SVNC: Aanvechten verboden

Ik weet niet wat ik lees hier, mensen die tegen deze actie van winkeliers zijn? Ga je diep schamen. Als jullie dit een maand geleden hadden gehoord dan hadden jullie gejuicht. Wordt er een keer actie gevoerd door winkeliers is het weer niet goed. Blijkt maar weer dat er geen echte liefhebbers hier zijn, die vechten tot het eind. En die BPN kan van mij echt oprotten. Die denken alleen maar aan hun eigen portemnonnee en niet aan de winkeliers. Die hebben ingestemd met dit totaal verbod. Kom op winkeiers laat van je horen. Actie voeren tot het eind.

Ik vind het mooi om te zien dat deze winkeliers opkomen voor zichzelf en er echt wat van maken. Ongeacht of het een kans van slagen heeft, of het wel/niet de traditie onder druk zet. Want dat is natuurlijk het spannende, een totaal vuurwerkverbod volgend jaar of niet en de impact van deze rechtszaak daarop. Ik begrijp het sentiment wel onder de berichten die sceptisch zijn maar aan de andere kant is het juist goed te zien dat winkelier écht voor hun zaak opkomen. Daarnaast zal het ook duidelijk zijn hoe hoog het water aan de lippen van die winkeliers staat als ze nu nog met een dergelijke zaak komen, terwijl ze ook weten dat het best een lastige is om een rechter hiervan te overtuigen. Sowieso zijn er inderdaad vaak kritische geluiden, en is het jammer dat we niet meer 1 vuist kunnen maken. Ik hoop ook dat iedereen in de Top 2000 gaat stemmen en dezelfde nummers gebruikt in plaats van iets zelf te gaan bedenken. Het is zaak dat je in dit soort dingen als collectief optrekt, en kijkt naar het grotere doel in plaats van zelf denken 'ja maar ik vind dit nummer beter of ik heb niet zoveel met zo'n actie'.

Dus, kudo's voor deze winkeliers! Mooi om het onder de aandacht te brengen en de discussie te blijven voeren. Met alle geluiden van illegale handel en overlast is wel duidelijk dat een verbod redelijk averechts werkt.

De advocaat is volgens mij trouwens de zelfde die eerder ook succesvol het kort geding van BigGym in het voorjaar heeft gedaan waardoor de sportscholen maanden eerder open mochten dan gepland.

Ik denk op zich dat het niet eens zo slecht is om deze zaak alsnog te voeren. Het krijgt weer aandacht en geeft toch weer iedereen even het bericht dat de vuurwerktraditie zich niet zomaar aan de kant laat zetten.

Aan de andere kant hoop ik niet dat ze het gaan winnen en het verbod teruggedraaid wordt. Maar dat hoeft nog niet te betekenen dat je er niks aan overhoud. Als de rechter bijvoorbeeld een paar argumenten wel erkent alleen niet voldoende vindt om het besluit terug te draaien dan sta je wel weer sterker aan de onderhandeltafel.

Ook ik ben van mening dat als het verbod nu nog teruggedraaid wordt zou worden dit de nagel aan de doodskist zal zijn voor het zelf afsteken van vuurwerk.

Wat de juiste weg was zullen we ooit wel in de geschiedenisboeken kunnen lezen, vooraf is het altijd wikken en wegen. Zaken kunnen anders uitpakken dan gedacht. Ik kan de BPN ook prima begrijpen dat ze dit nu niet doen.

Wat ik mij afvroeg... de BPN is het er niet mee eens blijkbaar.
Wat als de importeurs zeggen niet meer te willen leveren omdat ze een afspraak gemaakt hebben met de overheid?
Wat is er uberhaubt op dit moment met de voorraad gedaan? Is er al een opslag voor geregeld?
Dan komen ze toch alsnog geen steek verder?

Ik heb veel respect voor de winkeliers die proberen om er iets van te maken. Het is heel typisch dat dit dan wel weer mondjesmaat in het nieuws komt. Ik verwacht er niet veel van aangezien het kabinet net voor de verkiezingen dit soort fouten niet gaat toegeven.

Deze AVALANCHE weet ook allemaal zo goed hoe het werkt, maar heb niet het gevoel of het idee dat je ook echt actief bent op het afzeiken na?!
Ieder idee kan beter of je weet al precies hoe het gaat lopen. Waarom nemen ze iemand zoals jij niet aan om alles op te lossen met direct hele goede acties en welke ook gaan slagen. Dat kan jij vooraf bepalen dus.
Zag jou van de week ook al een initiatief van anderen bestempelen als gemiste kans.
Ben heel erg benieuwd waar wij jouw acties terug kunnen lezen en welke successen er aan hangen?!

Ten eerste heb ik duidelijk gemaakt dat ik het initiatief kan waarderen, en ik het sentiment wel snap. Ik ben van mening (en gelukkig mogen we die allemaal hebben op een forum) dat de timing van dit kort geding niet de juiste is, en het winnen van deze rechtszaak in mijn ogen (mening he, geen alwetendheid zoals jij het beschrijft) meer nadelen heeft dan voordelen. Verder wil ik best uitweiden over 'mijn acties' in het verleden, maar omdat ik deze heb gevoerd vanuit de importeur, vanuit vuurwerkcheck en/of tijdens mijn periode als crewmember hier, zijn dat geen acties die ik volledig op mijn naam mag zetten. Wellicht dat je een brief op social media bent tegengekomen van mij, dat zou nog kunnen. En of ik door het jaar heen actief ben? Ach...

Ik weet niet wat ik lees hier, mensen die tegen deze actie van winkeliers zijn? Ga je diep schamen. Als jullie dit een maand geleden hadden gehoord dan hadden jullie gejuicht. Wordt er een keer actie gevoerd door winkeliers is het weer niet goed. Blijkt maar weer dat er geen echte liefhebbers hier zijn, die vechten tot het eind. En die BPN kan van mij echt oprotten. Die denken alleen maar aan hun eigen portemnonnee en niet aan de winkeliers. Die hebben ingestemd met dit totaal verbod. Kom op winkeiers laat van je horen. Actie voeren tot het eind.

Ook hier voel ik me aangesproken, omdat ik heb uitgesproken mijn twijfels te hebben bij het aanspannen van deze zaak, en vooral de timing ervan. Het is inmiddels 3 weken geleden dat het verbod er definitief kwam, dus ruim een maand nadat er actie had kunnen worden ondernomen. Dat hebben 'ze' niet gedaan, en nu ineens - als het kwaad geschied is op alle vlakken - komt er een kort geding? Prima plan, maar in mijn ogen te laat, waardoor het nu zelfs tegen ons zal werken. Dus als ik het een maand geleden had gehoord? Ja, natuurlijk stond ik dan te juichen! Dát was namelijk het moment geweest, voordat de compensatieregeling er was, voordat de folders waren geannuleerd, en voordat alle logistiek is stilgelegd om überhaupt de winkels te bevoorraden.

En de sneer naar de BPN - Dat het alleen gaat om het geld - kun je net zo goed toepassen op de winkeliers. Volkomen terecht dat ze dat doen overigens, want je mag absoluut opkomen voor je business. Waar de BPN wel wat van heeft mogen leren, is communicatie. Ze doen het hele jaar heel veel, maar dat is nergens terug te zien. Zelfs niet op de eigen website. Ik snap dan dat er winkeliers en liefhebbers zijn die zich in de steek gelaten voelen.

Wat ik mij afvroeg... de BPN is het er niet mee eens blijkbaar.
Wat als de importeurs zeggen niet meer te willen leveren omdat ze een afspraak gemaakt hebben met de overheid?
Wat is er uberhaubt op dit moment met de voorraad gedaan? Is er al een opslag voor geregeld?
Dan komen ze toch alsnog geen steek verder?

Ik heb veel respect voor de winkeliers die proberen om er iets van te maken. Het is heel typisch dat dit dan wel weer mondjesmaat in het nieuws komt. Ik verwacht er niet veel van aangezien het kabinet net voor de verkiezingen dit soort fouten niet gaat toegeven.
Dan kunnen we in ieder geval katan vuurwerk kopen :D

Wat mij tegen de borst stuit zit 'm in jouw opmerking en bagatellisering door het "de winkeliers" te noemen. De initiatiefnemers van dit traject zijn niet "de winkeliers", dit is een groepje winkeliers van ca. 10-15% van alle winkeliers tezamen die het niet eens zijn met de gekozen strategie. We hebben ca. 1.350 winkeliers in NL en het merendeel daarvan heeft zich aangesloten bij VuurwerkCheck. Dat is wat anders dan de BPN. Eens, er zijn verbanden maar VuurwerkCheck heeft toch echt een andere rol en insteek dan de BPN. VuurwerkCheck is vanuit zijn rol ook gesprekspartner van de Overheid. Het zou verstandiger zijn om gezamenlijk als 1 blok op te trekken maar dat is een utopie, dat blok zal er waarschijnlijk nooit komen...

Persoonlijk verwacht ik niet veel van dit traject. Daarnaast zorgt het wederom voor onrust en onduidelijkheid op heel veel plekken binnen de verschillende schakels, zowel bij Importeurs als winkeliers en consumenten. Iedereen dacht nu te weten waar hij/zij aan toe was en hierdoor kan het tot ver in december onduidelijkheid en onzekerheid blijven. Persoonlijk ben ik met dat laatste wel klaar in dit rollercoasterjaar door Corona...

Wat mij tegen de borst stuit zit 'm in jouw opmerking en bagatellisering door het "de winkeliers" te noemen. De initiatiefnemers van dit traject zijn niet "de winkeliers", dit is een groepje winkeliers van ca. 10-15% van alle winkeliers tezamen die het niet eens zijn met de gekozen strategie. We hebben ca. 1.350 winkeliers in NL en het merendeel daarvan heeft zich aangesloten bij VuurwerkCheck. Dat is wat anders dan de BPN. Eens, er zijn verbanden maar VuurwerkCheck heeft toch echt een andere rol en insteek dan de BPN. VuurwerkCheck is vanuit zijn rol ook gesprekspartner van de Overheid. Het zou verstandiger zijn om gezamenlijk als 1 blok op te trekken maar dat is een utopie, dat blok zal er waarschijnlijk nooit komen...

Persoonlijk verwacht ik niet veel van dit traject. Daarnaast zorgt het wederom voor onrust en onduidelijkheid op heel veel plekken binnen de verschillende schakels, zowel bij Importeurs als winkeliers en consumenten. Iedereen dacht nu te weten waar hij/zij aan toe was en hierdoor kan het tot ver in december onduidelijkheid en onzekerheid blijven. Persoonlijk ben ik met dat laatste wel klaar in dit rollercoasterjaar door Corona...

Nou Erwin, je hebt het gehoord. In dat geval moet je je schamen voor je mening. Enne, hiermee ben je een luie winkelier die alleen maar aan zichzelf denkt. ** Sarcasme-modus uit **

Deze AVALANCHE weet ook allemaal zo goed hoe het werkt, maar heb niet het gevoel of het idee dat je ook echt actief bent op het afzeiken na?!
Ieder idee kan beter of je weet al precies hoe het gaat lopen. Waarom nemen ze iemand zoals jij niet aan om alles op te lossen met direct hele goede acties en welke ook gaan slagen. Dat kan jij vooraf bepalen dus.
Zag jou van de week ook al een initiatief van anderen bestempelen als gemiste kans.
Ben heel erg benieuwd waar wij jouw acties terug kunnen lezen en welke successen er aan hangen?!

Ik mag eigenlijk niet beoordelen op aantal posts, maar ik vind dit nogal een sterke reactie van iemand met 9 berichten hier in 9 jaar ... :rolleyes:

Maar goed, ik geloof ook niet zo in deze actie. Ik heb het idee dat, nu nog niet duidelijk is hoeveel geld er gaat komen, de actie pas gestart is. Nergens lees ik, dat het ergens anders over gaat dan geld. Met andere woorden: als er al gelapt was, dan waren deze winkeliers hier ook niet aan begonnen .... Dat mag natuurlijk, maar volgens mij waren de onderhandelingen over geld nog bezig. Dat kan door deze actie wel schade oplopen. Terugdraaien gaan ze toch niet doen.

Hoe kloten het ook is, ik denk dat we dit jaar maar moeten "uitzitten" en volgend jaar volle bak er tegenaan met z'n allen, met de nadruk op: met z'n allen !
Ik denk dat er genoeg basis is/komt, waarmee je hele sterke argumenten in handen krijgt om deze mooie traditie op een goede manier voort te zetten.

Blijf het bijzonder vinden hoeveel gebashed word hier naar elkaar.
Iedereen mag toch vrij zijn mening uiten ?

Ik snap heel goed wat Avalanche bedoelt met zijn eerder correct onderbouwde mening
Ja ik ben het er mee eens dat de timing compleet K U T is van dit kort geding, had direct de week na het verbod aangekondigd moeten worden.

De importeurs boeit t geen fuck dat ze geen verkopen mogen draaien in NL, ze krijgen de centen wel via Duitsland of België. De dealers maken enorme verliezen, maar laten we wel wezen, als je een klap als deze niet overleefd, ben je simpelweg geen ondernemer en faal je als mens/bedrijf gewoon kei hard. En als liefhebber, t maakt niks uit wat er gebeurt, we zijn hoe dan ook de klos.

Het gene wat jij hier benoemt dat de ondernemers die hierdoor hun koppie niet bovenwater kunnen halen zoiezo al gefaald hebben vind ik echt een hele nare smerige opmerking.
Mijn ouders hebben een taxi bedrijf, dat nu door covid compleet op ze gat ligt, en daarvoor super goed draaide.
Als hun iets anders hadden om het jaar nog goed af te sluiten en door een verbod niet door kon gaan waren ze dan ook gefaald als ondernemer ? Echt een hele nare kortzichtige reactie!

My sence of reality is wel vaker benoemd als falend. Dus ja, waarschijnlijk zie ik het anders dan velen, misschien is t de extreme teleurstelling wel. Maar wat ik in de economie lessen en na 30 jaar leven heb geleerd is dat je nooit door 1 tegenslag je hele bestaan na de klote kan laten gaan. Dus daarom noem ik t falen. Misschien hard, maar goed, iedereen faalt dit jaar, dus...

Om je daarna in te gaan dekken met dit soort opmerking dat jij in je 30 jaar bestaan en eco vakken het zo vind zegt genoeg over jouw perspectief op de wereld. Jij bent vast braaf in loondienst of vaste hand ophouder bij het UWV, is kijken hoe jij het vind als 80% van jou inkomsten ineens niet meer binnenkomen. Kan jij je kop dan nog boven water houden ?

Ik vind het super dat de ondernemers die dit doen opstaan, al is het maar om aan te tonen dat door handellen van de (r)overheid ze financieel compleet naar de klote gaan.

En ja ook ben bang voor de uitkomst van oud en nieuw mocht het verbod omgedraaid worden door het in grote getallen aangekochte zware spul door jan modaal.

Maar kom op jongens, naast de uitkomst is het alleen al maar mooi dat door dit kort geding het nu ook is positief in het nieuws komt. Waar iedereen voor waarschuwde gebeurd nu ook. En door dit kort geding krijgt iedere tegenstander van vuurwerk, even een smerig koekje van eigen deeg door de strot geduwd omdat ze nu kei en keihard op de feiten gewezen worden!

Ongeacht de uitkomst ben ik blij dat er nog mensen in de vuurwerk wereld zijn die voor hunzelf publiekelijk op durven te komen, ik kan ook goed begrijpen dat veel ondernemers de handdoek in de ring zouden gooien na dit jaar.

Aangezien mijn woorden weer niet begrepen worden neem ik ze hierbij terug en bied ik me excuses aan.

Oh en ja ben een uitkeringstrekkende loonslaaf, dus ik faal ook. Nou en?

T ging me er om dat iedereen zielig loop te zeiken en haten tegenover elkaar, terwijl we samen moeten strijden. En dit dus nu veel te laat gebeurt, en t nu alleen lijkt alsof geld "interessant" is.

Ik ben het wel eens met het laatste stukje uit de post van herdersvriend hier. Laten we niet vergeten dat er voor iedereen heel veel emotie bij dit verbod en alles daaromtrent komt kijken. Soms worden posts met een emotie geschreven die dan weer verkeerd wordt gelezen, omdat dat in een post nou eenmaal moeilijk te herleiden is.

Ergo: laten we elkaar niet in de haren vliegen, blij zijn met de acties van de SVNC, respect en begrip hebben voor het standpunt van de BPN, de winkeliers die niet meedoen aan deze rechtszaak en éénieder hier of in de branche die zijn of haar best doet er op zijn of haar manier wat van te maken voor dit jaar. Het zij in de vorm van versieren van compensatie, cat 1 verkoop, het proberen het verbod van tafel te krijgen of gewoon de zaak gesloten houden. Zoveel mensen, zoveel meningen.

Één ding is zeker: als we volgend jaar onze bestellingen weer in ontvangst nemen is het hier weer gezelliger dan ooit te voren.

Allemaal kampjes binnen de vw wereld. Mooi allemaal kleur bekennen. Hier in Nederland compensatie opstrijken.

Niet voor de eerste keer, was toen met het verbod op baby pijlen en later de singleshots en matjes ook het geval. Net als nu met het algehele verbod. Hier centjes pakken en over de grens gewoon aan de doelgroep nederlanders leveren, makkelijk geld verdienen.

Over faciliteren van de handel in niet consu vuurwerk ga ik maar niet beginnen, daar moet de fiod en overheid maar achteraan.

Als liefhebber zal het me allemaal wat. Ben er wel een beetje klaar mee. Dit is nog altijd een liefhebber forum en als je er anders in staat wat doe je hier dan?

Ik steun de svnc, als liefhebber.

Allemaal kampjes binnen de vw wereld. Mooi allemaal kleur bekennen. Hier in Nederland compensatie opstrijken.

Niet voor de eerste keer, was toen met het verbod op baby pijlen en later de singleshots en matjes ook het geval. Net als nu met het algehele verbod. Hier centjes pakken en over de grens gewoon aan de doelgroep nederlanders leveren, makkelijk geld verdienen.

Over faciliteren van de handel in niet consu vuurwerk ga ik maar niet beginnen, daar moet de fiod en overheid maar achteraan.

Als liefhebber zal het me allemaal wat. Ben er wel een beetje klaar mee. Dit is nog altijd een liefhebber forum en als je er anders in staat wat doe je hier dan?

Ik steun de svnc, als liefhebber.

Gewoon dat, danku

Ik las op hun facebookpagina dat ze 'rond 10 december' verwachtte inderdaad. Inmiddels zou je verwachten dat de datum gezet is, vandaar mijn vraag.

Inderdaad kort geding is morgen al rond 14:00, maar zal voornamelijk gaan over een goede compensatie regeling voor de winkeliers en het zwart op wit krijgen dat het verbod echt eenmalig is, dus verwacht zeker niet dat het verbod van tafel gaat.

Back
Bovenaan