Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hanteert het KNMI alleen de ECMWF pluim, of ook GFS?
Die kijken meer naar de detailkaarten van alle diverse modellen, dus nemen dingen als Harmonie, Arome, Ukmo enzo ook mee, kijken naar veel meer parameters zoals details van verschillende hpa's (hoogtes) enzo. Die baseren zich niet enkel op die pluimen. Dat is voor ons amateurs gewoon net te lezen. Dit is tandje hogere meteorologie:

Die kijken meer naar de detailkaarten van alle diverse modellen, dus nemen dingen als Harmonie, Arome, Ukmo enzo ook mee, kijken naar veel meer parameters zoals details van verschillende hpa's (hoogtes) enzo. Die baseren zich niet enkel op die pluimen. Dat is voor ons amateurs gewoon net te lezen. Dit is tandje hogere meteorologie:

Ja precies! Maar ik zie nu bijvoorbeeld rechts onderaan "Bron: ECMWF/KNMI" staan in hun grafieken. Dat betekent dat ze nu op dit moment alleen de ECMWF als bron gebruiken en dan zodra data van Harmonie/Arome etc. beschikbaar komen dat ze die er dan bij pakken? Of werkt dat anders?

Excuus voor alle vragen, maar ik probeer er gelijk wat van op te steken :)

Ja precies! Maar ik zie nu bijvoorbeeld rechts onderaan "Bron: ECMWF/KNMI" staan in hun grafieken. Dat betekent dat ze nu op dit moment alleen de ECMWF als bron gebruiken en dan zodra data van Harmonie/Arome etc. beschikbaar komen dat ze die er dan bij pakken? Of werkt dat anders?

Excuus voor alle vragen, maar ik probeer er gelijk wat van op te steken :)
Harmonie is een korte termijn model (+60 uur) en dus op deze termijn nog onbruikbaar. Die gebruiken ze alleen voor de kortere termijn (het weer van vandaag en morgen).

Laten we hopen dat er dan net genoeg wind staat in het zuiden, zie de bui (mist) alweer hangen. Of laat dan de temperatuur maar iets stijgen. 2 jaar te veel wind nu nog een jaar mist dan geef ik mijn hobby denk ik maar op.

Hanteert het KNMI alleen de ECMWF pluim, of ook GFS?

Voor zover ik weet kijkt het KNMI op de lange termijn voornamelijk naar ECMWF, maar wel met meer detail.
En op de korte termijn kijken ze voornamelijk naar de verschillende versies van Harmonie in combinatie met ECMWF.
Dit zeg ik op basis van de modellen die het KNMI noemt bij hun verwachting in de "Guidance".

Eddy.

Hoeveel wind willen we maximaal hebben met oud en nieuw zodat we nog lekker kunnen stoken?
ligt er ook een beetje aan welke effecten je wil stoken, effecten zoals crackling zijn vaak minder gevoelig voor wind dan de goudeffecten, maar over het algemeen is tot windkracht 3/4 te doen, maar dat ligt er ook weer aan hoe heftig te windstoten zijn en dergelijke
Idealiter heb je rond windkracht 1 a 2, zo blijven alle effecten mooi vol, maar waait de rook wel langzaam weg

als je nu naar windy kijk en naar de GFS model kijk ziet het er niet al te best uit

ECMWF ziet er wel beter uit alleen het komt wel heel krap uit als ik zo kijk ( storm in de ochtend)

Het duurt natuurlijk nog 12 dagen dus ik denk en hoop nog wel dat er nog van alles kan gebeuren.

als je nu naar windy kijk en naar de GFS model kijk ziet het er niet al te best uit

ECMWF ziet er wel beter uit alleen het komt wel heel krap uit als ik zo kijk ( storm in de ochtend)

Het duurt natuurlijk nog 12 dagen dus ik denk en hoop nog wel dat er nog van alles kan gebeuren.
Wacht even tot de laatste run van GFS helemaal is ingeladen. Dan wordt je weer helemaal blij wat wind betreft:);)

Beide opers zien een storm op oudejaarsdag wel zitten. De gfs zelfs op het moment supreme. Gelukkig gaat het ensemble er vooralsnog niet in mee..

IMG_0661.jpeg

GFS in wat meer detail bekeken (uitdraai van 10 uur). Alle 30 members bekeken. Gemiddelde is nog prima en tovert alles bij elkaar een vlak lagedrukgebied boven Scandinavie en een hoog zuid van ons.
Als we de individuele leden bekijken zit er toch een behoorlijk aantal tussen dat sterk lijkt op de situatie van twee jaar geleden en vorig jaar ook wel. Dat verklaart de lijntjes die naar 8 B goed. Verder zien we ook bij weinig wind depressie invloed, alleen is het in dit geval de invloed van een vlak lagedrukgebied met isobaren die ver uit elkaar staan dus en waar niet teveel wind van te verwachten. kaar
Wacht even tot de laatste run van GFS helemaal is ingeladen. Dan wordt je weer helemaal blij :);)

Ik heb de hele GFS run bekeken van 10 uur vanochtend, de nieuwe loopt binnen neem ik aan. Gemiddelde is nog steeds prima, maar naast de opers zijn er nog een paar leden die voor een (redelijk) diepe depressie in onze omgeving gaat. Ook zien we dat een aantal members het rustiger hebben omdat we dan onder een vlak laag zitten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan