Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Heb jij al wel es contact met HVLV? ik denk dat jouw kennis goed van pas komtDit artikel geeft je hopelijk voldoende basis voor verder onderzoek? Heb de conclusie er even uitgehaald.
Een algeheel verbod op het afsteken van vuurwerk – zowel professioneel als particulier – binnen een gemeente lijkt in beginsel dus buiten het toepassingsbereik van de Dienstenrichtlijn te vallen. Voor een geheel of gedeeltelijk verbod op het afsteken van vuurwerk door particulieren is dit duidelijker het geval, omdat een dergelijk verbod zich niet richt tot dienstverrichters. Gemeenten die een dergelijk verbod willen invoeren, hoeven dit dan ook niet te notificeren in het kader van de Dienstenrichtlijn.
Een verbod op de verkoop van vuurwerk zal naar alle waarschijnlijkheid onder het toepassingsbereik van de Dienstenrichtlijn vallen, aangezien vuurwerkverkoop als detailhandel kan worden gekwalificeerd. Ditzelfde geldt voor het gebruik van een vergunningsstelsel voor de regulering van vuurwerkverkoop binnen een gemeente. In beide gevallen dient de maatregel te worden onderbouwd met een deugdelijke motivering van de geschiktheid, proportionaliteit en noodzakelijkheid daarvan.
Een geheel of gedeeltelijk verbod om (consumenten)vuurwerk af te steken, dat buiten de Dienstenrichtlijn valt, kan overigens wel een drukkend effect hebben op de handel in vuurwerk. In dat geval kan het verbod mogelijk worden gekwalificeerd als een inperking van het vrij verkeer van goederen, in de vorm van een kwantitatief invoerverbod of maatregel van gelijke werking. De gemeente zal dan in het licht van de richtlijn voor pyrotechnische artikelen moeten ingaan op de geschiktheid en proportionaliteit van de verboden en onderbouwen waarom die nodig zijn omwille van de openbare orde, veiligheid, gezondheid of milieubescherming.
https://europadecentraal.nl/praktij...ijn-bij-het-instellen-van-een-vuurwerkverbod/
Gisteren was er een raadsvergadering in Ede. In deze vergadering kun je zien dat er wel degelijk geluisterd is naar de input van HVLV en VuurwerkCheck. Een aantal politici gingen er ook met een gestrekt been in. Helaas hakken ze de knoop pas over een paar weken door...
Terug kijken kan via: https://ede.raadsinformatie.nl/bijeenkomst/754360/Politieke%20Dag%20Ede%20-%20uitzending%20vanaf%2016.00%20uur%2007-10-2021 . Het onderwerp vuurwerk begint vanaf 1:57:30.
Ze snappen er gewoon he le maal niks van. Niemand heeft er echt verstand van
En dat is het tenenkrommende als je in discussie gaat met mensen die wel begrip hebben voor een verbod, of erger. Het gros van de mensen in mijn omgeving trekt niet ten strijde voor een verbod, maar heeft ook niks met vuurwerk. En dan loop je tegen de dooddoeners aan die we allemaal kennen; het is niet 'maar één dag', ik zit soms rechtop in bed van die bizarre knallen, er worden hulpverleners mee bekogeld, van mij mag het knalvuurwerk verboden worden, kijk eens hoeveel vingers er verdwijnen, etc etc.
Je wil ze allemaal ontkrachten, maar mensen luister enniet of maar half. Doodvermoeiend.
Als er een landelijk verbod komt is het klaar, als jij elk oud en nieuw en dozen afsteekt kan je erop rekenen dat er adv anonieme tips, invallen elk oud en nieuw bij je gaan plaatsvinden. Even daarvan losgelaten, iedereen heeft een mobieltje of een camera, er hoeft er maar eentje een filmpje of foto van je te maken. Gewoon helemaal kutIkke! Sinds kort. Toch jammer dat Haarlem zo moeilijk moet doen, dat had ik echt niet verwacht. Maar afgelopen jaar ging het echt los als bijna nooit tevoren, echt niet normaal. Wat wel opviel dat het (na 12 uur) een half uur lang knallen was en daarna weer helemaal stil. Best mooi eigenlijk, gewoon genieten van het vuurwerk maar geen overlast tot diep in de nacht. Er is in Haarlem sowieso weinig overlast, ook in de aanloopdagen, dus ik snap echt totaal niet waar dit nu over gaat. Anyways, ik trek mij er niets van aan, mede omdat mijn straat het helemaal fantastisch vond ondanks het verbod toch van mooi vuurwerk te kunnen genieten.
Als er een landelijk verbod komt is het klaar, als jij elk oud en nieuw en dozen afsteekt kan je erop rekenen dat er adv anonieme tips, invallen elk oud en nieuw bij je gaan plaatsvinden. Even daarvan losgelaten, iedereen heeft een mobieltje of een camera, er hoeft er maar eentje een filmpje of foto van je te maken. Gewoon helemaal kut![]()
Zoals afgelopen jaarwisseling zeker? Iedereen die wou stoken kon dat gewoon ongestoord ondanks het eenmalige verbod.
Handhaving is er toch niet genoeg. Doorgelonte pallets plaatsen en op afstand ontsteken en niemand kan je iets doen.
Mocht dat verbod ooit werkelijkheid worden hoop ik dat we Hawaï als voorbeeld nemen
Ik blijf in ieder geval stoken. Zoals elk jaar, afgelopen jaar en in de toekomst.
Nederland is geen Hawaï, appels met peren vergelijken. 99% van de mensen stopt gewoon met stoken omdat het alternatief de zwarte markt opgeduwd worden is. Een f2 blokje stoken waar een boete op staat is tot daar aan toe, maar een prof blok stoken waar de meeste zich aan zullen moeten wagen als dat verbod er komt is andere koek, daarnaast zie ik gebeuren dat de strafmaat zelfs nog meer zal toenemen. Op het bezit van een simpele 100-150sh f4 bakje wordt nu al de hoofdprijs geeist (100-200u taakstraf + voorwaardelijk).
Ze snappen er gewoon he le maal niks van. Niemand heeft er echt verstand van
En dat is het tenenkrommende als je in discussie gaat met mensen die wel begrip hebben voor een verbod, of erger. Het gros van de mensen in mijn omgeving trekt niet ten strijde voor een verbod, maar heeft ook niks met vuurwerk. En dan loop je tegen de dooddoeners aan die we allemaal kennen; het is niet 'maar één dag', ik zit soms rechtop in bed van die bizarre knallen, er worden hulpverleners mee bekogeld, van mij mag het knalvuurwerk verboden worden, kijk eens hoeveel vingers er verdwijnen, etc etc.
Je wil ze allemaal ontkrachten, maar mensen luister enniet of maar half. Doodvermoeiend.
Tja, veel over gehouden van vorig jaar ivm het verbod. Is er dit jaar in de gemeente ook weer een verbod.
Maar vind het wel een keer goed, ik ga dit jaar gewoon stoken. Geef genoeg knaken uit en ga dit niet inleveren voor een zakje oliebollen.
Ook van der zotten dat verkoop door gaat en het afsteken niet mag natuurlijk.
Wat n zielige bende is het ook bij elkaar . Ik hoop ooit dat er een verbod komt op de groenlinks gevaarlijke partijJa hoor GroenLinks probeert het gewoon nog een keer: https://zaanstad.raadsinformatie.nl/modules/6/Moties en amendementen /702357
Ja hoor GroenLinks probeert het gewoon nog een keer: https://zaanstad.raadsinformatie.nl/modules/6/Moties en amendementen /702357