Zijn wij misschien zelf ook schuldig aan het vuurwerk verbod etc?

We hoeven denk ik niet eens alleen naar illegaal vuurwerk te kijken.

Als ik zie wat sommige leden hier voor 10:00 projecten afsteken, dan kan ik mij heel goed voorstellen dat de buren daar niet blij mee zijn. Ik snap niet zo goed wat je denkt te bereiken met het afsteken van tientallen fluitbakken en salute cakes om 10 uur 'sochtends. Tuurlijk is het leuk, maar met dat soort acties krijgen mensen natuurlijk negatieve associaties met (legaal) vuurwerk.

Ik voel me aangesproken want ik hou van extreme ochtend projecten.
3jaar geleden een Mascleta.
2jaar geleden een consu knal show.
Afgelopenjaar 1000000 rotjes(op rol):wink:
Heb het ook elk jaar ergens anders afgestoken.
En weet je wat?
Het publiek vond het prachtig!
Heb alleen maar complimenten gehad.
Zelfs de azijn zeikerd uit de wijk kwam ons de hand schudden om tog even te melden dat hij het stiekem wel leuk vond en de herrie mee vond vallen. (En geloof me het was oorpijn vuurwerk).
Ik ben het dus Totaal niet met je eens Lucas.
Het gaat er om hie je het brengt en waar en hoe je het afsteekt.

Wel mooi om te zien wat alle meningen hierover zijn en hoop dat de meesten van ons die er nog niet bij stil stonden dit nu wel doen.
Ik moet zelf ook bekennen dat ik voor 10.00 wel eens geschoten heb.
Ga er nu wel rekening mee houden.

ik voel me echt niet schuldig omdat ik zware knallers stook, juist een van de mooiste dingen van vuurwerk!

gewoon er normaal mee omgaan... klaar.

De vraag is in je antwoord wel wat jij verantwoord stoken vindt.
Als dat in de straat is dan kun je misschien wel verantwoord stoken, maar dan kan het wel overlast geven waardoor mensen er zat van raken.
Onder verantwoord versta ik meer dat je ook geen overlast wil veroorzaken.
greetzz

al die 100+ grammers stook ik niet in mn straat? Was ik ook niet van plan.
een paar super vlinders of nitraten kunnnen wel, daar maak je nauwlijks overlast mee.

Als ik zie wat sommige leden hier voor 10:00 projecten afsteken, dan kan ik mij heel goed voorstellen dat de buren daar niet blij mee zijn. Ik snap niet zo goed wat je denkt te bereiken met het afsteken van tientallen fluitbakken en salute cakes om 10 uur 'sochtends. Tuurlijk is het leuk, maar met dat soort acties krijgen mensen natuurlijk negatieve associaties met (legaal) vuurwerk.

Mwha heel veel mensen kunnen het anders ook wel waarderen hoor!

Het spijt me wel maar als we zo gaan denken geven we veel te veel toe. Het is tenslotte maar een dag per jaar en dan moeten mensen maar iets kunnen hebben. Mijn buren hebben twee keer per jaar een tuinfeestje waarbij tot 2.00 uur de muziek als een malle aangaat en dat is nou iets waar ik niks mee heb maar daar ga ik ook niet over lopen zeiken. Leven en laten leven!

Daarom is het ook beter dat we wat later mogen beginnen. 15:00 is wat mij betreft prima. Dan heeft iedereen die vuurwerk haat ruim de tijd om boodschappen te doen en zichzelf te verstoppen in huis.

Aan illegaal vuurwerk doe ik zelf niet. Vrijwel alleen maar siervuurwerk dat voornamelijk om 22:00 en 0:00 wordt afgestoken.

heeft geen nut om om 15:00 te beginnen, dan wordt dat gewoon een soort 10:00 project. projecten worden alleen maar groter omdat wat ze normaal s'ochtens stoken nu in de middag/avond moeten doen

Mag ik opmerken dat het verstandig zou zijn als de winkelier hier ook een regulerende rol in moet spelen. Volgens mij moet je als verkoper hier heel scherp op zijn, want het wordt wel gelinkt aan het legale vuurwerk dat daar verkocht wordt. Daar gaat je naam.

Het spijt me wel maar als we zo gaan denken geven we veel te veel toe. Het is tenslotte maar een dag per jaar en dan moeten mensen maar iets kunnen hebben. Mijn buren hebben twee keer per jaar een tuinfeestje waarbij tot 2.00 uur de muziek als een malle aangaat en dat is nou iets waar ik niks mee heb maar daar ga ik ook niet over lopen zeiken. Leven en laten leven!

Wat mij betreft hoeft de starttijd ook echt niet later te worden hoor. Maar dit topic is bedoeld om te kijken waar wij als vuurwerk liefhebbers onze verantwoordelijkheid kunnen nemen. Dan denk ik: ga niet uitgerekend om 10:00 'sochtends je hardste spul de lucht in jagen.

Is het nou echt veel te veel toe geven als je in de middag pas zwaar gaat rammen en je 'sochtends wat meer in houd of een rustiger plek op zoekt?

Wij zijn allemaal niet blij met alle plannen die er nu liggen,maar wie van ons kan echt zeggen dat hij geen illegaal vw schiet rond o&n?
Dit is waar de meeste klachten vandaan komen. (Illegaal vw)
Bedenk dus goed als je dit jaar weer iets haalt wat hier de gevolgen van kunnen zijn.

Steek zelf illegaal/legaal vuurwerk af maar dan op de dag zelf en niet maanden van te voren waardoor veel overlast van is en daar gaan meeste mensen om zeuren,ja er zijn wat die zeuren op de dag zelf maar een verstandig persoon kijkt eerst rond als het veilig is.
mensen die niet omkan gaan met harde knallers en zo en stoer doen om een salute shell op de grond af te stekenof dingen slopen die zijn de boos doeners van de het vuurwerk verbod.

Ik beschouw mezelf niet als ik in de straat van ruim 20 meter breed een Belgisch nitraatje afsteek 'illegaal'. Het zijn gewoon de zware klappers uit het Oostblok en Italië

Wij moeten op het forum duidelijk het illegaal vuurwerk gaan categoriseren. En Messier uit Baarle is ook illegaal, alleen een paar dingen zijn anders: de belasting die erover betaald wordt en het kopen buiten de verkoopdagen om.

Wanneer je goed het illegale vuurwerk categoriseert kan je het probleem ook beter analyseren. Want een Cobra 6 is anders dan een piraatje of een Thumping Thunder.

Je kan zo ook beter oordelen. Alleen is er altijd nog één twijfelachtig aspect: het correcte gebruik van het vuurwerk.

Iedereen die illegaal vuurwerk afsteekt is fout bezig. Dus die personen moeten nu ook geen kwaad woord over hebben voor de eventuele regels.
Als voorbeeld; ik moet eerlijk zeggen, als ik 's avonds de 31e na 3 dagen heftige verkoop thuis zit om bij te komen, en een straatje achter ons gaat een lawinepijl de lucht in, ik toch ook recht op op de bank zit. Dit veroorzaakt voor de meeste mensen die niet zoveel met vuurwerk overlast. Ik heb zelf in de achtertuin een ren met konijnen en kippen en een puppy hondje binnen zitten, en als voorbeeld na iedere cobra/vlinder/lawinepijl vliegen die van de ene hoek naar de andere hoek. Dat is ook o.a. de reden dat mensen bellen, dit is dus overlast.

Omdat ik een vuurwerker ben zou ik d'r zelf nooit over bellen, maar ik kan het me wel voorstellen dat mensen daar gigantisch van schrikken.

De mensen in Nederland hebben een verbod grotendeels zelf in de hand. De eikels die een cobra in de prullenbak gooien of nog gruwelijker, in een dier stoppen verpesten het voor miljoenen mensen die graag om 24.00 uur een sierpakketje af wil steken.
Als straks na deze verscherping van de regels minder meldingen komen, gaat er gezegd worden dat de regels die nu worden ingevoerd goed werken en daarna is de kans veel kleiner dat het nóg verder word aangescherpt.

Dus kort samengevat; stop met al die *** cobra's, lawinepijlen, vlinders, nitraten, big boys en weet ik het wat allemaal. Met consumentenvuurwerk, cakes uit de winkels, is niets mis.
Er is in mijn ogen niets mis met de hele dag (vanaf 10.00) grondbloemen, romeinse kaarsen etc etc. af te steken. Het overlast daarvan is nihil. Als deze producten zorgen voor gewonden, doordat pubers met kietelende balletjes op elkaar gaan gooien en schieten, dan moet het afgeschaft worden. Maar juist dan breng je die illegale handel weer in werking.

Alles wat buiten de winkels om verkocht word is verboden en zolang de overheid bang is de grip te verliezen op dit illegale vuurwerk zal vuurwerk altijd een hekel punt blijven hier in dit kikkerlandje.
De overheid bepaald en daar heb je uiteindelijk niks tegen in te brengen.
Ga gewoon respectvol met vuurwerk om en gebruik het zoals je het moet gebruiken. Het gestunt (met andermans eigendommen) moet eens afgelopen zijn.

Ook grappig dat je al het illegale vuurwerk op een hoop gooit. Naar mijn mening zorgt een trueno of mammoth uit belgie voor stukken minder overlast dan een cobra 6 of bigboy.
Ik begrijp dat je je eigen markt probeert te beschermen. Maar probeer wel realistisch te zijn.

Het belgische vuurwerk kun je niet vergelijken met de oostbloklanden, en zorgt echt niet voor overlast. En mochten mensen zich hier wel aan storen dan zijn het azijnzeikers 1e klas.
Dat mensen last hebben van het zware spul als cobra 6-7 delova rana's bigboys cippola's etc valt wat van te zeggen. Maar wat jij nu doet is alles op een hoop gooien en dat is oneerlijk en niet fair. Ook de vernielingen (die inderdaad onderhand is afgelopen moeten zijn) zijn niet gepleegd met belgisch of duits consumenten vuurwerk maar met het zwaardere spul.

Jij gooit nu al het vuurwerk op een hoop net zoals de verbodspartijen,burgemeesters oogartsen etc doen puur om je eigen markt te beschermen.
Jullie hadden als branch de handen al veel eerder in een moeten slaan ipv het licht in elkaars ogen niet te gunnen, dan was deze hele onzin discussie misschien niet eens aan bod gekomen.

Er is in mijn ogen niets mis met de hele dag (vanaf 10.00) grondbloemen, romeinse kaarsen etc etc. af te steken

Overigens kun jij niet verwachten dat jongeren van 16-17 overdag buiten gaan staan met grondbloemetjes en babypijltjes. Nederlanders zijn gek op knalvuurwerk, en zolang de overheid vertikt om de regels omtrend knalvuurwerk een beetje te versoepelen en wij die babyscheetjes zullen blijven verkopen zul je dit probleem houden.

Laatst bewerkt:
Het belgische vuurwerk kun je niet vergelijken met de oostbloklanden, en zorgt echt niet voor overlast.

belgisch spul is ook niks vergeleken met oostblokspul of italiaanse klappers!

en jongens.... doe allemaal niet zo anti- illegaal vuurwerk.... wedden dat jullie het stiekem allemaal mooi vinden.

Ik roep het voor de derde keer, er is onderscheid in illegaal vuurwerk. Ga dus niet alles over een kam scheren.

Als ik een 75grams pijl afsteek om 00:05 in mijn gelaste vuurpijlenstandaard dan is er niemand die er overlast van heeft.

Als ik een Messier afsteek om 17:05 die ik in Augustus gekocht heb is de enige die er overlast van heeft de regering want die hebben er geen btw over gevangen, de Nederlandse winkel verliest ook omzet maar aan hun de taak om aan de behoefte van de consument te voldoen.

Maar als ik een Delova Rana afsteek binnen de tijden in de wijk, dan veroorzaak ik wel overlast. Waarom? Omdat de klap ongelofelijk hard is.

Allemaal is het illegaal, maar je moet wel goed nadenken waarom het illegaal is en in hoeverre het voor overlast kan zorgen.

Back
Bovenaan