Vuurwerk fotograferen met een digitale camera

Hoe vuurwerk te fotograferen

Hoe vuurwerk te fotograferen

Eén van de leukste onderwerpen om ‘s avonds te fotograferen is vuurwerk. Het is ook één van de moeilijkere onderwerpen. Daarom hier een serie tips om zo goed mogelijk vuurwerk te fotograferen.

Schiet bij voorkeur vanaf een statief (of zet je camera stevig op een camera/muurtje), gebruik bij voorkeur voor het op het juiste moment indrukken van de sluiterknop en het voorkomen van extra beweging een afstandsbediening. Kijk ook goed of je statief niet op een onstabiele ondergrond staat, bijvoorbeeld een houten bruggetje, en daardoor ook niet gaat trillen.


Geschoten uit de hand met een 50mm lens op f/3.2 en een sluitertijd van 1/13s.

Schiet je uit de hand, probeer jezelf of de camera dan schrap te zetten tegen een muurtje of een boom en neem snel achter elkaar meerdere foto’s. Vaak is de middelste foto uit een serie het scherpst. Soms is het onvermijdelijk naar de hogere ISO waarden te gaan, probeer het te beperken tot ISO 400-800 als het even kan.



Met een lange sluitertijd van 3 seconden kun je
veel verschillende vuurpijlen in één beeld vangen

Probeer van tevoren al in te schatten waar het vuurwerk komt, bekijk de lokatie en probeer een plek te vinden waar geen mensen in de weg staan. Monumenten of gebouwen in het beeld kunnen extra diepte (door silhouetwerking) aan je foto geven.


Vuurwerk gecombineerd met de kermis

Inzoomen is lastig, de kans is groot dat het vuurwerk net niet in beeld komt, zeker bij een niet-georganiseerd vuurwerk op oudejaarsnacht. Geluk komt hierbij om de hoek kijken. Je kunt foto’s genomen met een wijdere lens natuurlijk altijd wat croppen om ze toch meer ingezoomd te laten lijken. Als je puur het vuurwerk wilt laten zien dan werkt een verticale compositie (portretstand) vaak het beste, wil je meer van de omgeving tonen dan werkt een horizontale compositie (landschapstand) vaak het beste.


De voorgrond bestaat uit een silhouet van een toeschouwer

Voor het diafragma kun je het beste kiezen voor de stand die een resultaat oplevert waarbij de lucht zwart blijft en niet te licht wordt. Experimenteren is het devies. Vuurwerk is vaak lichter dan je denkt als je de timing met de explosie goed krijgt. Kies voor ISO 100 om ruis zo veel mogelijk te beperken. Vanaf statief kun je dramatischer effecten bereiken door voor een iets langere sluitertijd te kiezen. Zo rond 1/8s-2s. Dit kun je bereiken door het diafragma tussen f/8 en f/16 te zetten. Ook hier geldt weer, controleer dat de lucht niet te licht wordt.



Vuurwerk geeft fel licht (schakel de flits uit, die is nutteloos voor vuurwerk fotografie), dus een superlange sluitertijd is niet nodig. Probeer net voor een explosie in te drukken of leg de hele baan van een vuurpijl vast met een lange sluitertijd. Met een superlange sluitertijd kun je ook proberen met een zwart kaartje je lens af te dekken en zo meerdere vuurpijlen ‘te verzamelen’. Als er snel meerdere van dezelfde vuurpijlen worden afgeschoten kun je makkelijker inschatten waar de volgende vuurpijl terecht komt en wat het effect zal zijn, probeer dus snel te reageren.


Door een lange sluitertijd ontstaan strepen die een dynamisch beeld geven

Hoe later het wordt hoe meer kruitdampen er in de lucht hangen (vooral als er weinig wind is), aan het begin kunnen foto’s dus het scherpst worden. Maar bij een vuurwerkshow zijn de beelden het meest spectaculair zo tegen het einde. Kortom, alles proberen.

Het leuke van digitaal is dat je je helemaal suf kunt experimenteren, dus bekijk je resultaten af en toe en pas de instelling van je camera aan.

Vergeet bij het fotograferen echter niet om je heen te kijken en oog te houden voor de omgeving, het is druk op straat en het vuurwerk vliegt alle kanten op. En vergeet niet te genieten van het schouwspel en het samenzijn met vrienden en/of familie!
 
Om heel eerlijk te zijn; ik vind vuurwerk fotograferen maar niks. Je krijgt een mooier resultaat dan een film maar je mist gewoon de hele show. Je bent zo gefocust om op het goede moment een foto te maken dat je vergeet te genieten, zo ervaar ik het tenminste.

Ik film dus ook liever maar juig de mensen die foto's maken toe want verschijnen hier nog wel eens wat picasso's!
 
Ik vind fotograferen ook niet zo leuk om te doen. Wat ik meestal doe is 1x scherpstellen, helemaal uitzoomen en af en toe mijn zelfontspanner indrukken en los laten terwijl ik geniet van de show. Als ik thuis ben zie ik wel wat er gelukt is en wat niet. De meeste foto's gaan gewoon goed bij mij.
 
Op zich snap ik de eerste opmerking wel van Ralph.
Tijdens een show probeer ik naast mijn statief te staan, ontspanner in me hand en schieten maar.
De aantal foto's loopt soms op per show, van 150 a 200 foto's.

Toch ben ik erg blij als ik thuis zie, dat er een paar mooie foto's tussen zitten.
Die ik ook graag deel.

Filmen?
Ja leuk, maar foto's machen boeit mij iets meer.

Ook foto's maken van dieren, dat ene moment en dan goed, is leuk om te doen.
Ik had in 2009 in Canada veel van dat soort momenten, hopelijk dit jaar weer, als weer naar Canada ga.

Maar vuurwerkfoto's ik ga er niet mee stoppen.
 
voor €379 euro kan je bij bol.com een canon eos 1100d met lens kopen. Kan je mooie vuurwerkfoto's mee maken. Als je een beetje stevige hand hebt heb je niet eens per se een statief nodig.
 
Als je een beetje stevige hand hebt heb je niet eens per se een statief nodig.

Niemand gaat dat geloven ben ik bang. Vuurwerkfoto's maken moet met een statief. Zelfs bij grotere maten zwaar vuurwerk/ kleinere afstand op het vuurwerk kunnen foto's bewogen worden door de harde knallen/ het trillen van de grond; laat staan foto's vanuit de hand maken.

Vuurwerkfoto's maken doe je met een statief en een afstandbediening anders is er geen beginnen aan.
 
Niemand gaat dat geloven ben ik bang. Vuurwerkfoto's maken moet met een statief. Zelfs bij grotere maten zwaar vuurwerk/ kleinere afstand op het vuurwerk kunnen foto's bewogen worden door de harde knallen/ het trillen van de grond; laat staan foto's vanuit de hand maken.

Vuurwerkfoto's maken doe je met een statief en een afstandbediening anders is er geen beginnen aan.

http://i46.photobucket.com/albums/f134/keyser123/DSC_1892.jpg
http://i46.photobucket.com/albums/f134/keyser123/DSC_1893.jpg
http://i46.photobucket.com/albums/f134/keyser123/DSC_1897.jpg
allen 18mm, 1/25 sec, F/3,5 en ISO-200

http://i46.photobucket.com/albums/f134/keyser123/DSC_3979.jpg
26mm, 1/8 sec, F/4, ISO-400

http://i46.photobucket.com/albums/f134/keyser123/DSC_3981.jpg
38mm, 1/8 sec, F4,5 ISO-400

http://i46.photobucket.com/albums/f134/keyser123/DSC_4557.jpg
24mm groothoek, 1/2 sec, F/4 ISO-400

Natuurlijk is het met een statief beter omdat je meer mogelijkheden openhoud voor je camera (je kan ISO-100 aanhouden, wat aanzienlijk minder ruis geeft). Het is echter niet onmogelijk om degelijke plaatjes van vuurwerk te schieten zonder statief. Zo rond 1/2 en 1/4 sec sluitertijd kan je uit je hand blijven fotograferen. Ik zal wel toegeven dat bij de shows die ik hier uit hand heb geschoten, je ongeveer 150 foto's maakt waarvan er 6 of 7 uiteindelijk een voldoende scoren:D
 
Ja daarom dus, van de 150 misschien 5 'leuke' foto's terwijl je ook 100+ scherpe en strakke foto's had kunnen hebben; dat loont een statief wel. ISO praktisch altijd op 200 houden, sluitertijd altijd op BULB, 1/8e is veel te kort.
 
Sluitertijd hangt denk ik ook af van je smaak, vanaf 1 seconde krijg je lichtstrepen en krijg je op foto iets anders dan wat je in "werkelijkheid" ziet. Als er dan bovendien ook wind is gaan de kleinste sparkles in bijvoorbeeld de staarten strepen wat het soms lelijk maakt. Persoonlijk hou ik van zo rond 1 seconde:
http://i46.photobucket.com/albums/f134/keyser123/DSC_4634.jpg
19mm, 1 sec, F/4, ISO-100
http://i46.photobucket.com/albums/f134/keyser123/DSC_4701.jpg
18mm, 1 sec, F/4, ISO-200

Deze zijn overigens allemaal wel met statief.
al is dit met 4 sec ook wel mooi :D
http://i46.photobucket.com/albums/f134/keyser123/DSC_4725.jpg

Vind het persoonlijk niet heel erg dat er bij bepaalde shows maar een paar foto's lukken. Zo leer je ook je camera weer beter kennen en wat je er allemaal mee kan (laatst nog met regenwater op de UV filter, krijg je weer een heel ander effect).Ben daarnaast ook met camera present op zowat iedere show in de regio :D Oja, als je met een statief op een strand fotografeert kijk uit of je horizon recht is! Als het donker is valt dit soms niet op en als je dan thuis komt heb je allemaal scheve foto's.
 
Ik heb een externe mic aangeschaft(shenggu sg-108) voor op me canon 600d. en nu zitten er 2 standen op de mic. 90 graden voor geluiden wat zich voor je begeven, en 120 graden voor rondom.

Het lijkt mij dat je hem op 120 graden moet zetten, of denken jullie daar anders over? aan de andere kant zou ik zeggen 90 graden omdat je naar je vuurwerk richt met je camera.. dus wat zich voor de camera begeeft ..
 
Back
Bovenaan