Wetsvoorstel vuurwerkverbod België ingediend

33 dieren dood door vuurwerk? Hoe dan? Moedwillig? Doodgereden toen een beestje schrok van een harde knal?
Ik vind het uitzonderlijk veel.

Vraag ik me ook af hoe zeker is het dat het door vuurwerk komt?

CDV en NVA en VLD zijn grote partijen toch? Als die omgaan wordt het in België ook verboden, van wat ik lees in dat bericht een pagina terug?

Mail van Loots met oproep poll in te vullen op website Het Laatste Nieuws:

WE MOETEN VAN ONS LATEN HOREN!

STEM MASSAAL OP DE POL ONDERAAN HET ARTIKEL VOOR HET BEHOUDT VAN DE BELGISCHE VUURWERKTRADITIE!

RESULTATEN KOMEN IN HET AVONDNIEUWS!

STUUR DEZE E-MAIL DOOR EN ZORG ERVOOR DAT ELKE VUURWERK LIEFHEBBER STEMT!

JETZ GEHT'S LOOTS!!!!

EEN LAP EROP!

BEDANKT!

Hoe meer ze drammen hoe een grotere pest pokke hekel ik aan die “dierenliefhebbers” krijg sorry, gun je mij niks gun ik jou ook niks stel egoïsten.

Internationaal•21:03•Aangepast om 21:03

België overweegt vuurwerkverbod, onder meer om overlast Nederlands vuurwerktoerisme​

Auteurs: Arjan Terpstra en BNR Webredactie

De Belgische partij N-VA van premier Bart de Wever streeft naar een vuurwerkverbod in heel België. En dat terwijl de verkoop van vuurwerk in België het hele jaar door legaal is. De reden? Nederlands vuurwerktoerisme leidt in Belgische grensgemeenten tot overlast. Met het aanstaande vuurwerkverbod in Nederland verwachten de zuiderburen nog veel meer onrust.

België overweegt vuurwerkverbod, onder meer om overlast Nederlands vuurwerktoerisme​

5 min 36 sec
Wildplassen wordt genoemd, verbale agressie, maar ook fout parkeren en 'sluikstorten', een mooi Vlaams woord voor het achteloos achterlaten van afval. Bestuurders in de Belgische grensgemeenten zijn het gedrag van Nederlandse vuurwerktoeristen meer dan zat.

In België mag het hele jaar door vuurwerk verkocht worden, en Nederlandse consumenten weten de weg naar de handel prima te vinden. Een beetje te goed zelfs, want de Zuiderburen zijn het flink zat om telkens met botte Hollanders geconfronteerd te worden.

Far West​

Vandaar dat vandaag onder aanvoering van de vice-premier van Vlaanderen, Ben Weyts van regeringspartij N-VA, is opgeroepen tot een algemeen vuurwerkverbod voor België, om te voorkomen dat de overlastsituatie verder uit de hand loopt. Weyts: 'We zijn bang dat de Nederlander massaal komt afgezakt. Niet alleen om vuurwerk te gaan kopen, maar ook om dat vuurwerk af te steken in onze landelijke gebieden aan de grens. Wij vrezen dat dat zonder regulering een Far West zal worden en dat er meer slachtoffers zullen vallen dan vandaag de dag al het geval is, zeker bij dieren.'

De oproep werd symbolisch gedaan in Baarle-Nassau, het Nederlandse grensdorp dat vastzit aan het Belgische Baarle-Hertog. Symbolisch, omdat er in het Belgische deel wel zes vuurwerkwinkels te vinden zijn. Vanaf het voorjaar strijken daar Hollanders neer om in hun vuurwerkbehoefte te voorzien, zegt BNR-verslaggever Jorik Simonides, die bij het evenement aanwezig was. 'Dat veroorzaakt het hele jaar door drukte.'

De bijeenkomst over een Belgisch vuurwerkverbod vond vandaag plaats in Baarle-Nassau. Van links naar rechts: Kamerleden Dorien Cuylaerts en Maaike De Vreese, Ben Weyts, de Vlaamse minister van Dierenwelzijn, Philip Loots, burgemeester van Baarle-Hertog en Kamerlid Lieve Truyman, allen van regeringspartij N-VA.
De bijeenkomst over een Belgisch vuurwerkverbod vond vandaag plaats in Baarle-Nassau. Van links naar rechts: Kamerleden Dorien Cuylaerts en Maaike De Vreese, Ben Weyts, de Vlaamse minister van Dierenwelzijn, Philip Loots, burgemeester van Baarle-Hertog en Kamerlid Lieve Truyman, allen van regeringspartij N-VA.

Afsteekverbod​

Niet vreemd dus dat in België al langer stemmen opgaan om vuurwerkverkoop aan banden te leggen. Op dit moment mag in België het hele jaar door vuurwerk verkocht en afgestoken worden, maar kunnen burgemeesters besluiten dat laatste in hun gemeente te verbieden.

Weyts probeerde in dat kader al een aantal malen een afsteekverbod voor heel Vlaanderen rond te krijgen, en kreeg zelfs een meerderheid in het Vlaamse parlement voor elkaar, tot hij door de Belgische Raad van State werd teruggefloten.

Simonides: 'De Raad heeft gezegd dat je dit niet op regionaal niveau kunt regelen, en dus moet er nu een landelijk wetsvoorstel komen.' Daar wordt hard aan gewerkt, zegt het Vlaamse kamerlid Maaike de Vreeze. 'Ook aan de Franstalige kant voelt 98 procent van de lokale burgemeesters voor limieten aan vuurwerkgebruik, dus ook daar verwachten wij steun voor het voorstel te krijgen.'

N-VA heeft het niet zo op migranten. Vuurwerkmisbruik in bepaalde wijken in met name Antwerpen en Brussel mijn inziens de echte reden achter de roep om een verbod.

Back
Bovenaan