• BELANGRIJK!

Het in bezit hebben en afsteken van buitenlands vuurwerk is verboden in Nederland en is dus op eigen risico!

Vuurwerkcrew.nl heeft besloten om g��n zwaar knalvuurwerk (zoals de Cobra 6) op het forum te plaatsen.
    Buitenlands knalvuurwerk met een totale inhoud tot 2 gram bus- of flashkruit mag besproken worden.

Deze keuze hebben wij gemaakt op basis van meningen van leden, diverse partijen (winkeliers / importeurs / branche-verenigingen) en de maatschappij die zich steeds sterker afkeert tegen vuurwerk in het algemeen vanwege het misbruik van zwaar knalvuurwerk.
    Uiteindelijk levert het veel negativiteit op voor het imago van vuurwerk, de media staat er vol mee!

Is (zwaar) knalvuurwerk gevaarlijk? Nee, bij gebruik volgens de gebruiksaanwijzing niet.
    Zorgt (zwaar) knalvuurwerk voor vernielingen? Nee, vernielingen worden veroorzaakt door idioot gebruik van het vuurwerk.
    Zorgt (zwaar) knalvuurwerk voor overlast? Volgens de maatschappij zeker en de media dikt dit daarom graag aan!

Stook verstandig en zorg dat je geen overlast veroorzaakt met het afsteken van vuurwerk, zo behouden we met elkaar die mooie vuurwerktraditie in Nederland!

[Weco] Corsair

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik vind dit wel een van de beste strijker die je in de winkel kan kopen.
heb dit jaar maar 1 weigeraar gehad van de 400 dus dat was wel goed.

Als vanouds blijft dit een van de beste strijkers: goede kop, vertraging en knal.
(NB: schaf wel het juiste type aan). Nadeel: prijs in Belgie is overdreven duur.

Ik had van de 3 pakken 3 weigeraars, kan misschien omdat ik die op het ijs gooide... Maar ze gingen echt gewoon loeihard, ze zijn gewoon niet te verslaan. Ook een handig puntje bij de Corsairs in de avond: Als je ze afsteekt, zie je precies waar ze liggen omdat er een klein vlammetje uit komt :p

Zeer goede strijkers een van de beste qua kwaliteit.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had 4 pakken corsair en dan nog wat pirats en wat is dat een goeie kwaliteit!!!
echt ze gingen allemaal af, van die pirats was de helft al kapot voordat ze uit het doosje kwamen:(
de weco's waren veel beter, voelt ook steviger aan en het doosje is ook 10x beter.
en dan nog die knal:D
Ik ga dit jaar zeker weer 5 pakken halen!

Dit jaar ook een doos ervan gehad. Vond ze lekker knallen alleen zoals meerdere hier zeggen, toch een aantal weigeraars...

Heb er zeker geen spijt van dat ik ze gekocht heb!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk het wel, vanwege dat tie in DE verboden is. :sad:

Heeft DE iets magisch dan? Als hij verboden in Duitsland is, is hij dan slechter? Als ik in dit land verboden ben, ga ik dan ook in kwaliteit achteruit? :bonk:
Het zijn en blijven topstrijkers, die paar weigeraars zijn gewoon toeval, het is en blijft handwerk he..

Ik denk gewoon dat er een slechte lading tussen zat (vochtig geworden ofzo). Want ik hoor dat sommige pakjes geen enkele weigeraar had en sommige pakjes juist wel. Als bijna alle pakjes slecht waren dan kun je pas zeggen dat de corsair misschien in kwaliteit achteruit is gegaan. Ik denk zelf gewoon dat er iets niet goed is gegaan met vervoer/opslag en ik denk niet dat de de kwaliteit achteruit is gegaan. Ik en mijn kennisen hadden namenlijk nergens last van.

Oh wat ik wel heb gemerkt is dat het kartonnen stopje soms los zat. dus ik heb ff 1 pakje helenmaal na gekeken wat bleek te zijn bij 3/4 stuks. misschien dat daar de fout ligt bij jullie weigeraars.
Tip voor volgend jaar: Altijd de stop nakijken als het geen beton Oid is.

Nee had niks met de stop te maken , anders kwam daar wel een steekvlam uit. Ook iets waarmee het ook te maken had, was door het gooien van de strijker. Kopje viel er af en toe daardoor uit. En wat ik merkte was dat het kopje wel af ging bij sommige, maar dat het vertragings sas niet brande. Misschien lag daar de fout ook.

Ik denk het wel, vanwege dat tie in DE verboden is. :sad:

Sorry hoor maar wat een onzin.
De Corsair is al jaaaren verboden in Duitsland (als vuurwerk).
Ze werden/worden echter via een maas in de wet als vogelschreck (vogelverschrikker) verkocht.
Dat er nu een paar winkels ze niet meer verkopen als vogelschrek betekend echt niet dat de kwaliteit achteruit gaat.

Gr Charlie

Echt niet JAREN hoor! Dit jaar heeft grenzland markt ze er pas uit gehaald..

Als je mijn post leest, bij winkels als grenzland werden/worden ze verkocht als vogelschreck (net als knalpatronen), dus niet als vuurwerk. Voor vogelschreck gelden hele andere regels als voor vuurwerk. Knalvuurwerk in Duitsland mag al jaren lang geen flash kruit bevatten, corsairs hebben dit wel.

Reden dat jouw grenzland ze niet meer verkoopt is omdat ze in duitsland niet achterlijk zijn en zagen dat dit vuurwerk via een maas in de wet kon worden verkocht als vogelschreck, maar duidelijk niet daarvoor werd gebruikt. Ik meen te hebben gelezen dat hiervoor een winkel laatst is aangeklaagd, en dat sindsdien veel (niet alle) grenswinkeltjes de corsairs uit hun assortiment hebben gehaald. Dat is dus zo'n beetje het verhaal achter corsairs in Duitsland.

Heel erg bedankt Charlie voor de verhelderende post. Maar als het afgelopen is met de Corsairs omdat het niet gebruikt wordt als vogelschreck, betekent dat dan ook dat de knalpatronen niet meer te krijgen zijn? Die worden ook nauwelijks (nooit) gebruikt daarvoor, meestal zelfs niet eens met een pistool.

Heel erg bedankt Charlie voor de verhelderende post. Maar als het afgelopen is met de Corsairs omdat het niet gebruikt wordt als vogelschreck, betekent dat dan ook dat de knalpatronen niet meer te krijgen zijn? Die worden ook nauwelijks (nooit) gebruikt daarvoor, meestal zelfs niet eens met een pistool.

Patronen worden nog wel degelijk door boeren veel gebruikt om vogels te verschrikken. Met de Corsairs zal ook niks gebeuren (zal gewoon blijven verkocht worden in Belgie), ze zullen enkel niet meer door van die grenswinkeltjes verkocht worden in Duitsland. (En ik weet haast zeker dat een paar dit ook wel gewoon zullen blijven verkopen ondanks het verbod:wink:)

De Corsair strijker is wat overblijft van een stukje Duits vakmanschap met een zeer lange geschiedenis. Het origineel werd door Weco in eigen beheer geproduceerd (in Duitsland!) met behulp van hoogwaardig zeer kwalitatief flashkruit, waarvan de samenstelling en de zuiverheid te vergelijken is met die van bijvoorbeeld een Trueno nr. 4. Kwaliteit dus. En voor een goede knal is dan ook maar weinig kruit nodig.

Hoe het met de huidige Corsairs zit weet ik niet. Ik heb zelf de strijkers al enige jaren geleden afgezworen, maar de Corsairs daar heb ik altijd een zwak voor gehouden, juist vanwege de kwaliteit.

Kwaliteit
Ik denk zelf dat de vermelde 1.1 gram wel overeenkomt met de inhoud. Duitse fabrikanten zijn nogal precies als het op specificaties aankomt. De knal van de huidige Corsair lijkt daarentegen ietwat achteruitgegaan te zijn. Toen ik op oudejaarsdag een groepje jongens Corsairs zag stoken (die prima knalden) wierp ik er een exemplaar tussen die ik in 2005 bij Grenzlandmarkt had gehaald. Deze ging een flink stuk harder. We hebben er toen direct nog twee uitgeprobeerd, maar het resultaat bleef hetzelfde. Deze jongens hadden geen doosjes bij zich, maar de exemplaren leken mij op het uiterlijk origineel. Zij hadden deze overigens bij Loots gekocht.

Verbod in DE?
De Corsairs werden in Duitsland, precies zoals Charlie aangeeft, al heel lang niet meer toegestaan (maar wel gebruikt) als vuurwerk. Ze waren bedoelt als alternatief voor boeren, die een signaalwapen onhandig of "eng" vonden. Politie (zowel NL als DE) waren zich er echter heel goed van bewust dat zowel de patronen als de strijkers (vooral) aan Nederlandse vuurwerktoeristen werden verkocht. Dat is enige tijd zo gedoogd, maar de ongelukken (vooral met patronen) en de toenemende illegale handel zette dit gedoogbeleid onder druk. Enkele jaren geleden begon men hierom afspraken te maken. Eerst waren dit "gentlemens agreements", dus geen echte regels maar eerder een set ongeschreven afspraken. Dit bleek echter niet te werken. Eigenlijk gingen alle adressen in Duitsland onverminderd door met de handel. Daarom is medio vorig jaar een set harde regels opgelegd. Winkeliers kunnen nu flinke boetes tegemoet zien bij een geconstateerde overtreding.

Het enige dat mij verbaasd uit dit beleid is dat uitgerekend de patronen (voorlopig) ongemoeid zijn gelaten. Het is aantoonbaar dat veel ernstige ongevallen juist met de knalpatronen plaatsvinden, meestal door onoordeelkundig gebruik. Had deze dan als eerste aangepakt. De Corsair strijker was in mijn optiek de meest veilige van de twee productsoorten.

Wat ik inmiddels wel heb vernomen is dat er wordt gewerkt aan een nieuw model waarbij patronen Europees niet langer aan Jan en Alleman worden meegegeven. Een soort vergunning is dan nodig om ze te mogen kopen.

Cameo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan