Zijn wij misschien zelf ook schuldig aan het vuurwerk verbod etc?

Ik roep het voor de derde keer, er is onderscheid in illegaal vuurwerk. Ga dus niet alles over een kam scheren.

Als ik een 75grams pijl afsteek om 00:05 in mijn gelaste vuurpijlenstandaard dan is er niemand die er overlast van heeft.

Als ik een Messier afsteek om 17:05 die ik in Augustus gekocht heb is de enige die er overlast van heeft de regering want die hebben er geen btw over gevangen, de Nederlandse winkel verliest ook omzet maar aan hun de taak om aan de behoefte van de consument te voldoen.

Maar als ik een Delova Rana afsteek binnen de tijden in de wijk, dan veroorzaak ik wel overlast. Waarom? Omdat de klap ongelofelijk hard is.

Allemaal is het illegaal, maar je moet wel goed nadenken waarom het illegaal is en in hoeverre het voor overlast kan zorgen.

je hebt eigenlijk wel gelijk, maar toch ben ik het er niet mee eens... die vuurpijltjes / blokjes uit belgie zijn gewoon te vergelijken met NL stuff.

en tjaa... overlast... blijf vinden dat het nergens op slaat, 1 keer per jaar dat er de hele dag harde knallen te horen zijn... maar ik zie/hoor hier het hele jaar door overlast, en wat word daar aangedaan? juist ja, helemaal niks...

dus ik ''vind'' dat die mensen gewoon ff pech hebben, als er zogenaamd ''overlast'' is

:D :wink:

In mijn ogen zijn het de zware knallers die de overlast veroorzaken. Onbegrijpelijk m.i. in deze tijden dat het >5 gram gedeelte nog open is.

In mijn ogen zijn het de zware knallers die de overlast veroorzaken. Onbegrijpelijk m.i. in deze tijden dat het >5 gram gedeelte nog open is.

Word het verbod er minder om als het op slot word gegooid? En hoe moet je dan info erover geven als er nergens over gepraat mag worden.

Vuurwerk is vuurwerk, of dit nou 1 gram is of 25. Er word nergens wat aangeboden op vwc dus ik zie het probleem niet.

tja de meeste overlast word veroorzaakt door het veel te vroege gestook .
kijk als je je netjes aan de regels houd de en de boel opruimt is er niks aan de hand .
kijk je kunt in mijn ogen rustig een keer iets stoken wat niet mag .
maar doe dat niet constant daar krijgt je omgeving de balen van .
zodra je dat goed in je achterhoofd poot en er naar handelt licht het niet meer aan jou .

Cobra's en big boys zijn ook geen enkel probleem als je er op een normale manier mee omgaat. Redelijke mensen zullen dan niet zeuren. Maar niet iedereen is redelijk. De mensen die zeuren om goed gedrag zijn net zo erg als degenen die slecht gedrag vertonen. Het is asociaal tegen andere mensen.

Het gaat eigenlijk heel goed met vuurwerk. Het aantal gewonden is procentueel gezien heel erg laag en wordt ieder jaar lager. De kwaliteit van vuurwerk wordt ieder jaar beter, het illegale incluis. Weinig mensen realiseren zich dat. Het is terecht om op te merken dat er dingen te verbeteren zijn, maar daar kan dus aan gewerkt worden in plaats van de boel te verbieden. Waarom staan de anti's daar niet voor open? In plaats van "verbieden!", werk aan: soepelere regels voor knalvuurwerk zodat mensen minder geneigd zijn illegaal te kopen (ik zou dat accepteren!), promotie van vuurwerkbrillen, hard optreden tegen vandalisme, stimulering van goed gedrag met campagnes op TV.

Dan nog wat: eerlijke verhalen over illegaal vuurwerk, want met iedere granaat-vergelijking neemt het stoerheidsgehalte toe en neemt ook de angst onder de rest van de bevolking ook toe, beide onterecht. Ik heb weleens eerder gezegd dat zware klappers om goede redenen verboden zijn en dat er hele goede argumenten zijn tegen deze dingen zònder leugens te hoeven gebruiken zoals de media en overheid doen.

In plaats van te liegen: dit zijn delova ranas, hebben de kracht van wel 10 handgranaten, kunnen iedere moment ontploffen, ze gaan na het aansteken vrijwel meteen af en als er iets fout gaat in het distributiecentrum heb je een ramp nog erger dan in Enschede...

...niet aanraden: dit zijn delova ranas, supervet, keiharde knal, veilig vuurwerk, met het bezorgen kan toch weinig fout gaan, ik zou het wel weten!...

...maar eerlijk afraden: dit zijn delova ranas, voor consumenten levensgevaarlijk vuurwerk, hebben een enorme kracht, stel dat iemand zoiets in een woonwijk afsteekt, zijn massa-explosief, de postbedrijven weten niet wat ze bezorgen wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen, moeten normaal vervoerd worden door iemand met papieren zus en brandblusser zo.

Voor sommige mensen is het pas goed als vuurwerk er niet meer is. We weten toch hoe Arno Bonte en zijn aanhangers te werk gaan? Zo goed als wij hier ons best doen om goede argumentatie te gebruiken voor het vuurwerk met feiten en betrouwbare onderzoeken, zo makkelijk vinden de anti's het om te liegen. Je hoeft geen moeite te doen om ze te betrappen op leugens als je iets van vuurwerk weet.

Het is goed dat we eerlijk zijn en erkennen dat er overlast wordt veroorzaakt met vuurwerk, maar we moeten niet over ons laten lopen. Als we nu toegeven dat het aan het illegale vuurwerk ligt, wat in essentie helemaal niet het geval is, dan zijn we al aan het toegeven aan de onredelijke eisen van de anti's.

Met andere woorden het ligt niet aan ons maar aan anderen!

Nee het ligt aan verschillende factoren. Om er enkele te noemen voor je

- Figuren die het nodig vinden om alles te vernielen wat er op hun pad komt
- Het te vroeg afsteken van vuurwerk op belachelijk late tijden terwijl veel mensen de volgende dag weer vroeg moeten werken, of kinderen hebben die vroeg op bed liggen
- Trieste azijnzeikers die werkelijk niks kunnen hebben, en diverse problemen denken op te lossen door er een verbod tegen aan te gooien
- Figuren als Arno bonte die vuurwerk willen verbieden maar wel voor het legaliseren zijn van harddrugs (want dat geeft geen problemen)
- Media die verhalen compleet uit hun verband rukken om zo meer voorstanders te krijgen van een verbod
- De vuurwerkbranch die deze verhalen jaren en jaren gepikt hebben en het vertikt hebben om eerder in actie te komen
- Zatte figuren die om 12 uur amper kunnen lopen en vuurwerk op een verkeerde manier afsteken zodat ze zichzelf en omstanders in de problemen brengen
- Te jonge kinderen die allerlei (zwaar) spul op plekken afsteken waar 5 meter verder op mensen met dieren lopen of bejaarde

En zo kan ik er nog wel meer noemen. Dit land zit helaas vol met azijnzeikers en figuren die niet normaal met legaal of illegaal vuurwerk kunnen omgaan...

De schuldigen zijn de slopers, politici/zeteljagers , egoïsten en slecht (vuurwerkvoorgelichten).de gedupeerden zijn liefhebbers en de vuurwerkwinkels etc.

Wel grappig dat juist de Nederlandse importeurs op die markt inspelen door met look a likes te komen...

Dat kun je op 2 manieren opvatten, 1. op de manier als jij het waarschijnlijk bedoeld. 2. de meeste importeurs zullen het doen met in het achterhoofd het feit dat de meeste gastjes tóch wel illegaal vuurwerk willen hebben. Dus met doel om een illegale uitstraling te maken maar wél veilig vuurwerk dat niet zo hard knalt dus minder schade zal geven. :)

Ze denken ook écht dat alle kinderen/jeugd nu gaat wachten tot 18.00 met afsteken he? Toe vroeg afsteken was al strafbaar, dit konden ze qua politie al niet handhaven. Nu zorgen ze er voor dat het nog minder te handhaven is. En alsof de jeugd nu wel braaf gaat zitten wachten. LOL!

Dan hebben we het inperken van de verkoop dagen nog. Mensen verdienen hun brood met het legaal verkopen van vuurwerk. Ik weet niet hoor, maar volgens mij kon de handel het al niet aan in 3 dagen, laat staan dat ze het nu aan kunnen in twee dagen. In die 3 dagen was het elke dag in welke vuurwerk winkel dan ook super druk. Nu gaat het helemaal gekkenhuis worden en moet je 3 uur wachten tot je je bestelling kunt afhalen. Daarnaast denk ik dat dit een enorme deuk aan de staatskas gaat opleveren.

Ook los je met deze maatregelen het illegaal vuurwerk probleem niet op. Sterker nog ik denk dat je het juist in de hand werpt. Illegaal vuurwerk dat overlast veroorzaakte was al illegaal. Daar zal dus niks aan veranderen.

Verder denk ik omdat we nu 'op de goede weg zijn' over enkele jaren die zwarte piet ook verboden is. Wat een stel idioten hebben wij toch die het land besturen. Alles wat de mensen vooral niet willen krijgen we toch wel.

Word het verbod er minder om als het op slot word gegooid? En hoe moet je dan info erover geven als er nergens over gepraat mag worden.

Vuurwerk is vuurwerk, of dit nou 1 gram is of 25. Er word nergens wat aangeboden op vwc dus ik zie het probleem niet.

Tsja, tegen zoveel blokken beton voor het hoofd kan ik niet op.
Die zware knallers moeten helemaal in de ban gedaan worden, ook op fora.
Maar goed, het maakt toch niet meer uit, binnen een paar jaar is het helemaal klaar met vuurwerk in Nederland.
Met dank aan alle imbecielen die zonodig met Cobra's, Big boy's etc etc moeten lopen smijten.
Een mooie traditie om zeep geholpen.

Het ligt helemaal niet aan de jongens die met cobra's of met dingen hoeven te smijten. Vuurwerk verbieden lost dat namelijk helemaal niet op. Je kunt wel die zware knalles gaan verbieden op fora maar ook daar schiet je niks mee op: die dingen zijn er nu eenmaal en het is beter om mensen goed te informeren over die dingen dan dat je ze doodzwijgt.

Het kabinet is nu bezig om het legale vuurwerk aan te pakken. Waarom weet niemand. Ja ze dragen argumenten aan dat ze het overlast met vuurwerk willen tegen gaan. Maar iedereen weet dat overlast niet wordt veroorzaakt door het legale vuurwerk, of misschien in kleine mate. Ze zijn gewoon bezig de algehele vuurwerk traditie in te perken. Dat heeft niks met jongens te maken die spullen slopen of met zwaar vuurwerk smijten. Want daar doen ze vooralsnog niet meer aan dan ze al deden. Het heeft enkel betrekking op mensen die van legaal vuurwerk genieten, en op de ondernemers die keihard werken om mensen een pleziertje te doen en om er zelf een boterhammetje aan te verdienen. En dat maakt het misschien nog wel triester. Dat dat kan in dit land.

Nee klopt, al deze maatregelen hebben helemaal niks te maken met de achterlijke dreunen vanaf begin oktober tot eind januari en het vele slopen van vanalles en nog wat.
Welterusten.
Het is belachelijk dat ze de gewone man nu aanpakken en de echte oorzaak niet maar de reden is wel degelijk het zware knalspul. Typisch Nederland, de vele goeien moeten bloeden voor een relatief kleine groep kwaden.

Waarom komt het dan door de zware knallen denk jij? Die kun je hier toch helemaal niet in de winkels kopen? Dat zouden zij toch ook moeten weten dat als ze de legale verkoop gaan straffen ze daar helemaal dat illegale spul niet mee aanpakken, en zelfs juist in de kaart spelen?

De mensen die deze beslissingen nemen weten helemaal niks van vuurwerk. Zij gaan af op de klachtenlijn van Bonte en cs. en de zeer tendentieuze berichtgeving in de media.
De media is om te kotsen zo slecht en subjectief in Nederland de laatste jaren, en niet alleen als het om vuurwerk gaat. Gaat alleen maar om scoren van hits en ze kopieren alles klakkeloos van elkaar.

Ik ben ook een liefhebber van zwaar proff vuurwerk.
Ik steek het meestal op een plaats af waar de ruimte is zo dat er minder mensen last van hebben.
Ga hier dus ook mooi meer door alleen wel wat minder als vroeger.
Alleen zal ik misschien een stuk minder knallen tussen 10:00 / 18:00 uur.
Heb liever niet dat de politie op oudjaarsdag in mijn rugzak kijkt :angel:

Het punt is een beetje dat wij als freaks weten hoe we met vuurwerk om moeten gaan. Een legale pot die omvalt kan ook flinke schade aanrichten aan mens, dier en andere objecten maar als je weet hoe je hiermee om moet gaan, is de kans dat dat gebeurd al weer wat kleiner.

De meeste vernielingen worden volgens mij echt verricht door jongeren (die stoer willen doen) en mensen met alcohol en drugs, daarmee heeft vuurwerk eigenlijk helemaal niets mee te maken.
En die jochies heb ik zelf ook meegemaakt. Ik zit zelf een paar grondbloemen etc. af te steken, komt er zo een jochie van een jaar of 11/12, gooit een nitraat 3m van me af (gelukkig zag ik een flash en meteen de oren dicht:P).

Het punt is, wat de regering waarschijnlijk nog steeds niet begrijpt en de helft van de mensen om ons heen, dat het spul wat zo hard en zwaar is niet legaal te krijgen is. Nu willen (of zijn) de tijden beperkt om na 18:00 af te steken. Nou ik ben bang dat als dat zo gaat worden, mensen eerder geneigd zijn om JUIST illegaal knalvuurwerk gaan af te steken.

Daarnaast, een punt waar ook helemaal niet goed over nagedacht is, is dat de mensen die wat meer vuurwerk hebben, dit nu binnen 7 of 8 uurtjes moet opstoken. En als iedereen pas om 18:00 begint... ik denk dat de overlast JUIST nog groter gaat worden daardoor omdat iedereen tegelijk gaat beginnen (vaak is dan iedereen ook thuis van het werk).

Tsja, ik vind het allemaal prachtig wat er te lezen is in het nieuws, maar ik denk dat dat het hetzelfde blijft allemaal qua vernielingen en overlast.

Oja, daarnaast wil ik nog vermelden dat een vuurwerkvrij zone bij scholen, winkelcentra en centrums wel een goed idee vind.

Back
Bovenaan