Wie woont er in een verbod gemeente?

Hoeveel vertrouwen heb jij er in dat hvlv de gemeentelijke verboden terug kan draaien?

HVLV kan het niet alleen. In elke gemeente zul je een front moeten vormen met alle betrokken partijen en organisaties in zo'n gemeente en organisaties die zich nationaal inzetten. We hebben bewezen dat dit kán werken, zeker als het lokale debat nog in de beginfase zit. Omdraaien van een genomen besluit is zwaar en pittig, maar ook dat kán. Ook dat hebben we met z'n allen bewezen. Eens, het terugdraaien van een al doorgevoerde aanpassing in een APV, dat is nog niet gelukt. Maar dat is ook pas bij een handvol gemeenten gebeurd. Maar kennelijk ligt er een kans. En zo lang er een kans is...

HVLV kan het niet alleen. In elke gemeente zul je een front moeten vormen met alle betrokken partijen en organisaties in zo'n gemeente en organisaties die zich nationaal inzetten. We hebben bewezen dat dit kán werken, zeker als het lokale debat nog in de beginfase zit. Omdraaien van een genomen besluit is zwaar en pittig, maar ook dat kán. Ook dat hebben we met z'n allen bewezen. Eens, het terugdraaien van een al doorgevoerde aanpassing in een APV, dat is nog niet gelukt. Maar dat is ook pas bij een handvol gemeenten gebeurd. Maar kennelijk ligt er een kans. En zo lang er een kans is...

Kijk hier ben ik het mee eens, en om mijn eerdere post even te nuanceren; htevents wekt naar mijn mening verkeerde verwachtingen(hoop).

Om een lang verhaal kort te maken verwacht ik dat ook dit jaar een landelijk vuurwerk verbod zal gelden ivm corona.

En niet dat men voor dit jaar gewoon door laat gaan, zeker gezien er vorig jaar al een verbod was. Nu ook dus Amsterdam, waar gaat het toch heen met onze maatschappij waarbij de overheid teveel macht naar zich toe trekt en over alles en nog wat zeggenschap wilt hebben. Straks mag je alleen nog op commando gaan poepen omdat je anders teveel CO2 uitstoot. Stelletje gekken daar in Den Haag en natuurlijk ook stelletje gekke linkse maffe ongekozen Burgemeesters! :mad:

En niet dat men voor dit jaar gewoon door laat gaan, zeker gezien er vorig jaar al een verbod was. Nu ook dus Amsterdam, waar gaat het toch heen met onze maatschappij waarbij de overheid teveel macht naar zich toe trekt en over alles en nog wat zeggenschap wilt hebben. Straks mag je alleen nog op commando gaan poepen omdat je anders teveel CO2 uitstoot. Stelletje gekken daar in Den Haag en natuurlijk ook stelletje gekke linkse maffe ongekozen Burgemeesters! :mad:

Ze gaan nu ook al de auto en vliegreis vakantie reclames verbieden....

?? Amsterdam was allang bekend, is niks nieuws. De media melkt dat alleen maar uit, onderhand heeft A'dam al 20x een verbod ingesteld. Het hele jaar horen we toch al dat rijtje? Amsterdam, Rotterdam, Nijmegen en Apeldoorn worden steeds genoemd. En inderdaad, als sommigen het voor het zeggen gaan krijgen in de Tweede Kamer dan mogen we straks zelfs de open haard en de BBQ niet meer aansteken vanwege de belasting op het milieu... :bonk:

?? Amsterdam was allang bekend, is niks nieuws. De media melkt dat alleen maar uit, onderhand heeft A'dam al 20x een verbod ingesteld. Het hele jaar horen we toch al dat rijtje? Amsterdam, Rotterdam, Nijmegen en Apeldoorn worden steeds genoemd. En inderdaad, als sommigen het voor het zeggen gaan krijgen in de Tweede Kamer dan mogen we straks zelfs de open haard en de BBQ niet meer aansteken vanwege de belasting op het milieu... :bonk:

Nou, ze kunnen mijn rug op. Ik heb hier 2 BBQ's staan, en die gaan aan wanneer ik daar zin in heb. En met de huidige gasprijzen gaat de houtkachel ook zoveel mogelijk aan.

Lang leve de gezelligheid!:D

Ik snap dat je trots bent en dat moet je vooral ook zijn maar vergeet niet de anderen die sámen met de HVLV ten strijde trekken. Het is een teameffort waarbij een ieder waar hij goed in is zijn steentje erin bij draagt!!

Iedereen om en rond HVLV zijn gewoon topmensen.
Het is eigenlijk verbazingwekkend professioneel aangepakt.

Ik hoop echt dat jullie een stevig team blijven, zonder infighting.
Ik lees jouw berichten altijd heel graag, je voelt de passie voor de hobby.

Leestip:
https://www.bol.com/be/nl/f/the-48-laws-of-power/30088974/

ik vind gewoon dat de landelijke politiek een duidelijk standpunt moet maken...en daar bedoel ik bij in de trend van...op 1januarie 2025 om 02.00 is consumentenvuurwerk officieel verboden....dan weten alle verkopers waren ze aan toe zijn en alle consumenten ook.
dan kun je er naar toe leven met de gedachte op die en die datum is het voorbij.
ik zie dat liever helemaal niet gebeuren maar met de klimaatwappies op volle stoom halen we waarschijnlijk 2025 niet eens maar het was maar een voorbeeld natuurlijk.
nu krijg je namelijk dat ze naar een andere gemeente gaan om te gaan stoken..niet vreemd natuurlijk zou ik ook doen, maar krijg je daar weer extra overlast...weer gezeik enz enz enz.
en ben je ook gelijk van alle discussies in gemeenten af...gewoon allemaal op die datum klaar......gelukkig hebben we dan de fotos,folders en de filmpjes nog....:cry:

Hier krijg ik persoonlijk de kriebels van...

Dan kan je beter weerwerk bieden zoals men nu doet.

Wat men vaak vergeet: deze gemeentelijke verboden zijn een gehoorzaamheidstest.
Als er niemand nog afsteekt in zo een gemeente, zullen ze doorpakken naar een landelijk verbod.

Dit noemen ze de salamitactiek.

Hier krijg ik persoonlijk de kriebels van...

Dan kan je beter weerwerk bieden zoals men nu doet.

Wat men vaak vergeet: deze gemeentelijke verboden zijn een gehoorzaamheidstest.
Als er niemand nog afsteekt in zo een gemeente, zullen ze doorpakken naar een landelijk verbod.

Dit noemen ze de salamitactiek.

Dus gewoon blijven stoken. Vorig jaar werd er ook gewoon nog afgestoken maar in mindere mate, dit uit respect voor de zorgmedewerkers etc. Maar dit verhaal gaat nu niet meer op en dus zullen er echt wel heel veel mensen ongehoorzaam zijn en ik geef ze ook groot gelijk.

Dus gewoon blijven stoken. Vorig jaar werd er ook gewoon nog afgestoken maar in mindere mate, dit uit respect voor de zorgmedewerkers etc. Maar dit verhaal gaat nu niet meer op en dus zullen er echt wel heel veel mensen ongehoorzaam zijn en ik geef ze ook groot gelijk.

HVLV mag ook wel eens met juridisch advies komen voor de freaks die in een verbodsgemeente wonen...

Wat als ik op een cakebox sta te kijken en de politie komt langs, stopt en stapt uit?
Wat zeg ik wel? Wat zeg ik niet?
Die antwoorden moet je klaar hebben.

Meestal vragen ze "naar waar ga je heen".
Zorg dat je een uitleg klaar hebt.

Ik kom van de kroeg, heb 3 bier gedronken.
Nu ga ik bij men zwager een hapje eten.
En warempel, er stond hier net een cakebox te knallen.
Dat waren vast die jongens van verderop, ze renden snel weg.
Of hij legaal is weet ik niet, ik ken er eigenlijk helemaal niets van.
Ajuus, agent. Gelukkig nieuwjaar.

is het niet zo(en corrigeer mij als het niet waar is) dat een agent moet zien dat jij iets aansteekt? stel ik zet een box op straat en doe er niets mee ben ik niet strafbaar. Maar als ome agent mij de box ziet aansteken dan ben ik wel strafbaar. brand hij al en ome agent komt net de straat in rijden dan ksn hij niets doen omdat hij niet gezien heeft wie het heeft aangestoken.

is het niet zo(en corrigeer mij als het niet waar is) dat een agent moet zien dat jij iets aansteekt? stel ik zet een box op straat en doe er niets mee ben ik niet strafbaar. Maar als ome agent mij de box ziet aansteken dan ben ik wel strafbaar. brand hij al en ome agent komt net de straat in rijden dan ksn hij niets doen omdat hij niet gezien heeft wie het heeft aangestoken.

Bovenstaande klopt. En de agenten op straat zitten ook helemaal niet te wachten op een verbod. Dus het zal allemaal wel loslopen.

Bij verdenking van verboden vuurwerkbezit (dus naast een net aangestoken doos staan) geeft ze toch wel meer vrijheden, meen ik?

In de praktijk valt het sws wel mee. Ik sprak vorig jaar een vrouw van een diender die behept was met het politieplan voor de jaarwisseling hier en die zaten met hun handen in het haar en verwachtten dat er niet tegen op te treden was en daar dus ook de focus niet op hadden liggen; wel zoals gewoonlijk op overlast en onrust enzo. Op samenscholingen, bv vreugdvuren, werd wel meer dan gewoonlijk gehandhaafd vanwege corona.

Er wordt gezegd dat verbod van verkoop (ook dmv intrekken/niet gunnen van vergunningen) niet mag vanuit EU wet- en regelgeving. Is daarvan het artikelnummer en liefst online link te delen? Kan mooi gebruikt worden bij evt bezwaar tegen gemeenteraden die dit denken te mogen doen.

Dit is toch vorig jaar ook door de rechter in Rotterdam uitgesproken bij de rechtszaak daar tegen het stookverbod? Is die uitspraak online in te zien zodat daarnaar gerefeerd kan worden?

Dank alvast!

Er wordt gezegd dat verbod van verkoop (ook dmv intrekken/niet gunnen van vergunningen) niet mag vanuit EU wet- en regelgeving. Is daarvan het artikelnummer en liefst online link te delen? Kan mooi gebruikt worden bij evt bezwaar tegen gemeenteraden die dit denken te mogen doen.

Dit is toch vorig jaar ook door de rechter in Rotterdam uitgesproken bij de rechtszaak daar tegen het stookverbod? Is die uitspraak online in te zien zodat daarnaar gerefeerd kan worden?

Dank alvast!

Dit artikel geeft je hopelijk voldoende basis voor verder onderzoek? Heb de conclusie er even uitgehaald.

Een algeheel verbod op het afsteken van vuurwerk – zowel professioneel als particulier – binnen een gemeente lijkt in beginsel dus buiten het toepassingsbereik van de Dienstenrichtlijn te vallen. Voor een geheel of gedeeltelijk verbod op het afsteken van vuurwerk door particulieren is dit duidelijker het geval, omdat een dergelijk verbod zich niet richt tot dienstverrichters. Gemeenten die een dergelijk verbod willen invoeren, hoeven dit dan ook niet te notificeren in het kader van de Dienstenrichtlijn.

Een verbod op de verkoop van vuurwerk zal naar alle waarschijnlijkheid onder het toepassingsbereik van de Dienstenrichtlijn vallen, aangezien vuurwerkverkoop als detailhandel kan worden gekwalificeerd. Ditzelfde geldt voor het gebruik van een vergunningsstelsel voor de regulering van vuurwerkverkoop binnen een gemeente. In beide gevallen dient de maatregel te worden onderbouwd met een deugdelijke motivering van de geschiktheid, proportionaliteit en noodzakelijkheid daarvan.

Een geheel of gedeeltelijk verbod om (consumenten)vuurwerk af te steken, dat buiten de Dienstenrichtlijn valt, kan overigens wel een drukkend effect hebben op de handel in vuurwerk. In dat geval kan het verbod mogelijk worden gekwalificeerd als een inperking van het vrij verkeer van goederen, in de vorm van een kwantitatief invoerverbod of maatregel van gelijke werking. De gemeente zal dan in het licht van de richtlijn voor pyrotechnische artikelen moeten ingaan op de geschiktheid en proportionaliteit van de verboden en onderbouwen waarom die nodig zijn omwille van de openbare orde, veiligheid, gezondheid of milieubescherming.

https://europadecentraal.nl/praktij...ijn-bij-het-instellen-van-een-vuurwerkverbod/

Bij verdenking van verboden vuurwerkbezit (dus naast een net aangestoken doos staan) geeft ze toch wel meer vrijheden, meen ik?

In de praktijk valt het sws wel mee. Ik sprak vorig jaar een vrouw van een diender die behept was met het politieplan voor de jaarwisseling hier en die zaten met hun handen in het haar en verwachtten dat er niet tegen op te treden was en daar dus ook de focus niet op hadden liggen; wel zoals gewoonlijk op overlast en onrust enzo. Op samenscholingen, bv vreugdvuren, werd wel meer dan gewoonlijk gehandhaafd vanwege corona.

Normaal heeft de politie qua vuurwerkhandhaving wel snel meer bevoegdheden omdat ze slechts aanwijzingen nodig heeft ipv verdenkingen. Maar het bezit van consumenten vuurwerk kan niet verboden worden door de gemeente. Dus je mag het gewoon kopen, thuis hebben, ermee op straat lopen (uiteraard tot 25 kg) maar het enige wat strafbaar is betreft het aansteken van het lontje.

Bij verdenking van mogen ze inderdaad je zakken/tas/auto controleren

Back
Bovenaan