar ja..

En als ik dat al heb…

Persoonlijk zal ik dan wat vaker in het jaar vuurwerk afsteken. Ik zou wel eens dikke blokken op mijn verjaardag de lucht in willen janken. Maar dat doe ik niet, want ik wil de liefhebber niet in een kwaad daglicht zetten. Maar ja..

En als ik dat al heb…

Het maakt dan idd niet meer uit. Wanneer je stookt of welke categorie. Maar zoals Richardus schrijft, als je dat regelmatig voor je deur doet zal je snel genoeg gezeik krijgen.

Voordeel is wel dat hier de buitenland topics weer open kunnen. En ook die van knalvuurwerk en pijlen. Ik heb de afgelopen jaren meer dan 100 winkels in Frankrijk bezocht. Kan daar desgewenst een mooi overzicht van maken. Iets wat ik vanwege de beperkingen nooit heb mogen afmaken.

Laatst bewerkt:
Luister even naar podcast Vullings en van der Wulp van afgelopen vrijdag vanaf minuutje 37. hierin komt ook mevr Michon van de VVD aan het woord.

Luister even naar podcast Vullings en van der Wulp van afgelopen vrijdag vanaf minuutje 37. hierin komt ook mevr Michon van de VVD aan het woord.
vanaf minuut 39

oei klinkt niet heel goed allemaal.

Ze willen vuurwerk liever wel houden maar ze kunnen er niet om heen dat het "steeds mis gaat".

Dus zelfs onder voorstanders binnen VVD wordt er gezien dat nederlanders niet met vuurwerk kunnen omgaan...

ChatGPT ook ma gevraagd voor een mail.

Geachte mevrouw Yeşilgöz,

Allereerst wil ik u bedanken voor uw inzet als minister van Justitie en Veiligheid en voor uw betrokkenheid bij het veiliger maken van onze samenleving. Ik schrijf u vandaag in verband met de discussie over een mogelijk algeheel vuurwerkverbod.

Hoewel ik begrijp dat de problemen rondom oud en nieuw, zoals geweld tegen hulpverleners en ernstige overlast, aangepakt moeten worden, geloof ik niet dat een algeheel vuurwerkverbod de juiste oplossing is. Ik wil graag een aantal punten onder uw aandacht brengen:

1. Het probleem ligt niet bij het consumentenvuurwerk, maar bij illegaal vuurwerk

Uit cijfers blijkt dat veel incidenten worden veroorzaakt door illegaal vuurwerk, dat vaak extreem zwaar en gevaarlijk is. Een verbod op consumentenvuurwerk zal dit probleem waarschijnlijk niet oplossen, maar eerder verplaatsen. Illegaal vuurwerk zal mogelijk nog populairder worden, wat de handhaving bemoeilijkt.

2. Vuurwerk is een belangrijke traditie voor veel families

Voor miljoenen Nederlanders, waaronder gezinnen met kinderen, is het afsteken van vuurwerk een waardevolle traditie en een moment van samenzijn. Het draagt bij aan het feestelijke gevoel van de jaarwisseling en is voor veel families een onmisbaar onderdeel van deze bijzondere nacht. Het zou jammer zijn als dit plezier verdwijnt door de acties van een kleine groep relschoppers.

3. Gerichte handhaving en educatie zijn effectiever

Ik ben ervan overtuigd dat strengere controles op illegaal vuurwerk, betere handhaving en gerichte sancties tegen overtreders de sleutel zijn tot het verminderen van overlast. Daarnaast zou het inzetten op voorlichting en samenwerking met lokale gemeenschappen meer draagvlak kunnen creëren voor veilige en feestelijke vieringen.

Ik hoop dat u bij het maken van beleid rekening kunt houden met deze punten en wilt overwegen om in te zetten op een gerichte aanpak in plaats van een algeheel vuurwerkverbod. Dit zou niet alleen recht doen aan de traditie, maar ook bijdragen aan een effectievere oplossing van de problematiek.

Met vriendelijke groet,

Als ze allemaal zouden denken als mw Michron was er waarschijnlijk geen vuiltje aan de lucht. Bij de VVD zitten een aantal prominenten, waaronder Nijpels en Weisglas die bepaalde opvattingen hebben die verre staan van het oude VVD gedachtegoed. Zo zijn deze lieden voor een algemeen vuurwerkverbod en hebben ze een petitie gestart binnen de VVD om andere leden ook zover te krijgen.. Als dit de overhand krijgt ben je de VVD kwijt als voorstander.. en dat ruiken ze bij Groenlinks en PVDD ..

Want eerlijk is eerlijk, feitelijk is bijna ieder argument tegen vuurwerk te pareren. Daarom snap ik het niet.
De discussie is nog nooit op inhoud/feiten gevoerd, enkel op onderbuikgevoelens, oneliner roeptoeteren en stemmingmakerij. Waarom?

1) het is succesvol, veel mensen (ontvangers) vinden het moeilijk om zelf na te denken.

2) zouden ze de discussie wèl voeren op feiten/inhoud, gaan ze op alle fronten nat.
Dan moet men toegeven dat
- decennia aan overheidsbeleid (of het gebrek daaraan) gefaald heeft.
- het politie-apparaat volkomen disfunctioneel en incompetent is.
- het OM het niet heel veel beter doet.
- er feitelijk wetteloosheid geldt op oud en nieuw, maar ook tijdens andere evenementen.
- de maatschappij kansloos ontwricht is.

Moet ik doorgaan?

Laatst bewerkt:
Tja, lekker verbieden we hebben gezien hoe goed dat werkt in de corona tijd.
Die accijns verhoging op het tabak is ook al zo'n pareltje van een mislukking.
Wat je gaat krijgen is massale burgerlijke ongehoorzaamheid met oud en nieuw en ga daar maar is op handhaven, en als er al op gehandhaafd word zal dat in veel gevallen met een hoop onrust gaan.
Maar onze politiek is volledig vast gelopen, het heeft schijt aan de burger, maakt beschamende fouten, en het enige wat ze bezig houd is elkaar het leven zuur maken.

Ze moeten gewoon die Balkenende norm afschaffen want Den Haag zit vol met onervaren kleuters die de politiek als opstap gebruiken om vervolgens na al hun mislukkingen hun zakken gaan vullen in het bedrijfsleven.
Welke zelf respecterende ervaren oude rot gaat nou voor 180K per jaar in die shitshow zitten terwijl je in het bedrijfsleven 5x meer kunt verdienen.

Er wordt gezegd dat de hele politie dit wil, dit is feitelijk onjuist. Heb genoeg agenten gezien die gewoon ontzettend kunnen genieten van een prachtige compound!
Sterker nog als er een peiling zou komen met alle agenten in heel Nederland, dan durf ik er om te wedden dat ze niet voor een verbod zouden zijn. Dus grote meerderheid tegen een consumentenvuurwerk verbod!

Back
Bovenaan