• BELANGRIJK!

Het in bezit hebben en afsteken van buitenlands vuurwerk is verboden in Nederland en is dus op eigen risico!

Vuurwerkcrew.nl heeft besloten om g��n zwaar knalvuurwerk (zoals de Cobra 6) op het forum te plaatsen.
    Buitenlands knalvuurwerk met een totale inhoud tot 2 gram bus- of flashkruit mag besproken worden.

Deze keuze hebben wij gemaakt op basis van meningen van leden, diverse partijen (winkeliers / importeurs / branche-verenigingen) en de maatschappij die zich steeds sterker afkeert tegen vuurwerk in het algemeen vanwege het misbruik van zwaar knalvuurwerk.
    Uiteindelijk levert het veel negativiteit op voor het imago van vuurwerk, de media staat er vol mee!

Is (zwaar) knalvuurwerk gevaarlijk? Nee, bij gebruik volgens de gebruiksaanwijzing niet.
    Zorgt (zwaar) knalvuurwerk voor vernielingen? Nee, vernielingen worden veroorzaakt door idioot gebruik van het vuurwerk.
    Zorgt (zwaar) knalvuurwerk voor overlast? Volgens de maatschappij zeker en de media dikt dit daarom graag aan!

Stook verstandig en zorg dat je geen overlast veroorzaakt met het afsteken van vuurwerk, zo behouden we met elkaar die mooie vuurwerktraditie in Nederland!

[Weco] Corsair

Status
Niet open voor verdere reacties.
Weet iemand of deze CE-gekeurd zouden kunnen worden? Volgens de NEN-normen die ik heb zie ik dit niet 1,2,3 staan. Het lijkt me ronduit balen als deze juweeltjes na 2017 niet meer in Europa zullen opduiken.
Ik heb het nu specifiek over de Europese exportmarkt, niet de Nederlandse.

Ten eerste zijn het geen juweeltjes (meer). Ten tweede voldoet de kruidinhoud gewoon aan de norm. Of worden strijkkopjes ook afgeschaft?

Ze voldoen inderdaad aan de kruitnorm (1,1 gram snelle flash, waar 5 gram de max is voor consumenten).
Het zijn dan ook "Flashbangers".
MAAR: volgens de EU-normen mogen alleen "Bangers" (buskruitknallers) van een strijkkop voorzien zijn.
Daarom ziet het er naar uit dat deze tot 2017 verkocht mogen worden, wanneer ze in de huidige uitvoering dan nog geen CE-keurmerk hebben.

Ik weet niet of dit iets met "hobby afnemen te maken heeft".
Zoals ik het lees is in principe knalvuurwerk met flash vanaf 2017 nog steeds toegestaan, maar mag het geen wrijvingsontsteker hebben (of in iedergeval niet uitsluitend). Wellicht zien we over een aantal jaar wel strijkers met flash, maar met een interne viscolont als vertraging (zoals de El Loco van Pyrostar nu heeft).
Het gaat hier om primaire veiligheidsprincipes. De EU heeft de NEN15947 reeks (waaronder de Defaultlist) opgesteld om veiligheid voor de gebruiker te garanderen (en dus vrije handel tot stand te brengen tussen EU-landen). Dit voorkomt dus strijkers met een instabiele vertraging.
De Corsair 1309 heeft al een afwijkend systeem, dus het zal maar zo kunnen dat er over een aantal jaar toch een CE-keurmerk op zal zitten, door als ontsteking bijvoorbeeld "visco met zwavelkopje" op te geven.

P.s, mocht iemand de belangrijkste EU-normen willen voor categorie 1,2 en 3 (kruitsamenstellingen, hoeveelheden en peformance) stuur me een PM. De kruitsamenstellingen heb ik overgenomen en op Scribd gezet. Vanwege copyright kan ik niet alle EU-normen hier publiceren.

Nou ja, ik bedoelde maar te zeggen, dat alles stapje voor stapje alsmaar strenger word. Maar ook bij deze post weer bedankt voor de waardevolle info. :)

Oke, haha. :) Nee, ik hoop niet dat het nog strenger wordt dan de CE.
De CE biedt in iedergeval wel mogelijkheden om die stomzinnige RACT van tafel te halen (wordt nu al aan gewerkt, maar staat nog niks over op internet).
Gelukkig zijn ze nu niet meer met van die achterlijke klopjachten bezig naar mensen die wat strijkertjes of iets dergelijks uit België halen.
Ik denk dat het over een aantal jaar pas een positieve ontwikkeling wordt voor Nederland (dat is het nu al een beetje met de 25 gram per shot).
Als ze slim zijn staan ze in Nederland flashknallers uit categorie 2 en/of 3 toe. Want de Weco Corsair is een van de veiligste soorten vuurwerk die ik ken.

Hier nog wat foto's van de nieuwe verpakking.
SAM_2568.jpgSAM_2569.jpgSAM_2570.jpg
Er zit een soort sponsje op de strijkkopjes als je het pakje open maakt. Voor de rest is het strijk stripje goed verwerkt in het pakje en niet zo zichtbaar, erg slim gemaakt.
De strijkers zijn heel goed afgewerkt, het strijkkopje is briljant, de beste die je kan vinden. De knal is goed voor een strijker en hij gloeit een beetje. Echte aanraders alleen aan de dure kant.

Laatst bewerkt:
Ik had gelezen dat de Weco Corsair niet meer verkocht word in Duitsland, Vorig jaar werd hij schijnbaar verkocht als "VogelSchreck" maar de Duitse overheid is ook niet gek,En zijn dus de Duitse handelaren flink op een vingers Getikt.
Mochten handelaren in Duitsland ze toch nog steeds verkopen volgen hier flinke boetes op...

Niemand die dit weet? Wat ik zelf denk is dat de blauwe doos de Chinese variant betreft, en de grijze de 'echte' zijn van Weco zelf. Iemand? Die bij dat blauwe doosje zien er ook uit als de chinese variant zoals je kunt zien op de afbeelding. Ik zag foto's op Google dat deze uit het grijze doosje de vertrouwde look heeft.

Ah kijk dan geldt dat ook voor het zilveren doosje dus, dan is dat gewoon een nieuw design. Zoiets dacht ik al. Cheers!

Waar gaat het heen ? Deze strijken was 28 euro per doosje bij alpeco, overigens verder vaak rond de 20 euro.

Dat is wel erg duur inderdaad.

Waren weer prima dingen. Ook die Belgische versies prima. Alleen qua strijkkopje leek er wel wat op bezuinigd te zijn? Die sloten vaak niet het hele bovenste gedeelte af. Op de foto's hier boven zien ze er wel goed uit trouwens. Apart. Ze knalden er niet minder om, overigens even hard ook als die 100 stuks in een doosje uit Oostenrijk. Gewoon precies het zelfde. Alleen op die uit oostenrijk staat 1309 en op de belgische 1309-48 geloof ik ofzo.

Iig leuke dingen die je een doof oor geven en toch niet overdreven zijn. Qua vertraging en veiligheid zit het ook dik in orde.

Doosje van weggeslingerd en ze blijven me verbazen, aanstrijken gaat zo ontzettend goed en de vertraging en knal zijn gewoon zeer constant!

Zeker! Maar bijvoorbeeld de strijkplankjes of het strijkgedeelte op de belgische verpakking is wel zomaar weg. Dat vind ik wel naar. Na een paar aanstrijken wat goed gaat, gaat het dan opeens een stuk minder...

Hier een filmpje van een vegelijking tussen een aantal strijkers en de supero. Te zien zijn de Black thunder, Corsair, Choeet strijker(oude versie), Silver Widow en de Supero. De supero knalde het hardste maar voor de prijs vind ik persoonlijk de Silver Widow het best. Zeker voor een strijker knalde deze echt goed. Black thunder vond ik erg tegenvallen. Vertraging is erg slecht en knal ook niet super hard. Dit is overigens gefilmd in België.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan