Zijn wij misschien zelf ook schuldig aan het vuurwerk verbod etc?

Het is maar hoe je overlast definieert.
Als het uiteindelijk gelukt is op een wonderlijke manier dat alle zware kanllers bij het verleden horen, wordt de aandacht wel verlegd op de nl saljte cakes.
Zijn die in de ban valt het jaar daarop wel weer op dat siercskes ook hard knallen. Gaan die geluidloos zijn de vuurpijlen toch ook wel overlastgevende.
Waar rook is is vuur.
En overlast zul je altijd houden.
De aandacht verplaats zich dan alleen.
Sommige mensen hebben nou eenmaal snel overlast. En een deel daarvan voelt zich geroepen daar flink over te klagen.
De ander draait zich na knallen voor oudjaar een keer om en doet met oudjaar de gordijnen dicht door de overlast. Maar gunt/accepteert wel dat de rest vuurwerk afsteekt.
Heel het probleem is de mentaliteit.
Van de klagers.
Van de liefhebbers van zware knallers.
Van de politiek.
En ook van een hele hoop liefhebbers op dit forum die ook maar op elkaar, op liefhebbers van illegaal, op de politiek en op de klagers lopen te klagen.
'Mijn mening is de enige juiste mening'
Dat geld voor iedereen in dit rijtje.
Iedereen heeft dan ook een 'vervorm bril' op.
We zullen er wel nooit uitkomen met zijn allen.

Weet je wat het is.... wel schuldig of niet.. Er zullen altijd mensen zijn zoals Arno bonte en zijn mede gay lords...

We wonen namelijk in Nederland. Zal altijd wel een zeik snor zijn, of we illegaal af steken, de boel slopen of netjes om gaan met vuurwerk. Gierige zuurtje blijf je altijd houden in Nederland.

Dus NEE!! IK VIND ONS NIET SCHULDIG!!!

Weet je wat het is.... wel schuldig of niet.. Er zullen altijd mensen zijn zoals Arno bonte en zijn mede gay lords...

We wonen namelijk in Nederland. Zal altijd wel een zeik snor zijn, of we illegaal af steken, de boel slopen of netjes om gaan met vuurwerk. Gierige zuurtje blijf je altijd houden in Nederland.

Dus NEE!! IK VIND ONS NIET SCHULDIG!!!

Dat zijn we WEL ! Ik zeg niet dat het de forumleden ( Vuurwerkliefhebbers ) Zijn.

Maar als iedereen zich gewoon aan het NL legale vuurwerk had gehouden en dan ook alleen op oud en nieuw had afgestoken, dat was al dit gezeik er niet geweest.

Dat zijn we WEL ! Ik zeg niet dat het de forumleden ( Vuurwerkliefhebbers ) Zijn.

Maar als iedereen zich gewoon aan het NL legale vuurwerk had gehouden en dan ook alleen op oud en nieuw had afgestoken, dat was al dit gezeik er niet geweest.

maar dat is ook zo geweldig he? van die knallers die nog zachter gaan dan een deur die dicht gegooid wordt....

onzin, zijn altijd mensen die klagen.

Laatst bewerkt door een moderator:

Onzin. Deze mensen hebben bij voorbaat al een hekel aan vuurwerk. Behalve de harde knallen noemen mensen ook redenen als milieuvervuiling, overlast, zielig voor de dieren, enz.

Ik vind het altijd zo makkelijk om bepaalde mensen de schuld te geven. Nederland is langzaam maar zeker een echt zeikland aan het worden. Sla de kranten open je ziet tal van zaken waar mensen last van ondervinden.

- Dancefestivals
- Vuurwerktraditie en shows
- Zwarte piet
- Hondenpoep
- Katten
- kermissen
- zatte jongeren
- Coffee shops
- Vliegvelden
- wielrenners

En zo kan ik nog tal van zaken opnoemen waar mensen zich tegenwoordig aan storen. De vraag is dan kun je het al deze mensen naar hun zin maken? Nee natuurlijk niet.
Dit soort mensen moeten ook is leren om andere te laten leven, in plaats van alleen hun zelf.
Ook heeft het in mijn ogen overduidelijk te maken met de toenemende vergrijzing in Nederland. Het is dan ook niet zo gek dat het overgrote deel van deze klagen oudere mensen zijn.

Ik ken iemand die bij de tiplijn van de politie werkt. En die heeft mij een keer verteld dat ruim 80%van de klagers op de tiplijn bejaarde mensen zijn. Toevallig he :wink:

is niet toevallig nee, zitten de hele dag thuis uit het raam te kijken en zien daardoor meer dan de rest van nederland, die als het goed is aan het werk is of opgesloten zit in een of andere school ;-)

Onzin. Deze mensen hebben bij voorbaat al een hekel aan vuurwerk. Behalve de harde knallen noemen mensen ook redenen als milieuvervuiling, overlast, zielig voor de dieren, enz.

Ik vind het altijd zo makkelijk om bepaalde mensen de schuld te geven. Nederland is langzaam maar zeker een echt zeikland aan het worden. Sla de kranten open je ziet tal van zaken waar mensen last van ondervinden.

- Dancefestivals
- Vuurwerktraditie en shows
- Zwarte piet
- Hondenpoep
- Katten
- kermissen
- zatte jongeren
- Coffee shops
- Vliegvelden
- wielrenners

En zo kan ik nog tal van zaken opnoemen waar mensen zich tegenwoordig aan storen. De vraag is dan kun je het al deze mensen naar hun zin maken? Nee natuurlijk niet.
Dit soort mensen moeten ook is leren om andere te laten leven, in plaats van alleen hun zelf.
Ook heeft het in mijn ogen overduidelijk te maken met de toenemende vergrijzing in Nederland. Het is dan ook niet zo gek dat het overgrote deel van deze klagen oudere mensen zijn.

Ik ken iemand die bij de tiplijn van de politie werkt. En die heeft mij een keer verteld dat ruim 80%van de klagers op de tiplijn bejaarde mensen zijn. Toevallig he :wink:

Hier sla je de spijker op zijn kop!

Maar wat is overlast en wij zelf schuldig? Overlast dat heb je eenmaal met vuurwerk maar als je de hele dag op 1 locatie staat af te steken dan breek je ook onze hobby af. Er wordt altijd naar illegaal gewezen maar nu die legaal vuurwerk eens:

-25 kg is maximaal wat je PER HUISHOUDEN in bezit mag hebben. Iedereen hier op het forum gaat daar overheen

-Idd, harde knallers doet men niet aan maar 25x een Salute Cake tegelijk. Je overtreed regel 1 en dan alleen maar knal. Bekende Terring herrie show, daar krijg je klachten van en tegenstanders tegen vuurwerk

-Wij zijn als fans zo netjes en ruimen alles op. Niet dus, vuurwerk laat altijd resten achter. Cakes die hulzen 30 meter de lucht inschieten en wegwaaien ruim je niet op. Niemand niet, onmogelijk dus je maakt altijd een zooitje ervan. Grote cakes en vegen op de locatie waar je afsteekt maar een fluitbak met 100 plastic kapjes ga je niet meer terug zoeken. En maar niet te beginnen over stokken van vuurpijlen

Dus zijn wij zelf schuldig aan een eventueel verbod als fans. Ja is het antwoord?
Maar ik verwijs iedereen dan naar het verhaal van Dennis. Het is niet het schuld van het vuurwerk. Legaal of illegaal maar mensen die klagen, klagen en nog eens klagen en om van dat geklaag af te zijn willen ze het van iedereen afpakken. Net als een kind dat huilt en huilt omdat een ander kind zijn stuk speelgoed heeft afgepakt. Die maken ruzie en vervolgens heeft geen kind meer speelgoed want dat is makkelijk...Afpakken, en in een maatschappij "verbieden"

Maar wat is overlast en wij zelf schuldig? Overlast dat heb je eenmaal met vuurwerk maar als je de hele dag op 1 locatie staat af te steken dan breek je ook onze hobby af. Er wordt altijd naar illegaal gewezen maar nu die legaal vuurwerk eens:

-25 kg is maximaal wat je PER HUISHOUDEN in bezit mag hebben. Iedereen hier op het forum gaat daar overheen

-Idd, harde knallers doet men niet aan maar 25x een Salute Cake tegelijk. Je overtreed regel 1 en dan alleen maar knal. Bekende Terring herrie show, daar krijg je klachten van en tegenstanders tegen vuurwerk

-Wij zijn als fans zo netjes en ruimen alles op. Niet dus, vuurwerk laat altijd resten achter. Cakes die hulzen 30 meter de lucht inschieten en wegwaaien ruim je niet op. Niemand niet, onmogelijk dus je maakt altijd een zooitje ervan. Grote cakes en vegen op de locatie waar je afsteekt maar een fluitbak met 100 plastic kapjes ga je niet meer terug zoeken. En maar niet te beginnen over stokken van vuurpijlen

Dus zijn wij zelf schuldig aan een eventueel verbod als fans. Ja is het antwoord?
Maar ik verwijs iedereen dan naar het verhaal van Dennis. Het is niet het schuld van het vuurwerk. Legaal of illegaal maar mensen die klagen, klagen en nog eens klagen en om van dat geklaag af te zijn willen ze het van iedereen afpakken. Net als een kind dat huilt en huilt omdat een ander kind zijn stuk speelgoed heeft afgepakt. Die maken ruzie en vervolgens heeft geen kind meer speelgoed want dat is makkelijk...Afpakken, en in een maatschappij "verbieden"

Niks meer aan toe te voegen. Ben het volledig met je eens!

Wil hier wel ff op reageren,

Als je die lokatie zou aanpassen, dan hoeft dat helemaal niet zo te zijn dat het de hobby afbreekt, integendeel. Het kan de hobby ook ten goede komen als je buiten de wijk stookt (minder overlast/schade aan voertuigen, huizen, etc)

25 kg per huishouden is een max. idd, mits dit ligt op een niet toegangbare afgesloten plek. Je kan wel zeggen dit is vrij weinig.
Afgelopen jaarwisseling hadden wij 1 bestelling van 500 euro aan waarde. Dit was nog geen 25 kg en toch een ziekelijke berg met cakes. Zat voor een toffe Jaarwisseling.

Vaak worden de TeringHerrie shows door een groep afgestoken, en 25x salutecake 1 wordt ook een duur grapje in je uppie. Ik denk niet dat dit soort showtjes voor de klachten zorgen, diegene die dit neerzetten krijgen vaak respect/bekijks van veel omwonenden.
De klachten ontstaan door hele andere dingen, wat eigenlijk al maanden voor de Jaarwisseling begint.

Over het opruimen, uiteraard ruimen we zo veel mogelijk op.
We betalen ook belasting, dus de Milieudienst doet de rest.

En of wij zelf schuldig zijn aan een verbod?

Daar heb ik mijn mening al over geuit op pagina 1

:wink:

Geen persoonlijk aanval Thunderboy. Maar het valt me vaker op dit forum op dat als het over anderen gaat iedereen wel een oordeel heeft en daar het probleem ligt maar zodra we kritisch op onszelf moeten worden we ons allemaal niet in kunnen vinden.

Ik ben het met je eens dat illegaal vroegtijdig afsteken van vuurwerk sowieso per definitie een slecht beeld brengt van vuurwerk. Omdat dit simpelweg niet mag maar daarom zijn legale stokers niet schuldig. Zo'n terringherrieshow is gewoon ongewenst in een wijk. Zulke complete shows worden op het internet gezet en voeding voor Groenlinks zoveel vuurwerk tegelijk want daar is het niet voor bedoeld. Gewoon om 0.00 paar potjes dat verstaan het grote deel van Nederland onder de vuurwerktraditie vandaar die 25 KG regel. Zodat je wat kan afsteken en klaar.

Het is heel simpel:

-Je mag MAXIMAAL 25 KG halen
-Je krijgt 10 uur tot 0200 om dit op te krijgen
-per huishouden. Dit betekent dat je dus niet met vrienden in 1 woning kan gaan zitten
en zeggen we zijn met 10 mensen dus 500 kg. Dus je moet toevallig een leuke buurt hebben als je 500 kg wilt halen. Dan doet de hele straat mee en heb je dus ook geen klachten

Zeker wij fans overtreden die wet ontzettend en doen non-chalant over maar als je een echte fan bent en geen verbod wil respecteer je ook die regels en dat zie ik hier op forum zeker niet van die Anti-Illegaal-vuurwerklobby die maar schande spreken over illegaal maar zelf het ook niet zo nauw nemen met de regels. Het zou sommige sieren om ook kritisch naar zichzelf te kijken ipv naar anderen.

Zeker wij fans overtreden die wet ontzettend en doen non-chalant over maar als je een echte fan bent en geen verbod wil respecteer je ook die regels en dat zie ik hier op forum zeker niet van die Anti-Illegaal-vuurwerklobby die maar schande spreken over illegaal maar zelf het ook niet zo nauw nemen met de regels. Het zou sommige sieren om ook kritisch naar zichzelf te kijken ipv naar anderen.

Spreek niet voor allemaal.....
Ik heb niet meer dan 25 KG, en ja ik sta pas om 10:00 te stoken tot 02:00
En of ik dit nou allemaal in een 10 uur project stop of alles door de dag heen wegstook dat maakt niet uit want dan mag het.
Wat thunderboy ook zegt die ( showtjes ) vinden mensen alleen maar tof om te zien :-)
En daarom blijf ik van mening dat we er zelf schuldig aan zijn dat er zoveel ophef over word gemaakt door de media / overheid.
Maar goed ik weet dat deze post geen bedankjes zal opleveren :bonk: maar dit is gewoon hoe ik er over denk.
Hou je je aan de regels dan is er niets aan de hand !

Zie mijn posts ook niet als een persoonlijke aanval karol, ik denk dat we hier als liefhebbers gewoon op een goede manier over moeten kunnen praten :wink:. Uiteraard heeft iedereen een andere mening hierover.

Natuurlijk kun je gerust met 10 vrienden in 1 woning gaan zitten. Als 9 vrienden dan hun 25 kg in dr auto laten die voor de deur staat, dan is er nog niks aan de hand natuurlijk. Zouden deze 10 personen na 0.00 naar bv een park buiten de wijk lopen en telkens 1 auto leegstoken, dan heeft de straat hier ook weinig last van. Dat ene profblokje of die paar vlindertjes zie ik daar ook liever dan in de wijk.

Wij genieten van alle soorten vuurwerk, ik zeg wij, want het wordt niet gehaald om te pronken voor de rest van de straat zoals de meesten doen. Gewoon onder elkaar en als ik dan terugkijk naar afgelopen jaarwisseling dan houden we ons prima aan de regels wat betreft de tijden en het gebruik.

Het blijft een gevoelig onderwerp :p

Ik denk dat het altijd uitmaakt in wat voor buurt je woont en hoe de mensen er omheen reageren.
Vorig jaar heb ik bij mijn schoonouders aan de rand van het dorp gestookt met familie. We hadden misschien wel meer dan 25 kg, maar we hebben alles netjes afgestoken aan de overkant van de weg. Ik had alles vastgezet en achter een rand staande tegels gezet. Er is niets omgevallen en op den duur kwamen de hele straat kijken. Ik heb geen enkele negatieve reactie gehoord en iedereen was positief.
Dus ik denk niet dat ik met mijn stoken schuldig ben aan het vuurwerkverbod. Overtreedt ik een regel omtrent kg? afgelopen jaar met de familie wel. Maar ik voel me onder geen enkel beding schuldig aan een verbod, omdat ik altijd rekening houdt met omstanders en omgeving. Stoppen als er verkeer aankomt, alles veilig organiseren, geen zware knallers afsteken.
Bij ons is vuurwerk nog steeds een sfeerverhogend en samenbindend middel van de buurt. Zolang dat zo is wil ik het graag zo houden ;-)
greetzz

Zijn we schuldig?

Heel kort door de bocht wel. En de redenen zijn vrij simpel als we puur kijken naar knallers (daar een fontein of cake uit belgie niet bijzonderder of hander is dan het Nederlandse) en het prof spul.
Het is gewoon een FEIT dat harder vuurwerk meer overlast geeft. Harder geluid draagt verder, dus meer zeikerds die het horen, dus meer tegenspraak, dus eerder een verbod. Dus ja, zij die illegale knallers en matten stoken hebben schuld. Al het prof vuurwerk staat hier natuurlijk nog een stukje boven. 600 grams pijlen, 2" blokken, shells e.d. maken in 99,999% van de gevallen meer herrie dan het legale Nederlandse spul.

Zo simpel is het.

Hebben alleen de liefhebbers schuld?
Nee. Duidelijk niet. Ik denk van alle "overtreders" dat vuurwerkliefhebbers het minst vervelend zijn. De meeste (!) houden rekening met omgeving, met dieren, met eventuele klachten en dergelijke.
Het grootste probleem zit denk ik in de kijk mij eens stoer zijn-mentaliteit. En die heerst helaas ook een beetje onder freaks. Meer, beter, harder. Dat verhaaltje.

Showtjes en dergelijke zijn -helaas- ook schuld. Hoe mooi ze ook zijn. En hoe veel complimenten je ook krijgt. Ik kan me iets voorstellen bij het gegeven dat je last hebt van 10 minuten non-stop teringherrieshow. Vergeet ook niet; de positieve reacties durft men te uiten. Negatief commentaar gaat achterbaks achter je rug om, dus dat hoor je niet direct. Dus kun je ook niet peilen of er meer overlast dan vreugde door je showtje is.

Zijn we Negatief commentaar gaat achterbaks achter je rug om, dus dat hoor je niet direct.

Het is ook geen graadmeter of de hele straat buiten staat. 1 klacht is voldoende. Er worden hele festivals afgeblazen vanwege 2 klachten over geluidoverlast. Gaat echt te ver maar wel realiteit.

Ik ben het met het eerste stukje niet eens. Of je nu een salutecake neerzet of een legale knalcake. Een klager komt naar buiten en zal bij beide roepen: "Is niet meer normaal de ramen trillen eruit"

Die mentaliteit waar je over spreekt is helaas waar maar ik ondervind dat niet echt onder de liefhebbers zoals je aangaf houden die juist meer rekening. Die schieten shells vanaf een weiland waarbij een normaal iemand het gewoon uit de straat doet.

Ik ben van mening dat wij allemaal ook schuldig zijn wanneer er een vuurwerkverbod komt. Een doorsnee inwoner van Nederland weet niet wat legaal en wat illegaal vuurwerk is. Overlast is overlast in de ogen van omwonenden die klagen, die kijken niet naar het vuurwerk of het uit de vuurwerkwinkel komt die op de hoek van de straat gevestigd zit of dat het uit een bunker komt een paar meter over de grens van België in een dorp wat deels in Nederland ligt.

Een vuurwerkliefhebber steekt nou eenmaal meer vuurwerk af, zorgt voor meer overlast, meer milieuvervuiling en meer afval. In onze ogen prachtig allemaal, maar in de ogen van omwonenden die ook nog gewoon boodschappen willen doen zonder eerst weg te moeten duiken voor goedgekeurde babypijlen die 9 van de 10 keer niet omhoog willen schieten maar horizontaal de straat door vliegen, gewoon hun zo geliefde huisdier uit willen laten waarbij die man meer spanning voelt door het vuurwerk dan het huisdier zelf.

Deze mensen hebben allemaal geen belang bij een oeroude Neerlandsche traditie waarbij een feestdag word overschaduwd door harde knallen, onrust en vernielingen. Ongeacht of wij vuurwerk afsteken zoals het staat voorgeschreven is dit allemaal in het belang van: onszelf. Vuurwerk is vuurwerk en voor die mensen die er geen zin in hebben is het allemaal onnodig, geldverspilling en milieuvervuiling. Maar natuurlijk staan ze allemaal om 12 uur buiten met een sigaar in het ene hand en een fles alcohol in de andere. Want zo is Nederland.

Back
Bovenaan