Wetsvoorstel vuurwerkverbod België ingediend

Mocht de Belgische kraan dichtgedraaid worden, wrijven er wat Poolse seizoensarbeiders (en de reguliere doorgewinterde criminelen) zich in de handjes. Die busjes rijden toch het hele jaar heen en weer.

Lucratieve business hoor, met Nederlandse euro's een Pools busje aanschaffen, vervolgens zonder wegenbelasting te betalen om het weekend even op familiebezoek. Wat gewild vuurwerk shoppen, categorie maakt niet uit, voor peanuts inkopen en hier met factor 5 verkopen. Kun je in no time groter busje kopen, etc.

Allemaal gemiste inkomsten voor de NL economie.

En de Nederlandse handhaving komt neer op enkele dagen in december wat auto's opentrekken bij de Duitse grens waar een stoute papa een meterpakketje invoert vanuit de Duitse supermarkt.

Ik zeg, goed bezig Nederland.

Is een verkoopverbod daar nog gemeentelijk door te drammen, dus bv door Baarle Hertog en Maaseik?
Dat proberen ze in Baarle al jaren zonder succes. Eerder met plannen om ze uit de dorpskern te verhuizen naar een industrieterrein maar in die procedure zijn fouten gemaakt waardoor de provincie het afgekeurd heeft en tegenwoordig proberen ze ze weg te pesten door vergunningen te weigeren en de media te manipuleren (waar kennen we dat van?) maar dus nog steeds zonder succes.

Wat daar altijd maar bij uit het oog verloren wordt is de enorme economische impact, als de vuurwerkwinkels daar ophouden te bestaan zal dat ook serieus impact hebben op een hoop andere ondernemers die mee profiteren van de drukte.

In België zou het ook zomaar eens kunnen gebeuren dat ze er een afsteekverbod wel doorheen krijgen maar een verkoopverbod niet. Ze kijken daar vaak toch wat anders naar bepaalde zaken en vrije handel van goederen die op Europees niveau toegestaan zijn kan dan wel eens overwinnen.
Is dat al jaren niet zo?
Je moet officeel toch toestemming vragen als Belg zijnde als je vuurwerk wilt afsteken?

Is dat al jaren niet zo?
Je moet officeel toch toestemming vragen als Belg zijnde als je vuurwerk wilt afsteken?
Ik weet dat er iig gemeenten zijn waar je een toestemming van de burgemeester moet hebben en dat er gemeenten zijn waar de burgemeester nooit toestemming geeft (het vooruitzicht wat we hier hebben). Of er ook nog gemeenten zijn waar het gewoon mag dat weet ik niet zeker.

Is een verkoopverbod daar nog gemeentelijk door te drammen, dus bv door Baarle Hertog en Maaseik?

Ik kan het helaas niet terugvinden dus de data zullen misschien niet precies overeenkomen.

Maar ik had ergens gelezen dat ze eerst moeilijk aan het doen waren over de omgevings vergunningen in 2024.
Uiteindelijk kregen ze toch vergunningen en dacht dat de verkoop in elk geval tot 2028/2029 mogelijk was.

In de beschrijving van de volgende video staat ook medio 2028.

Zeker, maar het gaat mij ook om de jaren daarna :)
Ja dat wordt wel een dingetje, als alleen Duitsland tijdens de laatste 3 dagen van het jaar overblijft daarna. Totdat Nederland zijn haatcampagne tegen vuurwerk ook bij de oosterburen succesvol maakt. Daarna enkel nog de vuurwerklanden in Zuid-Europa of de Oostblokbengers.

Ja dat wordt wel een dingetje, als alleen Duitsland tijdens de laatste 3 dagen van het jaar overblijft daarna. Totdat Nederland zijn haatcampagne tegen vuurwerk ook bij de oosterburen succesvol maakt. Daarna enkel nog de vuurwerklanden in Zuid-Europa of de Oostblokbengers.
Luxemburg en Frankrijk zijn ook goed te rijden en als bonus kun je daar ook nog mooie F3 spulletjes meepakken. Dat is dan het enige alternatief het hele jaar door naast het gigantische aanbod met F4 in de handel.

Ook dit zal de handel een gigantische boost geven en het F4 aandeel vergroten. Ik ben echt benieuwd hoe oud en nieuw er de komende jaren uit gaat zien.

Back
Bovenaan