Ook hier heb ik lang over na moeten denken om tot een keuze te komen. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om een top 3 op te stellen en alle 3 de importeurs een stem te geven.
Zodoende heb ik in willekeurige volgorde gestemd op de volgende importeurs:
1. Evolution Fireworks
2. Vuurwerktotaal Vuurwerk
3. Wolff Vuurwerk
Wolff
Ik vind Wolff al jaren erg stabiel en heeft sinds jaar en dag velen toppers in het assortiment. Zelfs toppers die al bijna een decennium meegaan. Wolff heeft me nog nooit teleurgesteld en elk jaar brengt Wolff weer vernieuwende producten / vernieuwende effecten op de markt. Daarnaast is ook de levering van importeur naar winkelier erg goed geregeld en verzorgt Wolff zelfs de uitlevering van 2 collega's. Ook is Wolff altijd goed verkrijgbaar en zien de webshop en folders er goed uit.
Vuurwerktotaal
Ook Vuurwerktotaal is erg goed bezig. Marketing is al jaren heel erg sterk, met een erg mooie en duidelijke website, goede prijs/kwaliteit verhouding, veel acties (ook op hun website) en veel activiteit op social media. Ook was ik erg onder de indruk van de artikelen (tijdens een Vuurwerktotaal demo in december en de jaarwisseling). Ook waardeer ik het dat ook Vuurwerktotaal elk jaar met een vernieuwend effect op de markt komt. Daarnaast is het overal het algemeen goed te verkrijgen en zien de folders er altijd goed uit.
Evolution Fireworks
Evo heeft in tegenstelling tot Wolff en Vuurwerktotaal, geen winkel breed assortiment, geen webshop of eigen folder, maar de kwaliteit (dit jaar met name de cakeboxen) is heel erg goed te noemen en ik vind dat Evo dit jaar het segment cakeboxen naar een hoger niveau heeft getild, zoals Wolff dat een aantal jaren geleden ook deed met de komst van de Cruel Traction.
Ik vind dat Evolution het meest innoverend is geweest en dat vind ik zeker een stem waard. Denk hierbij aan de Mega Willows, The Branco en Skyline on Fire. Naar mijn weten is er nog geen andere importeur geweest die een w-shape cakebox op de markt heeft gebracht met maar liefst 9 schoten per rij. Bij The Branco gaat het ook om een w-shape box, maar dan met 3x 30mm mines schuin naar rechts en schuin naar links. In de mines kwamen 3 effecten tevoorschijn (triple layer) en dat heb ik nog niet eerder gezien en dat vond ik erg indrukwekkend en dat zelfde geldt voor de omvang van de mine.
Kortom, ik vond Evolution het sterkst op het gebied van innovatie.
Als laatste nog een eervolle vermelding voor de RedWire lijn van Lesli. Ik heb in december een tweetal RedWire demo's bijgewoond en ik was enorm onder de indruk van een aantal artikelen. Ook Redwire is op het gebied van innovatie heel erg goed bezig, denk hierbij aan bijvoorbeeld de Blue Sharks , Three Stage Trouble etc. Zeker een collectie om volgend jaar goed in de gaten te houden.