Iedereen die illegaal vuurwerk afsteekt is fout bezig. Dus die personen moeten nu ook geen kwaad woord over hebben voor de eventuele regels.
Als voorbeeld; ik moet eerlijk zeggen, als ik 's avonds de 31e na 3 dagen heftige verkoop thuis zit om bij te komen, en een straatje achter ons gaat een lawinepijl de lucht in, ik toch ook recht op op de bank zit. Dit veroorzaakt voor de meeste mensen die niet zoveel met vuurwerk overlast. Ik heb zelf in de achtertuin een ren met konijnen en kippen en een puppy hondje binnen zitten, en als voorbeeld na iedere cobra/vlinder/lawinepijl vliegen die van de ene hoek naar de andere hoek. Dat is ook o.a. de reden dat mensen bellen, dit is dus overlast.
Omdat ik een vuurwerker ben zou ik d'r zelf nooit over bellen, maar ik kan het me wel voorstellen dat mensen daar gigantisch van schrikken.
De mensen in Nederland hebben een verbod grotendeels zelf in de hand. De eikels die een cobra in de prullenbak gooien of nog gruwelijker, in een dier stoppen verpesten het voor miljoenen mensen die graag om 24.00 uur een sierpakketje af wil steken.
Als straks na deze verscherping van de regels minder meldingen komen, gaat er gezegd worden dat de regels die nu worden ingevoerd goed werken en daarna is de kans veel kleiner dat het nóg verder word aangescherpt.
Dus kort samengevat; stop met al die *** cobra's, lawinepijlen, vlinders, nitraten, big boys en weet ik het wat allemaal. Met consumentenvuurwerk, cakes uit de winkels, is niets mis.
Er is in mijn ogen niets mis met de hele dag (vanaf 10.00) grondbloemen, romeinse kaarsen etc etc. af te steken. Het overlast daarvan is nihil. Als deze producten zorgen voor gewonden, doordat pubers met kietelende balletjes op elkaar gaan gooien en schieten, dan moet het afgeschaft worden. Maar juist dan breng je die illegale handel weer in werking.
Alles wat buiten de winkels om verkocht word is verboden en zolang de overheid bang is de grip te verliezen op dit illegale vuurwerk zal vuurwerk altijd een hekel punt blijven hier in dit kikkerlandje.
De overheid bepaald en daar heb je uiteindelijk niks tegen in te brengen.
Ga gewoon respectvol met vuurwerk om en gebruik het zoals je het moet gebruiken. Het gestunt (met andermans eigendommen) moet eens afgelopen zijn.