Ik weet niet of dit iets met "hobby afnemen te maken heeft".
Zoals ik het lees is in principe knalvuurwerk met flash vanaf 2017 nog steeds toegestaan, maar mag het geen wrijvingsontsteker hebben (of in iedergeval niet uitsluitend). Wellicht zien we over een aantal jaar wel strijkers met flash, maar met een interne viscolont als vertraging (zoals de El Loco van Pyrostar nu heeft).
Het gaat hier om primaire veiligheidsprincipes. De EU heeft de NEN15947 reeks (waaronder de Defaultlist) opgesteld om veiligheid voor de gebruiker te garanderen (en dus vrije handel tot stand te brengen tussen EU-landen). Dit voorkomt dus strijkers met een instabiele vertraging.
De Corsair 1309 heeft al een afwijkend systeem, dus het zal maar zo kunnen dat er over een aantal jaar toch een CE-keurmerk op zal zitten, door als ontsteking bijvoorbeeld "visco met zwavelkopje" op te geven.
P.s, mocht iemand de belangrijkste EU-normen willen voor categorie 1,2 en 3 (kruitsamenstellingen, hoeveelheden en peformance) stuur me een PM. De kruitsamenstellingen heb ik overgenomen en op Scribd gezet. Vanwege copyright kan ik niet alle EU-normen hier publiceren.