Vuurwerk fotograferen met een digitale camera

Om even een nieuw leven in dit topic te blazen voor massa-opslag voor als je bijvoorbeeld op vakantie gaat en je maar een kleine geheugenkaart hebt is de photobank aan te raden.
De meeste merken photobanks gaan al vanaf 40Gb, de transmissie-snelheid van kaart naar photobank is verschillend bij welk merk en type je hem neemt.
Maar je hebt geen enig draad of kabeltjes nodig of weet ik het allemaal, gewoon geheugenkaart uit de camera halen, in de photobank drukken en copy-knop indrukken, en de gehele opslag op de geheugenkaart wordt getransporteerd naar de photobank.
En je kan de opslag weer wissen op je geheugenkaart en nieuwe pics maken.

Digipartner.jpg


Maargoed als je fotocamera CF-kaarten pakt dan kan je al kaarten krijgen tot 16Gb.
Maar wel te duur want zo'n kaart kost toch al gauw over de 200 euro en dan voldoet een photobank beter voor een prijs onder de 200 euro.

Photobanks en grote opslag geheugenkaarten tot 16GB zijn o.a te koop bij;

www.kamera-express.nl
www.digitalstreet.nl
 
De laatste tijd hou ik me bezig met 'gewoon' fotografie, niet speciaal vuurwerk maar gewoon algemeen foto's maken.

Nu ben ik lid van flickr waarop je je foto's kan uploaden en delen met andere 'fotograven/liefhebbers'.
Er zijn ook groepen (groups) waar je, je kan aanmelden.
Aangezien er erg veel jappanners en chinesen op zitten is er ook animo voor vuurwerk foto's en ben ik op zoek gegaan naar een vuurwerkgroep.. deze heb ik gevonden.
Op het forumpje erbij vind je (in het engels) topics over de technieken enz.

Links:
Group Pool (foto's die leden van de groep aan het album van de groep kunnen toevoegen)
Discussion (klein forum)
 
Instellingen, wat doen ze eigenlijk?

Instellingen, wat doen ze eigenlijk?

In dit topic wil ik een aantal punten bespreken die je op veel (spiegelreflex) camera's handmatig kunt instellen. Het gaat dan sowieso om de volgende dingen.

  • diafragma
  • ISO waarden
  • sluitertijd

Let op: de uitleg die ik maak baseer ik op standaard instellingen. Ik bedoel dat als ik bijvoorbeeld de ISO waarden uitleg ik er van uit ga dat je sluitertijd en diafragma op automatisch staan!


Diafragma

In de optica is een diafragma een (meestal ronde of veelhoekige) opening in de lichtbaan van een lens of objectief die een bepaalde hoeveelheid licht door kan laten of tegenhouden. Het midden van het diafragma valt samen met de optische as van de binnenvallende lichtbundel in het instrument of objectief. Wikipedia

Hoe groter je diafragma, hoe kleiner je getal. Hoe kleiner je diafragma hoe groter je getal.
Je kunt met een groter diafragma makkelijker scherpte-diepte creëren. Ik heb zojuist eventjes een voorbeeldje gemaakt met onze tuinset buiten.

2225771.d6f9a9f6.l.jpg

Klein diafragma, in dit geval het kleinste wat ik kon, was f32.

2225772.eaa271dc.l.jpg

En een groot diafragma, bij deze foto was dat f4.5

Naast dit scherpte-diepte kenmerk is het zo dat wanneer je een klein diafragma gebruik er weinig licht in valt, logisch omdat de opening kleiner is. Hierdoor wordt al snel je sluitertijd langer, om het gewenste en voldoende belichte resultaat te behalen, je krijgt dan wel sneller beweging in de foto. Hoe groter de opening van je diafragma, hoe meer licht er in valt, hoe korter je sluitertijd kan waardoor er weer minder snel beweging in je foto is.


ISO waarden
De ISO is iets dat je op vrijwel elke fotocamera zowel compact als spiegelreflex handmatig kunt instellen. De belichting en ruis is afhankelijk van je ISO instellingen. De ISO waarde kun je (verschillend per camera) instellen van rond de 100 tot wel 3200!

-Hoe hoger je ISO, hoe minder licht je nodig hebt voor een goede belichte foto, maar hoe meer ruis je hebt.
-Hoe lager je ISO, hoe meer licht je nodig hebt voor een goede belichte foto, maar hoe minder ruis je hebt.


Wanneer het al wat donkerder is buiten en je gebruikt een lage ISO heb je kans dat je sluitertijd langer wordt, om de foto mooi belicht te krijgen. Dit kan, wanneer je een statief gebruikt. Doe je dit niet, dan krijg je sneller beweging in je foto's. Dat lelijk kan zijn of juist niet maar dat hangt helemaal af van je bedoelingen. Je kunt natuurlijk ook opzettelijk een beweging creëren in je foto, zoals van rijdende auto's of bewegend vuurwerk.
Ik heb tijdens de schemering in mijn kamer foto's gemaakt van mijn statief. De eerste foto is met een ISO van 3200, de tweede met een ISO van 200.

2239272.56f976a4.l.jpg

ISO 3200

2239271.55d8d32c.l.jpg

ISO 200

Zoals je kunt zien is de foto met de laagste ISO waarde helemaal ruisloos, gewoon scherp, alleen met een flinke beweging, dit komt door de langere sluitertijd die gebruikt is om een goed belichte foto te krijgen. De foto met de hoogste ISO waarde (de eerste foto) heeft een heleboel ruis, bij het verkleinen valt dit nauwelijks op, maar zoals je ziet in het stukje van de originele grootte zie je een flinke ruis, bij het printen of afdrukken van je foto's kan dit zeer storend zijn!

Om even een idee te geven van opzettelijke beweging in je foto post ik hier een foto van mij waar ik opzettelijk gekozen heb voor een lage ISO waardoor er meer beweging in de foto kwam:
1359372.11ab1966.l.jpg


Binnenkort meer! Indien je tips op en of aanmerkingen hebt hoor ik ze graag. Ik kan me natuurlijk vergissen in bepaalde dingen en het zou jammer zijn als de uitleg niet klopt.
 
Laatst bewerkt:
Leuk Jeroen dat je hier de wat meer geadvanceerdere aspecten wilt gaan uitleggen over fotografie! dit komt ook zeker van pas bij mensen die nog niet zo ervaren zijn. en wat meer willen weten over fotografie.

Ook voor vuurwerkfotografie. Enw at leuke fotos van een setup komt dit zeker van pas!

Leuk dat je dat hier met ons wilt delen. En de nodige uitleg wil geven! Wij willen hier natuurlijk graag, veel en veel meer over weten. Info is altijd welkom! En zijn we altijd blij mee!

:p
 
Goede uitleg Jeko:) Ik ben benieuwd naar de andere info die je hier nog gaat plaatsen.

Misschien handig voor mensen die vuurwerk willen fotograferen:

http://digital-photography-school.com/blog/how-to-photograph-fireworks/
Hier word stap voor stap uitgelegd hoe je vuurwerk het beste kunt fotograferen.

Hier een klein stukje tekst wat ik ook op een website vond.

In het kort komt het er op neer dat je sluitertijd bij vuurwerkfoto's niet zo van belang is. Gebruik dus de 'bulb' stand van je camera of neem de maximale tijd die beschikbaar is. Een statief is hierbij natuurlijk wel noodzakelijk. De ISO mag op zijn laagste stand blijven staan en het diafragma kun je een eind dichtdraaien naar bijvoorbeeld f/11. Scherpstellen is het makkelijkst wanneer je dit handmatig doet. Doorgaans is 'oneindig' een bruikbare stand.

Groeten,
Pyro-rola
 
Dankje Roeland:)

Alleen ik vind dat stukje over sluitertijd niet helemaal goed verteld (ja ik moet weer wat te zeiken hebben :p). Het is wel degelijk van belang, alleen het is belangrijk dat je het handmatig beheerst, dan kun je zelf bepalen hoelang je de sluiter open zet en wat er er op je foto komt:wink:
 
Dankje Roeland:)

Alleen ik vind dat stukje over sluitertijd niet helemaal goed verteld (ja ik moet weer wat te zeiken hebben :p). Het is wel degelijk van belang, alleen het is belangrijk dat je het handmatig beheerst, dan kun je zelf bepalen hoelang je de sluiter open zet en wat er er op je foto komt:wink:

Heb je ook gelijk in, het ligt helemaal aan jezelf en wat je op je foto wilt hebben.
Zelf gebruik ik ook de ''BULB'' stand en zit ik bij consumenten vuurwerk meestal van 2 seconden tot ong. 4 seconden.

Proffesioneel vuurwerk heb ik nog nooit gefotografeerd maar daar moet je denk ik een iets langere sluitertijd voor hebben.

Groeten,
Pyro-rola
 
Ja bij vuurwerkshows is het een kwestie van uitproberen wat mooi is. Als je wil kun je de hele show op 1 foto zetten, maar dan wordt het een (overbelicht) zooitje vrees ik:p Maar je kunt dus zelf bepalen hoe vol jouw beeld wordt dan, en dat is wel leuk!
 
wij hebben wel eens een hele show ( een bommetje, gaap, bommetje, gaaaaaaap.... aah nog een bommetje!!) op slechts een paar fotos gezet.. met sluiter tijden van meer dan 1 minuut

De omgeving was op die fotos zowat beter te zien door de (over?) belichting dan de "show" zelf hahahahaa
 
Dat kan inderdaad kloppen Jack, dat lijkt me trouwens zeer saai zo'n show, althans als je er staat om leuke foto's te maken is dat wel lastig:wink::shocked:

Zo, ik heb nu ook uitleg over de ISO toegevoegd:) Oja ik wil mensen nog even op het volgende wijzen.
Let op: de uitleg die ik maak baseer ik op standaard instellingen. Ik bedoel dat als ik bijvoorbeeld de ISO waarden uitleg ik er van uit ga dat je sluitertijd en diafragma op automatisch staan!

Binnenkort probeer ik nog de sluitertijd uit te leggen, dit is volgens mij iets lastiger, ook met voorbeelden ect. Ik ga in elk geval mijn best doen:)
 
Wéér een perfecte uitleg Jeko:) Handig die foto's, zo zie je een duidelijk verschil tussen een hoge en een lage ISO.

Bedankt.

Groeten,
Pyro-rola
 
Laatst bewerkt:
Fotografeer trouwens altijd met een standaarzoom als 18- 55 en niet met een 70- 300 :D Heb ik wel eens gedaan bij Zena demonstratie haha kon 1 pluimpje fotograferen van de Cry Crackling.. :D
 
hoi,

ik kan bij mijn camera (fujifilm finepix s5700) de belichtingstijd kiezen in samenwerking met het onderwerprogramma vuurwerk.
ik kan kiezen tussen 1,3-1,6-2 1''-1,3''-1.5''-2''-2,5''-3'' en 4''

welke moet ik kiezen als ik morgen bij de vuurwerkshow in hellevoetsluis foto's wil schieten?


gr illegaal vuurwerkfan
 
Eerst even testfotos maken als je er staat. Ik zou zeker niet naar de + gaan want dan krijg je overbelichte foto's. Maar gewoon even van alle standen een foto maken en ter plekke bepalen welke foto het beste is.
 
Ik ga dit jaar proberen om foto's te maken met mijn Sony Cyber-shot DSC - T2
4 GB intern geheugen, dus kan genoeg foto's maken!
 
Hoi, ik ben van plan om naar de Geelse Kanaalfeesten tegaan en ben in bezit van een canon eos400d camera, Weet iemand de perfecte instellingen zijn als het nog nie helemaal donker is zo rond een uur of 11?! zoals de iso waarde, sluiterstijd, en diagfragma.. Alvast bedankt.

Groetjes Rick
 
Hoi, ik ben van plan om naar de Geelse Kanaalfeesten tegaan en ben in bezit van een canon eos400d camera, Weet iemand de perfecte instellingen zijn als het nog nie helemaal donker is zo rond een uur of 11?! zoals de iso waarde, sluiterstijd, en diagfragma.. Alvast bedankt.

Groetjes Rick

Hey,

Het is allemaal niet zo moeilijk. Lens op MF zetten. Dat betekend Manual Focus. Vergeet je lens hierna niet met de hand scherp te stellen. Dan aan het draaiwieltje bovenop net zolang draaien tot hij op de M staat. Dan moet je Bulb tussen de F16 en F22. Ligt een beetje aan het weer enzo en aan hoe helder de hemel is. En als je camera het aankan raad ik je iso 100 aan. Hiermee moet het toch lukken. :) Sluiertijd gaat op mijn camera net zolang tot je het knopje weer los laat. Ideaal om vuurwerk mee vast te leggen.

Het ligt ook een beetje aan het effect en de kleur van het vuurwerk hoelang je het knopje in moet houden. Zelf doe ik altijd tussen de 3 en 7 seconden. Op mijn Canon EOS 450D komt er dan een mooi timertje in het display hoelang je het knopje al ingedrukt hebt.
 
Back
Bovenaan