Vuurwerk fotograferen met een digitale camera

Ik heb een externe mic aangeschaft(shenggu sg-108) voor op me canon 600d. en nu zitten er 2 standen op de mic. 90 graden voor geluiden wat zich voor je begeven, en 120 graden voor rondom.

Het lijkt mij dat je hem op 120 graden moet zetten, of denken jullie daar anders over? aan de andere kant zou ik zeggen 90 graden omdat je naar je vuurwerk richt met je camera.. dus wat zich voor de camera begeeft ..

Dit is compleet afhankelijk van je smaak en de omstandigheden. Film je shows en demo's waar je dus ver van het vuurwerk afstaat en er veel mensen om je heen geluiden maken, of wil je gezellig in de straat filmen met O&N. Zelf heb ik hem tijdens shows en demo's op "gun" staan dus dat is bij jou de 90 graden variant. Dit doe ik zodat je goed het vuurwerk hoort met stijglading zowel burstknal en geen irrelevant gepraat van omstanders. Echter doe je dit in de straat, waar je meestal onder het vuurwerk staat, dan mis je enigzins de burstknal in het geluid of de stijglading, omdat je naar boven richt. Ook wil je in de straat meestal de sfeer goed vastleggen die je vooral krijgt door de omstanders met hun reactie's. Dus wil je puur op een demo het vuurwerk vastleggen zet hem dan op 90 graden, wil je de sfeer in de straat vastleggen zet hem dan op 120 graden.

(Dit is inderdaad een topic over digitale fotografie van vuurwerk dus als je meer wilt weten kunnen we beter verder gaan in het film gedeelte)

Thnx voor je reactie TLVDG,

Heb dit oud en nieuw voor het eerst fotos gemaakt met mijn canon 600d en externe mic shenggu sg-108.
Ben over het beeld wel tevreden ondanks die zeikregen de hele avond/nacht. Over het geluid ook wel redelijk, alleen we zaten films te kijken met wat vrienden, en 1 daarvan heeft een video camera van een jaar of 10 oud, het geluid van die video camera is veel duidelijker. En dat valt me wel vaker op dat oude video cameras een duidelijker geluid geven, zoals je het echt beleeft zeg maar.

Ik moet wel zeggen dat mijn externe mic shenggu sg-108 40E was en je ook niet alles van moet verwachten, maar vind het toch verbazend mooi klinken die beelden van oude cams. wat kan dat toch zijn?

11850560_416672511851092_2518266953726083010_o.jpg

F/6.3 ISO400 S/4.5 Nikon D5000 24mm

marktplaats is voor die bedragen wel interessant. let er alleen wel op dat, als je voor een spiegelreflex gaat, het toestel niet al aan het einde van zijn aantal clicks zit.

Tevens heb je dan ook iets meer kans op een extra (tele-)lens.
ik heb zelf voor 200,- een 2ehands canon 1200D, ik wil er alleen nog een extra lens bij hebben. standaard zit daar de 18-55mm lens bij en iets meer zoom is ook wel leuk

Mijn paps heeft sinds kort een nikon d7500, weet iemand welke settings hier goed voor zijn? we hadden een vrij hoge waarde van diafragma f20 iso 100, 3.7 sluiterstijd.. maar de fotos waren te donker en stond weinig op, miss nog een langere sluiterstijd? ben bang dat de fotos overbelicht worden.

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Rick

F12 en ISO200 is een goed begin om je foto's lichter te krijgen. Sluitertijd moet je altijd een beetje mee spelen tijdens de show.
Elke show vraagt iets anders instellingen. Als er veel rook is, krijg je al snel wat te veel licht als je je diafragma ver open gooit.

Leuke blog. Goed uitgelegd en ook goed om inderdaad rekening te houden met wind, locatie en veiligheid.
Dankjewel!:thumbsup: Ik zal kijken om in de toekomst misschien hier wat meer uitleg of hulp te geven. Merk aan de statistieken op mijn website dat de vraag er volgens mij best is.

Ik heb zelf volgens mij geen bulb mogelijkheid op mijn toestel. Zijn er daar nog specifieke tips voor?

Ik heb zelf volgens mij geen bulb mogelijkheid op mijn toestel. Zijn er daar nog specifieke tips voor?
Bulb krijg je door je camera op de manuele stand te zetten en vervolgens je sluitertijd voorbij de 30 seconden te draaien.

Als het goed is zou dat moeten lukken.

Vroeger had je daar zo'n draad ontspanner voor. Want om nou lang het knopje in te moeten drukken, doet ook geen goed aan het risico op beweging (onscherpte).

Ik gebruik ook nog altijd een ouderwetse draad ontspanner. Een tijdje heb ik ook een draadloze gehad. Dat vond ik minder fijn werken. Voor mensen die geen extra geld willen uitgeven of willen experimenteren is de app van je camera ook een optie als die er is

Ondertussen fotografeer ik al een aantal jaar flink wat vuurwerkshows. Nu oudjaarsdag steeds dichterbij komt dacht ik dat het misschien tof was om wat vuurwerk fotografie tips en tricks te delen. Voor mijn eigen fotografie blog heb ik 9 tips op een rijtje gezet. Ik denk dat een enthousiast iemand hier vast wat oud en nieuw tips uit kan halen :D

Misschien kan je ook uitleggen dat er een verschil tussen de f-waarden zit, als je een consumenten show of een professionele show fotografeert.

Back
Bovenaan