Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Even naar ECMWF gekeken, maar die Oper/Hoge resolutie run qua neerslagsom is zo een beetje de meest extreme run haha, het ensemble kan ik prima mee leven.
Bekijk bijlage 1805721

Even een vraag vanuit opkomende meteo interesse; waarom wordt in dit geval de oper gebruikt voor de verwachting, terwijl de rest van de ensemble leden er allemaal onder zit? Je zou toch zeggen dat ze een gemiddelde pakken?

Even een vraag vanuit opkomende meteo interesse; waarom wordt in dit geval de oper gebruikt voor de verwachting, terwijl de rest van de ensemble leden er allemaal onder zit? Je zou toch zeggen dat ze een gemiddelde pakken?
Goede vraag een goede weerman zal altijd het gemiddelde eruit pakken. Maar daarbij wel melden als er veel onzekerheid is.

Hierbij de ECWMF ensembles en de AIFS ECMWF oper:

Op basis van het gemiddelde: wind is gemiddeld wat afgenomen. Eigenlijk gaan we overal naar de grens van 3/4 B met in het zuidwestende meeste wind (onderin 4 Bft schaal). Probleem zijn wel de windstoten, die zitten overal wel op 14-16 m/s. Dat is echt beslist niet fijn.
Regen: we zien in de oper enorme uitschieters naar boven (scheelt wel van regio tot regio) maar er zijn overduidelijk een paar uitschieters naar boven en veel meer die richting nul gaan. Het verschil tussen gemiddelde en mediaan is dan ook groot. De Mediaan zit op weinig neerslag (overal gemiddeld minder dan 0,5 mm/6 uur) terwijl het gemiddelde op bijna 2 mm ligt. Op deze termijn wordt het zo langzamerhand wel jammer dat de oper richting veel neerslag gaat.
Temperatuur: duidelijk te hoog.

Mediaan even uitgelegd: het middelste punt waarbij 50% erboven en 50% eronder ligt. Dus heb 1-2-2-3-4-5-7-12-20-26 mm neerslag dan is het gemiddelde ongeveer 9,2 mm. De mediaan is het midden, dat bij even getallen bestaat uit het gemiddelde van de twee middelste getallen: (4+5)/2= 4,5 mm. Er izjn net zoveel lmodelleden die meer dan 4,5 mm scoren en net zoveel die minder scoren. We zien dus dat een paar leden het gemiddelde enorm opschroeven.

Conclusie: op basis van het ECMWF gemiddelde krijgen we een regenachtige en mogelijk uitgesproken natte, zachte oud en nieuw met een matige maar ook vlagerige wind. Een variatie op de voorgangers in 22/23 en 23/24.

Laten we vergelijken met de vorige jaren.
Het maximale uurgemiddelde lag vorig jaar in een smalle kusstrook rond 15 m/s. Landinwaarts meest tussen 11 m/s in het westen en 8-10 m/s > 50 km landinwaarts. De huidige verwachting zit gemiddeld echt duidelijk beter.
Bekijken we de maximale windstoten waren toen zo'n 15-17 m/s seconde dieper landinwaarts en 18 -23 m/s in de drie westelijke kustprovincies. Die laatste lijken het nu wat beter te gaan doen.
2022/23 lijkt als het gaat om maximale windstoot en maximaal uurgemiddelde overigens sprekend op 2023/24. Maar toen was het windmaximum ook echt (op veel plaatsen) in de avond, in 23/24 was dat op de meeste plaatsen als ik me goed herinner niet zo.

Oper AIFS ECWMF (run 0.00 uur UTC/ 24/12): die is danig verslechterd! Als dit uitkomt dan hebben we dikke pech. Maar we zien deze nog erg springen van run tot run. Nu zien we hier dat alles wat trager gaat. Een sturende depressie krijgt eerder invloed op ons weer, deze diept ook duidelijk verder uit. De kerndruk gaat naar , 985 hPA waar deze in vorige runs 10-15 hPa hoger bleef. We zien dit terug in het windveld ten zuiden van deze depressie, dat groter van omvang en sterker is helaas. Ik denk niet dat veel mensen hun mooie compound aan dit soort omstandigheden gaan toe vertrouwen......paarlen voor de zwijnen..

Hier de situatie volgens dit model van 31 12 2024/ 13 uur lokale tijd:
AIFS ECMWF 12 uur UTC 31 12 24 run 24 12 2024 000 uur UTC.jpg

En 12 uur later ziet het er zo uit (dus 01.00 uur lokale tijd, 01 01 2025):
Aifs ecwmwef 000 utc 01 01 2025 run 000 uur utc 24 12 2024.jpg

Een verschil met de run van 12 uur eerder is dat hier geen trekhoog wordt opgebouwd en de depressie een vertraging heeft van 6-8 uur. In de run tussen beide runs in is dat trekhoog ook verdwenen, maar in die run blijft de depressie een stuk noordelijker en valt het ook wel mee.

Eindconclusie: de operationele modellen zijn duidelijk dat er een depressie noord van ons gaat langs trekken. Dat zien we elke run. De exacte positie, hoe ver ze uitdiepen, hoe snel ze doortrekken en of er tussen twee (vermoedelijk nu) depressiekernen in ruimte is voor rust bepaalt de uitkomst voor ons zeer sterk. Let op dat ook positie van fronten met de regen hier sterk van afhankelijk is. Aangezien we per 6 uur run variaties zien die voor ons een (flink) andere uitkomst betekenen is de waarde van deze opers voor onze doelgroep laag te noemen.

Allereerst moet ik zeggen dan ik absoluut geen expert ben wat weerkaarten betreft, maar wat ik altijd heb begrepen is dat die operationele run de hoogste "resolutie" betreft, oftewel volgens van alle leden in deze run zou dat dan de meest waarschijnlijke zijn.

Wanneer de oper en controle lijn dicht bij elkaar in de buurt zitten, zou dat geloof ik ook weer versterkend zijn voor de "zekerheid" (voor zover die er is hahah). Gelukkig is dat in deze run niet het geval trouwens.

Maaaaar correct me if I'm wrong, dit was wat ik ervan begrepen heb

Sensatie zoeker 1ste klas, alles voor de views

Helemaal eens, kan 'm niet luchten of zien. Totaal niet realistisch vaak en, en dat vond ik zeer tekenend, misbruikte een dodelijk ongeval in Brussel om op een zeer achterbakse wijze zijn commerciele waar aan een burgemeester te verhandelen (die verantwoordelijk werd gehouden). De tekst was eentje van: we hebben onze diensten aangeboden ook nu weer, maar er werd gene gebruik van gemaakt........Waren die diensten gratis??? Hij werd hierop aangesproken en reageerde wat mij betreft ook typisch voor iemand die blind is voor zijn eigen handelen en hoe dit overkomt.
Zat zich een uur lang te verkneukelen op sneeuw die in de kaarten stond, ja 15-20 cm lokaal in Vlaanderen....in november....ik meen 5-6 dagen vooruit. Terwijl die sneeuw gezien de voorgeschiedenis maar als ik me goed herinner vooral ontstaanswijze echt een dubbeltje op zijn kant was. Natuurlijk kwam die verwachting niet uit...Ook deze sneeuwbom ( de naam alleen al) is gebaseerd op isothermie (dat is een nogal delicate kwestie) en wordt vrijwel niet gesteund.

Laatst bewerkt:
Ik ben er ook niet bekend mee. Maar dat doen ze meestal op een open veld dacht ik (hoop ik )
Nope.. Gewoon in de straat mensen! Kom een keer buurten in Kampen met Oud en Nieuw.. Je weet niet wat je ziet 🫣
Trouwens, na de kerst beginnen we al met schieten. Is gedoogd door de gemeente!

Nope.. Gewoon in de straat mensen! Kom een keer buurten in Kampen met Oud en Nieuw.. Je weet niet wat je ziet 🫣
Trouwens, na de kerst beginnen we al met schieten. Is gedoogd door de gemeente!
Hier tegen de duitse grens aan schieten we altijd op een groot weiland. Tent er bij en iedereen kan langs komen. Dus ik hoop van harte dat het overdag droog is. Uiteraard ook 's avonds :)

Wat een onzin, wat is hier sensatie aan... hij houdt het realistisch en brengt het levendig.

Deze sneeuwbom kwam/komt in vrijwel geen enkele run en in vrijwel geen lid van een run voor. Er is helemaal geen lijn te vinden die hier mee blijft komen. Hier is niks realistisch aan en het is totale onzin om een dergelijke zeer onwaarschijnlijke ontwikkeling zoveel aandacht te geven. Omdat het zo vreselijk onwaarschijnlijk is en hij dit ok wel moet weten, is de conclusie gerechtvaardigd dat dit gaat om aandacht. En niet om het afgeven van een deugdelijke weersverwachting.

Weerplaza geeft nu wat uren aan op de 31ste. Geloof dat ik hier wel mee zou kunnen leven. 0,3mm (is motregen) en windkracht 4.

Bijlagen

• Screenshot_20241224_103617_com_android_chrome_ChromeTabbedActivity.jpg
    Screenshot_20241224_103617_com_android_chrome_ChromeTabbedActivity.jpg
    153,7 KB · Weergaven: 37
Laatste GFS ensemble output: deze houdt het allemaal wat bescheidener, voorziet gemiddeld een zuidwesten wind met over het land op basis van drukverschillen geen windsnelheidsverschillen. Dit betekent in de praktijk dat het aan zee het winderigst is (aanvoer over een vlakke zee) en het oosten en zuidoosten het rustigst.
Dit zien we terug in het ensemblegemiddelde in de wind. regio zuidoost grens 2/3 Bft om 0.00 uur, de hele west en noordwestkust grens 3/4 Bft.
De depressie met zijn invloeden blijft in dit model duidelijk verder noordelijk. Kwik met 4-6 C zacht (maar dat is geen 12-16 C zoals in de vorige jaren).

De oper is evenwel veel minder goed en gaat de kant van ECWMF AIFS op. Met name in het noorden 7 Bft! In de hele zuidelijke helft van het land is het beter met 4-5 Bft.
We zien in deze run dat het in de vooravond regent, maar het vanuit het westen na 22 uur opdroogt. Ook in dit model is het met overal rond 6 C veel te zacht.

Laatste GFS ensemble output: deze houdt het allemaal wat bescheidener, voorziet gemiddeld een zuidwesten wind met over het land op basis van drukverschillen geen windsnelheidsverschillen. Dit betekent in de praktijk dat het aan zee het winderigst is (aanvoer over een vlakke zee) en het oosten en zuidoosten het rustigst.
Dit zien we terug in het ensemblegemiddelde in de wind. regio zuidoost grens 2/3 Bft om 0.00 uur, de hele west en noordwestkust grens 3/4 Bft.
De depressie met zijn invloeden blijft in dit model duidelijk verder noordelijk. Kwik met 4-6 C zacht (maar dat is geen 12-16 C zoals in de vorige jaren).

De oper is evenwel veel minder goed en gaat de kant van ECWMF AIFS op. Met name in het noorden 7 Bft! In de hele zuidelijke helft van het land is het beter met 4-5 Bft.
We zien in deze run dat het in de vooravond regent, maar het vanuit het westen na 22 uur opdroogt. Ook in dit model is het met overal rond 6 C veel te zacht.

Neem aan dat dit output is van de 00 run. De 06 run is net begonnen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan